Транспорт –важливий вид економічної діяльності, на який припадає близько 6% ВВП України. Він забезпечує внутрішнє і міждержавне перевезення пасажирів і вантажів . Основою роботи транспорту є мережа транспортних шляхів. Не усі дороги використовуються з однаковою інтенсивністю. Магістраль – це головна транспортна лінія з найбільшою інтенсивністю руху. Транспортний вузол – населений пункт, у якому сходяться декілька транспортних шляхів, тому здійснюється обмін вантажами та пасажирами між ними
Роль різних видів транспорту. Роль різних видів транспорту не однакова в обсязі перевезення вантажів та пасажирів. 82,7 % обсягу перевезень вантажів та 99,8 % пасажирів забезпечують два види транспорту: залізничний (є лідером за вантажними перевезеннями) та автомобільний (домінує в пасажироперевезеннях). Помітна роль трубопровідного транспорту в обсязі перевезення вантажів (16,2 %), але лише певних видів. Поволі зростає роль авіаційного транспорту в перевезенні пасажирів. Проте через високу собівартість польотів частка цього виду у перевезенні вантажів є незначною. Значення водних видів транспорту (особливо річкового) незначне.
У 90-х роках ХХ ст. Україна була залучена до програми розбудови пан’європейських міжнародних транспортних коридорів, яку запропонував Європейський Союз з метою активного залучення постсоціалістичних країн у загальноєвропейські проекти. Міжнародний транспортний коридор (МТК) — це комплекс транспортних магістралей визначеного напрямку з відповідною інфраструктурою, включаючи допоміжні споруди, під’їзні шляхи, прикордонні переходи, сервісні пункти, вантажні та пасажирські термінали, що відповідають вимогам Європейського Союзу. Основні функції сучасних транспортних коридорів — доставка вантажів найкоротшим шляхом і максимально швидко. Окрім того, має здійснюватися перевантаження з одного виду транспорту на інший, оброблення, пакування, сортування цих вантажів. МТК, які проходять територією України:№ 3 (Дрезден — Краків — Львів — Київ); № 5 (Венеція — Будапешт — Ужгород — Львів); № 9 (Гельсінкі — Санкт-Петербург — Київ — Кишинів — Бухарест — Александрополіс, Греція), а також водний — № 7 (Дунайський).
Транзитні можливості України. Україна має значний потенціал для розвитку транзиту, адже вигідно розташована на перетині Європи та Азії. Її територією проходять три з дев'яти Пан'європейських транспортних коридорів, а також ряд важливих трубопроводів, що робить країну ключовим транзитним вузлом. Переваги транзитного потенціалу України: Вигідне географічне положення: Україна розташована на перетині транспортних потоків між Європою, Азією та Близьким Сходом. Розширена транспортна мережа: Країна має розвинену мережу автомобільних доріг, залізниць, річкових та морських шляхів. Трубопроводи: Україною проходять важливі трубопроводи для транспортування нафти та газу. Кваліфіковані кадри: В Україні є кваліфіковані кадри для роботи в транспортній сфері.
Вплив війни на транзитні можливості України. Війна в Україні негативно вплинула на транзитні можливості країни. Бойові дії призвели до пошкодження транспортної інфраструктури, а також до блокування морських портів. Це призвело до значного скорочення обсягів транзиту через Україну. Незважаючи на складнощі, транзитний потенціал України залишається значним. Після закінчення війни Україна має можливість: Відновити та модернізувати транспортну інфраструктуру. Збільшити обсяги транзиту через свою територію. Стати ключовим транзитним хабом в Європі та Азії. Для цього Україні необхідно: Забезпечити безпеку транзитних перевезень. Створити сприятливі умови для інвестицій в транспортну сферу. Зменшити бюрократичні бар'єри.Інтегруватися в європейську транспортну систему. Розвиток транзитного потенціалу може стати одним з ключових факторів економічного відновлення України після війни.
Залізничний транспорт України. Основною частиною транспортної системи України є залізничний транспорт (третє місце у Європі за довжиною мережі залізниць). Його діяльність сприяє нормальному функціонуванню всіх виробництв, соціальному й економічному розвитку та зміцненню обороноздатності держави, забезпечує міжнародне співробітництво країн. Залізниці здійснюють значні обсяги перевезень як вантажів, так і пасажирів на значні відстані, тому вирізняються найбільшим вантажо та пасажирообігом. Залізнична мережа – сукупність усіх залізниць, що їх експлуатують у країні та регіоні. Густота залізничної мережі – це ступінь насиченості території дорогами, яка обчислюється як відношення протяжності залізниць до загальної площі території й вимірюється у км/тис.км²Густота залізниць неоднакова в межах України. Найбільшою їх густотою вирізняються східні (Донецька область – 62,5 км/тис. км²) та західні (Львівська та Чернівецька області – відповідно 60 та 57,7 км/тис. км²) частини держави. До найменших показників густота залізниць спадає у північній (Чернігівська область – 28 км/тис. км²) та південній (Крим – 23,9 км/тис. км² та Херсонська область – 16,1 км/тис. км²) частинах країни.
Залізничний транспорт України. Найважливіші внутрішні залізничні магістралі: Донбас – Кривий Ріг, Київ – Львів, Львів – Одеса, Харків – Нижньодніпровськ – Херсон. Вихід до європейських країн здійснюється через лінії: Володимир-Волинський – Катовіце (Польща), Львів – Краків (Польща), Чоп – Прага (Чехія), Чоп – Будапешт (Угорщина). Залізнична поромна лінія Чорноморськ – Варна дає вихід на Балкани. Значною проблемою залізничного транспорту була його екологічність. Її вдалося розв’язати за рахунок електрифікації залізниць. Водночас залишається невисокою пропускна спроможність трас, що суттєво знижує швидкість руху. На залізничному транспорті України впроваджується рух пасажирських поїздів із підвищеною швидкістю (до 160 км/год), однак при цьому слід вирішити проблему розподілу мережі на вантажні та пасажирські лінії.
Найважливіші залізничні магістралі України. Київ — Коростень — Звягель —Шепетівка — Здолбунів — Львів;Ковель — Сарни — Коростень — Київ;Київ — Фастів — Козятин — Здолбунів — Львів;Жмеринка — Хмельницький — Тернопіль — Красне — Львів;Козятин — Жмеринка — Одеса;Львів — Івано-Франківськ — Рахів / Коломия — Чернівці;Київ — Конотоп — Шостка;Київ — Полтава — Харків;Фастів — Біла Церква — Сміла — Дніпро;Кривий Ріг — Дніпро — Запоріжжя;Харків — Дніпро — Запоріжжя — Мелітополь — Новоолексіївка;Львів — Мукачево — Чоп та ін. Київ. Львів. Харків. Дніпро. Жмеринка. Одеса. Фастів. Запоріжжя. ТернопільІвано-Франківськ. ЧернівціЛуцьк
Автомобільний транспорт. Автомобільний транспорт є важливою складовою транспортної системи України.{C4 B1156 A-380 E-4 F78-BDF5-A606 A8083 BF9}Автомобільні дороги загального користування. Дороги державного значення. Дороги місцевого значення. Магістральні дороги. Регіональнідороги. Територіальні дороги. Районні дороги автомобільні дороги державного значення, що суміщаються з міжнародними транспортними коридорами та/або входять до Європейської мережі основних, проміжних, з'єднувальних автомобільних доріг та відгалужень й мають відповідну міжнародну індексацію і забезпечують міжнародні автомобільні перевезення автомобільна дорога, що з'єднує: дві або більше областей між собою; основні міжнародні автомобільні пункти пропуску через державний кордон;морські та авіаційні порти міжнародного значення;найважливіші об'єкти національної культурної спадщини;курортні зони з міжнародними та національними автомобільними дорогамиавтомобільні дороги, які належать до шляхів загального користування державного значення та які з'єднують адміністративні центри Криму та інших областей між двома сусідніми областями, з 30.01.2019 року територіальні шляхи, які проходили в межах однієй області переведені в статус місцевих обласних шляхів. З'єднують районні адміністративні центри з іншими населеними пунктами району, а останні — між собою, з підприємствами, об'єктами культури, іншими дорогами загального користування в межах району
Автомобільний транспорт. Здійснює пеервезення пасажирів і вантажів переважно на короткі та середні відстані;1-ше місце за пасажирообігом в Україні та 3-тє за вантажообігом; Шляхи з твердим покриттям - 90%, знаходиться в західних областях (Закарпатська, Івано-Франківська, Чернівецька), в Криму; На Поліссі рівень забезпечення шляхами з твердим покриттям значно нижчий; Найкраще забезпечені автомобільними шляхами Донбас, Придніпров'я, Передкарпаття, Закарпаття, Поділля, АРК, Київська область. Щільність мережі залежить від густоти населення: найнижчі показники характерні для південних областей степової зони. Майже всі автомобільні шляхи України мають тверде покриття, однак його якість невисока. Сьогодні в країні транспортно-експлуатаційний стан доріг незадовільний. Середня швидкість руху на автодорогах України у 2-3 рази нижча, ніж у західноєвропейських країнах, а кількість аварій з важкими наслідками суттєво більша
Автомобільний транспорт. Основні автомагістраліКиїв – Львів; Київ – Харків; Київ – Брест; Київ – Дніпро – Донецьк; Харків – Сімферополь; Дніпро – Нікополь; Київ – Одеса; Одеса – Миколаїв – Херсон; Дніпро – Запоріжжя; Біла Церква – Вінниця – Хмельницький; Автомагістралі – це шляхи, які забезпечують високу пропускну здатність та швидкість руху.
Виклики автомобільного транспорту. Стан доріг: Багато доріг в Україні знаходяться в незадовільному стані, що призводить до аварій та затримок у дорозі. Забруднення навколишнього середовища: Автомобільний транспорт є одним з основних джерел забруднення повітря в Україні. Безпека дорожнього руху: Рівень безпеки дорожнього руху в Україні залишається низьким, що призводить до загибелі та травмування тисяч людей щороку. Майбутнє автомобільного транспорту України. Очікується, що автомобільний транспорт залишатиметься важливим видом транспорту в Україні протягом багатьох років. Для вирішення проблем, пов'язаних з автомобільним транспортом, необхідно: Збільшити інвестиції в будівництво та ремонт доріг. Впровадити більш жорсткі стандарти викидів для транспортних засобів. Покращити освіту та підготовку водіїв. Запровадити більш суворі заходи для покарання порушників правил дорожнього руху.
Водний транспорт. Морський. Річковий. Річковий транспорт - один з основних видів транспорту, що здійснює перевезення вантажів та пасажирів внутрішніми водними шляхами. Загальна довжина судноплавних шляхів в Україні до 2,4 тис. кілометрів. Майже за всіма показниками перевезень вантажів і пасажирів цей вид транспорту знаходиться на останньому місці. До морського транспорту належить будь-яке судно, здатне пересуватися водною поверхнею (морів, океанів і прилеглих акваторій), а також просто перебувати на плаву і виконувати при цьому певні функції, пов'язані з перевезенням, зберіганням, обробкою різних вантажів; перевезенням та обслуговуванням пасажирів.
Морський транспорт. Україна має сприятливі передумови для розвитку морського транспорту; її територію омивають води Чорного та Азовського морів, які практично не замерзають і з'єднуються з Середземним морем. Загальна довжина морської берегової лінії України понад 2000 км. Регулярні морські перевезення Чорним й Азовським морями почалися наприкінці XVIII ст. Основу морського транспорту України становлять Чорноморське, Азовське та Українське Дунайське пароплавства, що володіють транспортним флотом сумарною вантажністю 5,2 млн т і пасажирським флотом на 9,9 тис. місць.
Морський транспорт. Міжнародні перевезення. Міжнародні морські перевезення з України здійснюються у 125 країн світу. Морський транспорт в Україні донедавна був представлений 18-ма великими портами, які обслуговувалися трьома пароплавствами: Чорноморським, Азовським, Українським Дунайським. Найбільші порти чорноморського узбережжя України : Одеса, Чорноморськ, Південний, Миколаїв, Херсон. Каботажні перевезення- це перевезення між портами однієї держави. Малий каботаж – перевезення між портами одного моря;Великий каботаж – перевезення між портами різних морів. Каботажні перевезення в Україні незначні, основні обсяги роботи морських портів стосуються зовнішньої торгівлі, частково – транзитних перевезень
Морський транспорт На території України розташовані 18 портів, до них належать 175 перевантажувальних комплексів, 8 судноремонтних заводів. Класифікація портів: Загального призначенняабо торговельні порти;Рибні порти. Промислові порти. Порти-сховища. Рибні порти – порти промислових підприємств, де здійснюється розвантаження улову і обслуговування промислових суден. Промислові порти – порти, що належать промисловим підприємствам, призначені для отримання сировини і відправки готової продукції водним шляхом. Порти-сховища – акваторії, захищені захисними спорудами і призначені для укриття суден під час шторму Торговельні порти або загального призначення– призначені для передачі вантажу та пасажирів з водного транспорту на сухопутний і навпаки
Річковий транспорт. Річковий транспорт - один з основних видів транспорту, що здійснює перевезення вантажів та пасажирів внутрішніми водними шляхами. На внутрішні перевезення припадає 75% всіх перевезень;В основному перевозяться будівельні матеріали – 96%, а також ліс, нафту, нафтопродукти, зерно тощо;Довжина водних шляхів близько 1,6 тис. км;Судноплавні річки: Дніпро з Десною та Прип’яттю. Південний Буг. Сіверський Донець. Дністер. Дунай. Найбільший обсяг вантажних перевезень здійснюють Київська, Дніпропетровська, Запорізька і Херсонська області
Найбільші порти на ДніпріКиївський – перевезення продовольчих та промислових товарів: вугілля, будматеріали, зерно, овочіЧеркаський , Кам’янський та Кременчуцький– перевезення будматеріалів, шлаку, брухту. Дніпровський – перевезення вугілля, кварцитів, плодоовочевої продукціїЗапорізький – перевезення залізної руди, вугілля. Херсонський – на стику річкових і морських шляхів. Перевезення бокситів, овочів та баштанних культур, промислових та продовольчих товарів, вугілля, будівельних товарів та зерна
Робота водного транспорту в реаліях війни. Війна в Україні суттєво вплинула на роботу водного транспорту, як на внутрішніх водних шляхах, так і в морських портах. Вплив на внутрішній водний транспорт. Блокування судноплавства: Через бойові дії та мінування акваторії річок і каналів судноплавство на багатьох ділянках зупинено. Це призвело до перебоїв у постачанні товарів та сировини, а також до втрати робочих місць для працівників річкового транспорту. Знищення інфраструктури: Внаслідок обстрілів та бомбардувань пошкоджені або зруйновані портові споруди, причали, склади та інші об'єкти інфраструктури водного транспорту. Це потребує значних коштів на відновлення. Зміна маршрутів: Через небезпеку судноплавства на деяких ділянках, судна змушені змінювати свої маршрути, що збільшує час та вартість перевезень. Вплив на морський транспорт. Блокування портів: Російські війська окупували або блокують більшість українських морських портів на Чорному та Азовському морях. Це призвело до зупинки експорту української продукції, such as grain, steel, and chemicals, and has had a devastating impact on the Ukrainian economy. Збільшення ризиків: Через бойові дії та мінування акваторії Чорного та Азовського морів, судноплавство стало значно ризикованішим. Це призвело до зростання страхових тарифів та подорожчання морських перевезень. Перенаправлення вантажів: Через блокування українських портів, вантажопотоки перенаправлені до портів сусідніх країн, таких як Румунія, Польща та Туреччина. Це призвело до зростання навантаження на портову інфраструктуру цих країн.
Трубопровідний транспорт. Україна – належить до світових лідерів (5 місце у рейтингу) за довжиною газо- і трубопроводів загалом. Трубопровідний транспорт забезпечує близько 1/3 щорічного вантажу України, поступаючись залізничному транспорту. Газотранспортну систему України складають магістральні і розподільні газопроводи. Магістральними газ транспортують з районів видобутку до районів споживання. Розподільними газ подають до кінцевих споживачів
Трубопровідний транспорт{C4 B1156 A-380 E-4 F78-BDF5-A606 A8083 BF9}Трубопроводи. Аміакопроводи. Нафтопроводи. Газопроводи. Продуктопроводи. Внутрішньодержавні газопроводи України: Шебелинка – Харків;Шебелинка – Дніпро – Кривий Ріг – Одеса;Шебелинка – західні райони України. Система транзитних газопроводів України – найдовша і найпотужніша в світі. До неї належать газопроводи, які йдуть з росії до західного кордону України в Закарпатті, а далі – у країни Центральної та Західної Європи: «Союз», Уренгой – Помари – Ужгород, «Сяйво Півночі»
Трубопровідний транспорт. Росія почала обходити Україну у газових потоках з 2009 року, коли був запущений газопровід "Північний потік«З того часу Росія продовжила будувати інші газопроводи, щоб обійти Україну, такі як "Південний потік" (який був скасований) та "Турецький потік". Ці газопроводи дозволили Росії транспортувати газ до Європи без необхідності йти через Україну, що дало їй більше контролю над цінами на газ та маршрутами постачання. Обхід України Росією у газових потоках мав значний вплив на Україну. Це призвело до значного скорочення транзитних зборів, які Україна отримувала від транспортування російського газу до Європи. Це також посилило залежність України від російського газу, що зробило її більш вразливою до тиску з боку Росії.
Трубопровідний транспорт. Обхід України росією у газових потоках також мав геополітичні наслідки. Це допомогло росії зміцнити свій вплив у Європі та послабити позиції України як транзитної країни.2009: Запуск газопроводу "Північний потік"2011: Запуск газопроводу "Південний потік" (скасований у 2014 році)2014: росія анексує Крим і розпочинає війну на сході України2015: Запуск газопроводу "Турецький потік"2022: росія вторгується в Україну, що призводить до різкого зростання цін на газ і посилення геополітичної напруги. Ключові дати та події, пов'язані з обходом України росією у газових потоках:
Трубопровідний транспорт. Тепер не працюєНафтопровід Дружба - маршрут нафтопроводу проходить від Альметьєвська через Самару, Брянськ до Мозиря (Білорусь), де розгалужується на дві гілки: північну (через Білорусь, Польщу та Німеччину) і південну (через Україну, Чехію, Словаччину й Угорщину); загальна довжина — близько 5200 км. Нафтопровід Одеса-Броди – нафтогін, побудований між містом Одеса і містом Броди у Львівській області, де приєднаний до нафтогону «Дружба». Експлуатаційна довжина — 674 км, проектна потужність — 14,5 млн. т. нафти на рік.
Трубопровідний транспорт. Схема української частини аміакопроводу. Концерн Стироль. Одеський припортовий завод. Продуктопроводи і аміакопроводи. Продуктопроводи-трубопроводи, призначені для транспортування продуктів переробки корисних копалин (легкі фракції вуглеводнів, концентрати вугілля, руд чорних та кольорових металів тощо), продукції хімічної промисловості (етилен, аміак і ін.) і сільського господарства(соки, молоко тощо), будівельної промисловості і промислових відходів (“хвости” збагачення, золошлаки ТЕС). Аміакопровід — газопровід, призначений для транспорту-вання аміаку. У світі існує кільканадцять таких продуктопроводів, п'ятим з них є єдиний в Україні аміакопровід Тольятті — Одеса. На території України діє низка міжнародних продуктопроводів. Серед них – етиленпровід Тісауйварош (Угорщина) - Калуш
Транзит газу: Транзит російського газу через українські газопроводи до Європи триває, але значно скоротився. росія використовує газовий шантаж як зброю проти України та Європи, штучно скорочуючи обсяги поставок. Підземні сховища газу: Україна використовує свої підземні сховища газу для зберігання газу на зиму. Це дозволяє країні зменшити залежність від російського газу. Наслідки повномасштабного вторгнення росії в Україну для трубопровідного транспорту. Транзит нафти: Транзит російської нафти через українські трубопроводи до Європи триває, але обсяги значно скоротилися. Це пов'язано з санкціями, накладеними на росію, а також з пошкодженням деяких ділянок трубопроводів внаслідок бойових дій. Експорт української нафти: Експорт української нафти через порти Чорного моря зупинений через його блокування російськими військами. Україна веде переговори про можливість експорту нафти через трубопроводи сусідніх країн. Загальні наслідки: Зростання цін на енергоносії: Війна в Україні призвела до значного зростання цін на нафту та газ у світі. Це негативно впливає на економіку України та інших країн. Збільшення ризиків: Через бойові дії та обстріли, трубопроводи в Україні знаходяться під постійною загрозою пошкодження. Це може призвести до аварій та перебоїв у постачанні енергоносіїв. Геополітичні наслідки: Війна в Україні призвела до загострення геополітичної напруги в Європі. Україна прагне зменшити свою залежність від російських енергоносіїв, а Європа шукає альтернативні джерела постачання газу та нафти.
Повітряний транспорт. Повітряний транспорт відіграє важливу роль в економіці України, забезпечуючи швидке та зручне сполучення як всередині країни, так і за кордон. Займає третє місце за пасажирообігом В Україні діє понад 70 авіакомпаній, як державних, так і приватних. Найбільшою авіакомпанією України є Міжнародні авіалінії України (МАУ), яка здійснює рейси до багатьох міст світу. В Україні налічується 22 аеропорти, з яких 12 обслуговують регулярні рейси. Найбільшими аеропортами України є Бориспіль (Київ), Київ (Жуляни), Львів, Одеса, Харків, Запоріжжя та Дніпро. З українських аеропортів здійснюються рейси до понад 100 країн світу. Найбільш популярними напрямками є Туреччина, Єгипет, Польща, Німеччина, Італія та Австрія.
Авіаційна інфраструктура України зазнала величезних збитків через повномасштабну війну. У перші тижні вторгнення російські війська активно завдавали ракетних ударів по ключових аеродромах. На даний момент відомо про 19 пошкоджених об'єктів – цивільних та подвійного значення (за даними KSE). Детальніше за покликаннямhttp://surl.li/ssitp
Виклики повітряного транспорту. Політична нестабільність: Війна в Україні негативно вплинула на повітряний транспорт. Деякі аеропорти були закриті, а рейси до деяких міст скасовані. Висока вартість: Подорожі літаком можуть бути дорогими для багатьох українців. Це обмежує доступ до повітряного транспорту для значної частини населення. Застаріла інфраструктура: Деякі українські аеропорти потребують модернізації та оновлення інфраструктури. Майбутнє повітряного транспорту України. Попри виклики, майбутнє повітряного транспорту України виглядає перспективно. Очікується, що після закінчення війни попит на авіаперевезення зросте. Це призведе до збільшення інвестицій в цю галузь та розвитку нових маршрутів.
Домашнє завдання. Прочитайте параграф 36 підручника;Виконайте тренувальні тести, перейшовши за покликанням https://merkator.org.ua/testy/transport-ukrajiny/, або відсканувавши QR код3. Виконайте завдання, перейшовши за покликанням https://justclass.com.ua/hw/14110ae6, або відсканувавши QR код
Джерела використаної інформаціїhttps://pidruchnyk.com.ua/993-geografiya-9-klas-boyko.htmlhttp://surl.li/aexqzhttps://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%82_%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B8http://surl.li/ssldohttps://www.slideshare.net/slideshow/9pptx-251631791/251631791https://mtu.gov.ua/content/tehnichniy-stan-avtomobilnih-dorig-avtomobilnih-dorig-zagalnogo-vikoristannya.htmlhttp://surl.li/rpduhttps://uahistory.co/pidruchniki/gilberg-geography-9-class-2017/38.phphttps://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-transport-ukra-ni-173958.htmlhttps://www.radiosvoboda.org/a/1515055.htmlhttps://blogs.pravda.com.ua/authors/bobrovska/5c8938bb5c99b/http://surl.li/sslglhttps://texty.org.ua/articles/68935/Vid_Gorishnih_Plavniv_i_dali_Stan_richkovogo-68935/https://svitppt.com.ua/ya-i-ukraina/vodniy-transport-ukraini1.htmlhttp://surl.li/bdjlfhttps://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D1%96%D1%87%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%B9_%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%82https://www.slovoidilo.ua/2023/05/09/infografika/ekonomika/vijna-ukrayini-yaki-cyvilni-aeroporty-buly-zrujnovani-chy-poshkodzheni-bojovyx-dijhttps://www.slovoidilo.ua/2021/02/19/infografika/suspilstvo/aeroport-kozhnu-oblast-povitryani-vorota-yakyx-ukrayinskyx-mist-potrebuyut-rekonstrukcziyihttps://zn.ua/ukr/internal/aeroporti-ukrayini-yak-ne-proletiti-nad-parizhem-249198_.htmlhttps://naurok.com.ua/prezentaciya-transport-ukra-ni-171401.htmlhttps://gemini.google.com/app/b8603482c04df4c3