Тема уроку: Прийоми випилювання. Випилювання контурів деталей з фанери S4.
Мета уроку:
Опорні поняття: деталь, складальна одиниця, розмічання заготовки, технологічний процес, технологічна документація, технологічна карта.
Об’єкт навчальної діяльності: рамка для розкладу.
Обладнання та матеріали: заготовки з фанери, інструменти для розмічання, лобзики, натяжні пилочки, пристосування для випилювання, кресленик рамки, шаблон рамки, технологічні карти виготовлення рамки.
Тип уроку: Комбінований.
План уроку.
I. Організаційна частина (1-2 хв.)
Рапорт чергового учня.
II. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів (10-15 хв.) (фронтальна бесіда):
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності: сьогодні на уроці ми будемо працювати над виготовленням власного виробу – настінної рамки для розкладу. Кожен з вас, користуючись здобутими на попередніх уроках знаннями та вміннями виготовить власну рамочку для свого шкільного розкладу.
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку:
- закріпити знання про технологію випилювання ручним лобзиком, підготовку його до роботи, заміну пилочки;
- набути уміння та навички випилювання ручним лобзиком прямолінійних криволінійних контурів.
V. Практична робота над виготовленням виробу (55 хв.)
Вступний інструктаж:
Знаючи властивості таких конструкційних матеріалів як фанера та ДВП, правила розмічання заготовок та прийоми випилювання лобзиком, можна самостійно виготовити корисну річ. Як правильно діяти, беручись до виконання певного проекту?
Передусім, треба визначити, буде наш виріб являти собою єдину деталь, чи буде складальною одиницею?
Складальна одиниця – виріб, що складається з декількох деталей, з'єднаних і зібраних у єдине ціле.
І рівень – усі обриси деталі виконуються за заздалегідь підготовленим шаблоном.
ІІ рівень – нижня частина деталі розмічається самостійно, верхній контур – за шаблоном.
ІІІ рівень – усю деталь розмічають шляхом перенесення розмірів на заготовку за допомогою креслярських інструментів за зразком.
Процес виготовлення виробу можна умовно розділити на кілька етапів, які називатимемо технологічним процесом.
Технологічний процес – частина виробничого процесу, що складається із послідовних дій, результатом яких є зміна стану заготовки (її форми, об'єму, шорсткості поверхні тощо).
Технологічний процес регламентується спеціальними документами – технологічною документацією.
Технологічна документація – графічні та текстові документи, котрі визначають технологічний процес виготовлення виробу.
Основна форма технологічної документації – технологічна карта.
Необхідно пояснити учням процес використання технологічної карти.
Продемонструвати техніку випилювання ручним лобзиком: правильна посадка, положення тіла, ніг і рук під час випилювання, хват лобзика та підтримування заготовки, використання пристосувань для заміни пилочок та випилювання, прийоми налаштування лобзика та випилювання.
Про всі нестандартні ситуації (травми, вихід з ладу верстатів, поламка інструментів) відразу доповідати учителю для вжиття необхідних заходів
Поточний інструктаж:
Цільові обходи робочих місць з метою надання допомоги учням у виконанні роботи, контролю організації робочого місця, правильної осанки та положення рук при випилюванні. Особливу увагу слід звернути на дотримання правил техніки безпеки (робоча зона, користування інструментом) та зосередити увагу учнів на тому, що роботу слід виконувати не поспішаючи, дотримуючись технологічних правил. Пояснити учням, що від правильної роботи лобзиком на початкових етапах випилювання залежать подальші навички роботи та її успішність.
VI. Заключна частина (15 хв.)