Актуалізація знань Мозковий штурм Дайте визначення поняттю «фізичне тіло». З чого складається фізичне тіло? Якими часточками утворюється речовина? Охарактеризуйте властивості речовин. Що таке вид атома? Чим відрізняється проста речовина від хімічного елемента? Чим відрізняється складна речовина від суміші? Яку суміш можна розділити шляхом випарювання?
Працюють дослідники Група №1 Як довести, що в питній воді є розчинені речовини? Група №2 Нафта – це однорідна суміш органічних речовин. Як можна розділити її на складові частини? Група №3 Як довести, що молоко є сумішшю речовин? Група №4 Кисень і азот мають різні температури кипіння. Як можна розділити їхню суміш?
Фізкультхвилинка — Ви втомились? Саме час — дружно відпочить І знайому фізхвилинку В гості запросити. Ми писали, ми трудились Наші пальчики втомились А щоб далі нам писати, Треба пальці розім'яти. Руки вгору потягніть І до сонця підстрибніть! Всі присядем, встанем враз, Знов чекає праця нас.
Закріплення знань Завдання Із запропонованого переліку явищ вибрати: І варіант фізичні явища ІІ варіант хімічні явища. 1) іде тепло від батареї опалення; 2) горять іменинні свічки; 3) мама "гасить" соду оцтом, готуючи тісто; 4) скисає молоко, не випите кішкою; 5) після додавання цукру чай стає солодким; 6) з відкритої пляшки "Фанти" виділяються бульбашки газу; 7) на цвяхах у гаражі з'являється іржа; 8) узимку гілля дерев вкривається памороззю; 9) за зиму опале листя згниває; 10) запах розлитих парфумів швидко поширюється по всій кімнаті; 11) з часом на стінках чайника утворюється накип.
Робота в групах 1-ша група До якого явища – фізичного чи хімічного – належать явища зміни агрегатного стану речовини? 2-га група Восени листя жовтіє. Яке явище відбувається з листям – хімічне чи фізичне? 3-тя група При нагріванні заліза до температури 1 536 °С воно плавиться. Про яке явище – фізичне чи хімічне – йде мова? 4-та група Як довести, що процес випаровування води належить до фізичних явищ? 5-та група За якими ознаками явища протухання яєць потрібно іднести до хімічних явищ?
Домашнє завдання Вивчити § 10, 14, § 11 – 13 (ознайомитись) підручника Коршевнюк Т.В., Баштовий В.І., за заг. ред. Ярошенко О.Г. Природознавство. Виконати завдання після параграфу с. 47 – 49 та 64 – 65. Підготувати малюнки, ребуси, кросворди для узагальнюючого уроку з теми «Тіла, речовини та явища навколо нас»
Список використаних джерел Література: Гільберг Т.Г., Крячко І.П., Сак Т.В., Бєскова Н.В., Фіцайло С.С. Праграма Природознавство 5 клас для загальноосвітніх навчальних закладів. Затверджено Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 06.06.2012 р. № 664 “Про затвердження навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня”) Коршевнюк Т.В., Баштовий В.І., за заг. ред. Ярошенко О.Г. Природознавство: підруч. для 5-го кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.: Генеза, 2013. – 256 с. (книга трьох авторів). Григорович О.В., Гостинникова О.М., Трушина А.В. Хімія. 7 клас: Розширене календарне планування уроків. – Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2007. – 96 с. (книга трьох авторів). Царьова Н. Неорганічна хімія. Дидактичні матеріали для 8 – 10 класів. Т.: Підручники і посібники, 2000. – 104 с. Інтернет-ресурси: http://www.myvchytel.dp.ua/index.php/uchytelska/54-fizkultkhvylynky-dobirka