Мета: показати учням дійсну красу життя, довести на конкретних прикладах, що життя відкриває величезні можливості для людини в різних сферах її діяльності; активізація розумової діяльності та розвиток творчих здібностей учнів на позакласних заходах продовжувати вдосконалювати уміння творчо працювати: спостерігати, аналізувати, порівнювати, узагальнювати; сприяти виробленню дослідницьких навичок розвитку логіки; виховувати самостійність, активність,наполегливість, відповідальність.
Пригоди в замку на острові «Хім-біо»
Мета: показати учням дійсну красу життя, довести на конкретних прикладах, що життя відкриває величезні можливості для людини в різних сферах її діяльності; активізація розумової діяльності та розвиток творчих здібностей учнів на позакласних заходах продовжувати вдосконалювати уміння творчо працювати: спостерігати, аналізувати, порівнювати, узагальнювати; сприяти виробленню дослідницьких навичок розвитку логіки; виховувати самостійність, активність, наполегливість, відповідальність.
Обладнання: періодична система хімічних елементів, картки-завдання, лабораторне устаткування, пластилін.
Форма проведення: подорож.
Хід заходу
І. Розминка «Схожі один на одного»
Учитель. Усі ми дуже різні й водночас — надзвичайно схожі. Зараз це перевіримо. Хто полюбляє ласувати морозивом, підніміть угору праву руку, у кого вдома є домашні тварини — ліву, хто любить свою родину — плесніть у долоні, а всі, у кого є друзі, посміхніться. Ось бачите, ми тепер бачимо, що схожі один на одного.
Вам пропонується гра «Пригоди в замку на острові «Хім-біо». Замком на час гри буде школа, а острів Хім-біо — це ваші знання з хімії, біології та російської мови.
Уявіть себе мандрівниками, що заблукали у лабіринтах замку... На кожному з поверхів вас чекають певні випробування. Пройти їх можна завдяки знанням біології. Кожна подолана перешкода дозволить дізнатися букву зі слова-паролю, який треба буде назвати перевізнику — капітану човна, що чекає на виході із замку. Бажаю вам успіху!
III. поверх. «Флора» (Кожне вірно виконане завдання оцінюється в 1 бал, за відповідь на питання суперників – 2 бали. )
Етап 1. Водорості
Знайдіть зайві поняття: ризоїди, гриби, рослини, улотрикс, ламінарія, маршанція, кедр, корінь, флоема, талом.
Буква паролю — В.
Етап 2.Зрительное и слуховое восприятие
(на фоне мелодии вальса П.Чайковского из балета «Щелкунчик»):
Учитель: Дыхание розы возносит душу,
Ромашка просится в венок,
Звенит колокольчик... Слушай,
Что говорит тебе каждый цветок!
Цветы украшают нашу жизнь, дарят нам незабываемые мгновения прекрасного настроения, восхищения, радости, счастья.
Немного из истории цветов.
Голландия создала тюльпанам скандальную историю: в Амстердаме и сейчас стоит дворец, купленный некогда за 3 тюльпанные луковицы. Римляне расплачивались бочками с золотом за доставку и приобретение африканских роз.
Немецкие садовники в честь поэта Гёте вывели сорта фиалок черного, красного и голубого цветов. (Красочный фестиваль цветов в Голландии)
Смотири на доску:
(Необозримые тюльпанные поля Голландии))
Смотири на доску:
(Когда синее небо упало на землю)
Смотири на доску:
I II III
Задание
Выберите по два символа, которые точнее всего характеризуют ваш цветок (I- счастье, солнце; II- любовь, огонь; III- верность, доверие), запишите.
Буква паролю — Г
Етап 3. «Явища на острові».
Учитель.
Допоможіть порадою.
Бо мають згубну звичку
Дискутувати явища
Фізичні й хімічні.
Ні вдень, ні ніччю темною
Нема навколо тиші.
Ніяк не можуть вирішить.
Хто з них є важливіший.
Так голосують раз у раз.
Хто знає, може, ти
їм допоможеш відповідь
Ту жадану знайти?
Когда весенний, первый гром.
Как бы резвяся и игая,
Грохочет в небе голубом.
(Грім)
Ты небо недавно кругом облегала,
И молния грозно тебя обвивала:
И ты издавана таинственный
гром
И алчную землю поила дождём.
(О.С. Пушкін «Хмара»)
(Блискавка, грім, дощ)
Мой костер в тумане светит
Искры гаснут на лету...
(Горіння)
Еще в полях белеет снег,
А воды уж весной шумят.
(Сніг)
Буква паролю — О.
ІІ. Поверх
Етап 1. Городник
Визначте типи плодів у рослин (за малюнками або роздатковим матеріалом).
(Наприклад: груша — яблуко, вишня — кістянка, капуста — стручок, горіх — горіх, горох — біб, шипшина — горішок, суниця — суничина, гарбуз — гарбузина, помідори — ягода, пшениця — зернівка.)
Буква паролю — Е.
Етап 2.Гра « Вставити слово»
Звертаємося до скарбнички народної мудрості і пропонуємо учням вставити пропущені слова у народні прислів`я:
( каже, знає)
( ворога, приятеля)
Буква паролю — Л.
« Гумор»
Перлини учительських зауважень
1.Якщо ви будете сидіти тихо, то почуєте, як миша пролетить.
2. Не виводьте мене з норми.
3. Я два рази повторюю, а третій раз я буду виганяти.
4. Я починаю виходити і буду бити оцінкою.
5. Не все усно треба писати.
6. А у вас що язика немає постукати?
7. А зараз я пройдусь по вашим зошитам і зроблю вам приємне червоною ручкою.
8. Відкрили підручник на 26 – й сторінці, ні, перегорніть далі на 22-у.
Етап 3. «Хімічні загадки»
Буква паролю — Л.
І. Поверх
Етап 1. «Масова частка»
|
|
AlPO4 |
|
|
|||
|
Nа2O |
MgH2 |
|
||||
Ca(OH)2 |
H2SO3 |
Sn02 |
|||||
|
|
Na2SO4 |
|
|
|
|
Н2О |
СаН2 |
|
||
Mg(OH)2 |
H2CO3 |
WO3:, |
|||
Буква паролю — І.
Етап 2. Практичне дослідження Усі рослинні організми мають клітинну будову. Водорості — не виняток, їх тіло також побудоване з клітин.
Завдання
З допомогою пластиліну зобразіть на дошці для ліплення клітину. (Обговорення самостійної роботи учнів.) Доповніть ваші клітини складовими, які б вказували на те, що це саме рослинна клітина.
Буква паролю — А.
Етап 3. Гра « Інтелектуальні розваги»
Розгадайте народне прислів`я:
На ,як , а на ,як
2. Вовка ноги годують. Буква паролю — О.
Етап 4 «Кодограма»
Запитання |
Код |
Приклади |
!. Який спосіб живлення |
а |
Хемотрофнин; |
властивий водоростям? |
б |
фототрофний; |
|
в |
гетеротрофний |
2. Які органели мають клітини |
а |
Ядро; |
водоростей? |
б |
цитоплазму; |
|
в |
хлоропласти; |
|
г |
мітохондрії |
3. Де у клітинах водоростей |
а |
У ядрі; |
міститься хлорофіл? |
б |
у хлоропластах; |
|
в |
у цитоплазмі |
4. Якими способами |
а |
Вегетативним; |
розмножуються водорості? |
б |
статевим; |
|
в |
нестатевим |
5. Яка з названих водоростей |
а |
Хламідомонада; |
не мас джгутика, |
б |
хлорела; |
є одноклітинною, живе у воді |
в |
улотрикс; |
й мас кормове значення? |
г |
спірогіра |
6. Які з перелічених водоростей |
а |
Улотрикс; |
належать до відділу |
б |
ламінарія; |
Бурі водорості? |
в |
саргасум |
7. Де поширені червоні |
а |
Переважно в прісних |
водорості? |
|
водоймах; |
|
б |
переважні) в солоних водоймах |
Буква паролю — Я
Складаємо слово з отриманих букв (ВАЛЕОЛОГІЯ)
Підбиваємо підсумки змагання, нагороджуємо переможців
Наш захід хочу закінчити такими побажаннями:
Зламана гілка
Зламав Івасик гілку ясеневу
І кинув геть, коли награвся нею.
Веселий він побіг собі додому.
Вона ж лежить на гнилищі рудому.
В самотині зітхає гілка тяжко:
Уже на ній не сяде більше пташка.
Вже вітерець її не захитає,
«Хитає ще? - її не запитає.
В її прожилках не бродити соку,
Не гріти мрію, ніжну і високу!
Івась у ліжку спить спокійно, тихо.
Невже не знає він, що скоїв лихо? ( Анатолій Бортняк)
З'явилась хімія давненько –
За декілька тисячоліть
Та рухалася помаленьку
Тепер - ракетою летить.
Тому, хто хімії не знає і не поважає.
Той на небезпеку себе наражає.
Знання хімічні здобуваймо.
І тільки правильним повинне бути їх застосування!
Бережіть природу, здобувайте знання, будьте здорові!