ПРОЄКТ «НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА. НАЦІОНАЛЬНІ ЦІННОСТІ»
Мета :
№ |
Зміст роботи |
Термін виконання |
|||||
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
||
|
Створення нового освітнього простору для учнів початкової та середньої школи з метою упровадження нового Державного стандарту базової загальної освіти, середовища для різнобічного розвитку, виховання й соціалізації особистості, яка відповідатиме вимогам часу. |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Систематична робота з вчителями 1-6-х класів щодо якісної підготовки до роботи в умовах НУШ. |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Забезпечити реалізацію оновлених цілей і змісту освіти на основі компетентнісного підходу та особистісної орієнтації відповідно до Закону « Про освіту», нового Держстандарту та Концепції НУШ. |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Сприяння участі вчителів усіх категорій у тренінгах з питань упровадження Державного стандарту базової загальної освіти, організації профільного навчання, інтеграції навчальних предметів, компетентнісного навчання. |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Формування основних компетентностей та навичок НУШ в процесі навчання і виховання. |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Запровадити соціально-психологічний супровід особистості у кризових ситуаціях. |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Технічна реконструкція навчальних приміщень, створення умов доступністі для вчителів використовувати передові технології. |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Сприятиучасті педагогів початкової та середньої школи в розробці й рецензуванні, обговоренні нових програм і підручників на засадах діяльнісного та компетентнісного підходів до навчання. |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Висвітлювати реформування освітита реалізацію Концепції «Нова українська школа» на сайті закладу освіти. |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Вивчення та узагальнення стану роботи з упровадження інноваційних процесів у ліцеї. |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Створення умов для переходу до другого етапу впровадження НУШ. |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Очікувані результати:
Національні цінності
1. Українська національна ідея.
2. Незалежність України.
3. Свобода, національна гідність і честь.
4. Патріотизм.
5. Національна ідентичність.
6. Мова, культура.
7. Пам’ять (національна, історична).
Характеристика національних цінностей
Українська національна ідея – духовна основа життєдіяльності нації, система соціокультурних координат, яка задає їй світоглядні та цілепокладаючі орієнтири, визначає ціннісні орієнтації. На побутовому рівні – це відчуття й розуміння спільності історичної долі, усвідомлене сприйняття нерозривності генетичного зв’язку нації, держави, особи, власний ідеал народу, що є узагальненим (часто інстинктивним, підсвідомим) уявленням про призначення нації та її місце в навколишньому світі. Як духовний фундамент самопізнання й самоствердження нації. В ідеалі національна ідея містить в узагальненому вигляді відповіді на питання: «Заради чого живе нація?», «Яким ціннісним орієнтирам вона надає перевагу?», «Як реалізує свій творчий потенціал в оточенні інших спільнот?».
Державна незалежність України – це політична самостійність, відсутність підлеглості, суверенітет. Сутність поняття «незалежність» полягає у можливості суб’єкта (держави, спільноти, окремої фізичної особи) приймати самостійні рішення, які підпорядковуються власним бажанням та інтересам і не потребують зовнішніх вказівок та наказів, а «самостійність» – здатність самостійно визначати цілі, завдання та методи їх досягнення, вирішувати питання і проблеми за власний рахунок, свобода вибору тієї чи іншої поведінки.
Свобода – вільний прояв себе та відповідальність за свої дії; право на вільне волевиявлення, відстоювання власних та суспільних інтересів, а також демократію та національну ідентичність. Народ, позбавлений свого національного обличчя, не може повноцінно самовиражатися та розкривати свій потенціал, забезпечувати поступ нації та держави.
Національна гідність – інтегральна цінність (надцінність), що охоплює: самоповагу, самооцінку, самоконтроль, внутрішнє визнання, самовдосконалення. Базовий елемент самосвідомості людини і нації, усвідомлення своєї неповторності не тільки як особистості, а й як нації, необхідності цінувати себе, а також аналізувати себе збоку.
Честь – соціальна цінність, яка свідчить, з одного боку (об’єктивного), про значущість особи для суспільства, що визначається у процесі суспільної життєдіяльності людей у зв’язку з її належністю до тієї чи іншої конкретної групи: соціальної, професійної, національної та іншої, а з іншого (суб’єктивного) – про особистісну значущість особи як представника соціальної, професійної, національної та іншої конкретної групи людей, що визначається на основі власного внутрішнього духовного світу, суспільної та індивідуальної свідомості й самосвідомості.
Патріотизм – високосмислове почуття-цінність, що характеризує ставлення особистості до народу, Батьківщини та до самої себе. Базовими складниками патріотизму є: почуття власної причетності до свого народу, усвідомлення спільності власної долі з долею нації; любов до того місця на землі, де людина народилася; сприяння становленню й утвердженню України як суверенної, правової, демократичної, соціальної держави; готовність відстоювати незалежність держави, служити і захищати її, розділити з нею свою долю.
Національна ідентичність – почуття нації єдиним цілим; почуття приналежності до однієї держави або однієї нації незалежно від свого юридичного статусу та громадянства; ототожнення себе з Україною, малою батьківщиною, родиною.
Мова – фундамент існування української нації і держави, визначник етнічної та національної приналежності. Саме мовою визначається, формується і закладається свідомість. Яка мова – така й свідомість. Сьогодні українська мова для кожного свідомого українця – це його персональна ділянка загального кордону самоідентифікації української нації, яку він особисто має захищати.
Культура– предметне поле формування цінностей; система перекладу цінностей сьогодення в буття людини, у зміст її життєдіяльності, спосіб побудови людського життя завдяки досвіду минулих поколінь, реалізованих і нереалізованих можливостей історичної діяльності. Культура є своєрідним підсумком всієї різноманітної діяльності людини як сукупність матеріальних і духовних цінностей, як складна ієрархія ідеалів і сенсу, значущих для конкретного суспільного організму.
Національна пам’ять – феномен суспільної свідомості, селективно збережена нацією сукупність знань, уявлень та ціннісних оцінок тих подій минулого, які справили вирішальний вплив на її становлення, самоідентифікацію, державотворчі та цивілізаційні досягнення й консенсусно сприймаються в суспільстві як найбільш значущі для його самозбереження, консолідованого існування та конструктивного розвитку в майбутньому. До відродження національної (історичної) пам’яті належить усе, що відображає історичний шлях українського народу, його боротьбу за волю аж до сьогодення, а також пам’ять про особистостей, які полягли за незалежність українського народу.
Виховні орієнтири національних цінностей: