Елемент композиції |
Епізод твору |
Експозиція
|
Гості пригощаються, ведуть розмови. Іван з Михайлом співають, як у молоді літа. |
Зав’язка
|
Прихід гостей до хати Івана. Прощання з односельцями. Зізнання Івана у тому, що самому тоскно на душі. |
Екскурс в минуле
|
Розповідь Івана про те, як сини дійшли до думки про виїзд. "Два pоки нічого в хаті не говорилось, лише Канада та й Канада...". Він дуже жалкує, що молодь не хоче триматися землі своїх пращурів. |
Розвиток дії
|
Розповідь про повернення Івана Дідуха з 10 років служби у війську, про горб, що залишився йому у спадок. Тяжка праця на горбі. |
Кульмінація
|
Односельці проводжають сім’ю Дідухів. Іван іде танцюючи. Уся процесія зупиняється біля хреста, що Іван поставив на горбі. Чоловік каже жінці, щоб знала, що там викарбувані їхні імена. |
Розв’язка
|
Син нагадує батькові, що пора виходити. Люди плачуть. Іван з дружиною пускаються в танок. Сини силоміць виносять обох з хати. |
Елемент композиції |
Епізод твору |
Експозиція
|
Гості пригощаються, ведуть розмови. Іван з Михайлом співають, як у молоді літа. |
Зав’язка
|
Прихід гостей до хати Івана. Прощання з односельцями. Зізнання Івана у тому, що самому тоскно на душі. |
Екскурс в минуле
|
Розповідь Івана про те, як сини дійшли до думки про виїзд. "Два pоки нічого в хаті не говорилось, лише Канада та й Канада...". Він дуже жалкує, що молодь не хоче триматися землі своїх пращурів. |
Розвиток дії
|
Розповідь про повернення Івана Дідуха з 10 років служби у війську, про горб, що залишився йому у спадок. Тяжка праця на горбі. |
Кульмінація
|
Односельці проводжають сім’ю Дідухів. Іван іде танцюючи. Уся процесія зупиняється біля хреста, що Іван поставив на горбі. Чоловік каже жінці, щоб знала, що там викарбувані їхні імена. |
Розв’язка
|
Син нагадує батькові, що пора виходити. Люди плачуть. Іван з дружиною пускаються в танок. Сини силоміць виносять обох з хати. |
КАРТКА ОЦІНЮВАННЯ
№ |
Етап уроку |
Оцінка |
|
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
5 |
|
|
|
6 |
|
|
|
Загальна сума балів |
|
|
|
Оцінка за урок |
|
|
КАРТКА ОЦІНЮВАННЯ
№ |
Етап уроку |
Оцінка |
|
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
5 |
|
|
|
6 |
|
|
|
Загальна сума балів |
|
|
|
Оцінка за урок |
|
|
КАРТКА ОЦІНЮВАННЯ
№ |
Етап уроку |
Оцінка |
|
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
5 |
|
|
|
6 |
|
|
|
Загальна сума балів |
|
|
|
Оцінка за урок |
|
|
КАРТКА ОЦІНЮВАННЯ
№ |
Етап уроку |
Оцінка |
|
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
5 |
|
|
|
6 |
|
|
|
Загальна сума балів |
|
|
|
Оцінка за урок |
|
|
ТЕМА. Василь Стефаник. «Камінний хрест». Сюжетно-композиційні особливості. Багатозначність символічних образів. Ідея нерозривної єдності Івана Дідуха з полем, рідною землею.
Мета. удосконалювати навички ідейно-художнього аналізу прозового твору, прокоментувати зміст новели, пояснити сюжетно-композиційні особливості, пізнати емоційно-напружений драматизм ситуації, охарактеризувати образ головного героя ― Івана Дідуха, розкрити символічні образи; формувати в учнів переконання в тому, що людина по-справжньому буває щасливою тільки на своїй землі,
виховувати почуття любові до всього рідного.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок
Обладнання: новела «Камінний хрест», мультимедійна презентація, фрагмент кінофільму.
Епіграф уроку:
Людський біль цідиться крізь серце моє,
як крізь сито, і ранить до крові
Василь Стефаник
Хід уроку
І. Організаційний момент(2хв.)
Вчитель.
Добрий день!
Перевірте, будь ласка,чи готові ви до уроку?
Для того, щоб ви добре працювали на уроці розшифруємо формулу:
(у+о)*(в+с)= р=з=у (слайд 1)
Я гадаю, що якщо дотримуватися цих складових, то урок буде плідним та цікавим.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності (8 хв.)
Зверніть, будь ласка, увагу на екран.
Перед вами епіграф уроку, слова сюжет, композиція, символ, новела та кадр кінофільму. (слайд 2)
Скажіть, будь ласка, як вони пов’язані з темою нашого уроку.
(Відповіді учнів)
1.Оголошення теми, завдань уроку.
Дійсно тема уроку така «Василь Стефаник. «Камінний хрест». Сюжетно-композиційні особливості. Багатозначність символічних образів. Ідея нерозривної єдності Івана Дідуха з полем, рідною землею» (слайд 3)
Переживання героїв Стефаникових новел — переживання самого автора
Василь Стефаник письменник, творчість якого, ми зараз вивчаємо, його новели - це описані людські трагедії. У центрі уваги митця – було життя найбіднішого селянства на західноукраїнських землях.
Новеліст яскраво зобразив у своїх творах внутрішній стан головних героїв, проблеми, які були актуальними.
За допомогою таблиці (ЗХД) сформулюємо завдання чи очікування від уроку. ( слайд 4,5)
1."Виклик"
Заповнити таблицю(очікувані результати)
Знаємо |
Хочемо дізнатися |
Дізналися |
|
|
|
Знаємо |
Хочемо дізнатися |
Дізналися |
Життєвий і творчий шлях В.С.Стефаника, новела, експресіонізм, зміст новели «Камінний хрест» |
Сюжетно – композиційні особливості новели,розкрити ідею нерозривної єдності Івана Дідуха з рідною землею та визначити багатозначність символічних образів новели
|
|
Отже, сьогодні на уроці ви зможете пояснити сюжетно-композиційні особливості, розкриєте ідею єдності головного героя з рідною землею, попрацюєте над особливостями образів - символів у новелі «Камінний хрест». Крім того, ви переконаєтесь у тому, що людина по-справжньому буває щасливою тільки на рідній землі.
2.Актуалізація опорних знань учнів. (5 хв.)
Але перед тим, як розпочати роботу над новою темою пригадаємо матеріал минулого уроку, у вигляді літературного диктанту (слайд 6,7)
Літературний диктант (Сіли окремо)
1.У якому селі народився Василь Стефаник ?(с. Русів)
2. У якому році письменник успішно склав іспити до Коломийської гімназії? (1883)
3. Під впливом кого він сам спробував творити? (Лесь Мартович)
4. Яка збірка новел принесла Василю Стефанику загальне визнання? ( «Синя книжечка»).
5. Лесь Мартович, Марко Черемшина і Стефаник становлять разом … (“покутську трійцю”)
6. Що становить творча спадщина письменника? (72 новели, писав публіцистичні статті)
7. Літературно-мистецький напрям в українській літературі,який започаткував Василь Стефаник ? (експресіонізм)
8. Невеликий за обсягом прозовий епiчний твiр про незвичайну життєву подiю з несподiваним фiналом – це …(новела)
9. Тема твору «Камінний хрест» (еміграція західноукраїнської родини)
10. Вказати жанр (психолоrічна новела (студія, тобто художнє дослідження душі головного героя).
11. Події в новелі «Камінний хрест» В. Стефаника відбуваються… (наприкінці ХІХ - на початку ХХ ст.)
12. Назвати головного героя твору (Іван Дідух)
Вчитель.
Обміняйтеся зошитами. За кожну правильну відповідь ви отримаєте один бал.
У кожного з вас на парті лежить картка оцінювання. Виставіть у неї свою оцінку. За кожен вид роботи ви отримуватимете бали, в кінці уроку їх підрахуєте, виведете середнє арифметичне – це і буде ваша оцінка за урок.
ІІІ. Робота над змістом твору
Слово вчителя
Наступним етапом уроку є визначення сюжетно-композиційних особливостей новели. (Випереджувальне завдання)
Завдання
А)Правильно розмістити епізоди твору відповідно до елементів композиції.
Індивідуальна робота (слайд 8,9) – 1хв. + (2 хв.)
Елемент композиції |
Епізод твору |
Експозиція
|
Розповідь про повернення Івана Дідуха з 10 років служби у війську, про горб, що залишився йому у спадок. Тяжка праця на горбі. |
Зав’язка
|
Прихід гостей до хати Івана. Прощання з односельцями. Зізнання Івана у тому, що самому тоскно на душі. |
Екскурс в минуле
|
Розповідь Івана про те, як сини дійшли до думки про виїзд. "Два pоки нічого в хаті не говорилось, лише Канада та й Канада...". Він дуже жалкує, що молодь не хоче триматися землі своїх пращурів. |
Розвиток дії
|
Гості пригощаються, ведуть розмови. Іван з Михайлом співають, як у молоді літа. |
Кульмінація
|
Син нагадує батькові, що пора виходити. Люди плачуть. Іван з дружиною пускаються в танок. Сини силоміць виносять обох з хати. |
Розв’язка
|
Односельці проводжають сім’ю Дідухів. Іван іде танцюючи. Уся процесія зупиняється біля хреста, що Іван поставив на горбі. Чоловік каже жінці, щоб знала, що там викарбувані їхні імена. |
Перевірили роботу та оцініть її за сюжет та композицію (2 бали)
Висновок.
Отже, уже у І розділі (експозиції) автор знайомить нас з Іваном, його минулим, важкою працею на щонайвищому і щонайгіршому над усе сільське поле горбі;
ІІ – VІІ розділи – трагічно-зворушлива сповідь Івана, яка пояснює причини виїзду його родини за океан.
У VІ розділі психологічне напруження сягає найбільшої висоти є кульмінацією твору.
Робота в парах (слайд 10)
Наступним етапом уроку є аргументація того, що Василь Стефаник у творі розкрив ідею нерозривної єдності Івана Дідуха з рідною землею.
Б)За допомогою методу «Прес» довести цю думку (2 хв)+ (4 хв.)
(Перевірка роботи – слайд 11)
Я вважаю, що Василь Стефаник у творі втілив ідею нерозривної єдності Івана Дідуха з рідною землею, тому що письменник яскраво зобразив образ головного героя, який все життя працював на землі і для нього це було велике щастя. Він не хотів кидати свою рідну землю, свій край. Про це говорить його трагічно-зворушлива сповідь. Наприклад, Іван говорить про почуття суму, який постійно відчуває «такий туск напав», тобто головний герой сумує за рідним краєм, який він вимушений покинути.
Отже, я вважаю, що Василь Стефаник у творі втілив ідею нерозривної єдності Івана Дідуха з рідною землею.
Оцінювання відповідей
В)Гра «Хто швидше ?» ( Яка пара учнів швидше відповість) (3 хв.)
А тепер давайте спробуємо себе у ролі психологів. Учені стверджують, іноді вчинки людини є красномовніші за слова. Але для цього переглянемо фрагмент з фільму. За мотивами цього твору видатний режисер Леонід Осика у 1968 році на Київській кіностудії імені Олександра Довженка за сценарієм Івана Драча зняв фільм «Камінний хрест», який увійшов у скарбницю найвизначніших українських кіношедеврів.
Перегляд фрагменту з фільму (танець Івана з дружиною) Слайд 13
Відповіді. (Крик душі, трагізм і розпач прощання з рідним краєм).
Пригадайте твори українських письменників,у яких танець передає психологічне напруження героїв.(Танець Чіпки в шинку «Хіба ревуть воли,як ясла повні?» Панаса Мирного; танець Анни й Михайла («Украдене щастя » І. Франка); танець Івана Палійчука («Тіні забутих предків» М.Коцюбинського).
Робота в парах
Г)Робота над образами-символами. (Слайд 14,15)
(Завдання випереджувальне)
Іван Дідух (1 пара) |
Горб (2 пара) |
Хрест (3 пара) |
Танець (4 пара) |
|
|
|
|
- Що означає слово «дідух» у народі.
(У дохристиянських віруваннях він був утіленням бога Коляди, символом пам'яті про предків. Він став символом доброго врожаю, миру й злагоди в родині та достатку в домі. Дідух символізує родоначальника сім'ї - діда, а також усіх предків, які колись жили...
- Отже, символом чого є горб? ( життя, важкої праці)
- Що символізує танок ?
Танець - символ трагізму й розпачу прощання з рідною землею.
Що залишає після себе Іван на Батьківщині? ( Хрест)
- Послухайте, як сам Іван говорить про нього
- Символом чого він є для Івана? (Пам’ятник.Могила Канаді.Туга за рідною землею).
Вчитель. Камінний хрест переростає в образ - символ, що уособлює важку долю народу-трудівника. Він - пам’ятник тисячам українських селян, які так і не повернулися додому,засіваючи своїми кістьми чужі землі.
Висновки
Отже, образ Івана Дідуха – це образ усього галицького селянства. Іван все життя працював на землі,вона його і не нагодувала. Проте він все одно її любить до нестями, хоч заради дітей змушений покинути її.
Оцінювання (розрахунок середнього бала) (2 хв.)
Слайд (16) (2 хв.)
Знаємо |
Хочемо дізнатися |
Дізналися |
Життєвий і творчий шлях В.С.Стефаника, новела, експресіонізм, зміст новели «Камінний хрест» |
Сюжетно – композиційні особливості новели,розкрити ідею нерозривної єдності Івана Дідуха з рідною землею та визначити багатозначність символічних образів новели
|
Сюжетно – композиційні особливості новели, довели ідею нерозривної єдності Івана Дідуха з рідною землею, розкрили багатозначність символічних образів новели |
Аналіз роботи учнів відповідно до формули (слайд 17 ) (2 хв.)
Домашнє завдання ( слайд 18) (2хв.)
- 4-6 балів - заповнити ментальну карту;
7-9 балів - скласти 6 тестових завдань до змісту новели;
10-12 балів - скласти есе «У чому актуалість новели».
V. Підсумки.
«Мікрофон» (слайд 19) (5 хв.)
- Що сказала новела кожному з вас? Від чого застерігає?
(Людина живе доти, доки не згасне в ній усвідомлення того, що вона людина, хоч і було дароване їй за життя лиш біду і нещастя!)
Заключне слово вчителя. (1 хв.)
Трагедія, що відбулася століття тому в хаті головного героя новели «Камінний хрест» Івана Дідуха, у його зболеній душі, душах сотень тисяч галичан, спонукає нас замислитися над сенсом життя, долею України і власною долею.
Висновок робіть самі. Я лише хочу застерегти: якщо наважитеся на вирішальний крок, робіть його розважливо, бо тільки в ріднім краї навіть дим солодкий та коханий. І нема на світі іншої України, немає іншого Дніпра, а рідна земля і в жмені мила, і кожна травинка свій корінь має.