Звук – джерело інформації і засіб спілкування. Гучність звуку. Луна. Поширення звуку в різних середовищах.
Номер слайду 2
Досліджуй ! Як почути світ? Виконай дослід. Притисни лінійку до краю парти й утвори коливання. Змінюй довжину вільного кінця доки не почуєш звук коливань . Зроби висновок. Надуй повітряну кульку й приклади її до вуха. Злегка дряпни кульку. Який звук чуєш? Чи таким самим буде звук, якщо віддалити кульку і так само дряпнути?
Номер слайду 3
Якими бувають джерела звуку?Не кожне коливання утворює звук. Ми чуємо коливання лінійки. Річ у тім, що лінійка під час коливань стискає шар повітря з того боку, в який рухається, і водночас створює розрідження з іншого боку. Ці стиснення й розрідження чергуються та поширюються у вигляді поздовжної хвилі
Номер слайду 4
Дізнавайся!Якщо ж коливання стають частішими, ніж 16 разів за секунду (від 16 до 20 000), то саме такі коливання людське вухо розпізнає як звук. Звукова хвиля (або просто звук) — це коливання частинок середовища, яке передається в просторі й сприймається людським вухом
Номер слайду 5
Як поширюється звук?Звук розповсюджується в усіх речовинах. У вакуумі звукне поширюється, адже в ньому немає частинок (атомів і молекул), які б передавали коливання. Отже, звук, як і світло — це хвиля. Тільки природа циххвиль різна. Для поширення звуку необхідне існування середовища, що складається з атомів і молекул — це механічна хвиля. А от світло може поширюватися будь-де, навіть увакуумі — це електромагнітна хвиля. Ці назви не означають, що одна з хвиль пов’язана з механізмами, а друга щосьмагнітить. Так називаються відповідні розділи фізики, девивчаються ці явища. Яка з двох хвиль, на твою думку, — світлова чи звукова — передається швидше? Пригадай блискавку і грім — цедопоможе відповісти правильно
Номер слайду 6
Відбиття і поглинання звуку. Звукова хвиля поширюється в середовищі й рано чи пізно доходить до його межі. На цій межі спостері-гається поглинання й відбиття звукової хвилі. Це основа ехолокації. З відбиванням звуку пов’язане явище луни. Коли звук від джерела доходить до перешкоди як-от лісу чи стіни,відбивається від неї й повертається до місця, де виникли звукові коливання. Луна є основою ехолокації.
Номер слайду 7
Деякі тварини (кажани, кити та дельфіни) використовують ехолокацію для орієнтування й полювання: вони подають звукові сигнали й дослухаються до луни. З цієї звукової інформації їхній мозок формує уявний образ довкілля. Звук є джерелом різної інформації . Прослуховуванням за допомогою медичного фонендоскопу звуків в організмі, можна дізнатися про роботу серця, легень. Важливу інформацію нам дає мова — засіб звукового спілкування. Тварини також створюють і чують звуки. Звуки для них — це сигнал про те, що відбувається навколо
Номер слайду 8
Досліджуй! Чому звук буває різним?Спробуй «побачити» звук. Накрий чашку плівкою та насип на неї трохи пшона . Увімкни мелодію на смартфоні та піднеси його до чашки. Збільшуй гучність звуку й спостерігай, що відбуватиметься.
Номер слайду 9
Дізнавайся! Тихо-гучно. Людина розрізняє звуки за гучністю та висотою. Сприйняття звуку — індиві-дуальна особливість. Один і той самий звук якійсь людині може здаватися гучним,а другій — тихим, третій — високим (писклявим, тонким),іншій — низьким (грубим, басистим). Гучність звуку вимірю-ють в децибелах (1 д. Б). Її названо на честь американського вченого Александера Грема Белла — винахідника телефону та слухового апарата для людей з порушеннями слуху. Небажані звукові коливання називають шумом. Шум гучністю 130 д. Б викликає больові відчуття. Шуми шкідливо впливають на здоров’я людей, знижують працездатність,викликають захворювання .
Номер слайду 10
Інфра- та ультразвуки. Зроби перерву й трохи покричи. Найімовірніше, твій крик матиме частоту близько 3000 коливань за секунду (або Гц — цю одиницю названо на честь німецького вченого Генріха Герца). У природі є звуки з частотою менше 16 Гц — ці коливан-ня називають інфразвуком (їх видають, наприклад, кроти й слони). А є й такі тварини, які утворюють звукові коливання з частотою понад 40 000 Гц (кажани, дельфіни) — це ультразвук. Такі звуки людина не чує.
Номер слайду 11
Домашнє завдання. Досліди звуки навколишнього світу. Завантаж на смартфон застосунок з визначення рівня гучності звуку . Скажи щось і спостерігай за зміною показів у застосунку. Потім визнач рівень фонового шуму. Сядь нерухомо і затамуй дихання. Чи змінюються покази на екрані від фонових шумів, як-от автівок за вікном або цвірінькання птахів? Досліди власний голос. Прошепочи щось, скажи звичайним голосом, прокричи. Проекспериментуй із різними звуками (плесканням у долоні, дзвоником, шумом води тощо). Встанови, як відстань від джерела звуку впливає на гучність. Виміряй рівень фонового шуму в різних місцях (вдома, на вулиці, в парку). Де найтихіше місце?Напиши висновок.