Що таке креативність?Це - творчі здібності людини, які характеризуються готовністю до створення принципово нових ідей, що відхиляються від традиційних схем мислення і входять у структуру обдарованості. Абрахам Маслоу - це творча спрямованість, спадкоємно властива всім, але втрачена більшістю під впливом середовища. На побутовому рівні – Це - прояв кмітливості - здатність досягати мети, знаходити вихід з безвихідної ситуації. П. Торренс - “ це означає копати глибше, дивитися краще, виправляти помилки, розмовляти з кішкою, пірнати на глибину, проходити крізь стіни, запалювати сонце, вітати майбутнє".
Критерії креативностіОпір - це здатність не слідувати стереотипам. Швидкість - здатність бачити велику кількість ідей. Сприйнятливість - чутливість до незвичайних деталей, протиріч. Оригінальність - здатність бачити незвичайні, нестандартні ідеїГнучкість - здатність застосовувати різноманітні стратегіїАбстрактність - розуміння суті проблеми
Креативне навчання4- це процес постійної співпраці вчителя та учня. Навчальний процес організовується як живий контакт партнерів, зацікавлених один у одному та в справі, якою вони займаються разом. Креативне навчання має характерну рису: навчальний процес зливається з життям, із рішенням реальних творчих задач.
Переваги креативного мислення на уроках Чому діти не завжди із задоволенням ідуть у школу? Причин може бути багато, але одна з них «нудно», «нецікаво». Учня необхідно зацікавити. Як цього досягти? Напевно у кожного вчителя є арсенал власних прийомів. Пригадаємо, що К. Д. Ушинський більше ста років тому сформулював основну мету школи: навчити дітей вчитися.
На заході є мудра притча: «Якщо людині дати одну рибину, вона буде сита один день, якщо дати дві рибини, вона буде сита два дні, а якщо навчити людину ловити рибу, то вона буде сита все життя.» Так і в навчанні – потрібно дати дітям не «заготовку» знань на завтра, а «озброїти» вмінням здобувати ці знання.
На сьогоднішній день, я вважаю проблему розвитку креативного мислення на уроках інформатики особливо актуальною, тому що в світі вимог особистісно – зорієнтованого навчання не можливо вчити всіх однаково, потрібно знайти підхід до кожної дитини – старанної і не дуже, обдарованої і лінивої, лідера і виконавця.
Моя головна мета на уроці – викликати у дітей пізнавальний інтерес. Тому на кожному уроці необхідно:учити дітей здобувати знання самостійно, при цьому організовуючи й направляючи сам процес навчання;спочатку самому вчителеві добре продумати запитання, а потім ставити їх так, щоб вони активізували самостійну думку учня;формувати в учнів інтерес до навчання через проблемно – пошуковий підхід до висвітлення теми.
З психологічної точки зору – враховую індивідуальні здібності та особливості мислення учнів:цілеспрямоване використовування усіх видів їх пам’яті, з метою підвищення рівня засвоєння матеріалу;формування навичок логічного мислення;розвиток творчих здібностей кожного;психологічний вплив кольорового оформлення опорних конспектів, таблиць;здатність до самоконтролю;пізнавальна мотивація;розвиток дрібної моторики.
Найбільш ефективним засобом розвитку творчого мислення є вправи, які мають для школяра характер проблемних ситуацій. Причому виконання одного такої вправи повинне займати не менш 10 хвилин (тривалість фази творчого мислення), тому що в іншому випадку нова вправа викличе збій у творчому мисленні. На уроках інформатики можна: використовувати вправи як засіб у вивченні нових тем; організовувати послідовності вправ для вивчення конкретної теми; робити аналогічні вправи; вирішувати вправи на взаємно зворотні дії; розглядати завдання, які мають різні розв'язки; застосовувати вправи, які мають характер проблемних ситуацій; розглядати те саме завдання з різних сторін
Дидактичні ігри;Логічні розминки;Гра «Розтлумач інформацію»Гра «Несправний телефон»Гра «Я тебе розумію»Гра «Спільна справа»Гра «Доповни речення»Вправа «Зайвий термін»Гра «Незакінчене речення»Гра «Світлофор» Гра «Символи» Гра «30 секунд на роздум»Гра «Інформатична естафета»Ігрові вправи
Основні методи та прийоми формування творчих здібностей Метод колективного “мозкового штурму” активізує творчу думку при виконанні чотирьох правил: виключається критика, можна висловлювати без побоювання будь-яку думку; заохочується будь-яке вільне асоціювання: чим більш дикою здається ідея, тим краще; кількість ідей, які висувають, повинна бути якомога більшою; дозволяється як завгодно комбінувати висловлені ідеї, видозмінювати їх, тобто "покращувати" ідеї, що висунуті іншими членами групи.
Вивчення інформатики в 2—4 класах за програмою«Сходинки до інформатики». Програма націлена на:формування загальних умінь логічного й алгоритмічного мислення розвиток уваги і пам'яті, навичок роботи з ін формацією, елементів інформаційної культури;формування поняття «команда», «виконавець», «алгоритм» і вміння складати алгоритми для навчальних виконавців;отримання практичних навичок роботи з текстовим і графічним редакторами, комп'ютерними програмами.
5 Зразок структури уроку (2-4 класи)1. Організаційний момент (1 хв).2. Розминка (2-3 хв).3.(Розминка складається з простих запитань, які можуть викликати зацікавленість учнів. Запитання мають розвивати кмітливість, швидку реакцію, щоб допомогти підготувати дітей до пізнавальної діяльності, створити позитивний емоційний настрій, «ситуацію успіху».)4. Перевірка домашнього завдання (3-4 хв).5. Пояснення нового матеріалу або закріплення матеріалу попереднього уроці (8-10 хв).6. Робота в зошитах, розв'язування завдань (5-7 хв).7. Фізкультхвилинка (1 хв).8. Пояснення домашнього завдання (1-2 хв).9. Формування практичних навичок. Робота за комп'ютером(10-15 хв).10. Релаксація (1 хв).11. Підбиття підсумків уроку (1-2 хв).
1. Проведення тижня інформатики. Гра “Подорож у країну Комп’ютерію” (рішення логічних завдань, анаграм, ребусів, кросвордів, завдань на кодування інформації й системи числення, завдань на знаходження закономірностей),Створення стинівок,Конкурс на кращій вірш. Конкурс на кращій малюнок2. Проведення заходів Року безпеки в ІнтернетіПроведення виставки малюнків “Безпечний Інтернет ” Створення презентації для учнів з теми «Безпечний Інтернет для дітей» (Ознайомлення дітей з небезпеками в Інтернеті)•Створення презентації для батьків з теми: «Дитина у мережі. Захистимо дітей від небезпек Інтернету.»•створення учнівської публікації «Негативні сторони Інтернету» та презентації «Відомості про Інтернет»Створення брошур для батьків та дітей з даної теми3. Підготовка та участь у міжнародному конкурсі “Бобер” та Всеукраїнській Інтернет-олімпіаді «На урок»Форми співпраці з учнями20
Висновки21 При яких умовах можна одержати позитивні результати. Для досягнення позитивних результатів по розвитку креативного мислення необхідно використати:індивідуальний і диференційований підхід, активні методи навчання на уроках,високий рівень самостійної роботи учнів на уроках,доступ до альтернативних джерелах одержання інформації, використання творчих завдань на уроках. Підбиваючи підсумок вищесказаному, варто підкреслити, що застосування різних форм та методів співпраці учнів і вчителя на уроці інформатики сприяє розвитку інтелектуальної сфери учнів та можливо тільки в тому випадку, якщо діти й педагог є співробітниками, зацікавленими в досягненні загальної мети.
Результати використання даної технології мені бачаться такими:вища результативність у засвоєнні знань і формуванні умінь;формуються вміння співпрацювати;формуються мотиви навчання, розвиваються гуманні стосунки;розвиваються творчі здібності;розвивається навчальна діяльність планування, рефлексія, взаємоконтроль;розвиваються лідерські навички;розвиваються комунікативні уміння;виконується більший обсяг роботи за той самий час.