Існує велика кількість освітніх технологій, які розроблені педагогами до використання у навчальних закладах і прийнятні саме для виховання підростаючого покоління. Дана презентація допоможе класним керівникам правильно використовувати у виховній роботі інноваційні технології.
Технологія формування творчої особистості Принципи: -розвитку (передбачає врахування вікових та індивідуальних особливостей учнів); -самодіяльності (має на меті діяльнісний підхід, за якого учні відчувають себе співучасниками навчального процесу, а ідеї вчителя повністю оволодівають ними) -самоорганізації (передбачає спонукання учнів до організації свого робочого місця, здійснення самоперевірки).
У процесі реалізації цієї технології важливо не регламентувати діяльність учня, організовуючи процес виховання так, щоб у ньому були елементи творчості. Ці технології стимулюють творчу діяльність дітей (Новохатська Олександра, Яблуновська Діана – пісенна творчість; Шевченко Каріна – “маленька поетеса”; Лисенко Владислав – майстер поробок).
Технологія розвитку критичного мислення вміти самостійно вчитися й працювати з різними джерелами інформації; мати особисту точку зору й уміти її аргу-ментувати; вміти бачити проблеми; вміти застосовувати свої знання для розв’я-зання життєвих проблем; мати культуру спілкування, тобто працю-вати в команді й знаходити згоду щодо різних переконань та думок.
Виховні заходи в класі: -дискусії: “Вогонь – друг чи ворог?”, “Чи потрібно допомагати друзям нашим меншим”; -години спілкування: “Що таке доброта?”, “Життя – це цінність”, “Що таке милосердя?”; -обговорення за круглим столом: “Культура поведінки та спілкування. Чи потрібні вони мені?”
Виховні заходи в класі: -рольові ігри (“Я – козак”); -тренінги (“Уроки толерантності”, “Я та мій клас”); -інтелектуальні ігри,брейн-ринги, вікторини; -усний журнал “Символи України”; -Подорож у країну права; -екскурсії до пам’ятника, в природу, до шкільного музею; -уроки пам’яті, реквієми, фестиваль пам’яті
Інформаційно-комунікаційні технології Використання ІКТ дає можливість: використовувати здобутки новітніх інформа-ційних технологій; удосконалювати навички самостійної роботи учнів в інформаційних базах даних, мережі Інтернет; зробити процес виховання цікавішим і змістовнішим. забезпечує особистісно орієнтований підхід; забезпечує реалізацію інтерактивного підходу (постійне спілкування з ПК, постановка запитань, які цікавлять учня та отримання відповідей на них); підвищує пізнавальну активність учнів за рахунок відео- та аудіоінформації.
Ігрові технології Функції: Розважальну (це головна функція гри – розважити, дати задоволення). Комунікативну: оволодіння діалектикою спілкування. Самореалізації у грі як «полігоні» людської практики. Ігротерапевтичну: подолання різних труднощів, які виникають в інших видах життєдіяльності. Діагностичну: виявлення відхилень від нормативної поведінки, самопізнання в процесі гри. Функцію корекції: внесення позитивних змін у структуру особистісних показників. Соціалізації: включення в систему суспільних відносин, засвоєння норм людського буття.
Технологія особистісно-орієнтованого виховання Технологія передбачає: – педагогічну любов до дітей, зацікав-леність їхньою долею; – терплячість до їхніх недоліків; – оптимістичну віру у кожного учня; –співробітництво, майстерність спілку-вання; – пріоритет позитивного стимулювання; – відсутність прямого примусу.
Створення ситуації успіху Ситуація успіху– це суб’єктивний психічний стан задоволення наслідком фізичної або моральної напруги виконавця справи, творця явища. Ситуація успіху досягається тоді, коли сама дитина визначає цей результат як успіх. Навіть інколи, переживаючи ситуацію успіху, дитина може зазнати незгладимих емоційних вражень, різко змінити в позитивний бік стиль свого життя.
Основні правила створення ситуації успіху: треба добре знати психологію дитини, її вікові та індивідуальні особливості; пам’ятати, що в кожної дитини є задатки, завдання педагога – розвинути їх у здібності; любити дитину, ставитися до неї, як до рівної, виключити грубість, різкість, образливий тон; оцінювати результати діяльності учнів на основі індивідуального та диференційова-ного підходів; захід повинен викликати позитивні емоцій-ні почуття (“Дивоквіт любові”, “Свято гумо-ру”).
Здоров’язберігаючі технології – це: сприятливі умови для виховання дитини в школі (відсутність стресових ситуацій, адекватність вимог, методик вихован-ня); оптимальна організація навчального процесу (відповідно до вікових, стате-вих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм); повноцінний та раціонально організо-ваний руховий режим.
Технологія життєвого проектування дозволяє особистості: -навчитися краще орієнтуватися в своєму внутрішньому світі (своїх потребах, станах, зонах особистих утруднень); -набути досвіду гармонізації свого внутрішнього світу; -осмислити засоби для вирішення своїх життєвих завдань; -розвивати вміння змінювати життєву стратегію та свої життєві орієнтири за умов підвищеного ступеня нестабільності, невизначеності та ризику. Результат - особистісне зростання, створення оптимальної стратегії поведінки, підвищення творчого потенціалу особистості.
Формування образу "Я“сприяють дитячі проекти“:Хто Я?", "Що Я?", "Які особистісні якості Я маю?“. міні-роздуми:"У чому сенс мого життя?"; Які мої життєві орієнтири, цінності та пріоритети?", "Які мої недоліки?"; "Які здібності я маю?" та ін. Анкети: “Мій побут”, “Мої розваги”, “Я і моє оточення” та ін.
Технологія колективних творчих справ Колективні творчі справи —це сукупність певних дій на загальну користь та радість. Це справа колективна, тому що планується, готується, здійснюється і обговорюється всіма учасниками. Вона — творча, тому що на кожній стадії її здійснення і учні, і педагоги ведуть пошук найкращих шляхів вирішення спільного завдання; бо справа не робиться по шаблону, завжди розкриває нові можливості її учасників.
Василь Сухомлинський писав: “Майстерність і мистецтво виховання всебічно розвиненої особистості полягає в умінні педагога відкрити буквально перед кожним вихованцем ті сфери розвитку його духу, де він може досягти вершини, виявити себе, заявити про своє “Я”, черпати сили з джерела людської гідності, почувати себе не обділеним, а духовно багатим.”