Для мотивації навчання актуальними є поради:підтримувати рівний стиль стосунків між усіма учасниками навчання підбадьорювати учнів, коли вони стикатимуться з труднощами підтримувати позитивний зворотній зв’язокпіклуватися про різноманітність форм і методів навчанняпривчати учнів до пізнавальної праці, розвивати їх наполегливість, силу волі, цілеспрямованість заохочувати виконання підвищеної складності учити чітко визначати мету, завдання формувати почуття відповідальності та обов’язкуучити висувати вимоги насамперед до самого себе
Способи стимулювання пізнавального інтересу 1) дидактичні ігри (ігри-змагання, математичні бої, ігри-естафети, лото, кросворди);2) демонстрація зв’язків математики з іншими науками, природою, космосом;3) використання елементів історії науки (історичні задачі, повідомлення біографій вчених, історичні екскурси і т. ін.);4) цікаве подання навчального матеріалу (використання задач- жартів, задач, написаних у віршах, завдань на увагу, задач із цікавим змістом та ін.)
Важливими у процесі створення позитивного ставлення до вивчення математики є успіх та похвала. Успіх - головне джерело мотивації учня до вивчення математики. {CDC2442 D-8 CF2-4 E89-B828-46 D6 A7 D6 CECC}Індивідуальна самостійна робота учнів за схемою орієнтованої основи дій{CDC2442 D-8 CF2-4 E89-B828-46 D6 A7 D6 CECC}Робота в парах (обговорення й корекція){CDC2442 D-8 CF2-4 E89-B828-46 D6 A7 D6 CECC}Робота в групах (вироблення точки зору, узгодження думок){CDC2442 D-8 CF2-4 E89-B828-46 D6 A7 D6 CECC}Колективна робота (групування думок формування висновків)
Завдання проєкту: - дослідити необхідність застосування знань з математики у професійній діяльності, зокрема в професії «Оператор комп’ютерної верстки. Друкар офсетного плоского друкування» при виготовленні обкладинки та суперобкладинки;- переконатися, що головне завдання математики у її прикладному спрямуванні, розвивати ключові математичні компетентності;- з’ясувати, чи допомагає математика у нашому професійному становленні та розвитку пізнавальних інтересів?
Метод проектів: тип – дослідницький, геометрія урок систематизації знань, вмінь та навичок•Тема проекту: симетрія в житті та творчій діяльності людини•Учасники проекту: здобувачі освіти•Мета:дослідити симетрію в житті та творчій діяльності людини; через поняття «симетрія» показати взаємозв’язок між літературою, живописом, архітектурою.•Учні об'єднані у 3 групи•Архітектори: дослідити походження симетрії; навести приклади симетрії в світовій архітектурі,симетрії в дизайні та інтер'єрі; асиметрична композиція.•Письменники: види симетрії в літературних творах,симетричні слова, речення, вірші; приклади фігурних віршів;приклади асиметрії в світових творах;•Мистецтвознавці: симетрія у природі; поняття симетрії з точки зору художника; симетрія в картинах українських художниць; симетрія в кольорі та орнаменті; симетрія в геральдиці та іконописі; симетрія в декоративно-прикладному мистецтві.
Урок - подорож у 10 класіТема. Затосування похідної. На уроці були використані:педагогічні прийоми «Приваблива мета», «Дивуй», які зменшили кількість байдужих;нетипові форми опитування «Кросворд», «Шифрограма», які активізували діяльність учнів на уроці;- інтерактивний метод навчання “Робота в групах”, який дозволив продуктивніше організувати роботу на уроці, згуртувати колектив.
Урок-тренінг з алгебри і початків аналізу в 11 класіТема. Розв’язування прикладних задач із застосуванням елементів комбінаторики. Урок орієнтований на максимальну активність учнів, взаємообмін досвідом, використання групової взаємодії. На даному уроці були використані такі базові методи тренінгового навчання як метод кейсів, моделювання практичних ситуацій, мозкова атака. Активізації діяльності учнів також сприяло використання ІКТ.
Тема уроку: Паралельність прямих і площин у просторі (10 клас) задачі, написані у віршах«Журавлині ключі» (слова П. Лехновського;)Журавлині ключі –То чужі і незвідані далі,Журавлині ключі –Біль розлуки, страждання, печалі Журавлині ключі – Промінці нездійсненної мрії,Журавлині ключі – Непогашені іскри надії.
На уроці геометрії (10 клас) з теми «Перпендикулярність прямих і площин» можна запропонувати питання практичного змісту , що «спровокує» учнів до активного навчання:1. Як перевірити за допомогою вимірювань, чи є перпендикулярною до підлоги лінія, по якій з’єднуються дві суміжні стіни кімнати?2. Як перевірити за допомогою рулетки вертикальність стовпа?3. Як перевірити вертикальність стержня, користуючись лише прямокутним аркушем паперу?4. Чому льодові бурульки, які звисають з даху навесні, можна вважати паралельними між собою (нехтуючи їхньою товщиною)?5. Чому поверхню стола можна вважати горизонтальною, якщо він стійко стоїть на підлозі, тобто всі його ніжки однакові, торкаються підлоги і розміщені вертикально до неї.6. Чому для встановлення горизонтальної платформи на горизонтальній поверхні досить помістити її на вертикальні опори однакової висоти?7. Щоб переконатись у вертикальності двох стовпчиків, учень перевірив, що перший встановлено вертикально і висоти стовпчиків однакові. Відстані між їх основами та верхівками теж однакові. Чи можна після цього зробити висновок, що й другий стовпчик встановлено вертикально?8. Як на практиці перевірити, чи перпендикулярна площина стіни до площини підлоги?9. Чому висок щільно прилягає до вертикальної стіни, а до похилої – ні?10. Чому поверхня дверей, незалежно від того, зачинені вони чи відкриті, розміщена вертикально до підлоги?
Питання для уроків алгебри 10 клас до теми «Функція»1. Як площа квадрата залежить від його сторони? Задайте формулою цю залежність.2. Маса шматка крейди залежить від його об'єму при сталій густині крейди. Задайте залежність маси шматка крейди від значення його об'єму.3. Задайте залежність довжини одного катета прямокутного трикутника від довжини другого катета при сталій гіпотенузі.4. Задайте формулою залежність між опором провідника R і силою струму І, що проходить через провідник при сталій напрузі. Чи задає ця формула функцію?5. Задайте формулою залежність тривалості руху автомобіля між об’єктами А і В. Якою є поведінка швидкості?6. Задайте залежність довжини кола від радіуса кола. По кожному з цих завдань можна запропонувати дослідження властивостей функцій.
Задача. Скільки потрібно квадратних сантиметрів шкіри, щоб зробити покришку для футбольного м’яча? (На шви і обрізки додати 5% матеріалу). Розв'язання: Діаметр футбольного м’яча стандартний – він дорівнює 25 см.d=0,25 м; тоді R=0,125 м;S=4π R2; S=4∙3,14∙(0,125)2≈0,196 (м2). Обчислимо 5% від даної площі S1=0,196 ⋅ 0,05 = 0,0098 (м2). Отже, всього потрібно матеріалу: 0,196 + 0,0098 = 0,206 (м2). Відповідь: 2060 см2.
Задача. Циліндрична димова труба діаметром 65 см. має висоту 18 м. Скільки жесті треба для її виготовлення, якщо на з’єднання іде 10% матеріалу?Розв’язання:d = 65см =0,65м; H = 18м. S = 2π RH = π d. H;S = 3,14 ⋅ 0,65⋅ 18 ≈ 36,74 (м2);Знайдемо 10% від знайденої площі S1 = 36,74 ⋅ 0,1 = 3,67 (м2). Отже, всього необхідно матеріалу 36,74 +3,67 = 40,4(м2).
Інтегрований урок з алгебри та зарубіжної літератури Тема. Омар Хайям — видатний поет і математик мусульманського Ренесансу. Форма уроку дає змогу:- поєднати формування вмінь і навичок учнів розв'язувати задачі із узагальненням знань учнів про літературну спадщину О. Хайяма;- розвивати в учнів вміння творчо переносити набуті знання та навички в нові ситуації;- сприяти поглибленню та розширенню знань учнів;- підвести учнів до переосмислення значення даної теми.
Ми прийшли до висновку- треба відзначати досягнення учня, помічаючи всі його позитивні зрушення;- не карати за невдачу, невдача сама по собі є покаранням; - по можливості намагатися на уроці частіше звертатися до кожного учня, здійснюючи постійний «зворотний зв’язок»;- старатися, коли це можливо, інтегрувати знання, пов’язуючи теми свого предмету з іншими навчальними дисциплінами;- важливий на уроці позитивний емоційний настрій через створення доброзичливої атмосфери довіри і співробітництва, яскраву й емоційну мову вчителя; - рефлексія, через оцінку власної діяльності і діяльності інших.