Презентація "Педагогічна майстерність вчителя як умова впровадження STEM-освіти на уроках"

Про матеріал
Педагогічна майстерність - це вищий рівень педагогічної діяльності, який проявляється у творчості вчителя. STEM-освіта є педагогічною інновацією початку ХХІ століття. Формула НУШ містить дев’ять ключових компонентів, одним із яких є умотивований учитель, що має можливість розвиватися і впроваджувати нові напрацювання. Виховати компетентного творчого учня може лише компетентний і творчий вчитель. Для того, щоб впроваджувати STEM- освіту вчитель сам повинен: - бути закоханим у професію та мати любов до дітей; - успішно розв’язувати завдання навчання й виховання; - досягати бажаних результатів ; - усвідомлювати перспективу свого професійного розвитку; - бути відкритим для постійного професійного навчання; - збагачувати свій досвід завдяки особистому творчому внеску; - виявляти ініціативу, творчість; - мати потребу в самовдосконаленні, самореалізації, самоствердженні та самовияві; - систематично займатися самоосвітньою діяльністю ; - генерувати нові ідеї. Педагогічна майстерність вчителя є однією з головних умов впровадження STEM-освіти на уроках.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Скакун Наталія Петрівна завідувач Мечиславської філії Благовіщенського академічного ліцею “Лідер” Благовіщенської міської ради Педагогічна майстерність вчителя як умова впровадження STEM-освіти на уроках

Номер слайду 2

Що таке “Педагогічна майстерність”? Це вищий рівень педагогічної діяльності, який проявляється у творчості вчителя; У постійному вдосконаленні мистецтва навчання, виховання та розвитку людини.

Номер слайду 3

Професіоналізм вчителя – основа його педагогічної майстерності Професійні знання: Дидактичні – навчальні; Комунікативні – здатність до спілкування; Перцептивні – професійна прозорливість, спостережливість; Емоційні – здатність відчувати і керувати своїми емоціями, володіти собою; Прогностичні – здатність передбачати перспективи; Інтуїція – здатність передбачення; Емпатія – здатність до співчуття.

Номер слайду 4

Педагогічна діяльність і педагогічна творчість тісно повязані між собою Це прояв постійної різнобічної творчості, яка передбачає присутність у вчителя сукупності творчих здібностей, якостей, дослідницьких умінь створення принципово-нового в змісті, та організації освітнього процесу; вирішення науково-практичних проблем.

Номер слайду 5

Рівень педагогічної майстерності залежить від рівня професійної компетентності і визначається на засадах таких критеріїв: -доцільності (за спрямованістю) -продуктивності (за результатами) -діалогічності (за характером взаємовідносин з усіма учасниками освітнього процесу) -оптимальності (за вибором засобів навчання) -творчості (за змістом діяльності)

Номер слайду 6

Чи є педагогічна майстерність вчителя умовою впровадження STEM-освіти на уроках? Відповідно до Концепції нової української школи, випускник школи має бути особистістю, патріотом та інноватором – «людиною, яка здатна змінювати навколишній світ, розвивати економіку,конкурувати на ринку праці й навчатися впродовж життя». Поява Інтернету докорінно змінила суспільство. Сучасна економіка – це економіка інновацій, у якій важливі не лише«чисті» знання і факти, а розуміння способу їх застосування. Загальновизнано, що акцент в освіті необхідно перенести з виконання рутинних механічних завдань, запам’ятовування інформації для підготовки до різноманітних тестів на формування навичок ХХІ століття: ефективної співпра ці, творчого розв’язання проблем, ухвалювання важливих рішень, керування проектами, визначення та досягнення цілей, рішучості й наполегливості, спрямування своїх талантів і захоплень на покращення світу та інших. Який вчитель здатний підготувати такого випускника?

Номер слайду 7

Почнемо з того, що STEM-освіта є педагогічною інновацією початку ХХІ століття. Формула нової української школи містить дев’ять ключових компонентів: Формування компетентностей Умотивований учитель, що має можливість розвиватися і впроваджувати нові напрацювання Ціннісне виховання Автономія для шкіл Трикутник партнерства учень-вчитель-батьки Дитиноцентризм Нова структура школи Справедливий розподіл публічних коштів Сучасне освітнє середовище Всі ці компоненти покладено до цільових орієнтирів STEМ-підходу в навчанні.

Номер слайду 8

Ядром STEM-навчання є вирішення здобувачами освіти складного питання чи реальної проблеми, розглянути які можна лише в контексті декількох дисциплін. Це, з одного боку, потребує покращення якості й ефективності первинної природничо-наукової освіти (формальна освіта), а з іншого – STEM-освіта виходить за межі освітнього закладу, оскільки передбачає встановлення й розвиток партнерських зав’язків між учнями, учителями, дослідниками, новаторами, фахівцями з виробництв та іншими зацікавленими сторонами (неформальна освіта). Відповідно до різних джерел, основними технологіями та продуктами найближчого майбутнього, які формують інноваційні виробничі галузі та пов’язані з ними професії, є: геоінженерія, інтелектуальні енергетичні системи, синтетична біологія, індивідуальна геноміка, біоінтерфейси, сонячна енергетика, ноотропні препарати,нові енергоємні батареї, стовбурові клітини, біопаливо, клонування, робототехніка, низькоорбітальні польоти, мобільні мережі та засоби зв’язку, батареї, що заряджаються від атмосфери, розумні навігаційні системи, штучний інтелект тощо.

Номер слайду 9

Пріоритетними технологічними завданнями в XXI столітті вважають: – розв’язання екологічних проблем; – оволодіння технологією термоядерного синтезу та розбудова альтернативної енергетики; – поліпшення інфраструктури міст; – використання нових інформаційних технологій у медицині; – розвиток технології віртуальної реальності тощо. Однак, соціологічні дослідження доводять існування суперечності між висхідним попитом на фахівців високотехнологічних галузей, які здатні до комплексної науково-інженерної діяльності та зниженням рівня цікавості учнів до дисциплін природничо-математичного циклу. Швидке й ефективне її вирішення є критичним чинником інноваційності економіки країни. Вочевидь це потребує докорінного перегляду наявних моделей освіти, освітніх програм, методів організації навчання, відставання яких від вимог світового ринку праці інколи становить десятиліття.

Номер слайду 10

Сьогодні про необхідність впровадження STEM-освіти не говорить хіба що ледачий Що ж таке STEM? STEM (від англ. Science – природничі науки; Technology – технології; Engineering – інжиніринг, проєктування, дизайн; Mathematics – математика) – термін, який означає сучасну освітню парадигму в розв’язанні питань освітньої політики та формування навчальних програм на основі інтеграції природничо-математичних дисциплін і технологій, зокрема інформаційно-комунікаційних-технологій (ІКТ). Чим відрізняється STEM-освіта? Нині не існує загальноприйнятого визначення поняття STEM-освіти. У широкому контексті – це педагогічна технологія формування та розвитку розумово-пізнавальних і творчих якостей здобувачів освіти, рівень яких визначає конкурентну спроможність особистості на сучасному ринку праці. .

Номер слайду 11

У чому особливості педагогічної майстерності STEM-педагога? На основі системи наукових знань і практичних навичок він має визначати зміст, обсяг і послідовність навчання, характер і ступінь інтеграції знань із різних гностичних полів, добирати методи, методики та стратегії, які забезпечать найбільш очікуваний педагогічний результат, а також постійно підвищувати рівень і розширювати зміст власної фахової підготовки. Вочевидь така діяльність не обмежується викладанням власного предмета. Також важливим є вміння педагога організувати навчальний процес як педагогічну взаємодію, що спрямована на розвиток особистості дитини, її підготовку до розв’язання завдань життєтворчості. Беззаперечно, розвиток STEM-освіти потребує нових наукових досліджень, дидактичних розробок, навчених і грамотних молодих талантів, готових змінювати і змінюватися.

Номер слайду 12

Педагогічна техніка STEM- педагога І група умінь Уміння керувати собою ІІ група умінь Уміння керувати іншими ІІІ група умінь Уміння співпрацювати

Номер слайду 13

РІВНІ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ Елементарний рівень (наявні лише окремі якості профдіяльності) Базовий рівень (володіння основами педагогічної майстер-ності, педагогічні дії гуманістично зорієнтовані, стосунки з учнями і колегами розвиваються на позитивній основі. Досконалий рівень (характеризується чіткою спрямованістю дій учителя, їх високою якістю, діалогічною взаємодією у спілкуванні. Учитель самостійно планує і організовує свою діяльність на тривалий проміжок часу, маючи головним завданням розвиток особистості учня. Творчий рівень (характеризується ініціативністю і творчим підходом до організації професійної діяльності. Учитель самостійно конструює оригінальні педагогічно доцільні прийоми взаємодії. STEM –учитель повинен мати творчий рівень педагогічної майстерності.

Номер слайду 14

Виховати компетентного творчого учня може лише компетентний і творчий вчитель. Отже робота супроводжується постійним спонуканням до творчості, жоден учитель не застосовує загальновідомі методики без свого відтінку, свого наголосу. Вчитель повинен бути компетентним ( проінформованим, обізнананим, авторитетним)- саме від цього залежить його педагогічна майстерність. Компетентність у перекладі з латинської competentia означає коло питань, у яких людина добре обізнана, має знання та досвід. Педагогічна компетентність учителя - це єдність його теоретичної та практичної готовності до здійснення педагогічної діяльності. За словами Ш. Амонашвілі педагогічна діяльність- це творчий процес.

Номер слайду 15

Для того, щоб впроваджувати STEM- освіту вчитель сам повинен: - бути закоханим у професію та мати любов до дітей; - успішно розв’язувати завдання навчання й виховання; - досягати бажаних результатів ; - усвідомлювати перспективу свого професійного розвитку; - бути відкритим для постійного професійного навчання; збагачувати свій досвід завдяки особистому творчому внеску; - виявляти ініціативу, творчість; - мати потребу в самовдосконаленні, самореалізації, самоствердженні та самовияві; - систематично займатися самоосвітньою діяльністю ; - генерувати нові ідеї.

Номер слайду 16

Як було зазначено вище, STEM-підхід у навчанні характеризується посиленням ролі природничих дисциплін, технологій, інженерії, математики з використанням Arts (мистецтва) і Reading / wRiting – навичок мислення, втілених в читанні та письмі. Але найголовніше – STEM (STEAM, STREAM) може допомогти педагогу переосмислити і перебудувати навчальні програми з предметів та дати учням компетентності, необхідні їм в майбутньому.

Номер слайду 17

Реалізація STEM-навчання може здійснюватися на уроці, а також це можуть бути такі освітні організаційні форми, як проєкт, курс, квест; хакатон та ін., у яких діяльність вчителя та учнів здійснюється у встановленому порядку і в певному режимі (STEM-урок (заняття) – це форма організації навчання у відведений проміжок часу з групою учнів постійного складу, що передбачає інтеграцію трьох і більше STEM-дисциплін (біологія, фізика, хімія, географія, математика, технології). Використання STEM-уроків практикується в освітніх закладах для узагальнення знань із декількох навчальних дисциплін і з метою демонстрації їх взаємодії. STEM-заняття використовують переважно в неформальній освіті, де поєднують знання та навички більшості STEM-дисциплін для отримання результатів переважно практичного характеру (моделей приладів, технічних елементів, пристроїв, готових виробів тощо). STEM-проєкт – це групова навчально-пізнавальна, творча або ігрова дія- льність учнів, яка має загальну ціль, методи, засоби діяльності передбачає ін- теграцію трьох і більше STEM-дисциплін та спрямована на досягнення загаль- ного результату. STEM-курс – це об’єднання декількох STEM-дисциплін в єдину навчальну дисципліну. Прикладом такого курсу може бути предмет «Природознавство»,

Номер слайду 18

Сучасні технології підготовки та проведення практичних онлайн-занять, які повинен знати STEM-учитель Відкритий віртуальний клас (Smart Virtual Classroom) – технологія надає можливість викладачу демонструвати на інтерактивній дошці текст, малюнки, графіки, презентації, використовувати електронний блокнот учня, створювати спільний освітній продукт, здійснювати контроль знань тощо. Автоматизовані лабораторні практикуми віддаленого доступу з використанням сучасних мережевих технологій: презентації, мультимедіа-технології, синтез віртуальної реальності. Лабораторні практикуми здатні імітувати роботу унікального стендового обладнання реальних виробництв, а також дають змогу організувати практичну частину навчального процесу в мережі, позбутися як проблеми недостатньої матеріальної бази багатьох освітніх установ, так і проблеми регіонів та окремих селищ, де немає великих виробничих підприємств.

Номер слайду 19

Технологія Game Based Learning – навчання, що імітує реальну ситуацію, використовує принципи організації гри та надає можливість встановити зв’я- зок між теоретичним матеріалом навчальних занять і реальним життям. Створення програми й організація занять у віртуальному класі потребує використання сучасних засобів навчання. Розглянемо деякі з них. Trello – зручний онлайн-менеджер, який значно спрощує організацію спільної роботи в групі. Існує можливість створювати завдання за проєктами, стежити за дотриманням календарного графіка, прикріплювати файли, коментувати, виділяти пріоритетні завдання потрібним кольором, створювати скіль- ки завгодно проєктів і додавати в них учасників. A Web Whiteboard – біла веб-дошка, Breakout rooms – віртуальні кімнати для організації одночасного навчання в нечисленних групах учнів. Ресурс використовує сучасні інформаційно- комунікаційні технології для спільної роботи з текстовим і відеоматеріалом.

Номер слайду 20

Служби Google для освіти містять безкоштовний і вільний від реклами набір інструментів, який дає змогу викладачам і учням успішно й ефектив- но взаємодіяти, навчати й навчатися. Google-сервіси – це окремі веб-додатки, пов’язані між собою одним акаунтом і сховищем всієї інформації, для доступу до якої необхідна наявність Інтернет-підключення та браузера. Інтернет-сервіси Google Google Docs – редактори текстів, які надають можливість швидко намалю- вати блок-схему, побудувати діаграму або зробити позначки на завантаженому зображенні, не залишаючи браузера. Діаграми створюються на основі даних та- блиць і зберігаються в хмарі Googlе, взаємодіють з іншими сервісами Google. Google Sites – конструктор простих сайтів, що надає можливість публіку- вати перевірочні матеріали, ігри для перевірки знань, інформаційний матеріал для уроків, лабораторні роботи тощо.

Номер слайду 21

Google Forms – онлайн-сервіс, що забезпечує зворотний зв’язок, проведення різних опитувань, вікторин, створення анкет, тестів. Користувач налаштовує анкету з потрібними полями, відправляє посилання на неї учасникам і отримує доступ до статистики на основі отриманих відповідей. Форми оформлюються на власний смак, з зображеннями та відео. Під час створення форми автоматично створюється таблиця Google, у якій накопичуються результати заповнення форми. Таблиця надає можливості для зручного зберігання і обробки зібраних даних. Google Alerts – служба виявлення та повідомлення про зміну контенту. Google Maрs – зручний сервіс для вчителів географії. Google Body (Zygote Body) – візуалізація анатомічної 3D-моделі людського тіла.

Номер слайду 22

Google Disk – допоможе створювати резервні копії своїх файлів у хмарному сховищі й отримувати до них доступ як з мобільних пристроїв, так і з комп’ютера. Серед представників освітньої спільноти затребуваними є також такі сервіси Google: Google Calendar – онлайновий календар; Google Docs – онлайновий офіс; Gmail – безкоштовна електронна пошта; Google Sites – безкоштовний хостинг, який використовує вікі-технологію; Google Translate – перекладач, YouTube – відеохостинг. Усі згадані вище Google-сервіси надають учням і викладачам закладу освіти інструменти, які необхідні для ефективного спілкування та спільної роботи А все викладене вище доводить, що педагогічна майстерність вчителя є однією з головних умов впровадження STEM-освіти на уроках.

Номер слайду 23

Чи є ви STEM-учителем? Якщо ні, то як ним стати? Якими якостями, знаннями, навичками потрібно володіти? Насправді офіційного списку таких характеристик немає, оскільки це не лише список компетенцій та широкий кругозір, але й педагогічне чуття, яке є далеко не в кожного… Це особливі особистісні якості: відкритість новому, тому, що відбувається навколо, здатність перетворювати це в практики колективного засвоєння і породження нового знання. Це сміливість і підприємливість в конструюванні навчального процесу.  Здатність мобілізувати учнів на рішення нестандартної проблеми і організовувати розподіл завдань між ними.  Готовність брати відповідальність за вибір і відстоювати свою точку зору. Це ще й особисті установки: на експеримент і на ризики. А ще є численні приклади і прояви рис справжнього STEM-учителя. Яскраво виражених і тому відомих.  Перегляньте, можливо, знайдете схожі ознаки і у себе?

Номер слайду 24

Вам цікаво конструювати з дітьми підзорну трубу чи інші корисні прилади … Ви вмієте урок фізики перетворити в запуск паперових літачків і при цьому не полетіти в гру остаточно … Ви здатні бачити математику не тільки в підручнику, але і в тротуарній плитці. І ви вмієте заразити таким поглядом на навколишній світ своїх учнів … Почавши з гри по вимірюванню росту рослин в паперових склянках, ви знаєте як тут використати арифметичну прогресію Ви розумієте, що вишивання хрестиком – це не тільки розвиток дрібної моторики і знаєте, як “підкласти” під нього інформатику … Ваші учні будуть ще довго грати в паперовий трансформер, який вони виготовили на уроці геометрії … Ви точно знаєте, що проект з’їсть у вас купу часу на уроці, але ви свідомо йдете на ризики …

Номер слайду 25

Ви розумієте, що “базові знання” не утворюються самі собою в голові учня під час вашого пояснення … Ви вмієте створювати живі ситуації … Ви мудрі: так, при груповій роботі може бути шумно, але такі жертви того варті, адже ви даєте можливість учням взаємодіяти і спілкуватися … Ви заохочуєте їх лідерство, це допоможе їм у майбутньому етично й грамотно керувати великою командою … Ви даєте простір учнівській ініціативі і залишаєте за ними право на помилку … Ви переконуєте їх, що дівчатка теж можуть стати вченими і займатися в майбутньому дослідженням важливих проблем суспільства… Ви цінуєте любов учня до тварин, і це допоможе йому обрати професію …

Номер слайду 26

Ви здатні організувати урок в будь-якому місці: на березі річки, в парку і навіть в супермаркеті … Ви володієте здатністю виловити, зірвати або підібрати з землі “предмет дослідження” … Ви вмієте мріяти … Всі збіги не випадкові! Вчителі-прототипи тут, поруч … Якщо ви ще не STEM-учитель, мерщій приєднуйтеся до цієї когорти!

Номер слайду 27

І хоча STEM- освіта в Мечиславській філії має фрагментарний характер, ( основною проблемою є недостатній програмно-апаратний модуль, який забезпечував би STEM-середовище технічними та програмними засобами ) все ж можна привести приклади такого впровадження : проведення STEM-тижнів; виконання проєктів на уроках трудового навчання та біології

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Номер слайду 30

Номер слайду 31

Номер слайду 32

Педагогічна майстерність не є справою талановитих людей, майстром може зробитися кожний, якщо йому допоможуть і якщо він сам буде працювати. А. Макаренко

Номер слайду 33

Скільки б ти не жив, усе життя слід навчатися. Сенека

Номер слайду 34

ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!

Номер слайду 35

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Брижик Наталія Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Додав(-ла)
Скакун Наталія
Додано
4 січня 2023
Переглядів
2072
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку