Цінність позаурочної діяльності полягає в тому, що вона, в деякій мірі, вирішує проблему організації вільного часу школярів, задовольняє їх різноманітні інтереси, активізує пізнавальну діяльність школярів, тощо. Головною метою позаурочної роботи є: створення умов для творчого, інтелектуального, духовного та фізичного розвитку дітей у вільний від навчання час, підготовка до майбутнього життя в умовах переходу до ринкової економіки, задоволення їх освітніх потреб.
Крім того, позаурочна діяльність у початковій школі дозволяє вирішити ще цілий ряд важливих завдань:• забезпечити сприятливе середовище для адаптації дитини в школі;• оптимізувати навчальне навантаження учнів;• поліпшити умови для розвитку дитини;• врахувати вікові та індивідуальні особливості учнів. Очевидні й переваги у використанні позаурочної діяльності для закріплення та практичного використання окремих аспектів змісту програм навчальних предметів, курсів.
умови організації позаурочної діяльності в початковій школі:• оптимальне поєднання рухової й навчальної діяльності. Методисти радять безпосередньо після уроків, у позаурочний час, проводити прогулянки на свіжому повітрі, рухливі ігри та ігри з елементами спорту. У другому позаурочному періоді доцільно планувати роботу за інтересами дітей, колективні та групові форми дозвілля й індивідуальні позаурочні заняття школярів• організація позаурочної діяльності з опорою на дитяче самоврядування. Через спеціально організовану школою підготовку старших учнів до роботи з молодшими школярами у гуртках і секціях, так позаурочний навчально-виховний процес збагачується і дає користь і молодшим школярам, і старшим учням.
Умови організації позаурочної діяльності у початковій школі:• зміст позаурочної діяльності повинен мати розвивально-виховну спрямованість і забезпечувати формування ключових компетенцій особистості. Тому має забезпечуватись інтеграція змісту освіти в різних видах діяльності учнів початкової ланки.• залучення до позаурочної діяльності батьків. Батьки можуть стати активними помічниками вчителя, оскільки володіють найрізноманітнішими професіями, цікавою інформацією, мають широкий спектр особистих інтересів, улюблених занять на дозвіллі. Завдання вчителя – добре вивчити здібності, можливості, захоплення, таланти батьків своїх учнів, щоб успішно залучати їх до позаурочної роботи в школі.
Реалізація позаурочної пізнавальної роботи урізноманітнює види навчальної діяльності, що допомагає:- дитині стати більш творчою, самостійною, формувати навички соціальної поведінки;- педагогу краще розвиватикомпетентності учнів та організувати комфортне освітнє середовище- батькам долучитися до освітньогопроцесу та успіхів власних дітей.