Мета уроку: предметні: з’ясувати найголовніші відомості про Д. Павличка, охарактеризувати громадянські мотиви його творчості, пояснити популярність пісенної лірики поета; комунікативні: навички аналізу ліричного твору, вміння висловлюватися щодо форми і змістової глибини поезії; інформаційні: навички узагальнення та систематизації інформації; загальнокультурні: виховувати національну свідомість громадянина України.
Шістдесятництво — загальне визначення певного періоду розвитку української літератури. Щоби зрозуміти це явище, потрібно докладніше познайомитися з особами письменників, які становили групу тих, кого літературознавці зрештою визначили як шістдесятників. На уроці ми продовжимо вивчати шістдесятництво в особах, зокрема детальніше ознайомимося із Дмитром Павличком.
Цілі та завдання уроку Проблемне питання: - Яка ж за особистість Д.Павличко? Людина, яка убачивши всі події ХХ ст., залишилася вірною ідеалам суверенності й незалежності, і як це відтворює у своїх поезіях? Чому ж його твори і донині знайшли популярність у народу? Відповідь на ці запитання ми спробуємо дати наприкінці уроку, а разом з тим розкриємо зміст епіграфа.
Пісенна творчість Д.Павличка Говорячи про особу Д.Павличка не можна не згадати і про пісенну творчість. Пісенність поезій Павличка давно привернула увагу композиторів. Ще в кінці 50- х років творчо заприятелювали син Прикарпаття поет Павличко і син полтавського краю композитор Олександр Білаш. Пісня «Впали роси на покоси» назавжди збратала митців. Білаш написав музику до 40 поезій Павличка: «Лелеченьки», «Явір і яворина», «Пісня про Україну», «Пісня про Київ». Але найвідомішою піснею, що стала народною, є «Два кольори».
Бесіда за питаннями: Які почуття і враження виникли під час прослуховування поезії? Яку картину уявляли, слухаючи твір? Це одна картина чи кілька? А саме які ви побачили? (спробуйте відтворити). Про що це говорить? Яким постає образ матері у вірші? Хто є ліричним героєм? Який він? Що відчуває?
Образи-символи Пороги – символ батьківщини; символ тепла і доброти, як початок і кінець людської долі, Дороги – символ життєвого шляху. Сивина – прожиті роки, багата життєва мудрість, досвід Полотно – символ людського життя. Нитки – символ людської долі. Вишита сорочка — символ материнської любові.
Бесіда З якою піснею співзвучна поезія «Два кольори»? Що спільного в цих творах? ( Однакові синам стеляться "дороги далекі", "незнані шляхи", "сумні і радісні дороги".Переважають два кольори: "червоний" — символ щастя і любові і "чорний" — символ журби й печалі. З однаковим трепетом у серці згадують ліричні герої і "незрадливу материнську ласкаву усмішку", і сорочку, яку вишила мати "червоними і чорними нитками", і рідні "свої пороги", куди повертаються з життєвих мандрів.)