Українська література. Програма ЗНО 2020

Про матеріал
Червоним кольором виділено нововведені твори порівняно з програмою ЗНО-2019.
Перегляд файлу

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА


Програма зовнішнього незалежного оцінювання – 2020

 

Назва  розділу

Зміст літературного  матеріалу

Вимоги до рівня загально- освітньої підготовки учня

1. Усна  народна  творчість

Загальна характеристика календарно-обрядових, суспільно-побутових і родинно-

побутових пісень Пісні Марусі Чурай

  «Віють вітри» 

  «Засвіт встали козаченьки»

Історичні пісні

  «Ой Морозе, Морозенку»

  «Чи не той то хміль...»

Тематика, образи, зміст народних дум і балад

  «Дума про Марусю Богуславку»

  Балада «Ой летіла стріла»

Учасник (учасниця) ЗНО: розрізняє види і жанри усної творчості: різновиди календарно-обрядових пісень (щедрівки, колядки, русальні, купальські і жниварські пісні); суспільно-побутові, історичні й родинно-побутові пісні; думи, балади;  визначає  провідні мотиви творів усної народної творчості, їхні художні особливості; розрізняє літературні роди, види й жанри;

співвідносить                 літературний твір із відповідним літературним напрямом, стилем, течією; визначає тему, ідею, проблематику літературних творів; характеризує літературних героїв, коментує їхні вчинки;  визначає художні образи і їхню роль у літературному творі; упізнає літературних героїв за їхніми цитатними характеристиками й репліками;

орієнтується в сюжетах літературних творів;

визначає сюжетні й позасюжетні елементи літературних творів, їхні композиційні особливості;

визначає провідні мотиви ліричних творів;

аналізує           мову                 літературного твору;

знаходить художні засоби й визначає їхню роль в літературних творах;

співвідносить фрагмент літературного твору з його назвою та автором; співвідносить письменників з фрагментами їхніх творів, а також з висловами митців та літературних критиків про них та їхні твори; знає псевдоніми і справжні імена письменників, належність їх до літературних епох, шкіл, угрупувань;

визначає місце і роль письменника в літературному процесі;

2. Давня  українська  література

«Повість минулих літ» (уривки про заснування Києва, про помсту княгині Ольги)

  «Слово про похід Ігорів»

Григорій Сковорода

  «De libertate»

  «Всякому місту – звичай і права»

  «Бджола та шершень»

3. Література кінця XVIII  –  початку XX ст.

Іван Котляревський

  «Енеїда»

  «Наталка Полтавка»

Тарас Шевченко

  «Катерина»

  «Кавказ»

  «Сон (У всякого своя доля...)»

  «І мертвим, і живим, і ненарожденним…»

  «Заповіт»     

Пантелеймон Куліш 

  «Чорна рада»

Іван Нечуй-Левицький

  «Кайдашева сім’я»

Панас Мирний

  «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» 

  (1, 4 частини)

Іван Карпенко-Карий 

  «Мартин Боруля»

Іван Франко 

  «Захар Беркут»

  «Чого являєшся мені у сні?..»

  «Мойсей»

4. Література XX ст.

Михайло Коцюбинський

  «Тіні забутих предків»

  «Intermezzo»   

Василь Стефаник

  «Камінний хрест»

Ольга Кобилянська

  «Valse melancolique»   

Леся Українка

  «Contra spem spero!»   

  «Лісова пісня»   

 

Микола Вороний

  «Блакитна Панна»    

Олександр Олесь

  «Чари ночі»

  «О слово рідне! Орле скутий!..»

Павло Тичина

  «Пам'яті тридцяти»

  «Ви знаєте, як липа шелестить…»

  «О, панно Інно...»

Максим Рильський

  «У теплі дні збирання винограду»   

Микола Хвильовий

  «Я (Романтика)»   

Володимир Сосюра

  «Любіть Україну!»   

Валер’ян Підмогильний

  «Місто»

Юрій Яновський

  «Майстер корабля»   

Остап Вишня

  «Моя автобіографія»

  «Сом»   

Микола Куліш

  «Мина Мазайло»   

Богдан-Ігор Антонич

  «Різдво»   

Олександр Довженко

  «Зачарована Десна»  

 Андрій Малишко

  «Пісня про рушник»   

Василь Симоненко

  «Ти знаєш, що ти – людина?»

  «Задивляюсь у твої зіниці...»

  «Лебеді материнства»

Василь Голобородько

  «Наша мова»

Олесь Гончар 

  «Модри Камень»   

Григір Тютюнник

  «Три зозулі з поклоном»   

Василь Стус

  «Господи, гніву пречистого…»     

Іван Драч

  «Балада про соняшник»   

Дмитро Павличко

  «Два кольори»

Ліна Костенко

  «Страшні слова, коли вони мовчать»

  «Маруся Чурай»

пояснює поняття «розстріляне відродження», «київські неокласики», «празька школа поетів», «шістдесятництво», «дисидентство»; орієнтується в основних тенденціях розвитку сучасної літератури

 

Учасник (учасниця) ЗНО:  знає  такі теоретико-літературні поняття: 

                     літературні роди: драма, епос (ліро-епос), лірика;

                     лірика, її тематичні різновиди та жанри: інтимна, громадянська (патріотична), пейзажна, філософська; верлібр, ліричний вірш, пісня, послання, сонет;

                     епос та його жанри: новела, повість, роман, різновиди повісті та роману, усмішка;

                     драма та її жанри: власне драма, драма-феєрія, комедія, трагікомедія;

•ліро-епос та його жанри: байка, балада, дума, історична пісня, поема;

                     літературні напрями, стилі, течії: бароко, класицизм, реалізм, модернізм (експресіонізм, імпресіонізм, символізм, неокласицизм, неореалізм), постмодернізм як явище в сучасному літературному процесі;

                     ліричний герой, персонаж, прототип, художній образ;

                     тема, ідея, мотив, проблематика художнього твору; конфлікт у драматичному творі; • композиція художнього твору (сюжет, сюжетні й позасюжетні елементи);

                     види комічного: бурлеск, гротеск, гумор, іронія, сарказм, сатира, травестія;

                     художні засоби: алегорія, алітерація, алюзія, анафора, антитеза, асонанс, гіпербола, епітет (постійний епітет), епіфора, інверсія, метафора, метонімія, оксиморон, паралелізм, персоніфікація, порівняння, рефрен, риторичне звертання, риторичне запитання, символ, тавтологія

5. Твори  українських  письменниківемігрантів

Іван Багряний

  «Тигролови»    

Євген Маланюк

  «Уривок з поеми»  

6. Сучасний  літературний процес (кінець ХХ – початок

ХХІ ст.)

Загальний огляд, основні тенденції. Постмодернізм як літературне явище

 

pdf
Додано
10 липня 2019
Переглядів
1605
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку