Призначення, можливостi i класифiкацiя систем обробки текстiв

Про матеріал
Розробка матеріалу по темі "Призначення, можливостi i класифiкацiя систем обробки текстiв"
Перегляд файлу

Тема. Призначення, можливостіі класифікація систем обробки текстів.

Мета:розглянути:призначення й можливості систем обробки текстів;класифікацію систем обробки текстів;ввести поняття:текстового редактора;текстового документа;сформувати вміння:завантажувати текстові редактори; розвивати вміння і навички роботи з системами опрацювання тексту; виховувати інтерес до вивчення предмету

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Тема, яку ми починаємо вивчати, — «Текстовий редактор». На їївивчення відводиться 4 години. У кінці теми — тематичне оцінювання у вигляді комп’ютерного тестування та практичного завдання.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1.               Клавіатура, призначення клавіш.
  2.               Робота зклавіатурним тренажером — 5 хв. (Попереднє оцінювання швидкості набору.)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми і мети уроку

До недавніх пір обробкою текстів займалися в основному професіонали: друкарки, видавці, працівники друкарень. Тепер, завдяки поширенню персональних комп’ютерів, підготовка тексту стала доступноюпрактично кожній людині, що має навички користувача ПК. Для роботи з текстовою інформацією розроблене відповідне програмне забезпечення: текстові редактори, текстові процесори, видавничі системи.Спробуємо розібратися в цих поняттях більш детально.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Текстовий процесор

Довгий час знання, яких набувала людина протягом життя, передавались усно від покоління до покоління, що не забезпечувало безперервного поповнення бази знань людства в цілому. Безперервнийпроцес збереження інформації забезпечила писемність, яка дозволяла накопичувати інформацію.

Спочатку люди викарбовували написи на камінні, потім видавлювали гострими паличками на глиняних дощечках. Писали паличками на папірусі, пензликами на шовку і перами на папері. Гусячеперо змінили ручки з металевим пером, а їх—графітові олівці, авторучки, а згодом друкарські машини.

Проте в роботі з текстами залишалося незмінним головне: щобвнести зміни в текст, його потрібно було щоразу переписувати абопередруковувати. І лише застосування комп’ютерів іспеціальних програм принципово змінило технологію роботи з текстом. У чому жполягають переваги у використанні ПК для обробки текстів? (Відповіді учнів записуються й аналізуються.)

Для роботи зтекстом на ПК використовують: текстові редактори,текстові процесори та видавничі системи. У загальному їх називаютьсистемами обробки текстів — програми, які призначені для створення, редагування й друку текстових документів.

Текстовий редактор — це програма, що дозволяє вводити, редагувати, форматувати та зберігати текст.

Текстовий процесор — це програма, що дозволяє вводити, редагувати й форматувати текст, вставляти малюнки й таблиці, перевіряти правопис, складати зміст, виконувати перенос слів та багато інших складнихоперацій.

Настільна видавнича система (НВС)—це програма, за допомогою якої можна створювати високоякісніоригінал-макети, щомістять текст і графічні зображення для тиражування в друкарні.

Наприклад:текстові редактори (Multі-Еdіt, Блокнот, WоrdРаd, Твір, Лексикон);текстові процесори (MісrоsоftWоrd, WоrdРrеfесt, ОреnОffісе,Wоrd-Stаr);настільні видавничі системи (АdоbеРаgеMаkеr, СоrеlVеnturа,Рublіshеr, QuаrkХРrеss,).

 

2. Класифікація текстовихпроцесорів

(створюємо за відповідями учнів)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Можливості текстових редакторів

(створюємо за відповідями учнів)

4. Об’єкти текстового документа

Основне місце в текстовому документі займає текст — саме томуці документи й називаються текстовими. Найпростіші текстові документи складаються тільки зтекстових об’єктів: символів, слів, речень, рядків, абзаців, сторінок. З удосконаленням систем опрацювання текстів у текстові документи почали включати й нетекстовіоб’єкти: графічні зображення, таблиці, формули, діаграми, схеми,карти тощо. З появою мультимедійного обладнання та комп’ютерних мереж список об’єктів текстових документів поповнився відео іаудіоінформацією, мультиплікацією, звуковим супроводом, посиланнями на різні мережні ресурси.Кожен зцих об’єктів має свої властивості.

 

Приклади об’єктів текстового документа та їх властивості

Об’єкт

Властивості об’єкта

Символ

Шрифт, розмір, колір, накреслення, зсув, інтервал між символами

Абзац

Відступи від країв лівого і правого поля, відступ першого рядка, вирівнювання, міжрядковий інтервал, інтервали перед абзацомі після

Сторінка

Розмір аркуша сторінки, її орієнтація, розмір полів, нумерація, колонтитули

Таблиця

Кількість рядків і стовпців, їх висота і ширина, вирівнювання по шириніі по висоті

Графічнізображення

Тип, розмір, кольори, розміщення, спосіб обтікання текстом

 

Об’єкти текстового документа можуть створюватися як засобамисамої програми опрацювання текстів, так і імпортуванням в документ з інших програм або файлів.

Над кожним об’єктом система опрацювання тексту може виконувати певні операції для зміни значень їх властивостей, застосовуючидля цього або власні засоби, або засоби іншої програми.

 

 

5. Формати файлів текстовихдокументів

Існує багато форматів файлів, в яких системи опрацюваннятекстів зберігають текстові документи. Кожна з цих систем використовує певний набір форматів, які користувач може вибрати для запису файлів залежно від потреб. У кожній ізпрограм один із форматів є стандартним і встановлений за замовчуванням. Так, наприклад,в текстовому редакторі Блокнот стандартним є формат .tхt, а в текстовому процесоріWоrd — формат .dос.

Для роботи зфайлами інших форматів системи опрацювання текстів мають у своєму складі спеціальні програми-конвертори, які перетворюють файли текстового документа зодного формату в інший.

Найпоширеніші формати файлів текстових документів та їх характеристики

Формат

Характеристики

ТХТ

У файлі зберігається тільки текст з розбиттям на абзаци і без форматування

DОС

У файлі зберігається текст, рисунки, вставлені об’єкти, значенняїх властивостей

RTF

У файлі зберігається текст, рисунки, вставлені об’єкти, значення їх властивостей. Крім того, містяться додаткові відомості про форматування об’єктів, що дозволяє опрацьовувати ці документи в різних системах опрацювання текстів різних операційних систем

 

6. Огляд середовища текстового процесора WОRD за планом:

1. Завантаження текстового процесора WОRD 2003.

2. Головне вікно текстового процесора WОRD.

3. Створення, відкриття, редагування та збереження текстових документів.

4. Використання довідкової системи.

 

V. Практичне завдання

1. Скласти порівняльну характеристику текстових редакторів Блокнот та WоrdРаd.

Очікуваний результат:

 

Текстовий редактор Блокнот

Текстовий редактор WоrdРаd

Завантаження

Пуск → Программы →

Стандартные → Блокнот

Пуск → Программы →

Стандартные → WоrdРаd

Кнопки керування вікном

відповідно команди: Свернуть, Развернуть (або Восстановить), Закрыть

Робоче поле програми

Рядок заголовка, рядок меню, вертикальна смуга прокручування

Рядок заголовка, рядок меню, панель інструментів, панель форматування, вертикальна смуга прокручування

 

Меню програми

Файл, Правка, Формат, Вид, Справка

Файл, Правка, Вид, Вставка, Формат, Справка

Створення документа

Файл → Создать

Відкриття документа

Файл → Открыть

Вибір шрифту

Формат → Шрифт → … (Шрифт, Начертание, Размер)

Формат → Шрифт → … (Шрифт, Начертаниешрифта, Размер) або кнопки на панеліінструментів Форматирование

Зберігання документа

Файл → Сохранить, Файл → Сохранитькак

Друкування документа

Файл → Печать

Робота зфайлами

.tхt

.tхt, .rtf, .dос

 

 

VІ.Формування практичних вмінь і навичок за темою «Текстовий процесор WОRD».

Практичне завдання. Інструктаж з техніки безпеки

Інструктивна картка.

1. Завантажте текстовий редактор Wоrd.

2. Створіть новий документ.

3. Введіть своє прізвище, ім’я, по батькові.

4. Змініть шрифт TіmеsNеwRоmаn(звичайний) на АrіаlBlасk (курсив).

5. Збережіть створений документ у власну папку під назвою«ПЗ1_1». Зверніть увагу на розширення (.dос).

6. Закрийте текстовий процесор Wоrd.

7. Завантажте текстовий процесор Wоrdі відкрийте свій документ.

8. Скопіюйте ім’я та вставте його 2 рази в документ.

9. Збережіть змінений документ під назвою «ПЗ1_2».

 

VІІ. Засвоєння вивченого теоретичного матеріалу

1. Фронтальне опитування

  •              Яке призначення програми текстового редактора?
  •              Як запустити програму Wоrd?
  •              Які ви знаєте елементи вікна Wоrd?
  •              Як створити новий документ?
  •              Як відкрити текстовий документ?
  •              Як зберегти документ під попереднім ім’ям (під новим ім’ям)?
  •              Як надрукувати документ?

 

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати конспект.

ІХ. Підбиття підсумків уроку

Оголошення оцінок.

docx
Додано
2 травня 2020
Переглядів
2049
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку