Природознавство, 3 клас Урок-проект «Вода – безцінний скарб Землі. Охорона води»

Про матеріал
Урок-проект "Вода - безцінний скарб Землі". Презентації роботи груп: істориків, дослідників, географів, біологів, екологів, казкарів. Робота з картками-пам'ятками.
Перегляд файлу

Природознавство, 3 клас

Урок-проект

 «Вода – безцінний скарб Землі. Охорона води»

 

 

 

Алгоритм роботи над проектом

 1. Підготовчий етап. 

            1. 1.  Формування основної проблеми та дидактичної мети. 

   1. 2.  Вибір учителем і учнями теми і виду проекту залежно від проблеми уроку. 

2.  Етап планування.

2. 1.    Обговорення шляхів розв’язання проблеми. 

2. 2.  Формування груп.  

2. 3. Визначення форми презентації результатів проектної діяльності.

3.   Етап реалізації проекту.  

3. 1. Складання плану роботи над проектом. 

3. 2.  Визначення джерел інформації, способів її  аналізу. 

3. 3.  Розподіл обов’язків щодо  діяльності між учасниками груп.  

3. 4. Робота над виконанням плану проекту, його оформлення. 

4. Підсумковий етап.    

4.1.  Захист проектів.    

4.2. Оцінювання проектної діяльності за визначеними критеріями.

4. 3. Висновки.

 

 

               D:\Лариса\кафедра\Урок-проект. Вода. 3 кл\Фото\SDC13691.JPG

                                       Паспорт проекту

 

1.

Тема проекту

Вода – безцінний скарб Землі. Охорона води

2.

Мета проекту

 - Узагальнити знання про воду як необхідну  складову довкілля; 

            - формувати елементи пошукових знань про   основні екологічні чинники та взаємозв’язки   між ними;   

            - розвивати навички групової  діяльності, спостережливість, критичне   мислення, вміння робити висновки;

           - виховувати наукове світорозуміння, бережне  ставлення  до води, як основи життя; прагнення внести свій вклад  в охорону природи.

3.

Тип проекту

За видом діяльності: творчий, пошуковий.

За змістом: природничий.

За кількістю учнів: груповий.

За тривалістю виконання: короткостроковий.

4.

Термін роботи над проектом

1 тиждень

5.

Учасники проекту

Учні 3 – В класу НВК «ЗОШ І – ІІІ ст.- гімназія» №1

6.

Форма захисту проекту

Урок-проект

7.

Обладнання уроку

Грущинська І. В. «Природознавство», підручник для 3 класу; мультимедійна презентація «Вода  - безцінний скарб Землі. Охорона води»; ємкості та підручні матеріали для практичної роботи; індивідуальні картки-пам’ятки; записи «музики води»; сигнальні картки (а, б); рекламні плакати учнів.

7.

Кінцевий результат

Мультимедійна презентація, оформлення карток-пам’яток

8.

Керівник проекту

Вчитель початкових класів

Сидоркевич Лариса Василівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                           Хід уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Розминка

 

Слайд 1. Звучить запис пісні «Вода, вода» Е. Хіля

1. Слайд 2. Розгадування ребусу 

                                                 Французький письменник

                           Антуан де Сент - Екзюпері  сказав:

 «Вода!  Ти не тільки  потрібна, ти і є життя!»

 

ІІІ.  Повідомлення теми і мети уроку

 

Вчитель. Сьогодні  ми ще раз доведемо, що звичайна вода має незвичайну природу  і потребує охорони. Наш урок пройде у формі проекту.

 

Слайд 3. Вчитель ознайомлює дітей з паспортом проекту (Тема, мета)

 

Слайд 4. Вчитель.  Напередодні проекту ми розділились на групи: історики, дослідники, географи, біологи,  екологи, казкарі. Кожна група готувала повідомлення про воду, згідно свого напрямку. Ми вислухаємо всі повідомлення, узагальнимо важливу інформацію і висновки запишемо до ось таких карток-пам’яток.

 

ІV. Актуалізація  знань учнів

 

1. Виступ групи істориків

 

Слайд 5. Представлення групи істориків

Вчитель. Група істориків доведе нам, що воду з давніх віків вважають безцінним скарбом Землі.

 

Слайди  6 - 7. Доповідає  історик 1.  

     - Вода в міфології. У всіх міфологіях світу вода і світло – це дві стихії, з яких постало все живе на Землі. У Єгипті вода вважається пасивною жіночою істотою – Ізідою, яка була пробуджена вогнецвітом і стала творити все живе.

 

 

 

 Слайди 8 - 9. Доповідає історик 2.

     В уявленнях  слов’ян: з первісного океану виросло дерево життя, яке дало початок усьому живому.

   Дана - слов'янська Богиня води. Ім'я Дана  складається з двох  частин:

да - (середземноморське  «вода»)   і  на -  (неня, мати). Мати – Вода.

         (Учні заповнюють пункт 1 у картках-пам’ятках зі слайду 9)

 

Слайд 10. Доповідає історик 3.

Вчені твердять, що на Землі перші живі організми  зародились саме у воді приблизно 4 млрд. років тому.

І тільки півмільярда років тому вони вийшли на сушу.

 

Слайд 11. Запитання до групи істориків:

Вчитель. - Яким  ви уявляєте Музей води?

 

Додаток для вчителя.

В Києві є Музей води. Він розташований у старовинній водонапірній башті. Головна експозиція знаходиться під землею, куди треба спускатися на ліфті. Ще там є басейн з рибками і атракціон для дітей «Пускання величезних мильних бульбашок»

 

Оцінювання

Критерії

 - за проектну діяльність (8 б.);

 - за виконання додаткового завдання (1 – 4б.).

 

2. Виступ групи дослідників

Слайд 12. Представлення групи дослідників.

Вчитель.  Група дослідників ще раз в домашніх умовах дослідила  властивості води. Зараз вони озвучать висновки.

 

Слайд 13, 14. Читає  дослідник 1.

Властивості води. Вода прозора, безбарвна, текуча. Не має форми, смаку, запаху.

     (Учні заповнюють пункт 2 в картках-пам’ятках)

 

Слайд 15

Вчитель. – Дослідник  2 отримав завдання спробувати розчинити вдома у воді  пісок, цукор, сіль, борошно,соду, спирт, олію, оцтову кислоту, бензин. Що з перечислених речовин вдалося розчинити?

 

Пояснює  дослідник  2. Вдалося розчинити цукор, сіль, соду, спирт і оцтову кислоту.

(Учні підкреслюють ці речовини у пункті 3 у  картках).

 Вчитель. В домашніх умовах ми не можемо розчинити у воді газоподібні речовини: кисень і вуглекислий газ. Що є доказом того, що вони розчиняються у воді?

Дослідник 2.  Риби дихають киснем, розчиненим у воді, а видихають вуглекислий газ.

 

Слайд 16

Вчитель. Вода – єдина субстанція, яка зустрічається в природі в трьох станах: твердому, рідкому і газоподібному.

(Учні заповнюють  пункт 4 у картках).

 

Вчитель. Дослідник 3 отримав завдання. Провести вдома такий дослід:

 - заморозити пляшку з водою;

 - потім розморозити і закип’ятити воду.

Які висновки ти зробив?

 

Слайди 17, 18, 19.  Пояснює  дослідник 3.

  • Вчитель. – Коли пляшку з водою поставили у морозильник, що відбулось?
  • Дослідник 3.  - Вода перетворилась з рідкого стану у твердий. Це починає відбуватися при температурі 0˚.
  • Вчитель.   - Коли пляшку дістали з холодильника, що відбулось?
  • Дослідник 3.  - Вода розмерзлася і  перейшла з твердого стану у рідкий.
  • Вчитель. - Коли воду перелили у чайник, і закип’ятили, що сталось?
  • Дослідник 3.  Коли вода закипіла, при температурі  100˚, вона почала випаровуватись. Тобто перейшла з рідкого стану у газоподібний.

 

Слайд 20.

- Вчитель. Завдяки властивості води переходити з одного стану в інший відбувається кругообіг води в природі. Це вкотре доводить, що вода – безцінний скарб Землі.

 

Слайд 21. Завдання для групи дослідників

                       Гра «Так» чи «Ні»

- Риби дихають киснем розчиненим у повітрі. (Ні) 

- Взимку лід перебуває на поверхні водойм, тому що він легший за

  воду.     (Так)

- Навесні вода переходить з рідкого стану в твердий. (Ні)

 - Під час нагрівання вода розширюється (Так).

 

Оцінювання

Критерії оцінювання:

 - за проектну діяльність;

 - за додаткове завдання (по 1 балу за правильну відповідь)

 

3. Виступ групи географів

 

Слайд 22. Представлення групи географів

Вчитель. - Група географів узагальнить результати вивчення  поверхні нашої планети Землі.

 

Слайд 23 – 24.

 - Вчитель. На Землі міститься 1 млрд 500 млн км³ (кубометрів) води.

Пояснює географ 1.

Приблизно 70%  Землі  вкрито   водою.

 

                                               (Учні заповнюють  пункт 5 у картках).

 - Світовий океан ділиться на 4 великі частини: Тихий, Атлантичний, Індійський та Північно-Льодовитий океани.

 До складу океанів входять моря. Океани і моря з’єднані протоками.

(Учні заповнюють  пункт 6 у картках).

 

Слайд 25. Пояснює географ  2.

 - Вся вода у морях та  океанах солона, не придатна для пиття. У річках, ставках, деяких озерах, у полярних льодах вода прісна. Тільки 1 % прісної води придатний для пиття. Тому її треба берегти.

(Учні заповнюють  пункт 7 у картках).

Слайд 26.

Вчитель. Існує близько 30 способів опріснення морської води. Найбільш доступні з них в побуті 2 способи – це дистиляція води  та виморожування води.

Дистиляція – це процес випаровування води, збирання пари та подальше перетворення пари на чисту воду.

Виморожування – це процес заморожування води, а потім збирання першої талої води без домішок.

Вчитель.   – Хто з вас спробував вдома опріснити воду одним із цих способів?

Вчитель демонструє  спосіб дистиляції води за екстремальних умов.

 Найпростіший і ефективний спосіб опріснення морської води – дистилятор.

Як же можна змайструвати дистилятор з підручних засобів?  Виглядає це приблизно так. Беремо миску або іншу широку посудину. На дно ставимо порожній кухоль. У миску наливаємо солону воду. Покриваємо миску поліетиленом, тканиною тощо. Кріпимо плівку до миски мотузкою або чимось ще. По центру, над кухлем кладемо камінчик або інший невеликий предмет. Ставимо конструкцію на сонці. Принцип дії досить простий: морська вода в мисці випаровується; на плівці зверху з'являється конденсат, краплі конденсату стікають до центру, завдяки вазі предмета, що лежить зверху і  крапають в кухоль – це вже прісна, придатна для пиття вода. Якщо є можливість розпалити багаття і поставити конструкцію на вогонь  - процес дистиляції можна набагато пришвидшити.

Вчитель.  – Географ 3 вивчав найближчі водойми нашої місцевості. Йому слово.

 

Слайди 27, 28, 29 коментує географ 3.

Водойми Ананьївщини

 - Річка Тилігул.  Довжина русла річки  по території Ананьєва –  6 км .

 - Ананьївський ставок № 1. Анаьївський ставок № 2. Знаходяться  у балці Майновський яр.

- Селіванівський ставок. Знаходиться на території першої сільської ради.

    Всі ці водойми потребують збереження !

 

Слайд 30. Завдання для групи географів

         Тестування

1.  Світовий океан об’єднує:

      а)  5 океанів;               б) 4 океани.

2. Штучні водойми це:

      а) моря й океани;        б)  ставки й водосховища.

3. Який метод опріснення морської води на безлюдному острові  доцільний:

     а) дистиляція;              б) виморожування.

4. Україну омивають:

     а) океани                     б) моря

 

Оцінювання

Критерії оцінювання:

 - за проектну діяльність (8 б.);

 - за додаткове завдання ( по 1 балу за правильну відповідь)

 

       Фізкультхвилинка

 

Встаньте ті, хто завжди умивається.

Якщо ти закриваєш завжди кран -  підніми руки вгору.

Якщо ти, поливаєш кімнатні квіти, то плесни в долоні.

Якщо не смокчеш взимку бурульок – постав руки на пояс.

Якщо любиш купатись – поплавай.

Якщо переконаний, що треба берегти водойми – плесни в руку сусідові.

 

4. Виступ групи біологів

 

Слайд 31. Читає вчитель.

 Представлення групи біологів

 - Група біологів узагальнить тему «Значення води для живих організмів». Їм слово.

 

 

 

Слайд 32. Коментує біолог  1.

 - Майже все живе на Землі не може обійтись без води.  Тваринні стежки в лісі ведуть до водопою. Птахи летять до озер та річок.

 

Слайд 33. Коментує біолог 2.

           - Потреба людини у воді стоїть на ІІ місці після кисню.

- Людина за своє життя випиває в середньому 35 тонн води.

(Учні заповнюють  пункт 8 у картках).

Слайд 34. Коментує біолог 3.

 - Людина може прожити до 6 тижнів без їжі, а без води тільки 1  тиждень .

   - Втрата 2% води в   організмі призводить  до спраги.

 - Втрата 10 % води в організмі призводить  до галюцинацій.

(Учні заповнюють  пункт 9 у картках).

Слайд 35. Коментує біолог 4.

 - Вода це основа життя. Всі живі організми складаються з води. Доросла людини на 70 % складається з води, дитина  - на 80 %, кавун – це

93 % води.

 

Слайд 36. Коментує біолог 1

Життя людини без води неможливе. Вона необхідна для приготування їжі, для додержання чистоти, для вирощування рослин, розведення свійських тварин.

 

Читання вірша учнями з карток

Пам'ятаймо, люди, назавжди:

неможливо жити без води.

Це життя колиска, це дощі.

Це роса і квітка на межі.

Це тумани, ріки і моря,

Джерело у спеку. Це – життя .

 

Слайд 37. Завдання  для  групи  біологів

 Гра «Виправте помилки»:

1.    Більшу частину поверхні Землі займає суша.

2.    Прісної води на планеті набагато більше, ніж  солоної.

3.    Моря та океани містять прісну воду.

4.    Один глечик солоної води дорожчий від цілої прісної річки. 

Оцінювання

Критерії оцінювання:

 - за проектну діяльність;

 - за творче завдання (1 – 4б.).

 

V. Вивчення нового матеріалу

Вчитель.  Переходимо до найголовнішої частини нашого уроку: «Як охороняти безцінний скарб Землі – воду?». Ця тема розкрита в підручнику на с. 20 – 21. Група екологів вже опрацювала цю тему і зараз ознайомлять нас зі своїми висновками.

 

5. Виступ групи екологів

Слайд 38. Представлення групи екологів

Слайд 39. Коментує еколог 1.

Над водою нависла загроза – забруднення: стічними водами підприємств, побутовим сміттям, мулом.

Все це зменшує запаси прісної води, якої на Землі й так мало!

 

Слайди 40 - 41. Коментує еколог 2.

Одна з небезпек полягає у витіках нафти при її добуванні і перевезенні.         

Нафта, коли  розливається,  покриває океан  тонкою  жирною плівкою, де все живе гине!

  • Від забруднення водойм страждає не лише природа, а й людина.
  • Використання брудної води спричиняє більшість хвороб.

 

Слайди 42, 43, 44. Коментує еколог 3.

А знаєте ви що:

  - Кожне прання білизни у пральній машині потребує більше 100 л води.

      - Кожного разу, коли ви чистите зуби,  витрачаєте до 1 л води.

(Учні заповнюють  пункт 10 у картках).

- Наповнюючи ванну лише до половини, ви витрачаєте не менше 150 л води.

- Приймаючи душ протягом   3 хвилин  витрачається близько 50 л води.

- Через кран, де крапає вода, виливається близько 60л води за добу.

(Учні заповнюють  пункт 11 у картках).

Слайд 45.  Коментує еколог 4

Матінка Природа подбала про охорону води. Водорості та різні дрібні тварини пропускають через себе воду, очищуючи її. Це «санітари» водойм.

 

Скринька запитань до класу

Вчитель. Як ми можемо допомогти природі берегти воду?

 - Як економити воду під час миття рук?

 - Як можна економити воду, коли чистимо зуби?

 - Як економити воду під час миття посуду?

 - Як економити під час прання?

 - Як економити воду у ванній кімнаті?

 - Якщо  кран погано закривається і вода крапає, що потрібно зробити?

 - Якщо в туалеті поламаний зливний бачок, вода постійно тече. Що потрібно робити?

 - Як поводитись біля водойм?

 

 

Слайд 46. Коментує еколог 6.

Допоможи природі !  Подбай про захист води !

- Закривай кран, поки чистиш зуби.

- Користуйся душем, так витрачається   в 3 рази менше води.

- Мий руки і посуд під слабким струменем води.

 

Слайди 47 - 48. Коментує еколог 7

Не мий автомобіль на березі річки або озера!        Адже бензин виготовляють з нафти. Він теж залишає на поверхні води жирні плями.

- Не засмічуй береги водойм.

 - Долучайся до акцій охорони води.

Адже вода -  безцінний скарб Землі.

 

Вчитель. Ці всі поради є у ваших картках-пам’ятках. І запам’ятайте:

22 березня - День захисту води. Ми тоді обговоримо, що зробили ви для збереження води.

 

Слайд 49. Завдання для групи екологів

1. Створити рекламний плакат на тему «Збереження і охорона води».

2. Захистити його. Закінчити речення:   - Я зобразив…     - Закликаю людей…

Оцінювання

Критерії оцінювання:

- за проектну діяльність (8б.);

- за творчу роботу (1 – 4б.).

 

Слайд 50. Хвилинка релаксації

Уявіть, що ви на березі гірської річки. Шумить вода, перегукуються птахи (Звучить запис шуму гірської річки, співу птахів у лісі)

VІ. Узагальнення вивченого

 

6. Виступ групи казкарів

Слайд 51. Представлення групи казкарів

 

1. Слайд 52. Куліна Наталя

Казка про цінність води

Раніше люди жили в Раю. Там було все: вода, їжа. Не цінували люди цього. Розгнівався Бог і вигнав людей із Раю.

Йшли перші люди по Землі. Сил не вистачало, хотілося їсти. Але найбільше їх мучила спрага. За краплинку води готові були віддати все.

Раптом вдалині заблищала річка, природа  довкола  буяла, раділа.

Думали спочатку, що це їм видиться Рай. Але підійшли ближче і побачили справжню річку. Довго пили люди воду, умивалися, раділи. Подумали, що на Землі теж є райські куточки поблизу водойм і вирішили оселитись тут.

З тих пір люди будують свої домівки поблизу водойм, тому що вода – це життя.

2. Слайд 53.  Хомицька Владислава. 

Казка  «Принцеса Вода»

У чудовому Королівстві Хімії жила принцеса Вода. Вона була чарівницею, тому що мала дивовижні властивості, а ще була бурхливою та енергійною.

Якось батько вирішив віддати доньку заміж за того, хто зможе її утихомирити. І приїхало до Королівства Хімії багато принців.

Перший принц Вогонь. Як не намагався, не зміг утихомирити Воду. Вона постійно перетворювалася на пару і утікала від нього.

Другий принц Ґрунт теж не зміг нічого зробити. При спілкування з ним Вода ставала брудною, каламутною.

Решта принців теж проходили випробування, але в них нічого не виходило. Так продовжувалось до тих пір, поки не з’явився холодний принц Мороз. Він заспокоїв принцесу від гніву, причарував Воду.

З тих пір Вода і принц Мороз живуть разом.

 

3. Слайд 54. Молчанова Анастасія.

Казка «Жваві краплинки»

Ось чисте джерело, що пробивається з-під великого каменю.

Поцікавився камінь:

 - Послухайте, маленькі жваві краплинки, куди ви так поспішаєте і де були досі?

 - Ми, - сказали перші дві краплинки, - були сніжинками.

 - Ми були двома градинками.

 - А ми були  росинками, - обізвалися наступні.

 - Ми ніколи не буваємо в спокої. Річка – це наша домівка куди ми  завжди повертаємось. Але люди забруднюють нашу домівку. Тому річка почала ховатися під землю. А зараз ми знайшли у лісі чисте місце і вийшли на волю разом із джерельцем.

Люди, не забруднюйте річок!

 

Слайд 55. Завдання для групи казкарів

 - Які прислів’я про воду ви знаєте?

Оцінювання

Критерії оцінювання:

 - за казку (11б.)

 - за знання прислів’я (1б.)

 

 

Слайд 56.Прочитати вислів

 

Ключ для читання         

 

 

 

 

 

Слайд 57.Вчитель.

Пам’ятайте:


Земля – наша мати,

Сонце – наш батько,

Ліси – брати,

Річки – сестри.

Дощі, вітри, сніги

Мусять бути

Добрими гостями.

А ми на своїй планеті

Не тимчасові жителі,

А мудрі господарі!


 

VІІ. Підсумок уроку. Слайд 58

 Наш урок добігає кінця.

Закінчіть речення:

«Сьогодні я впевнився, що…»

«Я вже давно знав…»

«Було цікаво…»

«Мені захотілось…»

«Тепер я буду…»

 

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацюйте статтю підручника «Як охороняти безцінний скарб Землі – воду?» (с. 20 – 21)

Напишіть листівку-звертання до жителів планети  з проблеми збереження води.

 

Наш урок закінчено. Бережіть себе і все, що вас оточує!

 

(Якщо є час, можна використати слайд 59)

 - Уявіть, що ви на березі моря. Хвилі співають свою мелодію…

(Звучить запис «Музика моря і саксофон»)           

Інформаційні джерела

 

1. Програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою, 1 – 4 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2011.

 

2. Грущинська І. В. «Природознавство», підручник для 3 класу. ТОВ «Видавничий дім «Освіта».

 

3. Методичний посібник для вчителя Володарська М. О. за підручником І. В. Грущинської (К. : Видавничий дім «Освіта», 2014)

 

4. Грицай М. В. та ін. Основи екологічної безпеки: Навч. посіб. — Суми: Вид-во СумДУ, 2003. — 267 с.

 

5. uk.wikipedia.org› Вода.

 

6. uk.wikipedia.org›Вода (міфологія)

 

7. buklib.net›books/36170/ Властивості води.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Аналіз уроку

Тип уроку: комбінований (узагальнили попередні теми і ознайомилися із новим матеріалом)

Форма проведення уроку : урок – проект.

Паспорт проекту (прочитати)

Інформаційні джерела (прочитати)

 

Зміст, мета і тип даного уроку відповідають вимогам навчальної програми та віковим  особливостям учнів.

Для проведення цього уроку я обрала  роботу в малих групах. Було сформовано 6 груп : історики, дослідники, географи, біологи,  екологи, казкарі. Кожна група працювала згідно свого спрямування.

На уроці були застосовані такі методи організації навчально-пізнавальної діяльності:

 - словесні (розповідь, опис, доповіді);

 - наочні (ілюстрація рекламних плакатів, демонстрація способу опріснення води);

 - практичні (самостійна дослідницька діяльність учнів, створення казок, власних проектів Музею води, рекламних плакатів);

  - методи стимулювання інтересу до навчання (перегляд презентації, власне дослідницько-пошукова і творча діяльність учнів);

 - методи контролю та частково методи-самоконтролю.

На уроці використовувались аудіовізуальні засоби навчання.

       До уроку ввійшли такі завдання, за допомогою яких можна було перевірити теоретичні знання за темою «Вода». Це такі завдання, як:

гра «Так» чи «Ні», гра «Виправте помилки», тестування.

       На мою думку ці методи і прийоми були доцільними на даному уроці.

 

Критерії оцінювання були обумовлені з групами раніше: це  захист проекту у своїй групі – 8 балів, і за додаткове творче завдання або ж виконання теоретичного завдання від1 до 4 балів. Суму балів учні могли підрахувати самостійно.

 

Урок організовано так, що діти почувалися співавторами уроку, були активними й відповідальними, висловлювали повагу до чужих поглядів, виявляли взаєморозуміння,  взаємопідтримку й доброзичливість.

 

Протягом уроку відбулися дві фізкультхвилинки – перша рухлива, друга – релаксаційна.

 

Вид підсумку уроку я обрала змістовий та емоційний.

 

 Відхилень від плану не було. Поставлені завдання вдалося реалізувати повністю. Вважаю,  що мета уроку була досягнута.

docx
Додано
23 вересня
Переглядів
528
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку