Перевірка навчальних досягнень учнів здійснюється у межах матеріалу, визначеного навчальними програмами певного типу школи. При цьому враховуються можливості дітей та особливості їхнього психофізичного розвитку. Оцінювання ґрунтується на позитивному принципі, тобто передусім враховуються досягнення учня, а не його невдачі.
Об'єктами перевірки і оцінювання виступають структурні компоненти навчальної діяльності, а саме: Змістовий компонент ‒ знання дітей. При оцінюванні враховуються такі характеристики знань: повнота (від фрагментарного відтворення навчального матеріалу до відтворення у повному обсязі); - правильність (від не завжди точного до правильного відтворення навчального матеріалу); - усвідомленість(від розуміння в основному до вміння пояснити, обґрунтувати); - застосування знань (адекватність, самостійність, різні умови, використання допомоги).
2. Операційно-організаційний компонент дії, способи дій, діяльність: а) предметні (відповідно до змісту основних навчальних предметів); б) розумові (порівнювати, класифікувати, абстрагувати, узагальнювати тощо) та загальнонавчальні (аналізувати, планувати, організовувати, контролювати процес і результати виконання завдання, вміння користуватись підручником тощо).