Вінницький транспортний коледж
ПРИЙОМИ РОЗВИТКУ КОГНІТИВНИХ УМІНЬ СТУДЕНТІВ
До основних компонентів заняття як системи відносять: зміст навчального матеріалу, методи та засоби навчання, форми організації навчальної діяльності студентів.
Суттєвий вплив на визначення структури заняття та його композиції, а також перебіг і результати здійснюють учасники навчально-виховного процесу – студенти та викладачі. Від особливостей кожного із них значною мірою залежить вибір приймів пізнавальної діяльності, і продуктивність їх реалізації.
Під когнітивними вміннями розуміють (універсальні) загально навчальні вміння, володіння якими дозволяє студенту самостійно працювати з інформацією у процесі її набуття. Засвоїти знання — це означає бути здатним:
Поняття про piвні засвоєння елементів бази навчальної інформації дає таблиця 1
№ з/п |
Piвень засвоєння елементів бази знань |
Етапи формування вмінь |
Психологічна структура вміння |
1 |
Понятійний
|
Початкове вміння |
Засвоєння окремих термінів, фактів без зв'язку між ними. Мало усвідомлена мета вивчення матеріалу. Пошук способів дій. Виявлення окремих властивостей. Спроби аналізу на основі наявного життєвого досвіду. Спроби та помилки під час виконання дій |
2 |
Репродуктивний |
Уміння сприймати — вибіркові окремі вміння |
Розуміння cyті та призначення основних елементів бази знань, усвідомлення мети дiяльнocтi. Знання на основі сприймання, пам’яті. Розуміння властивостей, cnoco6iв окремих дій. Формування окремих навичок використання здобутої навчальної інформації |
3 |
Алгоритмічно - дійовий |
Високорозвинені вміння відтворювати i застосовувати знання |
Усвідомлення мети. Діяльність на основі самомотивації. Знання закономірностей явищ, процесів i зв'язків між ними. Аналіз i синтез сприйнятого. Формування типових навичок. Здатність розв'язувати типові задачі в типових умовах |
4 |
Творчий |
Формування вміння створювати нове знання |
Рушійними силами пізнання є внутрішній мотив, внутрішня мета. Знання предмета та суміжних предметів. Творче використання piзних yмінь. Розвинуті пам'ять, мислення, емоційно-вольова сфера. Здатність розв'язувати нетипові задачі в нестандартних ситуаціях |
Приступаючи до вивчення теми, викладач повинен створити модель засвоєння певного обсягу навчальної інформації, під якою розуміють перелік елементів знань з визначенням рівня засвоєння кожного елемента. До елементів бази знань відносять:
1.Поняття, факти, терміни, символи, судження.
2.Властивості, теорії, критерії, закони.
3.Правила, принципи, норми, методи, процеси, алгоритми, засоби.
Створення моделі засвоєння навчальної інформації з певної теми курсу фізики вимагає від викладача:
Наявність у людини когнітивних умінь дозволяє їй:
Когнітивні уміння — полікомпонентний феномен, у складі якого можна виділити: організаційну, операційну, інформаційну та комунікативну складові. Призначення першої полягає в навчанні студентів організовувати свою діяльність із набуття знань (планувати; уміти шукати необхідні джерела інформації, орієнтуватися в них; знати, як складати конспект, реферат, анотацію, план, розгорнутий план; уміти користуватися системою Internet здобувати необхідну інформацію з різних джерел).
Зміст операційної складової когнітивних умінь полягає в уміннях виконувати певні дії (пізнавальні, розумові, практичні) за алгоритмами, правилами, схемами.
Комунікативна складова когнітивних умінь уключає групу вмінь,
застосування яких забезпечує здійснення інтерактивного (діалогового) спілкування між учасниками. До складу інформаційної складової входять знання та вміння, необхідні для отримання нових знань і застосування їх у різних сферах людської діяльності.
Формування когнітивних умінь неможливе без перебігу когнітивних процесів, до складу яких входять: увага, сприймання, мислення, пам’ять. Усі вони взаємопов’язані в пізнавальному процесі, протікають відповідно до встановлених психологічною наукою закономірностей і потребують розвитку.
На ефективність сприймання інформації впливають його вид, характерний для кожної особистості, та кількість інформації, що надійшла до мозку від різних органів чуття. Чим більше каналів, якими інформація потрапляє до людини, тим повніша картина образу предмета, який складається в її свідомості, тим краще він запам’ятовується. За характером сприймання учнів поділяють на аудіалів, візуалів, кінестетиків, студентів із комбінованим типом сприймання.
Мислення — складний розумовий процес, продуктом якого виступають знання. У ньому виділяють три аспекти: мотиваційний, операційний і змістовий. Змістовий відображає загальновідоме положення: «Людина мислить образами, поняттями», без яких неможлива розумова дія. Процесуальний аспект мислення пов’язаний із системою розумових дій (операцій), здійснення яких у різних комбінаціях забезпечує досягнення поставленої мети. До складу розумових дій входять: порівняння, узагальнення, конкретизація, систематизація, класифікація, аналогія, аналіз, синтез, абстрагування. Кожна з цих дій має свою структуру й алгоритм виконання. Без ознайомлення з ними неможливе навчання студентів усвідомлено та компетентно здійснювати пізнавальну діяльність.
Пам’ять у пізнавальному процесі відіграє особливу роль: по-перше, виступає джерелом знань і вмінь, необхідних для отримання нового знання; по-друге, є механізмом збереження набутих знань і вмінь. За визначенням психологів, під пам’яттю розуміють процес одержання, переробки, запам’ятовування та відтворення інформації. Ефективність запам’ятовування залежить від уміння користуватися законами пам’яті, до складу яких входять: закон повторення, закон обсягу знань, закон установки, закон усвідомленого сприймання, закон першого враження, закон асоціацій, закон довжини інформаційного ряду, закон пропускної здатності людини, закон забування, закон накладання інформації та ін. Незнання цих закономірностей значно знижує результативність праці викладача й студентів.
Формування когнітивних умінь має плануватися з урахуванням чотирьохкомпонентного їх складу, можливих чотирьох рівнів засвоєння знань і особливостей перебігу кожного когнітивного процесу. Тому до прийомів розвитку когнітивних умінь повинні увійти: прийоми роботи з інформацією, її сприймання; прийоми розвитку мислення, уваги, пам’яті.
Прийоми, спрямовані на усвідомлення змісту інформації:
Творчий підхід до конструювання занять, майстерність викладачів та їх прагнення підвищити ефективність навчально-пізнавальної діяльності студентів є запорукою того, що в майбутньому заняття набуватиме нових оригінальних модифікацій і за умов появи новітніх організаційних форм, прийомів навчання він не втратить своєї значущості та допоможе студентам у кращому засвоєнні самостійно матеріалу
Література:
1.Іваницький О.І. Сучасні технології навчання фізики в середній школі:монографія-Запоріжжя-Прем’єр-2002.-266c.
2.Потапова Т.В. Технології навчання фізики як системний спосіб організації навчання//Відкритий урок-№13-15-2003.-С.37-43
3.Сиротенко Г.О. Сучасний урок:інтерактивні технології навчання.-Харків:Основа-2003.-80с.
4.Інтерактивні методи навчання. Досвід впровадження/За ред.В.Шарко-Херсон:Олді-Плюс-2005.-207с