ознайомити з видами орнаментів, які використовують у вишивці, поняттями «рапорт», «композиція»; дати уявлення про символи в українській народній вишивці, пояснити їх значення; створювати орнаменти для вишивання, виконувати шов «косий хрестик», виховувати самостійність, акуратність і точність при виконанні робіт, інтерес до національних традицій українського народу, культуру праці,розвивати творчі здібності, логічне мислення; сприяти розвитку пізнавальних інтересів учнів; пробуджувати почуття краси, прекрасного, заохочувати до вишивання виробів
План – конспект відкритого уроку
з трудового навчання
6 клас
Підготувала вчитель трудового навчання
Кибинської ЗОШ І – ІІІ ступенів
вчитель вищої категорії
Лисенко Лариса Петрівна
Тема. Види орнаментів. Вишивання шва «косий хрестик»
Мета: ознайомити з видами орнаментів, які використовують у вишивці, поняттями «рапорт», «композиція»; дати уявлення про символи в українській народній вишивці, пояснити їх значення; створювати орнаменти для вишивання, виконувати шов «косий хрестик», виховувати самостійність, акуратність і точність при виконанні робіт, інтерес до національних традицій українського народу, культуру праці,розвивати творчі здібності, логічне мислення; сприяти розвитку пізнавальних інтересів учнів; пробуджувати почуття краси, прекрасного, заохочувати до вишивання виробів.
Очікувані результати: учні розпізнають і називають види орнаментів, дають визначення термінам «рапорт», «композиція», створюють орнамент з використанням вивчених понять.
Основні поняття: види орнаментів (геометричний, рослинний, зооморфний, антропоморфний), рапорт, композиція.
Обладнання: демонстраційне (зразки вишитих виробів, схематичне зображення виробу, малюнки орнаментів), індивідуальне (голки, нитки, тканина), мультимедійна презентація.
Тип уроку: комбінований
Методи і прийоми: словесні (бесіда, розповідь, питання-відповідь), наглядні (демонстраційний та індивідуальний матеріали), практичні (практична робота).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
• Перевірка присутніх на уроці.
• Перевірка наявності необхідних для уроку інструментів та матеріалів.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів (слайд 2)
Відповідь 1. Вишивка – це один із найулюбленіших і найпоширеніших в Україні видів декоративно – ужиткового мистецтва.
Відповідь 2. Вишивання – це технологічний процес, який супроводжується настиланням, накладанням стібків, протягуванням, закріпленням робочої нитки або інших матеріалів на вишивальній тканині. Термін Вишивка охоплюється подвійним значенням: у вузькому розумінні – декорована техніками вишивання тканина, а в широкому – це складова частина. Вид декоративно-ужиткового мистецтва, яка характеризується комплексом характеристик: історичних, стилістичних.
Відповідь 3. Стібок - це елемент ниткової строчки між двома проколами, який повторюється і є закінченим переплетенням ниток на матеріалі. У шитті швом називають місце з’єднання окремих деталей виробу нитками.
(Слайд 4) Отже тема сьогоднішнього уроку….
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя
Слово «орнамент» у перекладі з латинської мови означає «прикрашати» (слайд 5). Орнаментом прикрашають, оформляють вироби прикладного мистецтва, тому він є невід’ємною частиною цих виробів і цілком залежить від їхньої форми, призначення та матеріалу, з якого їх виготовляють. При перетворенні малюнка на орнамент добирають основні, характерні риси предмета (наприклад квітки, птаха). Мотиви тварин, птахів, рослин малюють контуром, не прагнучи до точної передачі, виокремлюючи лише головні риси. Площинне зображення таких мотивів стає частиною візерунка й поєднується з поверхнею виробу, який прикрашають.
Розрізняють такі види орнаментів – геометричні, рослинні, тваринні (зооморфні), людиноподібні (антропоморфні) (слайди 6,7).
У різних регіонах України історично склалися різні традиції вишивок. Вишивки відрізняються техніками вишивання, орнаментами, колірною гамою ниток.
Розповідь учителя
Орнамент – це візерунок, побудований на ритмічному чергуванні й організованому розташуванні елементів. Ритмічне повторення одного або кількох елементів (мотивів) орнаменту називають рапортом (латин. – повторення).
Латинське слово «композиція» означає складання окремих частин в одне ціле в певному порядку. Створення композиції являє собою творчий процес – від задуму до її ідеального втілення в життя. (Слайд 8)
У грамотно складеній композиції всі елементи взаємопов’язані, й відокремлення хоча б одного з них неможливе без порушення цілісності зображення й гармонії композиції. Композиція зазвичай складається з головних і другорядних, підпорядкованих, елементів. Головними елементами в композиції є ті, які першими привертають увагу й несуть основне смислове навантаження, концепцію зображення. Зовсім необов’язково, щоб головна частина була розташована в центрі композиції, її можна акцентувати за допомогою контрасту кольорів або її форми та розміру.
З погляду складання й характеру композиції, що завжди тісно пов’язана з формою декорованого предмета, орнамент може бути одним із трьох зазначених нижче видів. (Слайд 9)
3. Символи вишивки (робота з презентацією)(Слайд 10)
З вишивкою пов’язана вся багатовікова історія українського народу, його творчі пошуки, радість і горе, перемоги і поразки, сподівання на майбутнє.
Нанесення на одяг орнаментів у давнину мало в першу чергу магічне значення. Розміщення орнаменту на жіночих сорочках пов’язане з шануванням руки як своєрідного знаряддя праці. Орнаменти, маючи певне символічне значення, повинні були надати їй сили, вправності.
Смислове значення деяких мотивів українських орнаментів ми розглянемо. Користуючись презентацією (слайди 11).
Практична робота
Оздоблення закладки косим хрестиком
Матеріали й інструменти: голка, нитки, тканина,ножиці.
Послідовність виконання роботи:
1. Добери малюнок для оздоблення закладки.
2. Визнач виконання шва
3. Оздоб виріб вибраним швом
4.Визначте, де можна використати , цю закладку.
Правила безпечної праці під час вишивання
забруднює її, легко може поламатися та поранити пальці
в одяг, в стіл, або у випадкові речі.
Демонстрація послідовності вишивання (слайд14, 15, 16)
А тепер невелика фізкультхвилинка (слайд 17)
ІV. Закріплення нових знань і вмінь учнів
Закінчивши працювати, дайте відповідь….(слайди 18)
Слайд 19.
Відповіді – геометричний, рослинний
V. Підсумки уроку
VІ. Домашнє завдання
Продумайте та підберіть варіанти орнаментів для закінчення закладки ё1.