ГРА «ВІРЮ – НЕ ВІРЮ» 1) Атом – найменша хімічно неподільна частинка речовини, що містить позитивно заряджене ядро та негативно заряджені електрони, що обертаються навколо ядра. 2) Період – це вертикальний ряд елементів періодичної системи. 3) Орбіталь – це простір навколо ядра, де найімовірніше перебувають електрони. 4) Спін – рух електрона навколо власної осі. 5) Взаємодія між атомами, молекулами та йонами, завдяки якій частинки утримуються разом називається родинний зв’язок. 6) Йонний зв’язок – взаємодія між йонами. 7) Катіони – негативно заряджені йони. 8) Аніони утворюються, якщо більш електронегативний атом забирає валентні електрони. 9) Ковалентний зв’язок – це зв’язок, який виникає за рахунок утворення спільних електронних пар. 10) Є три види ковалентного зв’язку: ковалентний полярний, ковалентний неполярний, ковалентний між полярний. 11) Електронегативність – здатність атома забирати собі спільні електронні пари.
ЯБЛУКО Відомо, що в давнину цей метал цінували більше, ніж золото. В одному літрі річкової води даного металічного елементу більше, ніж в літрі морської води. Його нестача в організмі людини призводить до захворювання – анемії. Добова норма його для дітей: 4 – 18 мг, для дорослих: 10 – 18 мг. Одним із популярних методів поповнення організму людини цим металічним елементом – споживання яблук. Довести, що даний хімічний елемент міститься в яблуках можна, не проводячи жодних хімічних досліджень. (Необхідно просто відкусити яблуко. На поверхні відкушування з’явиться буруватий слід. Що свідчить про наявність Феруму зі ступенем окиснення +3). +2 +3 Fe Fe
ПАМ’ЯТКА по визначенню ступенів окиснення хімічних елементів: Ступінь окиснення – це умовний заряд, якого набуває хімічний елемент, коли приймає чи віддає електрони. Речовина – електронейтральна. Сумарний ступінь окиснення всіх елементів у сполуці дорівнює нулю. Нульові значення ступенів окиснення мають хімічні елементи у простих речовинах. Металічні елементи мають у сполуках лише позитивні ступені окиснення. Максимальний ступінь окиснення металічного елемента дорівнює номеру групи періодичної системи, до якої він входить. Ступінь окиснення Гідрогену у сполуках з неметалічними елементами, як правило, становить +1. Гідроген, у сполуках з металічними елементами, має ступінь окиснення -1. Оксиген , як правило, має ступінь окиснення -2. Вийняток становить сполука OF2, у якій Оксиген проявляє ступінь окиснення +2. Флуор, як найбільш електронегативний елемент, завжди проявляє ступінь окиснення -1. Мінімальний негативний ступінь окиснення неметалічних елементів дорівнює номеру групи періодичної системи, в якій перебуває хімічний елемент, мінус цифра 8.
Не в обсязі знань полягає освіта, а в повному розумінні й майстерному застосуванні всього того, що знаєш. Адольф Дістервег ТЕМА УРОКУ: ВАЛЕНТНІСТЬ І СТУПІНЬ ОКИСНЕННЯ ХІМІЧНИХ ЕЛЕМЕНТІВ. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ВПРАВ МЕТА: 1) Навчальна: закріпити, узагальнити і поглибити знання про валентність і ступінь окиснення хімічних елементів та типи хімічних зв’язків; пов’язувати знання про всі хімічні речовини та їх властивості зі щоденним побутом (STEM – освіта); продовжувати розвивати вміння визначати валентності, ступені окиснення та типи хімічних зв’язків; продовжувати вдосконалювати вміння записувати схеми хімічних реакцій; продовжувати формувати здоров’язберігаючу компетентність (правила техніки безпеки), (розвиток наскрізної змістовної лінії «Здоров’я і безпека»), комунікативну, інформаційну компетентності. 2) Виховна: сприяти формуванню наукового світогляду учнів (розвиток наскрізної змістовної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток»); виховувати вміння спостерігати за явищами, аналізувати їх, встановлювати логічні причинно – наслідкові зв’язки та робити висновки (STEM – освіта); продовжувати виховувати почуття патріотизму – спілкування державною мовою (продовжувати розвивати наскрізну змістовну лінію «Громадянська відповідальність»). 3) Розвиваюча: продовжувати розвивати уміння застосовувати знання про склад, будову речовин для розв’язування конкретних завдань, пов’язаних з визначенням ступенів окиснення елементів; продовжувати розвивати хімічну мову та логічне мислення; продовжувати розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки про значення валентностей, ступенів окиснення (розвивати наскрізну змістовну лінію «Підприємливість і фінансова грамотність») (STEM – освіта); продовжувати розвивати самостійність пізнавальної діяльності здобувачів знань (міні – проєкти); продовжувати розвивати вміння використовувати інтернет – сервіси та платформи для самоосвіти та саморозвитку (інформаційно – цифрова компетентність).
Правила техніки безпеки при роботі в кабінеті хімії: Заходити до кабінету хімії лише з дозволу вчителя. Виконувати хімічні досліди лише в халаті. Під час виконання хімічних дослідів, на робочому столі повинні бути: реактиви, лабораторне обладнання, робочий зошит, підручник. Кожний дослід виконувати чітко за інструкцією, що є в шкільному підручнику та за рекомендаціями вчителя. За перебігом реакції у пробірці спостерігати через її стінки. Не можна дивитися на речовини в отвір пробірки, особливо під час нагрівання. Працюючи з вогнем, будьте особливо уважними і обережними! Нагрівайте пробірку з розчином, або речовиною рівномірно. категорично забороняється брати руками речовини, пробувати їх на смак. Не споживайте їжу в хімічному кабінеті! Не вдихайте пари хімічних речовин на повні груди! Якщо на шкіру потрапила будь – яка речовина, струсіть її та змийте достатньою кількістю проточної води. Одразу зверніться до вчителя чи до лаборанта! Після виконання дослідів, ретельно помийте руки з милом. Визначаємо ступені окиснення в усіх неорганічних речовинах.
Вправа 1. Вкажіть значення валентності та ступеню окиснення кожного елемента у сполуках окремо (біля дошки виконує два учні): CO2 Al2S3 Н2О CO PCl4 BaH2 NO NO2 N2O5 Cl2O7 Cl2O5 Вправа 2. Обчислити ступені окиснення елементів у сполуках: 1) NBr3 H2 F2 MgH2 PCl3 ClF H3PO4 HPO3 H2SO4 H2SO3 НNO3 2) Mn2O5 Mn2O7 MnO2 Н2S BF3 N2 AlN Fe2O3 FeO HCl CuO (Самостійна робота з елементами самоперевірки (за вимогами НУШ).