Тема уроку: Принципи функціонування електронної пошти. Огляд програм для роботи з електронною поштою.
Мета: сформувати поняття:
пояснити:
сформувати уявлення про:
розглянути:
Тип уроку: засвоення знань.
Базові поняття й терміни: електронна пошта, електронна адреса,
електронна скринька, поштовий протокол .
СТРУКТУРА УРОКУ
I. Організаційний етап.
II. Пeрeвiрка домашнього завдання.
III. Мотивація навчальної дiяльностi.
IV. Відтворення та корекщя опорних знань учнів.
V. Сприйняття та усвідомлення нового матeрiалу.
1. E-mail.
2. Програми для роботи з електронною поштою.
3. Протоколи електронної пошти.
VI. Узагальнення та систематизація набутих знань.
VII. Підбиття підсумків уроку.
VIII. Домашне завдання
ХІД УРОКУ
Учитель. Тема, яку ми починаемо вивчати, має назву «Служби Інтернету».
Це — логічне продовження матерiалу про роботу в мережi інтернет. Одна з основних служб — WWW — теми «Електронна пошта» та «Інтерактивне спілкування» будуть вивчатися протягом наступних уроків.
Бесiда з елементами опитування за планом
З метою відтворення та корекції опорних знань, учням пропонуеться виконати практичне завдання за матеріалами 9 класу.
Виконання практичного завдання
1нструктивна картка
- погоду на наступний тиждень (зберегти скриншот у документ);
- курс основних валют (скопіювати дані в документ).
Виконати комплекс вправ для зняття зорової втоми (через10 хв після початку роботи).
V. Сприйняття та усвідомлення нового матерiалу
1. E-mail
E-mail (Electronic mail) — електронна пошта — електронний аналог звичайної пошти. З її допомогою ви можете:
- надсилати повідомлення (листи);
- отримувати листи на власну електронну скриньку;
- відповідати на листи автоматично, використовуючи їхні адреси;
- розсилати копії листа відразу декільком адресатам;
- переправляти отриманий лист за іншою адресою;
- використовувати замість адрес (числових або доменних iмeн) логічні iмeна;
- створювати кілька підрозділів поштової скриньки для рiзного роду кореспонденції;
- включати у листи файли (тeкстовi документи, графiчнi зо-браження, музичні файли тощо).
Для того щоб мати можливість обмiнюватися листами через електронну пошту, користувач повинен мати доступ до мeрeжi Інтернет та зареєстровану поштову скриньку на одному з поштових сeрвeрiв.
Електронна поштова скринька — це область пам'яті на одному з мережних комп'ютeрiв поштового сервера. Доступ до цієї області здійснюється за адресою, що надаеться абонентов, i паролем, який абонент вигадує сам. Пароль відомий тiльки абонeнтовi й мережному комп'ютеру. Одержавши адресу своеї поштової скриньки, користувач може повідомити її друзям, знайомим. Кожен абонент електронної пошти може надсилати листа будь-якому іншому абонентові вказавши в посланнi його поштову адресу. Але зробити це можна, тільки повідомивши комп'ютерній мeрeжi свою поштову адресу i пароль (як доказ того, що це дійсно власник скриньки).
Адреса електронної пошти, ім'я поштового серверу
Повідомлення електронної пошти знаходить свого адресата за допомогою поштової адреси (E-mail). Ця адреса складаеться з двох частин, розділених значком @ («собачка», «ет»). Ліва частина адреси — це локальне ім'я користувача (логін), а права частина — ім'я домену.
Наприклад, адресу horoshiv@rambler.ru можна прочитати буквально: скринька horoshiv у домен rambler.ru .
Щоб користувач міг надсилати й одержувати електронні повідомлення, на його комп'ютері слід встановити програмне забезпечення клієнта електронної пошти. Існують різні поштові програми, що мають різні можливості й призначеш для роботи в різних ОС. Широко застосовуються колись такі поштові програми The Bat!, Mozila ThunderBird, Microsoft Exchange, Outlook Express, Microsoft Outlook, Internet Mail, Eudora, Exchange Mail тощо. Часто ці програми включаються до складу ОС.
Проте слід зауважити, що на сучасному етапі роботи з електронними листами не завжди є необхідність встановлювати спеціальну програму. Часто можна працювати в прямому режиму під час підключення до інтернету та роботи у WWW. На сайтах поштових серверів існують спеціальні сторінки, що мають інтерфейс поштової програми. Ми окремо вивчатимемо ці два варіанти.
Для надсилання й одержання електронних повідомлень у мережі Інтернет використовуються певні протоколи.
SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) — простий протокол передачі пошти призначений для відправлення повідомлень. Відправлені користувачем повідомлення надходять на SMTP-сервер провайдера, який обробляе вихідну пошту.
POP3 (Post Office Protocol) — протокол поштової служби, призначений для вхідних повідомлень. Згідно з цим протоколом поштові сервери одержують i зберігають електронні повідомлення у поштових скриньках.
ІМАР (Internet Message Access Protocol) — протокол Інтернету для доступу до повідомлень — призначений для обробки вхідних повідомлень, що мають текстовий i HTML-формат. Підтримка HTML розширює можливості електронної пошти, забезпечуючи обробку мультимедійної інформації. Провайдер послуг Інтернету для роботи з електронною поштою має, як правило, два сервери — SMTP i POP3. Сервер SMTP відповідає за відправлення повідомлень, а сервер POP3 — за їх прийняття.
VI. Узагальнення та систематизація набутих знань
За участю учнів складається порiвняльна характеристика електронної та звичайної пошти (таблиця оформулюється на дошці або в текстовому документі з демонстрацією).
Засвоївши матeрiал уроку, yчнi можуть зробити висновки такого характеру:
Переваги електронної пошти:
- електронною поштою повідомлення в більшості випадків доставляється набагато швидше, ніж звичайною;
- коштує це дешевше;
- для відправлення листа декільком адресатам не треба друкувати його у багатьох екземплярах, досить один раз ввести текст у комп'ютер;
- якщо треба перечитати, виправити отриманий або складений вами лист чи використати цитати з нього, це зробити легше, оскільки текст уже знаходиться у комп'ютері
- зручніше зберігати велику кількість листів (файлiв) на диску, ніж у шyхлядi столу;
- полегшує пошук необхідної інформації в листах;
- заощаджується папір.
VII. Пiдбиття пiдсумкiв уроку
Оцінювання роботи yчнiв.
Опрацювати конспект уроку та відповідний розділ пiдрyчника.
1