Презентація створена для учнів 5 класу на основі підручника - В.Мисан. Вступ до історії України. Київ, "Генеза", 2010.
Національно-визвольна війна українського народусередини 17 ст. Богдан Хмельницький. Мета уроку. Тема уроку. Назвати причини наростання національно-визвольної війни українського народу проти польського панування, показати перші битви козаків з поляками та розкрити їх значення для піднесення національно-патріотичних настроїв в козацькій армії, серед простого народу, змалювати портрет Богдана Хмельницького, показати його вклад в розбудову Української держави; Виховувати в учнів почуття гордості за тих, хто в різні часи вів боротьбу за свободу і незалежність України, почуття патріотизму, національної гідності, сприяти вихованню в учнів толерантного ставлення до всіх народів, що в різні часи мали відношення до української історії;Удосконалювати навички роботи з текстом підручника, історичними картами, розвивати вміння елементарно аналізувати історичні події та робити висновки.
Хід урокуІ. Повторення. Дайте відповіді на запитання (бліц-опитування). 1. Де виникла перша Запорізька Січ? 2. В якому році виникла перша Запорізька Січ? 3. Хто був організатором першої Запорізької Січі?. 4. До козацьких відзнак – клейнодів – належали: 5. Яку зброю використовували козаки? 6. Як називались козацькі човни? 7. Як змінився спосіб боротьби козаків з ворогом за часів гетьманування Петра Конашевича-Сагайдачного? 8. Які зміни в козацькому війську запровадив Сагайдачний? 9. Проти яких ворогів здійснювали козаки морські походи ? 10. В ході якої битви був поранений Сагайдачний? Назвіть дату цієї битви.
Перевірте себе (бліц-опитування). 1. Де виникла перша Запорізька Січ? – на острові Мала Хортиця. 2. В якому році виникла перша Запорізька Січ? - в 1565 році. 3. Хто був організатором першої Запорізької Січі?. – Дмитро Вишневецький 4. До козацьких відзнак – клейнодів – належали: булава, бунчук, печатка, корогва. 5. Яку зброю використовували козаки? – рушниці, мушкети, пістолі, шаблі, списи. 6. Як називались козацькі човни? – чайки. 7. Як змінився спосіб боротьби козаків з ворогом за часів гетьманування Петра Конашевича-Сагайдачного? – козаки не чекали, поки ворог нападе, а самі здійснювали морські походи на територію ворога. 8. Які зміни в козацькому війську запровадив Сагайдачний?- об’єднав козаків в сильну армію. 9. Проти яких ворогів здійснювали козаки морські походи? – проти турків і татар. 10. В ході якої битви був поранений Сагайдачний? Назвіть дату цієї битви. 1621рік, Хотинська битва. Велика корогва запорозьких козаків.
Вчитель. Отже, на середину 17 століття українські козаки мали на своєму рахунку чимало славних подвигів. Вороги не раз відчували на собі силу козацького духу та міць козацької шаблі. В українську історію були вкарбовані імена славних козацьких ватажків: Вишневецького, Сагайдачного та інших. Майже через три десятиліття по смерті П. Сагайдачного гетьманом запорізьких козаків стає Богдан Хмельницький. Саме він зумів підняти український народ на визвольну війну проти польського панування на Україні. Сьогодні ми познайомимось з цією видатною постаттю в українській історії, побачимо, яку героїчну боротьбу за свободу рідної землі вів український народ і дізнаємось про те, що в результаті цієї боротьби виникла Українська держава –Військо Запорозьке.
ІІ. Пояснення нового матеріалу. ПЛАН ТЕМИ.1 Славний син українського народу.2. Початок Визвольної війни і перші перемоги козаків.3. Розбудова та зміцнення Української держави.1. Славний син українського народу. Завдання для учнів. Прочитайте текст підручника. Дайте відповіді на питання.1. Коли народився Богдан Хмельницький?2. Де народився Богдан Хмельницький?3. Які риси характеру успадкував Б. Хмельницький від свого батька?4. Які слова в тексті свідчать про хорошу освіту Б. Хмельницького?5. Що підштовхнуло Б. Хмельницького до боротьби з поляками?Свято-Іллінська церква в с. Суботові в якій вінчався Б. Хмельницький. В 1657 році в цій церкві він був похований.
27 грудня 1595 року народився Богдан Хмельницький Його батько, Михайло володів невеликим хутором Суботів, де й минуло дитинство Богдана. Він успадкував від свого батька життєву мудрість, здатність самостійно приймати рішення, відвагу й бажання вчитися. Освіту здобув спочатку в місцевій школі, а потім у Львівському колегіумі. Добре володів польською, татарською, турецькою, російською мовами. Після навчання Богдан вступає до Чигиринської козацької сотні. Разом з батьком бере участь у воєнних походах. В одній з битв проти турків Богдан утрачає батька, а сам потрапляє в полон. Два роки неволі й поневірянь не минули дарма. Вони загартували його тіло і тільки посилили гнів проти поневолювачів. Він знову на батьківському хуторі. Бере участь у повстанні козаків. Ходить у походи. Одружується, ростить дітей. Польський пан Чаплинський за час відсутності Богдана незаконно дістав грамоту на володіння його хутором. Люди Чаплинського двічі нападали на Суботів, грабували й спустошували господарство, побили сина. Богдан шукає захисту в суді, просить захисту у короля. Але всюди бачить несправедливе до себе ставлення. Хмельницький звертається до козацької старшини і закликає її підняти повстання проти гнобителів. Про плани дізнаються польські урядовці і заарештовують Богдана. З допомогою друзів йому вдається втекти з чигиринської в'язниці. Б. Хмельницький подався на Січ.
Богдан Теодор Зіновій Хмельницький1595 - 1657 Учні нашої школи здійснили туристсько-краєзнавчу експедицію в м. Чигирин і с. Суботів, та знайомились з історичними місцями, пов’язаними з життям та діяльністю Б. Хмельницького. Учні нашої школи в Свято-Іллінській церкві в с. Суботів. Музей Богдана Хмельницького в Чигирині. Урочище «Три криниці» на околиці Суботова. Чигирин з висоти «Богданової гори».
2. Початок визвольної війни і перші перемоги козаків. Завдання для учнів.1. Назвіть причини, що привели до Визвольної війни. (учні використовують знання, одержані при вивченні теми «Українські землі під владою Литви та Польщі» (В. Мисан. Вступ до історії України. К., «Генеза», 2005.)2. Покажіть на карті такі географічні назви: Жовті Води, Корсунь, Пилявці. Які умовні позначення та дати стоять поряд з назвами? Що це означає? (на карті, що розміщена на наступному слайді, учні знаходять ці назви). Саме тут відбулись перші три важливі битви Визвольної війни, які привели до визволення від польського панування майже всієї України. Урочище «Княжі Байраки», що біля с. Попельнасте (Олександрійський район Кіровоградської області), де в ході битви під Жовтими Водами козаки остаточно розгромили відступаючого ворога. Велика корогва Богдана Хмельницького.
На початок листопада 1648 року значна частина українських земель була визволена армією Богдана Хмельницького з-під польської влади. 23 грудня Хмельницький урочисто в'їхав до Києва. Настав час подумати і про відновлення козацьких порядків. Звільнена територія дістала назву держави Війська Запорізького. Вища влада в ній належала гетьманові. Однак найважливіші питання розглядалися й вирішувалися на загальній військовій раді. Територія держави була поділена на полки і сотні, де управління здійснювали відповідно полковники й сотники. На цей час вона мала територію, армію, органи управління, власну символіку (герб Війська Запорізького), столицю - місто Чигирин і навіть зробила спробу карбувати власну монету - чех. Завдання для учнів. Прочитайте останній пункт §15. Дайте відповідь на питання. 1. Яку назву дістала Українська держава? 2. Як здійснювалось управління у Війську Запорізькому? 3. Подумайте, чому Богдан Хмельницький обрав столицею Української держави не Київ, а Чигирин?Богдан Хмельницький добре розумів, що вигнати з України поневолювачів – це пів-справи. Треба подбати про її зміцнення та розбудову.3. Розбудова та зміцнення Української держави.
ІІІ. Підсумок уроку. Отже, сьогодні ми перегорнули ще одну сторінку історії нашого народу.1. Що вам найбільше запам’яталось з уроку?2. Чи можемо ми сказати, що Богдан Хмельницький є видатною постаттю в українській історії? Чому ви так вважаєте?3. Що ви , як школярі, можете зробити для зміцнення і розвитку нашої незалежної держави?Домашнє завдання. 1. Прочитати §15, дати відповіді на запитання та виконати завдання, а також позначити на контурній карті похід армії Богдана Хмельницького в 1648 році та нанести місця битв козаків з поляками.