Урок – диспут за повістю І. С. Нечуя – Левицького «Кайдашева сім’я»Презентація вчителя української мови і літератури Хорішківського ліцею. Дугенець Л. В.
Номер слайду 2
Мета: Систематизувати знання за твором Нечуя – Левицького «Кайдашева сім’я»;Осмислити конфлікт між батьками та дітьми;З’ясувати різні точки зору на це питання;Охарактеризувати поведінку кожного з членів сім’ї;Навчитися шукати вихід із різних життєвих ситуацій;Підвищити культуру мовлення при веденні дискусії
Номер слайду 3
Знайти відповіді на питання: Чи варто так жити?Чи сміються Кайдаші?Кайдаш – п’яниця чи жертва обставин?Яким ви бачите свій шлях у житті?
Номер слайду 4
Два варіанти завершення повісті«Діло з грушею скінчилося несподівано. Груша всохла, і дві сім’ї помирились. В обох садибах настала мирнота і тиша»«Діло з грушею не скінчилось і досі. А груша все розростається і вшир, і вгору та родить рясно, наче зумисне дражниться з Кайдашенками та їхніми жінками, а здорові, як горнята, груші й досі дратують Лаврінових та Карпових дітей»
Номер слайду 5
Головне завдання на уроціНад чим автор повісті примушує замислитись вас, українську молодь ХХІ століття, які думки та почуття викликає?
Номер слайду 6
Омелько Кайдаш. Дбайливий, працьовитий селянин, добрий господар, хороша, загалом, людина. Він ніколи не сидить без діла, завжди щось майструє, хороший стельмах. Старий Кайдаш виховав двох працьовитих синів, вірить в Бога. Тяжке життя зробило його злим, знервованим, сварливим, забобонним.
Номер слайду 7
Маруся Кайдашиха. Працьовитою, дбайливою господинею, доброю куховаркою, люблячою матір’ю була Маруся Кайдашиха. В той же час дуже сварлива, навіть деспотична, владолюбива жінка. «Вона довго терлась коло панів і набралась од їх трохи панства»Кайдашиха десь у глибині душі добра, вона любить своїх онуків і чужих дітей, але її невміння миритись перетворило життя Кайдашів на пекло.
Номер слайду 8
Карпо Кайдашенко. Розумний, вольовий, рішучий чоловік, з почуттям власної гідності, впевнений у собі, самостійний в рішеннях і діях, працьовитий. Прагне мати своє господарство і в боротьбі за власність виявляє грубість, злість, безсердечність до найрідніших людей.
Номер слайду 9
Мотря. Молода, енергійна, розумна, до всякої праці здатна, роботяща, горда. В умовах хатньої війни, щоденної гризні, сварок і бійок із свекрухою Мотря перетворюється на жорстоку, сварливу, егоїстичну жінку, люту і ненависну до всіх. Мотря нас жахає і, водночас, викликає глибоке співчуття: в нестримнім бажанні збагатитись вона втратила людську подобу.«Вона втинала одежу, як тільки можна було обтяти», тому її діти завжди ходити у вузькій одежі.
Номер слайду 10
Лаврін і Мелашка. Найсвітліші постаті у творі. Це веселий, жартівливий парубок, у якого ніжна, поетична душа. Він здатний на чисте, ніжне, безкорисливе кохання. Але й він не став світлим променем у Кайдашівському пеклі. Щирою, лагідною, доброю прийшла до Кайдашів Мелашка. Вона довго мовчки терпіла знущання свекрухи і Мотрі. Не скотилася до їхнього рівня. Лаврін і Мелашка зберегли у відносинах крихти добра, людяності, краси. Можливо, це у майбутньому врятує їх від бездуховності.
Номер слайду 11
Номер слайду 12
Подискутуймо?!Чи варто так жити?Чому так не можна жити?“Кайдаш – пропаща людина, чи жертва обставин?
Номер слайду 13
Пам’ятка учасникам дискусіїПерш ніж виступати, чітко визнач свою позицію. Уважно слухай опонента. Сперечайся толерантно, не спотворюй думок опонента. Не перебивай виступаючого. Пам’ятай, що твоя думка буде правильна тоді, коли ти зможеш її довести життєвим прикладом.
Номер слайду 14
Кайдаш Пропаща людина, чи жертва обставин?
Номер слайду 15
Сім’я. Яка роль сім’ї в житті людини?
Номер слайду 16
Твір - пересторога. Повість написана 138 років тому.І до цього часу цей твір звучить як пересторога, суворе попередження українцям: Не губіть добра, справедливості, честі, не губіть людської душі і совісті, бо втратите людську подобу!
Номер слайду 17
Підсумок Чи варто жити так, як Кайдаші?Що потрібно змінити? Кому?Кайдаш -
Номер слайду 18
Домашнє завдання. Написати твір на тему: “Мій ідеал сімейного благополуччя”