Зміст навчального матеріалу:1. Військово-патріотичне виховання-складова національно-патріотичного виховання молоді.2. Поняття національної безпеки держави.3. Зміст програми предмета «Захист України», завдання кожного розділу, порядок проведення занять.4. Обов'язки та правила поведінки учнів на уроках.
1. Військово-патріотичне виховання-складова національно-патріотичного виховання молоді. Військово-патріотичне виховання — один із напрямів патріотичного виховання молоді. Складовою системи національного виховання є військово-патріотичне, що передбачає формування високого ідеалу служіння народові, готовність до трудового та героїчного подвигу в ім’я процвітання Української держави. Воно покликане виховувати громадянина-патріота, усвідомлення громадянського обов’язку, готовність у будь-який час стати на захист Батьківщини, оволодівати військовими і військово-технічними знаннями, спонукати до фізичного самовдосконалення, а також вивчати бойові традиції та героїчні сторінки історії українського народу, його Збройних сил.
2. Поняття національної безпеки держави. Поняття національної безпеки держави. Проблема національної безпеки України має кардинально важливе значення в контексті загального розвитку країни та її інтеграції до євроатлантичних структур і світового співтовариства. У Законі України «Про основи національної безпеки України» зазначено, що національна безпека — це захищеність інтересів людини й громадянина, суспільства і держави, за якої забезпечуються сталий розвиток суспільства, своєчасне виявлення, запобі-гання і нейтралізація реальних та потенційних загроз національним інтересам. Об’єктами національної безпеки є:людина і громадянин — їхні конституційні права та свободи;суспільство — його духовні, морально-етичні, культурні, історичні, інтелектуальні та матеріальні цінності, інформаційне та природне середовище й природні ресурси;держава — її суверенітет, територіальна цілісність і недоторканність.
Основними принципами національної безпеки є:пріоритет прав і свобод людини та громадянина й верховенство права;пріоритет договірних (мирних) засобів у розв’язанні конфліктів;своєчасність заходів захисту національних інтересів від реальних потенційних загроз;розмежування повноважень і взаємодія органів влади задля національної безпеки;демократичний громадський контроль і нагляд за Воєнною організацією держави та іншими структурами в системі національної безпеки;використання в інтересах України міждержавних систем та механізмів міжнародної колективної безпеки. Національна безпека України забезпечується через проведення виваженої державної політики відповідно до чинних доктрин, концепцій, стратегій і програм у політичній, економічній, соціальній, військовій, екологічній, науково-технологічній, інформаційній та інших сферах. Гарантування національної безпеки — це свідома відповідь держави на суспільні виклики і небезпеки через діяльність різних інституцій, а також окремих громадян з метою усунення, нейтралізації та зменшення впливу чинників, що спричиняють такі загрози.
Суб’єктами гарантування національної безпеки є:- Президент України, Верховна Рада України (ВРУ), Кабінет Міністрів України (КМУ), міністерства й інші центральні органи виконавчої влади;- Рада національної безпеки і оборони України;- Національний банк України;- суди загальної юрисдикції, прокуратура України;- місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування;- громадяни України, об’єднання громадян;- Збройні сили України (ЗСУ), Служба безпеки України (СБУ), Служба зовнішньої розвідки України, Державна прикордонна служба України та інші військові формування, утворені відповідно до законів України.
3. Зміст і завдання предмета «Захист Вітчизни. Основи медичних знань». Навчальний матеріал базується на загальноєвропейських нормах надання домедичної допомоги, положеннях Закону України «Про екстрену медичну допомогу» й адаптована до вимог Постанови ВРУ «Про додаткові заходи для зміцнення обороноздатності України». Навчальний матеріал підручника закладає основи знань і навичок з надання домедичної допомоги під час надзвичайних ситуацій. Під час уроків ви навчитеся оцінювати стан постраждалих, оволодієте навичками надання домедичної допомоги. Предмет складається із чотирьох розділів, вивчення яких триватиме протягом двох років — у десятому й одинадцятому класах.
Вивчивши розділ «Основи медичних знань і домедичної допомоги» , ви навчитеся надавати домедичну допомогу в разі раптової зупинки серця, порушенні прохідності дихальних шляхів та за інших невідкладних станів, у випадку травмування різних ділянок тіла, кровотеч, опіків, теплового та сонячного удару, обмороження, електротравм, утоплення, отруєння, укусу комах, змій та диких тварин.
Розділ «Міжнародне гуманітарне право про захист цивільного населення» дає поняття про міжнародне гуманітарне право (МГП) як сукупність міжнародних юридичних принципів і норм, які застосовують під час міжнародних та внутрішньодержавних збройних конфліктів та узгоджують взаємні права і обов’язки суб’єктів міжнародного права стосовно заборони або обмеження застосування певних засобів і методів ведення збройної боротьби, забезпечують захист осіб, які стали жертвами конфлікту, встановлюють відповідальність за порушення норм і принципів МГП.
4. Обов'язки та правила поведінки студентів на заняттях. Основними видами навчальних занять з домедичної допомоги в екстремальних ситуаціях є практичні заняття. Вони активізують навчальний процес і змагання; допомагають визначити, хто швидше і краще виконає дію, прийом, норматив; спрямовані на те, щоб розвивати змагальний дух, прагнення рівнятися на кращих, надавати допомогу тим, хто не встигає, і мотивують їх підвищувати рівень знань, умінь і навичок. Висока дисципліна, організованість, відповідальність учнів і учениць є важливою передумовою засвоєння курсу «Захист України. Основи медичних знань». На заняттях стосунки між учнями / ученицями та вчителем підтримують на зразок тих, що визначені статутами для військовослужбовців ЗСУ.
КОНТРОЛЬНІ ЗАПИТАННЯ:1. Що ви розумієте під поняттям «національна безпека держави»?2. Які основні принципи гарантування національної безпеки держави?3. Яких статутних взаємовідносин необхідно дотримувати на уроках з предмета «Захист Вітчизни. Основи медичних знань»?4. Чому розвиток національних Збройних сил та інших формувань України ― необхідна умова забезпечення могутності української держави?5. Чому, на вашу думку, основними видами навчальних занять з домедичної допомоги в екстремальних ситуаціях є практичні заняття?