Основи взаємодії педагогів з батьками сформульовані В. Сухомлинським: «Якомога менше викликів до школи батьків для моральних нотацій дітям, для лякання дітей батьківською «сильною рукою», для попередження про небезпеку, «якщо й далі так буде продовжуватись», - і якомога більше такого спілкування дітей з батьками, що приносить радість матерям і батькам. Усе, що в дитини в голові, душі, у зошиті, щоденнику, - усе це ми повинні розглядати з погляду взаємин дітей і батьків, і зовсім неприпустимо, щоб дитина приносила матері та батьку одні засмучення - це потворне виховання»
пропаганда педагогічних знань з метою підвищення педагогічної грамотності батьків; організація заходів, спрямованих на оволодіння батьками системою умінь, необхідних для організації діяльності дитини вдома; гуманізація змісту та форм роботи з сім’єю і взаємовідносин - педагоги-батьки. Головним завданнями роботи загальноосвітнього навчального закладу з сім’ю є:
Види роботи з батьками бесіди(колективні, групові,індивідуальні)диспути, дискусії; перегляд фільмів на педагогічні теми; День відкритих дверей; відкриті уроки для батьків;оформлення куточків для батьків; сторінки для батьків на персональних сайтах кл.керівників телефон довіри; сімейні вечори;зустріч за круглим столом; створення рукописних книг - Дерево мого роду;клуби для батьків: “Ми і наші діти”, “Психологія спілкування з дітьми”; Консультаційні пункти: “Виникло питання”; Конкурси: “Нумо, мами”, “Нумо, тато”, “Тато, мама і я – спортивна сім’я”, “Що? Де? Коли?”, “Щасливий випадок”...
Нетрадиційні форми роботи з батьківською громадськістю. День добрих справ – спільна трудова діяльність педагогів, батьків і дітей Вечір великої родини – організація відпочинку, ігри, театральні вистави Дискусійний клуб – обговорення проблем виховання школярів Сімейна скринька - добірка матеріалів з досвіду родинного виховання. Аукціон ідей родинної педагогіки – презентація ідей родинної педагогіки і набір показників її схвалення
Батьківські збори. Батьківські збори – одна з основних форм педагогічного всеобучу батьків Збори бувають: загальношкільні (проводяться двічі на рік, батьків ознайомлюють з планом навчально-виховної роботи ліцею, заслуховують звіти про роботу ради голів батьківських комітетів); класні (проводяться 5-8 разів на рік, аналізуються питання навчання і виховання колективу учнів, підбиваються підсумки навчально-виховної роботи, обговорюються шляхи виконання єдиних вимог учителя і батьків до дітей) За змістом збори поділяються: організаційні (проводяться на початку навчального року); підсумкові (кожного семестру та в кінці навчального року); за тематикою педагогічного всеобучу (вивчення досвіду виховання, ознайомлення з педагогічними рекомендаціям, алгоритмами, порадами)
Батьківські конференціїЗагальношкільні Класні Теми батьківських конференцій: актуальні проблеми суспільства, активними членами якого стануть і дітипроблеми конфліктів батьків і дітей та шляхи виходу з них наркотики, сексуальне виховання в родині та інше Відмінною рисою конференції є те, що вона приймає визначені рішення або намічає заходи щодо заявленої проблеми.
Ділові ігри - форма колективної творчої діяльності батьків з вивчення рівня сформованості педагогічних умінь у дорослих. Зразковими темами ділових ігор з батьками можуть бути такі: «Ранок у вашому домі» «Син (дочка) прийшов зі школи» «Вас запросили у школу» й інше Ділова гра дозволяє не тільки рефлексивно оцінити ту чи іншу модель поведінки, а й дає цікавий матеріал про життя родини - її традиції, розподіл внутрішньосімейних ролей, способи розв'язання конфліктів. Особливо ефективне використання ділової гри за участю школярів, адже іноді саме їприсутність усієї родини «у комплекті» дозволяє побачити специфіку взаємодії дорослих і дітей, що не у змозі виявити жодна дидактична методика
Функції роботи класного керівника з батьками. Перша функція – ознайомлення батьків із змістом і методикою навчально-виховного процесу , що організовує ліцей Друга функція - психолого-педагогічна освіта батьків Третя функція - залучення батьків до спільної з дітьми діяльності Четверта функція – надання психолого-педагогічної допомоги в розв’язанні складних сімейних проблем: підлітковий вік, профілактика формування шкідливих звичок, профілактика правопорушень П’ята функція – взаємодія батьків із громадськими організаціями , батьківськими комітетами ліцею і класу, радами ліцею
ПАМ'ЯТКА ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ В РОБОТІ З БАТЬКАМИ1. Залучайте батьків до ліцейного життя, запрошуйте їх до співпраці, на уроки, влаштовуйте з ними зустрічі.2. Дякуйте батькам за все, навіть за найменші дрібниці.3. Ніколи не докоряйте батькам, які не відвідують батьківських зборів — це не сприятиме їхньому бажанню зустрічатися з вами частіше.4. Називайте батьків по іменах та по батькові, не вживайте поширених фраз «мама Іванни». Інакше в батьків складеться враження, що вони вам цікаві лише в такому статусі.5. На батьківських зборах наголошуйте на проблемі, а не на конкретній дитині. Водночас хваліть учнів персонально й обов'язково всіх. Знайдіть кілька теплих слів для кожної дитини.6. Аналізуйте досягнення дитини з часу останньої зустрічі з батьками.