Що таке інклюзивна освіта?Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього закладу.
Одним із головних завдань інклюзії є відгук на широкий спектр освітніх потреб в шкільному середовищі та поза його межами.Інклюзія розглядається як процес визнання і реагування на різноманітність потреб всіх тих, хто навчається. Вона припускає їх активну участь в процесі отримання знань, в культурному і суспільному житті. Інклюзія приводить до зменшення сегрегації в системі освіти. Вона вимагає змін і модифікацій змісту, підходів, структури і стратегії освіти з урахуванням потреб усіх дітей, керуючись переконаністю, що системи загальної освіти зобов'язані навчати усіх дітей.Інклюзія особливо підкреслює надання можливостей для рівної участі дітей з інвалідністю (фізичною, соціальною і емоційною) в загальній системі здобування освіти, для індивідуального вибору і отримання спеціальних послуг і пристосувань для тих, кому це необхідно.
Інклюзивна освіта включає:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}визнання рівної цінності для суспільства всіх учнів і педагогічних працівників;підвищення ступеня участі учнів у навчальному процесі та позашкільних заходах й одночасне зменшення рівня ізольованості частини учнів;зміни в політиці навчального закладу, практиці та шкільній культурі з метою приведення їх у відповідність з різноманітними потребами учнів, які навчаються в даному навчальному закладі;Подолання бар’єрів на шляху отримання якісної освіти та соціалізації всіх учнів, а не тільки учнів з інвалідністю та учнів з особливими освітніми потребами;аналіз і вивчення спроб подолання бар’єрів і покращення доступності навчальних закладів для окремих категорій учнів. Проведення реформ і змін, спрямованих на користь усіх учнів;
Інклюзивна освіта включає:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}переконання, що відмінності між учнями – це ресурс, що сприяє педагогічному процесу, а не перешкоди, які необхідно долати;визнання прав дітей на отримання освіти в загальноосвітніх навчальних закладах, що розташовані за місцем проживання;покращення ситуації у школах у цілому як для учнів, так і для педагогів.визнання ролі шкіл не тільки в підвищенні академічних показників учнів, а й у розвитку місцевих громад;розвиток партнерських відносин між школами і місцевими громадами;визнання того, що інклюзія в освіті – це один з аспектів інклюзії в суспільстві.
це визнання того, що всі діти можуть навчатися;це робота зі всіма дітьми, незалежно від їх віку, національності, мови, походження, особливостей розвитку;це вдосконалення освітніх структур, систем і методик для забезпечення потреб всіх дітей;це частина великої стратегії по створенню інклюзивного суспільства;це динамічний процес, який знаходиться постійно в розвитку.Інклюзивна освіта – цінності:
Висновок: Система інклюзивної освіти – це складний, але ефективний процес, який вимагає від суспільства терпіння, усвідомленості та спільного інтересу. Результатом впровадження цієї системи є реалізація прав людини, підвищення соціального рівня країни. Завдяки інклюзивній освіті дитина з особливостями вчиться життєдіяльності в суспільстві здорових людей, у неї формується направленість до нормального, повноцінного життя, і головне – в тісному співробітництві з сім’єю, сформувати у дитини сприйняття своєї хвороби не як обтяжливої життєвої обставини, а як певного образу життя.