Презентація до уроку української літератури у 10-му класі: «Вічна тема матері й сина. Еволюція жіночого образу в поезії Шевченка. Різні типи втілення теми жіночої долі: романтичний («Катерина»), реалістично-побутовий («Наймичка»). Пафос творів Шевченка про жіночу долю, їхній наскрізний ліризм".
Мета (компетентності):дослідити особливості тематики жіночої долі у творчості Кобзаря в кріпосній Україні;розуміти становище жінки в кріпацькій Україні часів Т. Шевченка; порівнювати різні типи втілення теми жіночої долі у творчості поета (на прикладі творів);пояснювати поведінку та порівнювати вчинки героїнь поем, коментувати їх;висловлювати судження про материнство та вічну проблему жіночого щастя;ставитися шанобливо до жінки в усіх її іпостасях (жінка – мати, жінка – кохана, жінка- подруга, жінка-сестра).
Тема жіночої долі – одна з провідних у творчості Шевченка «Такого полум’яного культу материнства, такого апофеозу жіночого кохання і жіночої муки не знайти, мабуть, ні в одного з поетів світу. Нещасний в особистому житті, Шевченко найвищу і найчистішу красу світу бачив у жінці, в матері». (М. Т. Рильський)М. Т. Рильський
Трагічна доля першого кохання -Оксани Коваленко:«Помандрувала ота Оксаночка в поход. За москалями та й пропала. Вернулась, правда, через год, Та що з того! З байстрям вернулась,Острижена. Було, вночіСидить під тином, мов зозуля,Та й кукає, або кричить,Або тихесенько співаєТа ніби коси розплітає. А потім знов кудись пішла,Ніхто не знає, де поділась.»
Бліц-опитування:-У який період було написано поему?-Яку присвяту має?-Чому називається «Катерина»?- Які почуття переживала дівчина? -Чому журяться батьки Катерини? Чим мотивує мати своє рішення про вигнання дочки з дому?- Чи можна говорити про жорстокість народної моралі?-Для чого героїня перед тим як вирушити у дорогу, набрала землі під вишнею?-Яка доля дитини Івася, матері?
Робота над композицією поеми «Катерина»{93296810-A885-4 BE3-A3 E7-6 D5 BEEA58 F35}Назва структурного елементу. Характеристика1. Пролог-звернення поета до дівчат із застереженням не кохатися із москалями2. Кохання і розлучення Катерини з офіцером3. Катерина залишає рідну домівку за наказом батьків4. Зустріч героїні з москалем; її самогубство5. Життєва доля Івася-байстрюка, його випадкова зустріч із «батьком»
Пошуково-дослідницька робота в групах: І група досліджує образ Катерини,ІІ група досліджує образ Ганни{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Катерина. Ганна. Сім’я, рівень життя. Проблема. Як це сприйняла сім’я?Стать дитини. Ставлення суспільства. Чи відомо, хто батько дитини? Проаналізуйте позицію батька. Як вчинила героїня? Поясніть її вибір?Риси характеру. Як героїня планує майбутнє своєї дитини?На які пожертви згодна піти заради дитини?Хто є прикладом справжнього материнського подвигу?
«Прес» – метод Як ви вважаєте, яке рішення прийняла б Катерина, коли б не покінчила життя самогубством?1) Позиція: Я вважаю, що …2) Обгрунтування: Тому що, …3) Приклад: Наприклад, …4) Висновки: Отже, …Як ви вважаєте, чи правильно вчинила Ганна, що все життя мовчала і сказала правду лише перед смертю?1) Позиція: Я вважаю, що …2) Обгрунтування: Тому що, …3) Приклад: Наприклад, …4) Висновки: Отже, …
Рефлексія: Який життєвий досвід здобули ви сьогодні на уроці?Які моральні цінності візьмете із собою в життєву дорогу?Живи за законами моралі! Будь гідним сином чи донькою! Поважай жінку — берегиню роду людського.«Отож-то дивіться та кайтесь, дівчата, Щоб не довелося москаля шукати…» Т. Г. Шевченко