Згідно до пункту 28 Державного стандарту початкової освіти отримання даних, їх аналіз та формулювання суджень про результати навчання учнів здійснюється у процесі:1. Формувального оцінювання, мета якого – відстеження особистісного розвитку учнів й опанування навчального досвіду; 2. Підсумкового оцінювання, мета якого – співвіднести навчальні досягнення учнів з обов'язковими/очікуваними результатами навчання, визначеними Держстандартом або освітньою програмою.
Залежно від дидактичної мети й пріоритетної функції оцінювання, особливостей змісту навчального предмета/інтегрованого курсу та з урахуванням етапу опанування програмовим матеріалом у цілому та етапу опанування очікуваним результатом навчання зокрема отримання даних пропонуємо здійснювати під час різних видів навчально-пізнавальної діяльності учнів, яка може бути: за формою - індивідуальною, груповою, фронтальною;за способом виконання - усною (бесіда, розповідь, переказ, діалог тощо), письмовою (окремі навчальні завдання, у тому числі тестові, компетентнісні завдання, перекази, диктанти тощо, а також діагностувальні роботи);практичною (дослід, практична робота, навчальний проект, учнівське портфоліо, спостереження, робота з картами, заповнення таблиць, побудова схем, моделей тощо); програмованою (з використанням електронних засобів навчання, дозволених для використання в закладах загальної середньої освіти).
Однією з ключових змін в оцінюванні є підхід до вираження оцінки. На заміну узагальненій бальній оцінці запропоновано використовувати вербальну оцінку, яка окрім оцінювального судження про досягнення може ще називати і рівень результату навчання. Вербальну і рівневу оцінки можуть виражати як усно, так і письмово.
Результат оцінювання особистісних надбань учня/учениці у 1-4 класах рекомендуємо виражати вербальною оцінкою, а об'єктивних результатів навчання у 1-2 класах – вербальною оцінкою,у 3-4 класах – або вербальною оцінкою, або рівневою оцінкоюза вибором закладу загальної середньої освіти на підставі рішення його педгогічної ради.
Формулювання оцінювальних суджень, визначення рівня результату навчання здійснювати на основі Орієнтованої рамки оцінювання результатів навчання здобувачів початкової освіти. З метою забезпечення вільного вибору педагогічними працівниками методик, технологій навчання підходи до оцінювання в різних класах можуть мати відмінності, що спрямовані на реалізацію обраних освітніх програм. Особливості організації оцінювання в певному класі можуть ініціюватися вчителем і бути затвердженими на засіданні педагогічної ради.
ОЦІНКАКОНФІДЕНЦІЙНА ІНФОРМАЦІЯІнформування батьків може відбуватися під час індивідуальних зустрічей, шляхом запису оцінювальних суджень у робочих зошитах, інших носіях зворотного зв'язку з батьками (паперових/електронних щоденниках ), фіксації результатів навчання у свідоцтвах досягнень.
АЛГОРИТМ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛЯПІД ЧАС ОРГАНІЗАЦІЇ ФОРМУВАЛЬНОГО НАВЧАННЯФормулювання об'єктивних і зрозумілих для учнів навчальних цілей. Визначення разом з учнями критеріїв оцінювання. Формування суб'єктивної позиції учнів у процесі оцінювання. Створення умов для формування уміння учнів аналізувати власну навчальну діяльність (рефлексія). Корегування спільно з учнями підходів до навчання з урахуванням результатів оцінювання.
У межах формувального оцінювання за результатами опанування певної програмової теми протягом навчального року рекомендовано проводити тематичні діагностувальні роботи.(вони є засобом зворотнього зв'язку стосовно опанування учнями частиною очікуваних/обов'язкових результатів навчання з метою оперативного регулювання та коригування освітнього процесу)
Кількість і періодичність діагностувальних робіт учитель може визначати самостійно. Зазвичай, їх планують через кожні 16-20 навчальних годин програмового матеріалу. Не більше 1 тематичної діагностувальної роботи на навчальний день. Якщо учня не було в школі в день проведення діагностувальної роботи, то після проведення він не пише діагностувальної роботи.
ІІІ. ПІДСУМКОВЕ ОЦІНЮВАННЯОб'єктом підсумкового оцінювання є результати навчання учня/учениці за рік. Основою для підсумкового оцінювання результатів навчання за рік можуть бути: результати виконання тематичних діагностувальних робіт;записи оцінювальних суджень про результати навчання;спостереження вчителя у процесі формувального оцінювання. Підсумкову (річну) оцінку фіксують у класному журналі і свідоцтвах досягнень учнів.