Презентація "Розмаїтість птахів. Риси пристосованості до польоту й різних середовищ життя"

Про матеріал
Мета уроку: узагальнити знання з анатомії птахів, розкрити особливості їхньої пристосованості до польоту, ознайомити учнів з червонокнижними птахами, що зустрічаються на території Карпат, з екологічними групами птахів, особливостями пристосувань до середовища існування, розвивати навички роботи в групах, уміння працювати з додатковою літературою, творчі здібності учнів; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до птахів, захоплення красою й неповторністю кожної живої істоти на землі. В презентації налаштована анімація.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Розмаїтість птахів. Риси пристосованості до польоту й різних середовищ життя. Інтегрований урок з біології, фізики, географії Підготувала: Вчитель біології Лукавецького ЗЗСО І-ІІІ ступенів Попеску Сільвія Вікторівна

Номер слайду 2

Епіграф до уроку: Якщо побачиш на дереві хоча б одну співочу птицю, відклади сокиру. Валеріу Бутулеску

Номер слайду 3

(Експрес-опитування) 1. Передні кінцівки птахів видозмінені у … 2. Видозмінені верхня й нижня щелепи… 3. Найбільші м’язи птахів розташовані на … 4. Орган, відсутній у видільній системі птахів… 5. Шлунок птахів має… 6. Серце птахів… 7. Температура тіла птахів … 8. Видовжена кістка стопи… 9. Подвійне дихання здійснюється завдяки… 10. Пір’я є похідним… 11. Руль у птаха… 12. Осьова частина пера… 13. Після залозистого шлунка йде… 14. Шкіра… 15. Тулуб у птахів… 16. У птахів подрібнення їжі відбувається у … 17. Куприкова залоза розташована… 18. Травна система птахів починається… 19. Контурні пера поділяються на… 20.Мале коло кровообігу несе кров до… 21. Спосіб дихання у птахів… 22. Розмножуються … 23. Тіло поділяється на… 24. Очі прикриті…

Номер слайду 4

Розповідь вчителя Птахи – одні з найчарівніших та найцікавіших створінь, частина природи, без якої її краса була б неповною. Адже саме вони наділені наймелодійнішими голосами, серед представників тваринного світу. Ці голоси протинають повітря, цвітуть весняною радістю і ми мимоволі стаємо їх слухачами в опері під назвою: «пісня Землі». Хто ж з нас не завмирав, прислуховуючись до жалібного крику чайок над морем або над ключем журавлів, що пролітає в небі . А хіба на не чарувала дзвінка пісня солов’я та жайворонка?.. А рано на весні з великим трепетом у серці хто з на не рахував під спів зозулі: а скільки мені ще залишилось жити?.. І так на душі ставало радісно, що хотілося крикнути:”Часе, зупинися! Нехай завжди сяє сонце, квітнуть квіти, буяє повновладне життя!”. Ох уже, ці пернаті!.. Птахи – діти повітря, підкорювачі повітряного океану, володарі повітряних просторів. Вони можуть піднестися вище гір і хмар, перелетіти море, пустелю, океан. ..

Номер слайду 5

Птахи – унікальні істоти. Усі вони неперевершені створіння – жваві, красиві, вправні в польоті. Сучасна передова авіація не може перевершити вражаючої техніки й точності приладів “пташиної навігації” та віртуозності польоту. Які секрети мають птахи, що дозволило їм оволодіти мистецтвом повітроплавання? Чому деякі птахи можуть літати вгору та вниз, назад і вперед, або зависати нерухомо в повітрі, як гелікоптери? Що дало змогу птахам освоїти різні середовища існування – від гір до океанів? Які птахи мешкають у наших лісах, полях і степах? На ці та інші питання ми намагатимемося знайти відповідь в нашій телепередачі “У світі птахів”. Представляю вам ведучих телепередачі.

Номер слайду 6

Пристосування до польоту (Виступ групи 1) Здатність до польоту в них забезпечується легким, міцним скелетом, відповідно й полегшеним на відмінну від інших тварин тілом, добре розвиненими грудними м’язами та пір’яним покривом, який дає змогу створювати підйомну силу. Пір’яний покрив надає тілу обтічну форму зменшуючи тертя при польоті, захищає птаха від намокання та охолодження, від механічного ушкодження. Птахи ретельно доглядають за своїм пір’яним покривом, змащують його жиром, який виділяє куприкова залоза, постійно купаються у воді, або в піску, чи золі. Таким чином вони позбавляються грязі та паразитів.

Номер слайду 7

Пера мають різну будову. Найбільше серед них контурних. Вони складаються із стрижня та опахала. Залежно від розташування та функцій їх поділяють на махові, стернові та покривні. Довгі махові пера крил збільшують їхню площу, сприяючи польоту. Стернові пера розташовані на хвості. Змінюючи їх положення птахи змінюють напрямок польоту, а також за їхньою допомогою гальмують. Покривні пера вкривають тіло птаха. Під контурними розташовані пухові пера та пух, між якими міститься прошарок повітря, завдяки якому добре утримується тепло тіла. Скелет птахів легкий, оскільки частина кісток порожнисті й заповнені повітрям. Політ потребує жорсткої опори, у зв’язку з чим ребра та хребет втратили гнучкість, багато кісток зрослися між собою. Грудина більшості птахів має плаский виріст – кіль, до якого прикріплюються грудні м’язи, що рухають крила. Оскільки під час польоту грудна клітка залишається майже нерухомою, птах не може дихати звичайним способом. Тому дихальні рухи здійснюються за допомогою крил і особливих пристосувань – повітряних мішків, які у птаха розташовані у всіх порожнинах тіла. Їх поділяють на передні та задні. При піднятті крил повітряні мішки розтягуються і повітря втягується до них, оминаючи легені, а при опусканні крил – витискується з задніх і потрапляє до легень, а з легень, через передні повітряні мішки – назовні. Таким чином, володіючи подвійним диханням, птах не відчуває нестачі кисню. А ще у птахів швидший процес травлення і звільнення кишечнику, відсутній сечовий міхур і один яєчник. Ці зміни внутрішньої будови теж зменшують вагу тіла та сприяють польоту. Будова крила відповідає строгим принципам аеродинаміки. Крило випукле зверху і ввігнуте знизу. Повітря над крилом рухається швидше і тисне з меншою силою, ніж під крилом. Виникає підйомна сила. А сила тяги, яка рухає птаха вперед, розвивається, коли крила опускаються. При цьому кистьові частини крил розташовуються й рухаються у просторі подібно до лопатей гвинта літака.

Номер слайду 8

Щоб літати птахам необхідна певна початкова швидкість руху, для створення якої птах розбігається перед відльотом, кидається в повітря з підвищення, або підстрибує на місці. Згинаючи чи розправляючи крила, птах може збільшувати, або зменшувати їх площу, рухати вперед і назад, переміщуючи таким чином центр важкості тіла. Це забезпечує маневреність з якою він може обминати перешкоди на його шляху. Для польоту птахам потрібна також підвищена гострота зору, тому очі відносно великі, можуть фіксувати як ближні, так і віддалені предмети. У більшості птахів очі розташовані з двох боків голови, тому зір у них монокулярний – оточуючий простір вони бачать одним оком.

Номер слайду 9

Екологічні групи птахів (Виступ групи 2)

Номер слайду 10

Птахи лісу Птахи лісу живуть у просторах, обмежених деревами та чагарниками. У таких умовах у них розвивалися пристосування до швидкого зльоту і точної посадки на гілки, літанню між деревами (укорочені широкі крила, досить довгий хвіст). Дрібні птахи, що годуються в основному в кронах дерев і чагарників (синиці, корольки), мають тонкі і гострі дзьоби, чіпкі з гострими кігтиками пальці ніг. У дятлів та деяких горобцеподібних (пищух і повзиків) жорсткі з гострими вершинами пір'я хвоста, досить міцний дзьоб, короткі ноги з чіпкими пальцями, які сприяють утриманню на стовбурах дерев при добуванні їжі. У птахів нижнього ярусу лісу (глухарі, тетеруки, рябчики) розвинулися пристосування до живлення на землі.

Номер слайду 11

Птахи боліт, узбережь і відкритих ділянок прісних водойм .Одні з птахів цієї групи (чаплі, бугайчики, лелеки) зазвичай годуються на болотах, сирих луках, у прибережній частині водойм. У них довга шия, тонкі довгі ноги. Птахи, що добувають їжу на відкритих ділянках водойм (качки, чирки, лебеді, пелікани, гуси), мають щільне оперення, сильно розвинений пух і підшкірний шар жиру, розвинену куприкову залозу, короткі ноги з плавальними перетинками, широкий дзьоб з ціджуючим апаратом. Деякі птахи (чайки, буревісники) добре плавають, але більшу частину життя проводять у повітрі над водною поверхнею. Тіло у них легке, струнке; крила довгі, гострі; ноги короткі, пальці з'єднані плавальними перетинками.

Номер слайду 12

Птахи степів і пустель Одні з них пристосовані до швидкого бігу (страуси, дрохва, стрепет), інші до польоту на значні відстані (рябки, саджа). У бігаючих добре розвинені ноги; деякі з них (страуси) взагалі втратили здатність до польоту. Для цієї групи птахів властиві гострий зір, захисне забарвлення і здатність ховатися (затаюватися) від ворогів. Свій корм птахи степів і пустель знаходять на землі, серед рослинності. Вони змушені багато ходити у пошуках їжі, і тому ноги цих птахів зазвичай добре розвинені. Деякі види рятуються не відлітаючи, а втікаючи від небезпеки.

Номер слайду 13

Птахи відкритих повітряних просторів Птахи відкритих повітряних просторів– ластівки (сільська, міська, берегова), стрижі - більшу частину активного життя проводять у повітрі. Стрімкому польоту цих птахів сприяють довгі вузькі крила, сильно розвинені грудні м'язи, виїмчастий хвіст - кермо при польоті. На льоту вони ловлять комах широко розкриваючи дзьоба.

Номер слайду 14

Денні хижаки Денні хижаки (орли, соколи, яструби, шуліки) живуть у різних місцях проживання - у лісах, горах, на рівнинах. Загалом вони мають великі кігті та дзьоби, пристосовані для захоплення або вбивства жертви. 

Номер слайду 15

Охорона птахів (Виступ групи 3) Колись відомий у всьому світі дослідник природи Джеральд Даррел сказав дуже мудрі слова: “Пам’ятайте, у рослин і тварин немає депутатів, їм нема кому писати і скаржитися, за них нікому заступитися, крім нас, людей, котрі разом з ними заселяють цю планету”. На жаль, сталося так. Що людина винищувала тих, кого іноді тепер називаємо своїми меншими братами. Наша країна переживала час, коли активно почали осушувати болота. У результаті зникли ті види птахів, для яких болотиста місцевість завжди була природним середовищем існування. Чимало заплав і луків пішло під воду під час створення штучних морів. Сьогодні вже говорять про те, що такий підхід був недоцільним. Але втраченого не повернеш. І від цього також найбільше постраждала природа. Тому звірі і птахи, які колись були традиційними для україни, сьогодні стають феноменами природи, рідкісними зразками фауни нашого краю, “експонатами” для “Червоної книги” чи музею природи. Чорний лелека, пугач, сип… Цих птахів можна назвати патріархами нашого природного світу. Вони пережили багато епох, катаклізмів, існували мільйони років, але тепер можуть зникнути як вид. Ми втрачаємо не тільки птахів, а й народні звичаї, які формувалися століттями, привчали людей із раннього дитинства шанобливо ставитися до своїх слабких супутників на планеті, до охорони навколишнього світу. Споконвіку в нашого народу були улюблені птахи, до яких ставилися з особливою любов’ю. Якщо селилися на хаті лелеки, родина раділа, адже цей птах приносить щастя. Берегли також ластів’яче гніздо під стріхою, бо й ластівки добро віщують. Звичайно, це лише традиції. Можна вірити в їхню силу чи сумніватися. Але спрямовані вони на виховання любові до природи, живого світу на Землі, фауни рідного краю. Така іронія долі, що для людини політ у космос – мало не буденна реальність, а збереження польоту одного-єдиного птаха в синьому небі може стати непереборною проблемою. Наші наукові знання настільки мізерні, що ми не можемо спрогнозувати, як позначиться на існуванні людини втрата того чи іншого живого виду, наскільки фатальним для існування планети може стати погіршення екологічного стану природи загалом. Може екологія природи починається з екології наших душ, з чистоти помислів, з якими ми сприймаємо навколишній світ, від того, чи знайдемо взимку крихту хліба для маленької синички, чи вилікуємо пораненого лелеку, чи не випалимо з нерозумної голови очеретяні плавні біля річки чи суху траву вздовж дороги, в яких живуть цілі колонії необхідних для природної рівноваги живих істот? Хто тепер замислюється над необхідністю оберігати беззахисних пташок тоді, коли починається так званий сезон тиші й у гніздах стають на крило молоді птахи? Учені багатьох країн вважають, що охорона рослинного й тваринного світу на Землі – одна з найактуальніших сучасних проблем людства. От тільки далеко не всі представники цього людства усвідомлюють загрозу, до якої призведе зникнення живих видів на планеті. Ми забуваємо, не розуміємо або не хочемо зрозуміти, що природа тендітна. Вона – храм, у який треба приходити з чистими помислами й чесними думками, який потрібно оберігати від шкідливих впливів, злого умислу тих, через кого страждає живий світ.

Номер слайду 16

Птахи Карпат, що занесені до Червоної книги України

Номер слайду 17

Птахам присвячується До всього треба дотику душі, Коріння в землю, крилами у небо Красі природи, що нема межі, В її гармонії життя потреба Дорогі діти, хочу поділитися із вами результатом своєї творчої роботи, яка зроблена з величезною любов’ю до володарів повітряних просторів.

Номер слайду 18

Конкурс «Чи знаєш ти птахів» Умови конкурсу. ( На екрані зображені та пронумеровані птахи). Вчитель зачитує запитання, а учні вибирають номер птаха, про якого йде мова та називають його). 1. Під яким номером зображений птах, який розгризає кісточки плодів і ласує їхньою серцевиною? Як він називається? 2. Який із наведених птахів виводить пташенят узимку? Чому? 3. Під яким номером зображений птах, який є символом вірності? 4. Яка пташка є найменшою в Україні? 5. Який птах входить до ТОП-10 найрозумніших тварин у світі? 6. Який птах не висиджує пташенят? 7. Якого птаха називають санітаром лісу та саду? 8. Який із наведених птахів живиться рибою та як він називається? 9. Який птах віднесений до ЧКУ? 10. Який птах має найкращий слух? 11. Який птах важить сорок пудів? 12. Що за співанки? Чиї? То співають…

Номер слайду 19

Конкурс «пригадай птаха» Команди «телеведучих» отримують аркуш паперу, на якому написано назву науки про птахів – орнітологія. Завдання командам: якнайшвидше написати назви птахів на кожну літеру слова

Номер слайду 20

Література 1. Відкриті та нестандартні уроки біології у 7 класі: Метод. Посіб. / Ю.М.Абдуліна, М.В. Базь та ін. – Х.:Вид. гр. “Основа”, 2004. – 144 с. 2. О.М.Цвелих. Шкільний визначник хребетних тварин. К.: Радянська школа,1983 3. Птах. Інформаційний бюлетень Українського товариства охорони птахів. – 2002. - №4 4. Альфред Брем. Життя тварин. – Х.: Видавничий дім “школа”, 2004 5. К.А.Татаринов. Щоб жили лебеді. Львів: Видавництво “Каменяр”, 1983 6.В.Шевчук. Охорона, підгодовування та залучення птахів узимку // Біологія. К.: Шкільний світ. – 2006. - №5 7. Науково-методичний журнал «Біологія». – Х.: Видавнича група «Основа» 8. https://www.referat911.ru/Zoologiya/ekologchn-grupi-ptahv/101278-1898292-place1.html 9.https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%82%D0%B0%D1%85%D0%B8,_%D0%B7%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D1%81%D0%B5%D0%BD%D1%96_%D0%B4%D0%BE_%D0%A7%D0%B5%D1%80%D0%B2%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D1%97_%D0%BA%D0%BD%D0%B8%D0%B3%D0%B8_%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B8

ppt
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
26 вересня 2021
Переглядів
5269
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку