Урок – подорож
Тема: « Природні зони Африки»
Мета: Освітня: закріпити поняття «природні зони», показати різноманітність природних зон Африки, їх залежність від клімату, показати особливості природи екваторіальних лісів, саван і пустель, дати характеристику клімату, грунтів цих зон, вплив людини на природу;
Розвиваюча: продовжити формування пізнавальної активності учнів, вміння самостійно здобувати знання, формування вмінь працювати з картою, аналізувати, робити висновки;
Виховна: виховувати почуття відповідальності, яке зацікавлене ставлення до навчання, формування артистичних здібностей учнів, розвивати інтерес до географії.
Формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя.
Наскрізні лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Здоров’я і безпека».
Обладнання: фізична карта Африки, карта природних зон Африки, підручники, атласи.
Методи та прийоми: пояснення, бесіда.
Тип уроку: комбінований
Структура уроку
ХІД УРОКУ
І. Етап орієнтації, мотивації діяльності.
Привітання, перевірка присутності, позитивний настрій на роботу.
ІІ. Етап контролю домашнього завдання.
1. Прийом «Бліцопитування»
2. Завдання з картою «Географічна номенклатура»
Зараз ми з’ясуємо, хто перший підніметься на гору Кіліманджаро.
Г.Кіліманджаро
р.Ніл р.Конго
гори Атлас Драконові гори
оз.Вікторія оз.Чад
вдсп.Лівінгстона вдсп.Вікторія
мис Альмаді мис Агульяс о.Мадагаскар п-в Сомалі
ІІІ. Етап цілевизначення та планування.
- Африканське прислів’я говорить, що людина, яка прибула до Африки, навіть із розплющеними очима, однаково сліпа. Багата природа материка привертає увагу своєю незвичністю, казковою красою. Але при цьому вона дика, тому дуже сувора. Мандрівники часто потрапляють тут у халепу.
Сьогодні ми будемо мандрувати природними зонами Африки. Але мандруючи ми будемо спостерігати за рослинним та тваринним світом, грунтами. Свої спостереження будемо записувати до таблиці, що в зошиті.
Прийом «Творча лабораторія».
Природна зона |
Географічне положення |
Кліматичний пояс |
Переважа ючий тип ґрунтів |
Представники |
|
рослинного світу |
тваринного світу |
||||
|
|
|
|
|
|
Вам було задано випереджальне завдання «Підготувати одну з природних зон Африки». Кожен учень дає характеристику окремій природній зоні.
Всі решта, заповнюють таблицю у зошиті.
ІV. Етап цілереалізації.
Перш, ніж ми вирушимо у подорож, давайте з’ясуємо в яких природних зонах розташована Африка?
Завдання.
За картою географічних поясів та природних зон світу визначте кліматичні пояси та природні зони Африки і особливості розташування.
Пригадайте:
1. Що таке природна зона?
2. Які існують закономірності зміни природних зон на рівнинах?
3. Які ви знаєте природні зони?
Отже, можемо вирушати в подорож.
Будьте дуже уважними та спостережливими.
ВИСТУП УЧНІВ
Висновки
Широтна зональність у розміщенні природних зон на території Африки зумовлена переважанням рівнинного рельєфу й нерівномірним розподілом опадів.
Найбільші площі на материку займають савани й рідколісся, пустелі та напівпустелі.
V. Рефлексивно-оцінювальний етап.
Запитання та завдання для самоперевірки
1. Яка природна зона є найсприятливішою для життя людей?
2. Назвіть основні особливості вологих екваторіальних лісів.
3. Чому савани й рідколісся займають значні площі в Африці?
4. Яким чином представники органічного світу пристосувалися до природних умов пустель?
VI. Етап повідомлення домашнього завдання.
1. Опрацювати § 16 підручника.
2. Нанести на контурну карту природні зони Африки.