Особливості стилю: Розкладання всіх предметів і форм на прості геометричні фігури. Розкладання тривимірного об'єкта на прості елементи і зібрання його на полотні в двовимірному зображенніВідмова від світлотіні й перспективи. Бажання художника відокремити один від одного окремі "шматки" об'єкта. Елементи переднього плану подавати в теплих тонах, а елементи заднього плану - в холодних. Певні закономірності у використанні кольорів. Хуан Гріс «Гітара на столі»Фернан Леже «Три жінки»Жорж Брак «Скрипка, люлька, газета'Le Quotidien' »
Періоди розвитку. Сезанівський(1907) Спочатку тривали експерименти з виділення геометричних форм із предметів і фігур, розпочаті П. Сезанном. Він зобразив масивні, незграбні, спрощені фігури контурними, ламаними лініями, розділяючи тло на уламки різної форми. Поль Сезанн «Гори в Провансі»Поль Сезанн «Гора Сент-Віктуар з боку Бельв’ю»
Аналітичний(1909-1912) Притаманна дрібна деталізація зображеного, коли звичні об’єкти аналітично руйнують, їх ніби розкладають на окремі площини, грані, кути зору (згори, знизу). Усе це комбінувалося в композицію натюрморту, тощо. Кольорова палітра свідомо обмежувалася. Жорж Брак «Будинки в Естаку»Пабло Пікассо «Глек і блюдо з фруктами»
Синтетичний (з 1912) Художники почали працювати в техніці колажу та аплікації. Вони конструювали зображення з найрізноманітніших елементів: графічних знаків (літер, цифр, нот), кольорового паперу, обривків газет, шпалер з орнаментом, імітацій різних фактур, шматків дерева і листів заліза. Усе це в уяві глядача мало складатися в певний образ. Жорж Брак «Ваза з фруктами і склянка»Пабло Пікассо «Склянка і пляшка Суз»Хуан Ґріс «Скло, чашка та газета»
Засновники кубізму вважають Жоржа Брака і Пабло Пікассо, які захоплювалися роботами Поля Сезанна і були натхненні його спробою створити об'ємну структуру на поверхні полотна. У 1907–1910 роках у Франції кубісти почали усе більше абстрагуватися від дійсності, їхні картини усе менше нагадували реальність. Кубізм оголосив, що мистецтво існує заради самого себе, а не для відтворення дійсності. Кубізм мав бути мистецтвом, котре, за словами Пабло Пікассо, відтворює світ не таким, яким його бачить митець, а таким, яким він його мислить. Шляхом розкладання всіх предметів і форм на прості геометричні фігури та їх перекомбінування відповідно до задуму митця кубісти сподівалися прийти до створення інтелектуального й аналітичного живопису, здатного розкривати структуру речей і їхню внутрішню сутність, виражати «константи буття», підніматися до рівня вимог сучасності, входити в неї і сприяти її перебудові.
Олександр Порфирович Архипенко— український та американський скульптор і художник, один із основоположників кубізму в скульптурі. Почесний член Об'єднання митців-українців в Америці (ОМУА) та дійсний член Американської академії мистецтва та літератури. Роботи Архипенка визначаються динамізмом, лаконічністю композиції й форми; він запровадив у скульптуру поліхромію, увігнутість і отвір, як виражальні елементи скульптури, синтетичні об'ємні рухомі конструкції. Одним з перших Архипенко використовував експресивні можливості «нульової», наскрізної форми — такою є пустота між піднятою рукою в скульптурі «Жінка, що вкладає волосся», 1905 року. Олександр Архипенко
Творчість Архипенка мала великий вплив на розвиток модерністського мистецтва, у тому числі архітектури та дизайну в країнах Європи та Америки. Твори Архипенка перевернули світові уявлення початку XX століття про скульптуру. Саме Архипенко вперше «склав» єдину форму з різних нееквівалентних форм, вводячи у композиції скло, дерево, метал, целулоїд. Пластика, рух, проявлена конструкція і конструктивність, ліричність — основні якості його творів, які були високо оцінені сучасниками — Г. Аполлінером, П. Пікассо, Ф. Леже, М. Дюшаном, Р. і С. Делоне, А. Родченко, П. Ковжуном, послідовниками і дослідниками. Олександр Архипенко «П’єро»Олександр Архипенко «Жінка з віялом»Олександр Архипенко «Благодать»
Супрематизм — напрям авангардного мистецтва, безпредметність, абстрактний геометризм, що виник на початку XX століття. Зачинателем вважається Казимир Малевич. Напрям вийшов від кубізму і футуризму, він знайшов застосування в урбаністиці, плакаті і графіці. Казимир Малевич. Казимир Малевич «Супрематизм. Композиція. Летючий аероплан»