Тренінг на тему:«ВІЛ/СНІД – цестосується кожного»
Мета.
«Поведінка — дзеркало, у якому кожний показує своє обличчя».Й. В. Ґете
«Думай гарно, і думки твої визріють гарними вчинками».Л. М. Толстой
«Знешкодьте причину, тоді зникне й хвороба» Гіпократ
«Хто попереджений, той захищений» франц. прислів’я
Звучить запис пісні «Qveen» у виконання Ф.Меркюрі
Доброго дня всімприсутнім! Доброго всімздоров’я!Адже воно, найбільша цінність людського життя. Яку мо, починаємоцінуватитількитоді, коли втрачаємо.
Нашузустрічприсвяченопроблеміздоров’я, а саме – виробленнювідповідальногоставлення до свогоздоров’я.
Сьогодні тема нашої зустрічі – «ВІЛ/СНІД – цестосується кожного». Ця тема для вас ненова: 1 грудня весь світ відзначає День боротьби зі СНІДом. Ви вже розглядали цю тему на уроках «основ здоров’я», класних годинах та різних заходах.
Тема досить часто присутня в нашомущоденномужитті. Зустрічаємоїї в газетах і журналах, їїобговорюють у телепрограмах і передають у випусках новин, вона з’являється в розмовахіздрузями та колегами на роботі.
Сьогодні ми з вами пригадаємо те, що знаємо і поповнимо свої знання новим матеріалом.
Символом боротьби є червона стрічка. Запрошую всіх вас приєднатися до толерантності та солідарності з ВІЛ-інфікованими.
Перш ніж розпочати наше заняття, давайте визначимо ваше емоційне налаштування
Який настрій у вас? Зобразіть його на обличчі. Усміхніться самі до себе, усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм з товаришами. Я дуже хотіла б, щоб такий настрій був у нас усіх до кінця заняття.
Нашу виховну справу, ми розпочнемо з знайомства. Хоча всі присутні добре знайомі, але духовний світ кожної людини неосяжний. Завжди цікаво дізнатися щось цікаве про тих, кого, здається, знаєш усе своє життя.
Я пропоную вамзробити бінго «Здоровчика». На ньому написати:
(мене звати Маринка, я добра, щира, активна; здоров’я на мою думку це позитивні емоції)
Здоров'я — це скарб, який так легко втратити, яким слід пишатися, який слід цінувати.
Молодці, гарно справились із завданням, правильно визначили своє визначення здоров’я, а тепер разом прочитаємо, що таке здоров’я за визначенням Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), і поставимо своїх бінго у підніжжя гори, на вершині якої знаходиться чарівна скриня.
А зараз напишіть на цихпапірцях (у виглядізамочків), чогосамевичекаєтевідсьогоднішньоготренінговогозаняття.Наприклад: «Відсьогоднішньогозаняття я очікую, щодопоможу вам зберегтиздоров’я». (Дітиозвучуютьсвоїочікування та вішають на плакат іззображеннямскриньки.Вимовлянняочікуваннявимагаєбільшоївідповідальності, ніжмовчазнийзапис.)Сподіваюся, щонашіочікуванняздійсняться.
Сьогодні ми будемо працювати у парах та групах, тож давайте пригадаємо, які правила роботи ви знаєте?
Молодці. А я вам пропоную такий перелік:
Чизгідніви з ними?
Отож, діти, запрошую вас до активного спілкування.
Оберіть пелюстку і дайте відповідь на запитання:
ВІЛ! СНІД!...В одному словістількибід
Зарадитихворобі ми не можем,
Лишспівчуттямидопоможем
Щобдолінашітрагічними не стали
Треба, щоб ми про СНІД все знали.
На сьогодні не існує ліків, які б вилікували ВІЛ-інфекцію, як немає і вакцини, що охороняє від зараження ВІЛ, СНІД.
Хочаперіодичноз’являютьсяпублікації «впершедосяглиуспіху», однакотримана вакцина відСНІДудемонструєчастковуефективність.
Тому єдиним методом боротьби з ВІЛ, СНІД є профілактика.
Об’єднайтеся у три групи за кольором геометричних фігур і визначте оцінку ризику зараження з наведених прикладів
«РИЗИК ВИСОКИЙ» «РИЗИК НИЗЬКИЙ» «РИЗИКУ НЕМАЄ»
- гратися у кровне - торкатися крові іншої - плавати в басейні;
братання; людини без гумових - їсти те, що приготував
- проколювати вуха рукавичок; ВІЛ-інфікований;
однією голкою; - користуватися чужою - дружити з ВІЛ-інфіко-
- вживати ін’єкційні бритвою ваним;
наркотики; - користуватися фонтанчиком для пиття;
-працювати у секс бізнесі; - обмінюватися одягом;
- робити пірсинг у не- - бути покусаним комаром
стерильних умовах
Адже лише ті, хто здатен взяти на себе відповідальність, можуть зупинити епідемію ВІЛ/СНІДу
Процедура:Підготовча робота:вчитель заздалегідь готує картки:
А)1 картка із позначко «+»
Б) 3 картки - «У»
В) 3 картки – «П»
Г) 3 картки з текстом: « Не беріть участь в грі. Ні з ким не розмовляйте і ні у кого не берітьавтографи»
Рештакарток – порожні. Всьогостількикарток, скількиучнівбере участь у вправі.
Хідвправи:учасникипопереджаються, що зараз вони отримаютькарткиіз секретною позначкою. Не можнапоказуватиїхсусідовічибудь-комуще. Пропонуєтьсявсімвзяти ручки, піти по класу і на трьохкарткахпоставитисвійпідписіззворотноїсторони.
Вчитель весь час заохочуєучніврухатися, не сидіти намісці. Намагаєтьсянепомітнозалучити до гриучасниківізкарткою «г». Всіповертаються на своїмісця.
Тепервчительзапрошуєвийтиучасника, у якого на картцібулапозначка «+». Це – умовний ВІЛ-інфікований. Тепервийдітьті, у кого на карточці автограф «інфікованого» і ті, хто поставив автограф йому. Теперзапроситивийти тих, хтоотримав автограф, чи поставив йоготим, хтовжестоїть. Врештірешт, виходятьвсіучасникигри. Тобто, ВІЛ розповсюдився, як степовийвогонь.
Можливо, лишаться учасники з картками «г». Подякуватиїм за дотриманняінструкцій.
Частішесередтрьох таких учасниківхтось все таки порушить інструкцію. Це є прикладом того, як в житті люди часто чуютьзастереження, але нехтують ними.
Вчительпропонуєучасникам, у яких на карткахбулапозначка «п», повернутися на місце. «П» - презерватив. Ви нимскористалися, отже – здорові!
Післяцьоговчительпропонуєповернутися на місцяучасникам, у яких на картцібула буква «у». Ви утрималисявід сексу, отжевитежздорові.
Так само маютьповернутися на місцяті, хто «спілкувався» з власникамикарток «у» і «п».
ВчительЦявправапоказує,наскількишвидкорозповсюджується ВІЛ-інфекція. І як реально можнауникнутиїї. Цебулалишегра. Але в життіВІЛ-інфекція так само стрімко і непомітнорозповсюджуєтьсясеред людей.
Але ВІЛ-інфікованийчихворий на СНІД – ценасампередлюдина, наділена такими самими почуттями, бажаннями, надіями, що й здорові люди. І те, як їйвдаєтьсяподолати кризу і розпочатиборотьбу за своєжиття, значноюміроюзалежитьвідїїоточення – рідних і друзів. Тому основнадопомога хворобу полягає у психологічнійпідтримці.
Звернітьувагу на дошку. Кого ви тут бачите? (Діє правило піднятої руки, звучитьмелодіяпісні рок-гурту Оцееп у виконанніФредіМеркюрі.)
Від СНІДу померли знамениті на увесь світ люди (показувати портрети і кріпити їх на дошку, де є напис «Жертви СНІДу»): співак Фредді Меркюрі, Рудольф Нурієв – танцівник балету, Мейдтик Джонсон – баскетболіст, від цієї хвороби помер друг Нурієва, лауреат Нобелівської премії з літератури Патрік Уайтт, американський режисер Колін Хіггінс, джаз-музикант Майкл Девіс, художник-графік Кайф Херинг….
Скажіть, будь ласка, щопоєднуєціособистості?
Протягомнашого з вами спілкування звучала пісня. Скажіть, щоце за пісня? І хтоїївиконує?
Учасники об’єднуються пари. Кожна отримує картку із ситуацією і відповідає на зазначені запитання, записуючи на аркуш ступінь ризику для даної ситуації.
Ситуація 1
Вадим післяшколипродаєгазети. Вінпочув, щоОлексій, якийпрацюєпоруч з ним, хворіє на СНІД. Мати Вадима, дізнавшись про це, вимагає,щобвін покинув роботу.
Запитання:
Що Вадим маєрозповістисвоїйматері про шляхи поширення ВІЛ.
Чиповиненвінзалишати свою роботу? Пояснити?
Якийступіньризику для Вадима інфікуватися ВІЛ, працюючи разом з Олексієм?
Ситуація 2
Юрі 15 років, і вінінфікований ВІЛ, якийвикликає СНІД. Юра не виглядаєхворим, але швидкостомлюється. Вінпродовжуєходити до школи, але не знає,чипотрібнорозповідати про це кому-небудь.
Запитання:
Чи повинен Юра, на вашу думку, продовжувативідвідувати школу?
Чи повинен вінрозповісти кому-небудь про це? Кому? Чому?
Як вивідреагуєте, якщовінрозповість вам про це?
Якийступіньризику для Вас, якщо Юра сидітиме з Вами поруч ушколі?
Ситуація3
У вас є дужедавній і хороший друг (назвемойого Макс). Зпевнихобставинви уже давно не спілкувались з ним. Але якось приятель поділивсяіз вами своїминеприємностями.
Нещодавно він зійшовся з однією компанією, де вживають наркотики ін’єкційним шляхом. Коли Макс пробував наркотики вперше, друзі його запевняли, що нічого страшного не відбудеться. Днями він дізнався, що один хлопець із цієї компанії підозрює в себе ВІЛ-інфекцію. Макс розгублений, не знає, що йому тепер робити. Він прийшов до вас за порадою. Що ви робитимете? Що порадите своєму другові в цій ситуації?
Як захиститисявід СНІД.«Утримання, вірність, презерватив, стерильність»
Утримання – відсутністьсексуальнихконтактів.
Вірність – взаємнавірністьподружжяабонеінфікованихсексуальнихпартнерів.
Презерватив – необхідністьвикористанняпрезервативівщоразу, коли є хоча б найменшийсумнівщодо ВІЛ-статусу сексуального партнера.
Стерильність– униканнякористуваннянестерильнимимедичними та косметичнимиінструментами, якіколютьаборіжуть.
Діагностика ВІЛ.
Добровільність – означає,щоніхто не має права змуситилюдину пройти обстеження на ВІЛ-інфекцію, за виняткомдонорівкрові та деякихкатегоріймедиків і науковців.
Анонімність – означає,щолюдина не зобов’язананазиватисвоєім’я, якщо вона цього не бажає.
Конфіденційність– стосуєтьсярезультатівтестування: пацієнтмає право на збереженнялікарськоїтаємниці. Розголошеннядіагнозу без його права карається законом.
Безкоштовність– означає,що у державнихмедичнихустановахцейаналізроблятьбезоплатно.
Вчитель: Пам’ятайте, що ВІЛ або СНІД — не привід для дискримінації. Люди, щоживуть з ВІЛ/ СНІД такожвідчуваютьемоції і почуття. Такі люди відчувають себе ізольованими, не отримуючипідтримку, у якій є потреба. Саметолерантнеставленнякожного з нас можезмінити думку суспільства на цю проблему.
На дошці прикріплене серце. Учні отримують маленькі серця і пишуть на них, як потрібно ставитись до ВІЛ-інфікованих.
Мета: формування толерантного ставлення до ВІЛ-інфікованихлюдей.Кожному з вас роздали стікер у виглядісерця. Нехай це буде маленькачастинкавашогосерця. Я прошу вас віддайте свою частинкунашому другу чиподрузі, які ВІЛ-позитивні.
Але спочаткунапишіть на ньому, щови могли б зробити для цього друга, подруги або яку допомогунадали б їм.
А зараз поміркуйте з приводу того, що нового видізналися на занятті. Чизастосуєтевицізнання, щобуберегтисявід ВІЛ, СНІД? (Роздаютьсястікери у форміключиків.) Напишіть на цих листочках, чизбулисявашіочікуваннявідсьогоднішньоготренінговогозаняття. (Коженучасникозвучуєнаписане.Далістікерививішуються на плакаті — кожен ключик до «свого» замочка.)
Я думаю, щопровівшицезаняття, та ще раз детально обговоривши такухвилюючу тему, як СНІД, витеперзнаєте, як вберегти себе відцієїхвороби.
Сьогодні ми з вами відкрилискриньку! Я думаю, щоцейінформаційнийматеріалдопоможерозповістисвоїмдрузям «Іще раз — про СНІД». (Роздаютьсяінформаційнібуклети.)Якщовашіочікуваннясправдилися, то нехай чоловічкипіднімуться до сонечка, на вершину гори.
Тепер станьте всі в коло, покладітьліву руку на плече сусіда й по черзі один за одним подякуйтесусідові за гарну роботу, позитивніемоції, висловтепобажання.
Дякуювсім вам за співпрацю та активність!
Запам’ятайте, любідіти, милі, Як буде на душі, так буде і на тілі.
У далекійкраїні жив велетень. Щороку в один і той самий день вінспускався з гір, підходив до міськихворіт і починав погрожуватимешканцямміста.
- Нехай найхообрішийіз вас вийдезі мною на бій! – волаввелетеньгромовим голосом. – Інакше я перетворюцемісто на купу сміття.
Щорокуміські ворота відчинялися, і один воїнвиходивнабій з велетнем. Той, побачивши жертву, реготав і насміхався з людей
- Оце і є найхоробріший з вас? Та я вб’юйого одним ударом.
І щежодномувоїнуневдалосяхоча б вихопити меча, усівони стояли, немовзачакловані, доки сокиравелетня не зносилаїм голову.
Одного разу напередоднічерговоїстрашноїподії до містазавітавхоробрийлицар. Побачившизажурені й наляканіобличчя перехожих, він запитав у них, щосталося.
Того дня , коли велетеньз’явивсябіляміськихворіт, лицар уже чекав на нього з мечем у руках. Побачившивелетня, вінбуввражениййогорозмірами й страшнимвиглядом і мало не пожалкував про своєрішення. Та відступатибулопізно, і лицарзібрав у кулак всю свою відвагу й рушив назустрічвелетню.
Ступивши кількакроків, вінпомітив, щовелетеньнелише не збільшився (як цемалоб бути при наближенні), а навпвки, навітьтрохизменшився. Лицаррушивдалі, не відводячи очей від супротивника. Та щоближчевінпідходив, то меншим ставав велетень. Вінзменшувався і зменшувався просто на очах. А коли лицарпідійшов до ньоговпритул, то побачив, що на зріствін не більш як тридцятьсантиметрів.
Єдиним методом боротьби з ВІЛ, СНІД є профілактика, цю хворобу вилікувати неможливо. Але її можна попередити. Від ВІЛ-інфекції можна вберегтися, дотримуючись певних правил поведінки. Я щиро вірю, що наш захід допоможе вам обрати здоровий спосіб життя.
А поки, що всі ми живемо сьогодні й ви повинні добре знати шляхи передачі цього небезпечного захворювання з тим, щоб захистити себе.
Якщоти незнаєшні себе, ні супротивника — типрограєш. Якщотизнаєштільки себе — можливо, тивиграєш. Якщознаєш і себе, і супротивника — перемога буде на твоємубоці.
Кожна людина може і повинна піклуватися про своє здоров’я, адже здоровий бідняк щасливіший від хворого багача.
Але пам’ятайте: люди, які живуть з ВІЛ, мають гостру потребу в спілкуванні та підтримці оточення: рідних, друзів. Співчуття – це те, що робить людину людиною.
Пам’ятайте рядки з вірша Ліни Костенко:
І в житті, як на полі мінному,
Я просила в цьому сторіччі.
Хоч би магазинний мінімум:
І якби на те моя воля,
Написала б я скрізь курсивами:
Люди, будьте взаємно красивими
На жаль,
Життя людей — то начесвічки,
Які горять в нічній пітьмі.
Течуть, неначе воску річки,
Кудись змарновані роки
Думки — то полум'я вогню,
А вчинки — лише чорний дим.
Що зараз начебто важливе —
Вже завтра відліта пустим.
Хвороби косять нам життя, мов у вогонь дме вітерець.
Сьогодні в щасті все буття! А завтра? Все... Всьому кінець.
Ніхто не думає над тим, Ще скільки свічечці горить.