Способи орієнтування на місцевості. Визначення
напрямків на місцевості.
Компас. Поняття про азимут.
Структура уроку I. Організаційний етап
(Перевірка методичного забезпечення уроку, метеохвилинка) ІІ.Актуалізація опорних знань
Прийом «Асоціація» Які асоціації викликають у вас поняття: горизонт, компас, гори.
Прийом «Практична теорія»
Хто з нас не мріяв стати мандрівником. Маленькі діти полюбляють втікати з дому.Їх дуже цікавить,що
знаходиться поза його межами.Мандрівки-це пізнання
нового ще досі незвіданого. Адже,»Світ-це книга і той,хто
не мандрує,читає лише одну її сторінку» Св. Августин. Але
«Вітер і хвилі завжди на стороні вмілого мореплавця»Г іббон Е. Як ви це розумієте? (Учні висловлюють свою думку)
Давайте спробуємо уявити собі гори. Україна-прекрасний край з мальовничою природою.Хто не мріє побувати у загадкових горах. Карпати-мальовничий район
нашої країни, улюблене місце відпочинку туристів. У горах прокладені численні туристичні маршрути різних категорій складності. В усі пори року цими маршрутами вирушають туристичні групи як у супроводі досвідчених
керівників-провідників, так і самостійні. Та в усі пори року в горах постійно
чергує спеціальна служба порятунку. На жаль, ця служба не залишається без
роботи, оскільки періодично в горах губляться люди. Чому ж так трапляється?
Справа в тому, що в горах погода дуже мінлива. Туман, злива, ураганний вітер і сніг можуть раптово наздогнати непідготовлених мандрівників. І тоді від того,наскільки мандрівники вміють поводитись у критичній ситуації,орієнтуватися на місцевості, користуватися планом і картою, часто залежить їхнє життя.
Сьогодні на уроці ви набуватимете навичок, що допоможуть вам вижити у таких складних умовах. Уміння орієнтуватися на місцевості є дуже важливим у житті
людини.Відомі випадки,коли через втрату орієнтиру
гинули цілі експедиції.І навпаки,вміння знайти орієнтири
на місцевості допомагало людям вижити
1.Формування поняття «орієнтування на місцевості» 2 Що означає вислів «зорієнтуватися на місцевості»?
Орієнтування на місцевості— це визначення свого місцезнаходження щодо сторін горизонту та окремих об’єктів, розташованих на місцевості.
Орієнтування — вміння визначати на місцевості сторони горизонту за Сонцем, зорями, компасом, місцевими ознаками.
Для орієнтування на місцевості потрібно вміти визначати сторони горизонту. Горизонт— частина
земної поверхні, яку ми бачимо навколо себе на рівній відкритій місцевості. Основні сторони горизонту — північ, південь, захід та схід. Проміжні — північний
схід,південний схід, південний захід та північний захід.
Моряки називають напрями сторін горизонту румбами, усього їх 32. Карти завжди зорієнтовані на північ.
Робота з картою.
У якому напрямку від Києва розташовані м. Львів, м.
Луганськ, м. Полтава?
Способи орієнтування на місцевості (робота з малюнками в підручнику, )
З давніх-давен головними природними об’єктами для орієнтування на місцевості для людей були Сонце, Місяць та
зорі. У наших широтах о 6-ій ранку Сонце перебуває на сході,о 12-ій годині — на півдні, о 18-ій — на заході (якщо враховувати літній час, то на годину пізніше).
Полярна зоря розташовується в північному напрямку. Щоб визначити положення Полярної зорі на зоряному небосхилі, необхідно подумки
Надійний спосіб орієнтування — за компасом (ознайомлення та робота з компасом) Справжньою батьківщиною компаса вважається Китай, і першому компасу вже набагато більше, ніж дві тисячі років.
Часто напрямки на потрібний предмет не збігаються ні з основними, ні з проміжними сторонами горизонту.
Тоді точний напрямок можна встановити за шкалою компаса, обчисливши азимут. Азимут — кут між напрямом на північ і на предмет місцевості; величину цього кута виражають у градусах, а відлічують його від напряму на північ праворуч за рухом годинникової стрілки від 0° до 360°.
Підсумуємо першу частину уроку! Переглянемо відео https://www.youtube.com/watch?v=l_zFerpxS9I
Сторони азимуту. Азимут. Рух за
азимутом 9.Визначте азимути сторін горизонту
(табл.1)
Таблиця 1
Сторони горизонту
Азимути, градуси
Північ
0º, 360º
Південь
180º Схід
90º
Захід
270º
Північний-Схід
45º
Південний-Схід
135º
Північний-Захід
315º
Південний-Захід
225º
В якому напрямку ви будете повертатись додому, якщо в школу йшли за азимутом 45º ?
Відповідь. Повертатись будете у пд.-зх. напрямку. Вимірюємо напрямок від школи
до будинку. Якщо від будинку до школи 45 °, то в протилежний бік буде 180 + 45 ° = 225 °.
11.На екскурсію в музей учні йшли за азимутом 90º.
В якому напрямку вони будуть повертатись назад? За яким азимутом?
Зобразіть схематично.
Відповідь.
Практичні навики визначення азимуту.
Робота з компасом.
За допомогою компаса визначити основні сторони горизонту в класі. Завдання 1. Туристи рухались за такими азимутами: 90°, 45°, 225°. Укажіть напрями руху туристів.
Висновок. Компас — прилад, за яким найточніше можна визначити своє місцезнаходження.
Вимірювання відстаней на місцевості.
Відстані на місцевості вимірюють рулеткою, кроками та за часом, витраченим на ходьбу, при цьому інколи рухаються за азимутом з відомої початкової точки. GPS-навігатор –
пристрій, який отримує сигнали глобальної навігаційної
системи з метою визначення поточного місця розташування пристрою на Землі. Багато приймачів GPS вбудовані в мобільні телефони. У густому тумані або під землею зв'язок із
супутником порушується
Прийом «Художник».
Якщо ви уважні і знаєте чітко сторони горизонту, ви зможете намалювати за цією інструкцію предмет. Назвіть його.
Від точки А відкласти на схід 1 клітинку, на північний схід 1, на північ 2, на захід 2, на північ 1, на захід 9, на південь 4, на
південний схід 2, на захід 5, на південний схід 2, на схід 11, на
північний схід 2, на захід 5, на північний схід 2, від точки А на північ 2, на схід 1, на південь 1, на захід1.