Наслідки:-погіршується постачання крові у головний мозок, (що негативно впливає на життєдіяльність нервових клітин); -дитина починає мимоволі розслабляти втомлені м’язи;-з’являється перекіс тулуба;-дитина лягає грудьми на стіл або підставляє руки під підборіддя, (що призводить до викривлення хребта);- під час тривалї розумової роботи збуджуються певні ділянки кори головного мозку. (Якщо такі збудження тривалі та одноманітні, то у цих ділянках мозку виникає захисне гальмування, що призводить до послаблення уваги дітей); -починає човгати ногами та ін. Відомо, що впродовж тривалого заняття поступово збільшується ступінь втоми дітей, знижується їх працездатність. Першими ознаками цих змін є неуважність; збільшення кількості помилок під час виконання завдань; ненавмисне порушення дисципліни (відволікання від роботи, розмови та ін.). Тривале сидіння вимагає постійного статичного напруження м’язів спини, шиї, ніг, що призводить їх до застою крові у ногах, ділянках таза та живота, тобто призводить до загальної втоми.
Тому доцільним є проведення фізкультхвилинок. Фізкультхвилинки проводиться, з метою активно змінити діяльність дітей і цим послабити стомлення, а потім знову переключити їх на продовження заняття. Перш за все, це позитивно впливає на емоційний стан дитини, забезпечує відновлення працездатності, підвищує настрій , знижує статичні навантаження, поліпшити мову, координацію руху та дрібну моторику. Завдяки вправам, що входять до фізкультхвилинки, у дітей посилюється обмін речовин в організмі, розвивається довільна увага і пам'ять, здатність зосереджуватися. Діти отримують різноманітні сенсорні враження, попереджає тим самим порушення постави.
Фізкультхвилинки, для чого ви потрібні і що з вами робити?фізкультурні вправи; імітативні руханки; музично-танцювальні паузи; ігрові хвилинки; валеологічні паузи; пальчикова гімнастика;дихальні вправи; вправи для попередження сколіозу. Система фізкультхвилинок – це досить різноманітний у жанровому і тематичному планах світ. Умовно вони поділяються на такі групи:
Фізкультурні вправи можуть виконуватися самостійно чи поєднуватися з руханкою, яка безпосередньо називає той вид вправи, яку виконують діти.«Раз – підняти руки вгору,Два – нагнутися додолу. Не згинайте, діти, ноги,Як торкаєтесь підлоги. Три, чотири – прямо стати,Будем знову починати.»
Імітативні руханки не лише забезпечують виконання фізичних вправ, але й активізують образне мислення дітей. Ці тексти побудовані на руховій імітації дітьми того, про що йдеться у віршику. Такі вправи найбільш полюбляють діти, тому що вони можуть легко перетворити фізкультпаузу на цікаву гру та ще й містять елемент творчості. «Дерева високі-високі, (потягнулися вгору)Трава низенька-низенька. (присіли).»
Валеологічні паузи«Тренуємо легені»«Віконце ми відкрили,повітря запросили. До нашої кімнати у гості завітати. Всі руки піднімемо, та глибоко вдихнемо. Раз-два, раз-два, дружніше легені тренувати.» «Тук-тук-тук, так-так-так»«Серце всіх працює в такт: тук-тук-тук, так-так-так. Під цю музику дружніш плещем, плещем веселіш!Всі на місці взялись в боки , починаємо підскоки. Ми стрибаємо у такт: тук-тук-тук, так-так-так. Всі на місці біжимо, ніби гонить кров воно. Тепер, діти, зупиніться, потягніться, огляніться,Та сідайте на місця, ось і забавка уся.»
Пальчикова гра – це інсценування будь-яких римованих історій чи казок за допомогою пальців. Це ігрова форма навчання. Адже нервові закінчення рук впливають на мозок дитини, і розумова діяльність активізується. Такі ігри сприяють розвитку зорової уваги, пам'яті, уяви, фантазії, комунікабельності.«Жук у жолудя питав:─ Де ти шапочку придбав?От якби мені таку –Був би красень я в ліску.»
Дихальна гімнастика включає в себе дихальні вправи,які забезпечують оздоровлення і загартовування . Вона дозволяє підвищувати опірність організму до простудних захворювань, розвиває дихальну мускулатуру, збільшує рухливість грудної клітки та діафрагми, покращує лімфо- і кровообіг в легенях. Вправа «Вітерець». Покладіть на стіл дві ватяні кульки і дуйте на них разом з малюком - хто далі зажене кульку, той і виграв. Підкажіть своєму «супернику», що вдих повинен бути глибоким, а видих - сильним і різким.
Отже, фізкультхвилинки можна розділити на три групи.❶ Фізкультхвилинки, які можна проводити на будь-яких заняттях у другій їх половині, коли помітно стомлення дітей, або між різними типами робіт, коли потрібно перемкнути увагу дітей з одного виду діяльності на інший з метою підвищення ефективності засвоєння поданого на занятті матеріалу і з метою турботи про здоров'я дошкільнят, зміцнення їх організму. До таких фізкультхвилинок відносяться вірші і потішки, що включають в себе вправи, які охоплюють великі м'язові групи. Це вправи, пов'язані з потягуванням, випрямленням хребта; легкий біг, ходьба на місці, підскоки, присідання в швидкому темпі, нахили в сторони, махи руками і т.п., що супроводжуються текстом, як правило, у віршованій формі. Герої та персонажі таких фізкультхвилинок - мишки, чорний кіт, хом'ячок, коник, зайчик, ведмідь, півень, лелека, жук, ворона, дерева і т. п.
❷ Фізкультхвилинки, що включають в себе вправи для м'язів кистей рук. Вони проводяться з метою відпочинку пальців дітей після тривалого тримання ними в руках пензля чи олівця на заняттях з образотворчої діяльності у всіх вікових групах і на заняттях з навчанню грамоті у старших групах. Це вправи на згинання та розгинання кистей рук, їх відведення і приведення, кругові рухи в променевозап'ястном суглобі; такі ж рухи і пальцями рук. Це такі фізкультхвилинки як: «Квітки», «Свинки», «Братик, де ти був?», «Пальчики», «Дві сестрички» та інші. Вони дають можливість відпочити дітям, разом з тим розвивають їх мову і дрібну моторику.
❸ Фізкультхвилинки, які можна проводити на ранкових зарядках з метою: зробити їх більш цікавими, різноманітними, яскравими, виразними і змістовними. Помічено, що діти з великим бажанням і захопленістю роблять ті ж самі знайомі їм вправи, якщо вони проводяться в ігровій, віршованій формі, а не по звичайному шаблоном. До цієї групи відносяться, в основному, такі ж вправи як і до першої, які охоплюють великі м'язові групи, але в змісті тексту фізкультхвилинки йдеться про зарядку, нахилах, потягування і т.д. Це такі фізкультхвилинки як: «Зарядка», «Буратіно», «Сонечко», «Клен», «Вітер», «Паровоз», «Годинник», «Ведмедик клишоногий», «Солдатик», «Метелики», «Веселий м'яч» , «Прогулянка» та інші.
«РЕКОМЕНДАЦІЇ З ПРОВЕДЕННЯ ФІЗКУЛЬТХВИЛИНОК»У підборі вправ і віршів для фізкультхвилинки треба пам'ятати, що це, свого роду гра і потрібно керуватися наступними рекомендаціями:❶ Перед знайомством з фізкультхвилинкою необхідно обговорити її зміст, відпрацьовуючи необхідні жести, комбінації пальців, руху. Це не тільки дозволить підготувати дітей до правильного виконання вправ, але і створить необхідний емоційний настрій. (Тривалість проведення 2-3 хв.)❷ Вправи повинні бути знайомі дітям і прості по виконанню; вони повинні охоплювати в основному великі м'язові групи. Це вправи, пов'язані з потягуванням, випрямленням хребта. Іноді доцільно включати ходьбу на місці, підскоки, присідання в швидкому темпі. В окремих випадках, наприклад, якщо діти довго тримали в руках олівець чи пензель, доцільно включити вправа для м'язів кисті pyки: згинання та розгинання, відведення і приведення, кругові рухи в лучезапястном суглобі; такі ж рухи пальцями рук. ❸ Виконувати вправи слід разом з дітьми, при цьому демонструючи власну захопленість грою у формі фізкультхвилинки. ❹Вимовляти тексти фізкультхвилинок вихователь повинен максимально виразно: то, підвищуючи, то, знижуючи голос, роблячи паузи, підкреслюючи окремі слова, а рухи виконувати синхронно з текстом або в паузах.
❺. При повторних проведеннях фізкультхвилинки діти нерідко починають вимовляти текст частково (особливо початок чи закінчення фраз). Поступово текст розучується напам'ять, діти вимовляють його цілком, співвідносячи слова з рухами. ❻. Не ставте перед дітьми відразу декілька складних завдань (наприклад, показувати рухи і вимовляти текст). Обсяг уваги у дітей, особливо молодших груп, обмежений, і нездійсненне завдання може «відбити» інтерес до фізкультхвилинки. ❼ Стимулюйте підспівування дітей, промовляння разом з вами, «не помічайте», якщо вони по початку роблять щось неправильно, заохочуйте успіхи. ❽ Фізкультхвилинки, також як і інші вірші та ігри, спонукають дітей до творчості і в тому випадку, коли дитина придумує до текстів свої, нехай навіть не дуже вдалі рухи, його слід хвалити і показувати його творчі здобутки іншим дітям, батькам.
❾ Вибравши дві або три фізкультхвилинки, поступово замінюйте їх новими. Найбільш сподобалися вірші і вправи можна залишити в своєму репертуарі і повертатися до них за бажанням дітей. ❿ Ніколи не примушуйте робити фізкультхвилинки, якщо у дитини немає на це бажання. Спробуйте зрозуміти, розібратися в причинах відмови, якщо можливо, ліквідувати їх (наприклад, змінивши завдання) або поміняйте фізкультхвилинки, підібравши подібну. ⓫ Зміст фізкультхвилинки треба варіювати в залежності від характеру та умов проведення конкретного заняття, а не давати її заздалегідь цілком складену на весь тиждень для будь-якого заняття. ⓬. Якщо бачите, що діти працюють зосереджено, то проводити фізкультхвилинки не слід, інакше можна розсіяти їх увагу, відволікти від завдання і потім повернути дітей до роботи буде дуже складно.
Таким чином, для збереження здоров’я дітей при проведенні заняття необхідно брати до уваги елементарну діагностику стомлюваності дошкільнят та застосовувати способи її зниження. Фізкультхвилинки завжди ефективні для зняття розумової втоми і статичної напруги, сприяють поліпшенню функціонування мозку, відновлюють тонус м’язів, які підтримують правильну поставу, знімають напругу з органів зору і слуху, з утомлених від письма пальців. Вони є ефективним засобом підвищення уваги та активності дітей та поліпшення засвоєння ними навчального матеріалу. Ефективність проведення фізкультхвилинок полягає в тому, що після фізкультхвилинки діти стають більш активними, їхня увага активізується, з’являється зацікавленість у подальшому засвоєнні знань.