Світогляд Сковороди
Знайомство з доробком Сковороди почнемо зі світогляду, пам'ятаючи про те, що перед нами
богослов, християнський філософ. Свої філософські
погляди Сковорода висловлював майже у всіх творах: віршах, байках, притчах, трактатах.
Особливості філософського бачення світу
Г. Сковородою
Античність (двоїстість)
Г. Сковороді вдалося зреалізувати найважливіший для педагога принцип: він навчав, як жив, і жив, як навчав.
Григорій Сковорода народився 3 грудня 1722 р. у с. Чорнухах на Полтавщині у козацькій родині.
Непересічні здібності виявилися у хлопчика дуже рано: гарно грав на сопілці і, невміючи читати, з цікавістю розглядав малюнки в книгах.
Навчався Гриць у парафіяльній школі, як і всі сільські діти.
Прагнення знань привело 12-річного хлопця в Києво-Могилянську академію, де навчався з перервами більше 10 р. Досконало опанував грецьку, латинську, польську, староєврейську, німецьку мови.
На двадцятому році життя Сковороду відрядили до Петербурга співати в придворній капелі. Три роки довелося юнакові потішати співом імператрицю Єлизавету та її вельмож.
При дворі Сковорода добре вивчив вищий світ, сам одержав змогу ввійти в нього, але не спокусився цим.
У серпні 1744 р. царська капела прибула до Києва. Побачивши рідний край, Григорій відмовився повертатися на чужину і домігся звільнення.
Продовжив навчання в Києво-Могилянській академії.
У 1745 р. вирушає в подорож по Європі в складі дипломатичної місії. Юнак слухає лекції, працює в бібліотеках, знайомиться з культурою Західної Європи. За кордоном пробув 5 років.
Подальшу свою долю Сковорода вирішив пов'язати з педагогічною працею. Наприкінці 1750 р. його призначають на посаду викладача піїтики в Переясловському колегіумі. Молодий професор вирізнявся серед викладачів: пояснював просто й дохідливо, вимагав розуміння наукових положень, ходив зі студентами в поле, ліс, на річку, учив спостерігати й розуміти природу.
1753 р. Сковорода стає домашнім учителем у поміщика Тамари із
с. Коврай, вчить його сина Василя. Дуже швидко хлопчик прихилився до мудрого й доброго вчителя. Проте й тут виник конфлікт: учитель надто непоштиво поводиться з їхнім сином. Був звільнений, але незабаром повернувся і знову став домашнім учителем.
Якраз у Коврайський період (1753-1758) відбулося становлення Сковороди як філософа й письменника. Увесь вільний час проводив на природі, спав лише чотири години, прокидався завжди до сходу сонця, їв раз на день, молився опівночі.
1759 р. обійняв посаду професора поетики Харківського колегіуму й попрацював тут з деякими перервами десять років.
У цей час (1762) серед студентів колегіуму Сковорода обрав собі учня й духовного спадкоємця - М. Ковалинського, який одразу після смерті філософа написав найгрунтовнішу біографію "Життя Григорія Сковороди". Саме з листів до Ковалинського, а їх 79, розпочалася філософська творчість мислителя.
1769 р. Сковорода остаточно залишив Харківський колегіум й відтоді поринув у мандрівне життя.
Життя Сковороди оповите легендами. Останні роки переважно жив у гостинного поміщика в с. Паніванівці на Харківщині. Тут і помер, як і належить високодуховній асобистості - тихо, відчуваючи свій останній час.
Сталося це 9 листопада 1794 р. Поховали на березі ставка, який він дуже любив. За заповітом на могилі було написано: "Світ ловив мене, та не спіймав".
Сковорода дуже високо цінував мистецтво, вбачав у ньому, як і в природі, шлях до очищення, просвітлення людської душі. Тому висловлював свої християнські ідеї не лише у філософських трактатах, а й у суто художній формі - у байках та ліричних творах.
Саме Сковорода ввів байку в українську літературу як окремий жанр, тобто став першим українським байкарем. Свої твори цього жанру письменник об'єднав у збірку "Басні Харковскія". У збірку ввійшло 30 байок. Першу половину з них було створено в 60-ті роки, другу - 1774 р. у с. Бабаях. Оригінал рукописної збірки не зберігся. Дійшли до нас лише три копії. Уперше була видана в 1837 р. у Москві.
усі вони писані прозою, переважно у формі діалогу; складаються з двох частин: фабули (сюжету) і сили (автор називає так мораль), друга частина нерідко більша за першу, переростає в невеликий філософський трактат; тексти переповнені авторськими афоризмами, народними прислів'ями й приказками.
тема справжньої цінності людини; викриття "сластолюбія" і "славолюбія" - тобто марнославства, прагнення до матеріальних вигод; дружба, товариські взаємини; тема "спорідненої праці".
Сковорода - перший поет-лірик в українській літературі. Ліричні вірші він складав усе життя. Найвідоміша рукописна збірка "Сад божественних пісень, що поросли із зерна Святого Письма". Увійшло 30 творів, написаних у 1750-1780 рр.
За жанром це збірка духовної (релігійної) лірики. Кожен текст - справді пісня, що має свою мелодію, складену автором.
пейзажна лірика ;похвальні (панегіричні) вірші; настрої самотності, печалі;соціальні мотиви.
уславлення свободи;
Григорій Сковорода якісно розвинув, підніс на один рівень із тогочасними західноєвропейськими зразками
українську філософію, педагогіку,
літературу. Йому судилась першість у багатьох аспектах вітчизняної культури.