Календарно-тематичне планування з біології для 6 класу на 2018-2019 навчальний рік (до підручника І. Ю. Костіков та ін.) розроблене відповідно до Програми з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (оновленій), затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 (http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas2017.html).
Календарно-тематичне планування на 2018-2019 навчальний рік
Біологія. 7 клас
(70 год – 2 год на тиждень)
№ за/п |
Дата проведення |
Теми розділів та уроків |
Примітка |
||||
І семестр Вступ (4 год.) |
|||||||
1 |
|
Основні відмінності тварин від рослин та грибів. Особливості живлення тварин. |
|
||||
2 |
|
Будова клітини у тварин. |
|
||||
3 |
|
Будова тканин у тварин. |
|
||||
4 |
|
Органи та системи органів тварин. |
|
||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|||||||
Учень (учениця): оперує термінами: - тварини, автотрофний організм, гетеротрофний організм називає: - середовища існування тварин; - прояви життєдіяльності тварин; - ознаки тваринної клітини; - тканини тварин, органи, системи органів та їхні функції; пояснює: - відмінності тварин від рослин та грибів; |
розпізнає: - клітини, тканини, органи, системи органів тварин; описує: - будову тіла тварин, використовуючи опудала, муляжі, вологі препарати, колекції; характеризує: - типи живлення: автотрофний та гетеротрофний; порівнює: - клітини тварин, рослин, грибів висловлює судження: - щодо значення знань про тварин у природі та житті людини. |
||||||
Тема 1. Різноманітність тварин (28 год.) |
|||||||
5 |
|
Способи класифікації тварин (за середовищем існування, способом пересування, способом життя тощо). |
|
||||
6 |
|
Екскурсія. Різноманітність тварин свого краю. |
|
||||
7 |
|
Кишковопорожнинні: особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини. |
|
||||
8 |
|
Кільчасті черви. Клас Багатощетинкові черви: особливості будови, способу життя різноманітність, роль у природі та значення в житті людини. |
|
||||
9 |
|
Кільчасті черви. Клас Малощетинкові черви, П’явки: особливості будови, способу життя різноманітність, роль у природі та значення в житті людини. Лабораторне дослідження зовнішньої будови та руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника). |
|
||||
|
Тематична |
|
|||||
10 |
|
Членистоногі. Клас Ракоподібні: особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини. |
|
||||
11 |
|
Членистоногі. Клас Павукоподібні: особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини. |
|
||||
12 |
|
Членистоногі. Клас Комахи: особливості будови, способу життя. |
|
||||
13 |
|
Різноманітність комах, роль у природі та значення в житті людини. |
|
||||
14 |
|
Практична робота 1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах. |
|
||||
15 |
|
Молюски. Клас Черевоногі молюски: особливості будови, способу життя різноманітність, роль у природі та значення в житті людини. |
|
||||
16 |
|
Молюски. Клас Двостулкові молюски: особливості будови, способу життя різноманітність, роль у природі та значення в житті людини. Лабораторне дослідження будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків. |
|
||||
17 |
|
Молюски. Клас Головоногі молюски: особливості будови, способу життя різноманітність, роль у природі та значення в житті людини. |
|
||||
18 |
|
Паразитичні безхребетні тварини. |
|
||||
|
Тематична |
|
|||||
19 |
|
Риби. Особливості будови риб. |
|
||||
20 |
|
Розмноження і розвиток риб. Різноманітність риб, їх роль у природі та значення в житті людини. |
|
||||
21 |
|
Амфібії: особливості будови, способу життя. |
|
||||
22 |
|
Різноманітність амфібій, їх роль у природі та значення в житті людини. |
|
||||
23 |
|
Рептилії. Особливості будови плазунів. |
|
||||
24 |
|
Розмноження і розвиток плазунів. Різноманітність та значення плазунів. |
|
||||
|
Тематична |
|
|||||
25 |
|
Птахи. Особливості будови птахів. |
|
||||
26 |
|
Розмноження і розвиток птахів. Різноманітність птахів, їх роль у природі та значення в житті людини. |
|
||||
27 |
|
Практична робота 2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів. |
|
||||
28 |
|
Ссавці. Особливості будови ссавців. |
|
||||
29 |
|
Розмноження і розвиток ссавців. |
|
||||
30 |
|
Різноманітність ссавців, їх роль у природі та значення в житті людини. |
|
||||
31 |
|
Практична робота 3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування |
|
||||
32 |
|
Контрольна робота з теми «Різноманітність тварин». |
|
||||
|
Тематична |
|
|||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|||||||
Учень (учениця): оперує термінами: - вид, безхребетні, хордові; називає:
- середовища існування та способи життя тварин; - рідкісні види тварин України та свого краю; наводить приклади:
- тварин зазначених груп; - видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб
розпізнає: характеризує: - пристосування тварин до життя у воді; - пристосування тварин до життя на суходолі; - пристосування тварин до життя у ґрунті; - пристосування тварин до польоту; |
- пристосування тварин до паразитичного способу життя (на прикладі паразитичних червів та членистоногих); установлює зв’язок - між будовою тварин і способом життя; вдосконалює уміння - роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; дотримується правил - особистої гігієни для попередження зараження паразитичними безхребетними тваринами висловлює судження: - щодо різноманітності тварин, їх ролі у природі та значення в житті людини; - щодо значення знань про біологічні особливості паразитичних безхребетних тварин для попередження зараження ними; виявляє: - ціннісне ставлення до тварин та власного здоров’я; робить висновок: - особливості будови організму тварин є результатом пристосування до характерного для них способу життя |
||||||
ІІ семестр Тема 2. Процеси життєдіяльності тварин (16 год.) |
|||||||
33 |
|
Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Живлення і травлення. |
Міні-проект (за вибором) -Майстерність маскування. -Як бачать тварини. -Турбота про потомство. -Як тварини визначають напрям руху. |
||||
34 |
|
Різноманітність травних систем. |
|
||||
35 |
|
Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність. Значення процесів дихання. |
|
||||
36 |
|
Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції. |
|
||||
37 |
|
Практична робота 4. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин. |
|
||||
38 |
|
Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин. |
|
||||
39 |
|
Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи. Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин. Представлення результатів міні-проекту «Як тварини визначають напрям руху». |
|
||||
40 |
|
Опорно-рухова система хребетних тварин. |
|
||||
41 |
|
Практична робота 5. Порівняння будови скелетів хребетних тварин. |
|
||||
|
Тематична |
|
|||||
42 |
|
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Лабораторне дослідження особливостей покривів тіла тварин. Представлення результатів міні-проекту «Майстерність маскування». |
|
||||
43 |
|
Нервова система, її значення і розвиток у різних тварин. Представлення результатів міні-проекту «Як тварини визначають напрям руху». |
|
||||
44 |
|
Практична робота 6. Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях). |
|
||||
45 |
|
Органи чуття їх значення. Представлення результатів міні-проекту «Як бачать тварини». |
|
||||
46 |
|
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин. Статеві клітини та запліднення. |
|
||||
47 |
|
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). Періоди та тривалість життя тварин. [1] Лабораторне дослідження: визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб). Представлення результатів міні-проекту «Турбота про потомство». |
|
||||
48 |
|
Узагальнення і систематизація знань, умінь та навичок учнів з теми «Процеси життєдіяльності тварин». |
|
||||
|
Тематична |
|
|||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|||||||
Учень (учениця): оперує термінами: - живлення, дихання, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст, розвиток;
називає: - органи травлення, дихання (газообміну), кровообігу, виділення; - основні функції крові та типи кровоносних систем; - види скелета; - типи симетрії тіла; - органи чуття; - форми розмноження; - статеві клітини; - типи розвитку; пояснює: - значення живлення, дихання, газообміну, транспорту речовин, виділення, розмноження, покривів тіла, нервової системи та органів чуття для організму; розрізняє (на зображеннях): - системи органів тварин; - типи симетрії тіла тварин; - типи кровоносної системи; - типи розвитку тварин; |
вдосконалює уміння: - порівнювати, робити висновки; характеризує: - різноманітність травних систем тварин; - транспорт речовин у тварин різних груп; - радіальну та двобічну симетрії тіла; - способи пересування тварин; - різноманітність покривів тіла тварин; - особливості нервової системи та органів чуття в різних груп тварин; - форми розмноження, запліднення тварин; - прямий та непрямий розвиток; порівнює: - органи та системи органів в різних груп тварин; - прояви життєдіяльності у різних груп тварин (живлення, травлення, дихання, виділення); дотримується правил: - роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; робить висновок: - ускладнення будови організму тварин пов’язане з удосконаленням і розширенням функцій; обґрунтовує: взаємозв’язок між будовою органів та їхніми функціями. |
||||||
Тема 3. Поведінка тварин (12 год.) |
|||||||
49 |
|
Поведінка тварин, методи її вивчення. Лабораторне дослідження: спостереження за поведінкою тварин (вид визначається учителем). |
Міні-проект (за вибором): -Угруповання тварин. -Чому мігрують тварини. -Як спілкуються тварини. -Як вчаться пташенята. -Як тварини користуються знаряддями праці. |
||||
50 |
|
Вроджена і набута поведінка. |
|||||
51 |
|
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство), територіальна, соціальна. |
|
||||
52 |
|
Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин. |
|
||||
53 |
|
Соціальна поведінка тварин. Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. Ієрархія у групі. |
|
||||
54 |
|
Практична робота №7. Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відео матеріалами або описом). |
|
||||
55 |
|
Територіальна поведінка тварин. |
|
||||
56 |
|
Комунікація тварин. |
|
||||
57 |
|
Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність. |
|
||||
58 |
|
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення. |
|
||||
59 |
|
Представлення результатів міні-проектів: -Угруповання тварин. -Чому мігрують тварини. -Як спілкуються тварини. -Як вчаться пташенята. -Як тварини користуються знаряддями праці. |
|
||||
60 |
|
Контрольна робота по темі «Поведінка тварин». |
|
||||
|
Тематична |
|
|||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|||||||
Учень (учениця): оперує термінами: - інстинкт, научіння, поведінка тварин, міграція; називає: - методи вивчення поведінки тварин; - форми поведінки тварин; - угруповання тварин; наводить приклади: - міграцій тварин; - способів орієнтування тварин; - використання тваринами знарядь праці; пояснює: - зміни поведінки тварин з віком; - циклічні зміни поведінки;
|
розпізнає (за описом та відеоматеріалами): - форми поведінки тварин; - типи угруповань тварин; характеризує: - біологічне значення вродженої та набутої поведінки; - форми поведінки; спостерігає та описує: - поведінку тварин; планує хід дослідження, прогнозує очікувані результати та фіксує їх; робить висновок про: - пристосувальне значення поведінки в житті тварин; виявляє: - ціннісне ставлення до тварин. |
||||||
Тема 4. Організми і середовище існування (8 год.) |
|||||||
61 |
|
Поняття про екосистему та чинники середовища. |
Міні-проект (за вибором): -Як тварини пристосовані до життя в різних умовах. -Заповідні території України. |
||||
62 |
|
Ланцюги живлення. Кругообіг і потік енергії в екосистемі. |
|
||||
63 |
|
Взаємозв’язок компонентів екосистеми. Співіснування організмів в угрупованнях. Представлення результатів міні-проекту «Як тварини пристосовані до життя в різних умовах». |
|
||||
64 |
|
Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна етика. |
|
||||
65 |
|
Природоохоронні території. Представлення результатів міні-проекту «Заповідні території України». |
|
||||
66 |
|
Червона книга України. |
|
||||
67 |
|
Екскурсія. Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні. |
|
||||
68 |
|
Узагальнення і систематизація знань, умінь та навичок учнів з теми «Організми і середовище існування». |
|
||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|||||||
Учень (учениця): оперує термінами: - екосистема, рослиноїдні тварини, хижі тварини, паразити, ланцюги живлення, охорона природи, Червона книга України; називає: - чинники середовища існування; - заповідники й заповідні території України;
наводить приклади: описує: - передачу енергії в екосистемі; |
характеризує: визначає: - роль організмів як компонентів екосистеми; висловлює судження: - щодо взаємозв’язку між організмами в екосистемі; усвідомлює значення: - етичного ставлення до природи та її охорони; виявляє: - ціннісне ставлення до живої природи; оцінює: - стан заповідних територій України та свого краю.
|
||||||
Узагальнення (2 год.) |
|||||||
69 |
|
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої природи. |
|
||||
70 |
|
Підсумкове заняття. Літні практичні завдання. |
|
||||
|
Тематична |
|
|||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|||||||
Учень (учениця): називає: - ознаки основних груп організмів (рослин,тварин, грибів, бактерій); - представників основних груп організмів на малюнках, фотографіях та за описом; |
порівнює: - будову і процеси життєдіяльності основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій); робить висновок: - про єдність живої природи. |
||||||
[1] Курсивом (чорного кольору) виділено елементи змісту (теми уроків, практичні роботи), які є необов’язковими й можуть вивчатися опційно (за вибором учителя), тому в разі недостатньої кількості годин їх можна упустити.