Природничі науки /Календарне планування

Про матеріал
Календарне планування 5 клас природничі науки НУШ Проекти можна замінити на самостійні роботи
Перегляд файлу

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ, КУЛЬТУРИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ

Комунальний заклад загальної середньої освіти

«Софіївсько-Борщагівський  ліцей»

Борщагівської сільської ради  Бучанського району Київської області

 

Розглянуто на засіданні    «ПОГОДЖЕНО»

методичного       Заступником директора з НВР

об’єднання вчителів             ________________________    ________________________

_________________________              «_____»__________20____ року _________________________                                                                                    

_________________________    

    

Протокол ________________      

Керівник МО_____________

_______      ________________

«_____»________20____року                                                                                                  

 

 

Календарно-тематичне планування

навчального матеріалу

з____________________________________________

в______________________________класі(класах)

на I-II семестр

2022-2023 навчальний рік

Учитель: Бомок Світлана Костянтинівна

 

   Програма: Модельна навчальна програма «Природничі науки (вступ)»: Інтегрований курс природничих предметів. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти / Засєкіна Т. М., Білик Ж. І., Лашевська Г. А., Яценко В. С. [Електронне видання]. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2021. 31 с.

 

Підручник:

   

 

 

2022



 

Програмово-тематичне планування «Природничі науки» 5-6 класи (інтегрований курс)

За модельною навчальною програмою (автори Білик Ж.І., Засєкіна Т.М., Лашевська Г.А., Яценко В.С.)

Кількість годин 70 (2 год. на тиждень)

Дата

Зміст модельної навчальної  програми

Зміст навчальних матеріалів

(зміст уроку)

 

           Види навчальної діяльності

Примітки

                                                                                   Вступ (2 години)

1.

 

Повторення вивченого в початковій школі.

Сонячна система.

Земля як система.

Земля і Всесвіт.

  • Що  тобі відомо про  Всесвіт?
  • Чи багато ти знаєш про нашу планету?  (ст.4-7)

Аналіз знань вивченого манеріалу

П.1

ст. 4-7

2.

 

Повторення вивченого в початковій школі.

Явища і об’єкти природи.

Біорізноманіття.

Людина, як система.

Природничі явища та об’єкти.

  • Якими бувають природні явища?
  • Що тобі відомо про живу природу?

П.2

ст.8-12

                                                                  Розділ 1. Досліджуємо світ науки .     (11годин)

                                                                      Наука : знайома і таємнича

3.

 

Система, сукупність

Світ навколо – система чи сукупність?

  • Чи є зв’язок між елементами?
  • Якими бувають системи?

Дослідження:

• «знаю / не знаю» – схарактеризувати вибраний природний об’єкт / явище;

• вимірювання предметів (на вибір) – лінійні розміри, площа, об’єм, маса);

• класифікація тіл і явищ природи за різними ознаками;

• спостереження за змінами в навколишньому середовищі, що відбуваються впродовж вибраного періоду (доба, тиждень тощо);

П. 3

ст. 14-17

4.

 

Методи наукових досліджень.

Застосування методів наукового дослідження.

Хто такі дослідники?

  • Як виконати дослідження?
  • Які науки належать до природничих?
  • Як працюють науковці.

Моделювання:

природних явищ і об’єктів (на вибір).

Користування вимірювальними.

приладами / моделями:

лінійкою, мензуркою (з визначенням ціни поділки шкали приладу), географічною картою, глобусом, інфографікою (таблиці, схеми тощо).

П. 4

ст.  18-21

5.

 

Прикладне значення природничих наук.

Як природничі науки змінюють світ?

  • Відкриття чи винахід?
  •  - Що змушує людей робити відкриття?
  •  - Як впливає на природу діяльність людини?
  • Які відкриття чекають на тебе в майбутньому?

Робота з інформацією:

історична ретроспектива способів класифікації організмів, перших досліджень природи й винаходів – створення доповіді й/або презентації.

Робота в групі для розв’язання проблем: Що означає вираз: «Ти ніколи не розв’яжеш проблему, якщо думатимеш так само, як ті, хто її створив»?

 

П. 5

ст.  22-25

6.

 

Проєктна діяльність.

Представлення результатів проектів.

Проєктна діяльність

«Я природодослідник / природодослідниця»

 

7.

 

Тематична атестація.

Тематичне оцінювання.

 

 

                                                                             Розділ 2. Досліджуємо світ навколо себе  (46годин)

                                                                                 Речовина: знайома і таємнича.

8.

 

   Агрегатні стани речовини.  Дифузія.                                                 

Тверді, рідкі, газуваті – чому вони такі?

  • Чому важливо знати будову речовини?
  •  -З чого  утворені речовини?
  •  - Чим зумовлені властивості тіл, рідин і газів?

Дослідження

• дія оцту на шкаралупу курячого яйця;

• стійкість до нагрівання деяких речовин (пісок, крейда, крохмаль, цукор, білок тощо);

• розчинення деяких речовин у воді;

• розділення сумішей (магнітне розділення, фільтрування, випаровування, дистилювання, центрифугування і паперова хроматографія);

• добування вуглекислого газу із соди й оцту, гасіння ним свічки;

• розчинності жирів (на прикладі, соняшникової олії) у воді та спирті;

• розчинність глюкози, цукру, крохмалю, гліцеролу тощо в холодній (гарячій) воді;

• розчинності й зовнішнього вигляду білків на прикладі білка курячого яйця.

П.6

ст.28-31

9.

 

Атоми, молекули.

Поширеність різних видів атомів у природі.

Атоми:  як,де,скільки?

  • Атоми й молекули довкола нас.
  • Які атоми відомі і як їх називають?

Користування вимірювальними приладами / моделями: Вагами моделями атомів, молекул.

П. 7

ст. 32-35

10.

 

Чисті речовини і суміші. Розчини і суспензії. Розділення сумішей.

Чисті речовини і суміші.

  • Чого більше: чистих речовин чи сумішей?
  • Як розділити суміші?

Моделювання

• поширеності атомів різних видів у природі;

• молекул кисню, водню, азоту, води, метану, вуглекислого газу;

• чистих речовин і сумішей;

• деяких перетворень речовин у природі й у побуті.

П.8

ст.36-39

11.

 

Насичені й ненасичені розчини. Розчинення і розчинність. Залежність розчинності від температури

Розчини.

  • Розчини, розчинення, розчинність.
  • Від чого залежить розчинність?

Робота у групі для розв’язання проблем:

для чого людина створює штучні речовини; як очищують воду у твоєму населеному пункті; що таке піна, пил і дим?

П. 9

ст.  40-43

12.

 

Речвини.

Речовини навколо нас.

  • Щ о розповіла етикетка?
  • У кожної речовини своє призначення.

Робота з інформацією

про поширеність атомів різних видів у природі;

про розміщення інформації на етикетках харчових продуктів і товарів широкого вжитку щодо вмісту різних речовин.

П. 10

ст. 44-47

13.

 

Проєктна діяльність.

Захист учнівських проектів.

Проєктна діяльність: очищення води;

цемент – незвичайна суміш; «Я хімік / хімікиня, молекулярний дизайнер / дизайнерка, інженер / інженерка з розроблення матеріалів»

 

14.

 

Тематична атестація.

Тематичне оцінювання.

 

 

                                                           Рух    і взаємодія:   знайомі і таємничі.

15.

 

Рух і спокій.

Відносність руху. Швидкість руху.

Рекорди швидкості в природі і техніці.

 

Досліджуємо рух.

  • Яке тіл рухається, а яке ні?
  • Чи може одночасно тіло рухатись і перебувати в спокої?
  • Як можна схематично показати рух тіла?
  • Як визначити швидкість руху тіла?

Дослідження

• видів руху (фізичних тіл, організмів) за різними класифікаційними ознаками;

• спостереження за рухом тварин (дощового черв’яка, голуба, риби тощо);

• вимірювання швидкості руху тіла, маси тіла, сили;

• спостереження інерції;

• виявлення дії сили (зміна стану руху, деформація);

• дослідження прояву сили тяжіння на прикладі падіння тіл;

порівняння сил тертя;

• виявлення впливу о́пору середовища;

• спостереження коливального руху, хвиль;

• спостереження перетворення механічної енергії;

• дії простих механізмів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Моделювання:

• механічного руху (зокрема, відносності руху);

• стану невагомості;

• важелів;

• послідовності дій у небезпечних ситуаціях; природного / техногенного походження, учасників / учасниць дорожнього

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розв’язування задач:

задачі із визначення швидкості руху тіл, графічне зображення сил.

П.11

ст. 50-53

16.

 

Взаємодія. Сила. Графічне зображення сили.

Досліджуємо взаємодію.

  • Щ таке сила і взаємодія?
  • Якими є наслідки взаємодії?
  • Чи буває дія без протидії?
  • Як виміряти взаємодію?

П. 12

ст. 54-56

17.

 

Явище інерції. Інертність. Маса.

Як уберегтися від падіння?

  • Який рух називають рухом за інерцією?
  • Як пов’язані маса тіла і інерція?

П. 13

ст. 57-59

18.

 

Сила тяжіння.

 

 Припливи і відпливи. Пристосування організмів до гравітації.

Досліджуємо Земне тяжіння.

  • Що таке гравітація?
  • Знайомимося 6 сила тяжіння.
  • Як організми пристосувалися д Земного тяжіння?

П. 14

ст. 60-63

19.

 

Деформації. Сила пружності. Пружність.

Пластичність. Крихкість.

Досліджуємо  деформації.

  • Як виникає сила пружності?
  • Сила пружності навколо.

П. 15

ст. 64-67

20.

 

Вага. Невагомість.

Чи можна втратити масу? А вагу?

  • У чому відмінність між вагою і масою?
  • У чому відмінність між силою тяжіння і вагою?
  • Коли тіло перебуває в стані невагомості?
  • Тиск.

П. 16

ст. 68-71

21.

 

Тертя. Сила тертя.

Види тертя.

Опір середовища.

Досліджуємо  тертя і опір.

  • Чому важко зрушити тяжкі речі?
  • Чи існує тертя в рідинах і газах?

П. 17

ст. 72-75

22.

 

Рух у природі і техніці. Реактивний рух. Періодичність. Циклічність.

Рухи в природі і техніці.

  • У чому особливість реактивного руху?
  •  У чому особливості коливального та хвильового рухів?
  • Що таке період і цикл?

П. 18

ст.76-79

23.

 

Рухи організмів. Значення рухової активності для здоров’я людини.

Чому життя – це рух?

  • Чи всі живі організми рухаються?
  • Як рухаються тварини?

П. 19

ст. 80-83

24.

 

Механічна енергія.

Робота.

Досліджуємо енергію механічного руху і взаємодії.

- Що таке робота і енергія?

- Чи може сила не виконувати роботу?

- Чи можливо виміряти роботу?

- Як пов’язані робота і енергія?

- Два види механічної енергії.

Робота з інформацією

створення презентацій і програмних проєктів, що представляють моделі руху, падіння, деформації тіл, оригінальні способи переміщення тварин у просторі (білки-летяги, риби, що літають),

рухи рослин, руйнівні дії сил природи (цунамі, вулкани, землетруси, зсуви, каменепади, лавини, ураган / тайфун), руйнівні дії сил природи, що трапляються у твоєму краї.

П. 20

ст. 84-87

25.

 

Прості механізми.

Як полегшити виконання роботи?

  • Які вони, прості механізми?

У чому секрет простих механізмів?

Робота в групі для розв’язання проблем: чому птахи літають, а риби плавають, чому Місяць не падає на Землю, що означає вислів «рух – це життя» тощо.

П. 21

ст. 88-91

26.

 

Проєктна  діяльність

Захист учнівських проектів.

Проєктна діяльність:

• конструювання реактивного пристрою, терезів, повітряного змія як моделі крила птаха;

• «Я астроном / астрономка, астронавт / астронавтка, тренер / тренерка, спортсмен / спортсменка»

 

27.

 

Тематична атестація.

Тематичне цінювання.

 

 

                                                                        Тепло: знайоме й таємниче.

28.

 

Тепло.

Джерела теплової енергії.

Температура.

Звідки береться тепло?

  • Як зігрітися?
  • Як порівняти гаряче й холодне?
  • Що найгарячіше?

Дослідження:

• спостереження явища дифузії (на прикладі брусочків картоплі, занурених у сік смородини, калини тощо;

• плавання різних тіл у рідинах різної густини;

• порівняння теплових властивостей речовини (теплопровідності);

• спостереження конвекції; теплопровідності, теплового випромінювання;

• спостереження розширення і стиснення повітря внаслідок нагрівання й охолодження;

• вимірювання температури, зокрема власної температури тіла електронним або ртутним (удома, з дозволу й за участі дорослих) термометром;

• спостереження випаровування і конденсування води;

• горіння, умови виникнення і припинення;

• приготування морозива.

П.22

ст. 94-96

29.

 

Горіння, умови його виникнення і припинення. Виділення тепла і світла під час горіння речовин.

Вогонь: благо чи зло?

  • Як виникає вогонь?
  • Значення вогню.

П. 23

ст. 97-99

30.

 

Густина.

Що важче: кг вати чи кг заліза?

  • Знайомся: густина речовини.
  • То що важче?

П. 24

ст. 100-103

31.

 

Нагрівання. Розширення / стиснення під час процесів нагрівання й охолодження.

Теплопередача, конвекція, випромінювання.

Як передається тепло?

  • Чому тіла розширюються від нагрівання?
  • Які є способи передачі тепла?

Моделювання:

дії високої / низької температури на куряче яйце, листок рослини.

Користування вимірювальними приладами / моделями: термометрами (спиртовим, електричним), географічною картою, давачами температури.

Розв’язування задач:

на одну дію із застосуванням формули ρmV=.

П. 25

ст. 104-107

32.

 

Зміни агрегатних станів. Плавлення (тверднення).

Зміни агрегатних станів. Пароутворення (конденсація)

Лід – вода – пара – роса – сніг: замкнене коло?

  • Між твердим тілом і рідиною.
  • Між рідиною і парю.

Робота з інформацією: створення доповіді й/або презентації як різні організми (рослини, тварини, гриби, бактерії) пристосувалися до дії низьких і високих температур; наслідки пожеж для рослинного і тваринного світу.

 

 

П. 26

ст. 108-111

33.

 

Теплокровні  й холоднокровні тварини. Терморегуляція організму людини.

 Опіки.

 Обмороження. Теплозбереження.

Життя в холод і спеку.

  • Як живуть організми протягом року?
  • Як пристосуватися до холоду і тепла?
  • Як допомогти людині, яка зазнала опіків чи обмороження?

Робота в групі для розв’язання проблем: значення вогню в житті людини. Чому різні люди сприймають температуру по-різному? Чому лід посипають сіллю? Як порівняти густину цукру й солі?

П. 27

ст. 112-115

34.

 

Проєктна робота

Захист учнівських проектів.

Проєктна діяльність:вирощування кристалів із розчинів і розплавів;

• зміни агрегатних станів речовини в природі й у побуті;

• виготовлення моделі термометра;

• «Я теплоенергетик / теплоенергетеса, пожежник / пожежниця»

 

35.

 

Тематична атестація.

Тематичне оцінювання.

 

 

                                                                                                      ІІ семестр

                                                                Світло і звук: знайомі й таємничі.

36.

 

Джерела світла. Сонце. Сонячна енергія.

Освітленість. Люкс. Розподіл світла й тепла на земній поверхні.

Джерела світла. Сонячне світло.

  •  Знайомся: світло.
  •  Світло-темно.
  • Снячна енергія: безкоштовна і невичерпна?
  • Рзпділ світла і тепла на земній поверхні.

 

 

Дослідження

• співвідношення відстаней / розмірів між джерелом світла, предметом і тінню; предметом, лінзою і зображенням;

• інтенсивності освітленості робочого місця учня / учениці у школі (вдома) за допомогою люксметра, умонтованого в смартфон чи в цифровий вимірювальний комплекс;

• кісткової провідності;

• власної гостроти слуху за допомогою цифрових вимірювальних комплексів;

• ефект залишкового сприймання кольору,

• пристосування ока до сприймання кольорів.

П. 28,29.

ст.118-126

37.

 

Прямолінійне поширення світла. Сонячне і місячне затемнення. Тінь.

Досліджуємо властивості світла і тіні.

  • Що поруч іде, а сліду не залишає?
  • Небесні тіла в полоні тіні.

 

П.30

Ст.127-12с

38.

 

Відбиття. Дзеркала. Заломлення світлових променів. Оптичні прилади.

Досліджуємо властивості світла:відбиття і заломлення.

  • Яким буває відбиття світла?
  •  Що відбулося з олівцем у склянці з водою?
  •  - Що може зробити з сонячним променем опукле скло?

П. 31

ст. 130-133

39.

 

Взаємодія світла з речовиною. Кольори.

Досліджуємо властивості світла: кольори.

  • Від чого залежить колір?
  •  - Кольори природи.

П.32

ст. 134-137

40.

 

Око – живий оптичний прилад.

Око: знайоме й таємниче.

  • Як побудоване око?
  • Чи всі бачать однаково?

Користування вимірювальними приладами / моделями: транспортиром, камертоном, датчиками освітленості й шуму, моделями вуха й ока, лупою.

П.33

ст. 138-141

41.

 

Звук – джерело інформації і засіб спілкування. Поширення звуку в різних середовищах. Луна.

Гучність звуку. Шум і його вплив на організм. Ультразвук. Інфразвук.

Звідки береться звук? Чому звук буває різним?

  • Як поширюється звук.
  • Відбиття і поглинання звуку.
  • Тихо-гучно.
  •  Інфра та ультразвуки.

Робота з інформацією: роль світла і звуку в життєдіяльності різних істот на планеті; роль науки в розширенні меж сприйняття і розуміння навколишнього світу. Створення комп’ютерних презентацій, що демонструють поширення світла і звуку.

П. 34,35

ст.142-149

42.

 

Вухо – орган сприйняття звуку.

Досліджуємо будову вуха.

  • Як побудоване вухо.

Моделювання звукової хвилі.

П. 36

ст. 150-153

43.

 

Порівняння оптичних і звукових рецепторів людини й тварин.

Яким бачуть та чують світ різні тварини?

  • Як бачать світ тварини?
  •  - Як створюють звуки та чують світ різні тварини?

Робота в групі для розв’язання проблем:

Чи насправді мушля передає шум моря? Чи насправді кріт сліпий?

Чому блискавку видно раніше, ніж чути гуркіт грому?

 

П.37

ст. 154-158

44.

 

Проєктна діяльність.

Захист учнівських проектів.

Проєктна діяльність:

• конструювання оптичних приладів (камера-обскура, перископ, калейдоскоп), картонного приладу, що дає змогу виміряти кут і відстань до найближчої точки ясного бачення;

• «Я музикант / музикантка, маляр / малярка, окуліст / окулістка, лор-лікар / лікарка»

 

45.

 

Тематична атестація.

Тематичне цінювання.

 

 

                                                           Електрика  і магніти:  знайомі й таємничі.

46.

 

Взаємодія електрично заряджених тіл.

 

Звідки береться електрика?

  • Щ таке електрони і протони?
  • Коли відбувається протягування, а коли – відштовхування?

Дослідження:

• спостереження електризації тертям;

• складання електричних кіл;

• спостереження впливу деяких змінних (кількості джерел чи споживачів) на силу струму в колі;

• спостереження дій електричного струму;

• спостереження взаємодії магнітів.

 

П. 38

ст. 160-163

47.

 

Провідники й діелектрики. Електричний струм.

Коли виникає електричний струм?

  • Знайомся: провідники та ізолятори.
  • За яких умов існує електричний струм?

Користування вимірювальними приладами / моделями: амперметром, вольтметром, електричним лічильником, компасом.

П. 39

ст. 164-167

48.

 

Джерела струму. Величини, що характеризують протікання струму в колі: сила струму, електрична напруга та опір, їхній взаємозв’язок.

Досліджуємо електричне коло.

  • Джерела струму.
  • Як виміряти струм?
  •  - Як пов’язані напруга, сила струму і електричний опір?

 

Розв’язування задач: із визначення і порівняння сили струму за різних значень опору й напруги в колі.

П.40

ст. 168-172

49.

 

Дії струму (теплова, світлова, магнітна).

Як діє електричний струм?

  • Якими бувають дії електричного струму?
  •  Як електричний струм діє на органи людини?

Робота з інформацією: досліди Гальвані, тварини, що вражають електричним струмом, енергозбережні технології.

П. 41

ст.173-175

50.

 

Магніти. Магнітна взаємодія.

Магнітне поле Землі.

Досліджуємо магнітну взаємодію.

Земля – гігантський магніт.

  • Звідки беруться магніти?
  • Як взаємодіють магніти?
  •  Що навколо магніту?
  •   Знайомся: магнітне поле Землі.                                                                               

Створення презентацій дослідження явищ.

П. 42,43

ст. 176-181

51.

 

Електрична енергія і її використання. Електростанції.

Електричні і магнітні явища у природі й житті людини. Біологічна дія електричного і магнітного полів.

Електрична енергія. Електричні і магнітні явища.

  •  Звідки береться електрична енергія?
  •  - Чи потрібно защаждувати електроенергію?
  •  Електрика – це природно.

Робота в групі для розв’язання проблем:

як орієнтуватися за допомогою компаса? GPS? (завдяки чому люди зуміли розвинути засоби навігації від компаса до GPS?)

П. 44,45

ст.182-187

52.

 

Проєктна діяльність.

Захист учнівських проектів.

Проєктна діяльність:

• виготовлення саморобного джерела струму;

• виготовлення саморобного компаса;

• виготовлення ліхтарика;

• «Я електрик / електрикиня, енергетик / енергетеса, медичний працівник / працівниця, астроном / астрономка, інженер / інженерка в галузі електроніки, лікар / лікарка за фахом “фізіотерапія”»

 

53.

 

Тематична атестація.

Тематичне оцінювання.

 

 

                                                      3. Досліджуємо обмін і перетворення енергії і речовин   (16 годин)

                                                             Енергія і речовина: знайомі й таємничі.

54.

 

Види і джерела енергії.

Звідки енергія?

  • Яка буває енергія?
  • Види енергії – знайомі і незнайомі.
  •  Що є джерелом енергії?

 

Дослідження

• спостереження за перетвореннями енергії на моделях, іграшках тощо;

• спостереження виділення і поглинання енергії (теплової, світлової, електричної) під час хімічних реакцій;

• горіння жеврійної скіпки в повітрі, кисні і затухання у вуглекислому газі;

• утворення крохмалю на світлі під час фотосинтезу;

• аналіз змісту етикеток харчових продуктів для виявлення білків, ліпідів і вуглеводів;

• виготовлення розпушувача для тіста й дослідження його властивостей;

• вивчення будови квітки.

 

П. 46

ст. 190-193

55.

 

Перетворення енергії в живій і неживій природі. Закон збереження і перетворення енергії. Коефіцієнт корисної дії.

Досліджуємо енергію.

  • Як перетворюється енергія?
  •  Як пов’язані робота і енергія?
  • Знайомся: коефіцієнт корисної дії.

 

 

Розв’язування задач: із визначення коефіцієнта корисної дії.

 

 

П. 47

ст. 194-198

56.

 

Перетворення речовин, супроводжувані виділенням /поглинанням тепла і світла. Поняття про реакції окиснення і горіння.

Гори, гори ясно.

  • Чому паливо займається?
  • Де ховається енергія?

 Створення презентацій дослідження енергетичних процесів.

П. 48

ст. 199-201

57

 

Джерела енергії для організмів.

Фотосинтез.

Фотосинтез.

  • Чи потрібна рослинам їжа.
  •  Як відбувається фотосинтез?

Робота з вивченням процесів фотосинтезу в розлинах

П. 49

ст. 202-205

58.

 

Основні складники їжі: білки, жири, вуглеводи. Харчові продукти

Основні складники їжі.

  • Для чого організму білки?
  •  Для чого організму вуглеводи?
  •  Для чого організму жири?

Робота з інформацією:

корисні властивості рослин, частини яких є складниками українського борщу

П. 50

ст. 206-210

59.

 

Проєктна діяльність.

Захист учнівських проектів.

 

 

60

 

Тематична атестація.

Тематичне оцінювання.

 

 

                                                                  Рослини і тварини: знайомі й таємничі.

61

 

Будова організму рослини: корінь, пагін і його частини (листок, стебло, бруньки). Основні групи рослин, які людина вживає в їжу: зернові, плодові, олійні, овочеві культури.

Рослина:  знайома й таємнича

(вегетативні органи).

  • Які складники організму рослини?
  •  Які видозмінені крені й пагони людина вживає в їжу?

Користування вимірювальними приладами / моделями:

• простими механізмами;

• моделями теплової машини, електродвигуна, будови рослини;

• гербарієм – колекцією рослин, які людина вживає в їжу: картопля, помідор, перець, яблуня, груша, вишня, слива, капуста,

огірок, пшениця, жито, цибуля, часник

 

П. 51

ст. 213-215

62

 

Будова організму рослини:  квітка, плід. Основні групи рослин, які людина вживає в їжу: зернові, плодові, олійні, овочеві культури.

Рослина: знайома й таємнича

 (генеративні органи).

  • Для чого рослині квітки?
  •  Які плоди людина вживає в їжу?

П. 52

ст. 216-219

63

 

Основні тварини, яких людина використовує в їжу

Знайомі незнайомці: свійські тварини.

  • Як поруч з людиною почали жити тварини?
  •  Чим одомашнення відрізняється від приручення?
  •  Коли і як одомашнили тварин?

аналіз змісту етикеток харчових продуктів для виявлення білків, ліпідів і вуглеводів;

П. 53

ст. 220-223

64

 

Основні тварини, яких людина використовує в їжу

Осередки походження культурних рослин і свійських тварин.

  • Які рослини споживали наші предки?
  •  Тварини – мандрівники.

Створення презентацій дослідження енергетичних процесів.

П. 54

Ст.. 224-227

65

 

Збереження і перетворення енергії в організмах рослин і тварин (зокрема й людини)

Що  відбувається з енергією в організмах?

  • Звідки організми беруть енергію?
  •  - Що відбувається з енергією живій природі?

Екскурсії: на присадибну ділянку (сад, город);

на агрофірму, підприємство харчової промисловості)

П. 55

ст.228-231

67

 

Енергетичні проблеми в Україні і світі та способи розв’язування їх.

Енергозбереження на щодень.

  • Як зберегти енергію?
  •  Чи зберігаєш ти енергію?

Робота в групі для розв’язання проблем: що спонукало людей застосовувати прості механізми?

від чого залежать традиції різних національних кухонь?

П. 56

ст. 232-236

68

 

Проєктна діяльність.

Захист учнівських проектів.

Проєктна діяльність:

• відтворення технології виробництва борошна чи будь-якої традиційної в харчуванні каші («Артек», «Полтавська», «Вівсяні пластівці») або сухих сніданків;

• молоко, його фізичні й хімічні властивості;

• складання з огляду на енергозатрати орієнтовного добового меню;

• енергетичні проблеми в Україні і світі

• «Бережи енергію. Збережи Україну!»

• «Я кухар / кухарка, агроном / агрономка, інженер / інженерка харчової промисловості, інженер / інженерка систем сонячної енергетики, інженер / інженерка сільськогосподарських машин»

 

69

 

Тематична атестація.

Тематичне оцінювання.

 

 

70

 

Повторення вивченого матеріалу.

 

 

 


 

docx
Додано
1 травня 2023
Переглядів
1123
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку