Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення

Про матеріал
Мета.Виявити проблеми чистої води. Закріпити знання учнів про важливість чистої питної води для живого організма. Розкрити заходи щодо охорони водойм від забруднення.. Формувати практичні навички створення навчальних проектів щодо дослідження якості питної води з різних джерел та визначення фізичних і хімічних властивостей води за допомогою органолептичних методів
Перегляд файлу

Тема. Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення.Представлення результатівнавчальних проектів №9: « Дослідження якості води з різних джерел.»; №10«Дослідження фізичних і хімічних властивостей води.»

Мета.Виявити проблеми чистої води. Закріпити знання учнів про важливість чистої питної води для живого організма. Розкрити заходи щодо охорони водойм від забруднення..

Формувати практичні навички створення навчальних проектів щодо дослідження якості питної води з різних джерел та визначення фізичних і хімічних властивостей води за допомогою органолептичних методів

Тип уроку. Урок проект.

Методи навчання. Дослідницькі, спостереження, постановка експериментів, пошукові.

Обладнання. Приладдя для дослідження: склянки,фільтри, вона з різних джерел, активоване вугілля, срібна ложка, цибулина, грона горобини, презентації творчих проектів учнів

Структура уроку-проекту

№з/п

Назва етапу уроку

Час

1

Організаційний момент

1хв.

2.

Мотивація навчальної діяльності

4хв.

3.

Формування практичних вмінь

25хв.

4.

Захист творчих проектів учнів, презентація творчих робіт

10хв

5.

Рефлексія.

Техніка « Граундінг»-« Заземлення»

1хв.

6.

Вправа « Маю думку»

3хв.

7.

Домашнє завдання

1хв.

 

План і хід уроку.

  1. Орг.момент.

Вправа «Зустріч в колуарах»

        Продзвенів дзвінок,

Починається урок.

З маминої ласки,

Із шкільної казки.

Отож всі сідайте

І «12» заробляйте!

        Подивились ми направо,

Подивились ми наліво,

 

Побажаємо  разом

 Всім повітря чистого і води прозорої ,

 Щоб світились наші очі

Промінчиками сонечка.

  1. Мотивація навчальної діяльності.

-Погляньте навколо, діти. Що ми бачимо? Все навколо: і продукти харчування, і всі тіла, що оточують людину-це все хімія.

-Що є хімія для нас?

Це наше життявсе, що ми відчуваємо, бачимо навколо. Сам організм  складається  з хімічних речовин, які постійно реагують між собою.

 

«Просто знатице ще не все, знання потрібно використовувати»  -
                                                                                                                                      (Гете)

Такі прості слова, але для всіх зрозумілі нехай стануть девізом уроку на тему «Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення. Представлення результатів навчальних проектів №9: « Дослідження якості води з різних джерел.»; №10«Дослідження фізичних і хімічних властивостей води».

Саме під час уроку проекту ми повинні продемонструвати важливість теоретичних знань для виконання навчального практикуму, створення творчих проектів, уміло, з наукової точки зору підійти до вирішення екологічної проблеми про чистоту питної води та її значення для всього живого.

Завдання: Доведіть, що вода-найбільше багатство у світі, спираючись на висловлювання Антуана де Сент-Екззюпері.

Вода-основна складова організма людини, всіх живих істот на Землі, важливий компонент обмінних процесів в організмі

Проблемне питання:

-Якою повинна буть вода, яка потрапляє до живого організму?

(чистою, структурованою).

Пропоную стати справжніми технологами у дослідженні якості питної води та виявленні джерел її забруднення води на території громади, де ви проживаєте.

3.Формування практичних вмінь.

Завдання.
Виявити джерела забруднення води.Дослідити їх небезпеку для живих організмів.Користуючись довідковими джерелами інформації, які представлені у презентації до уроку, заповнити таблицю «Джерела забруднення води та їх наслідки.

Назва джерел забруднення

Забруднюючий фактор

Небезпека забруднення

1.Комунальні стоки

?????

 

2.Промисловість

?????

 

3.Механічне забруднення

?????

 

4.Сільське господарство

?????

 

5.Хімічне забруднення

???????

 

Проблемне питання.-Яка єдина причина забруднення води?

(Відповідь учнів-господарська діяльність людини).

-Які забруднювачі псують питну воду?(Одноклітинні водорості,солі, частинки пилу)

-Як ви вважаєте, чи впливає якість води на процеси життєдіяльності організмів?

Дійсно так.

Ось чому все частіше постає питання про проблему чистої води .Від її якості  залежить стан здоров»я людини.Вода, що надходить з водопроводу,здебільшого відповідає встановленим стандартам і гігієнічним нормам. Але іноді з кранів тече вода з неприємним смаком, запахом, має непрозорий стан, присмак, а під час відстоювання, з»являється осад.

-Що з водою? Чи потребує  вода  додаткового очищення?Спробуємо дізнатись.

Пропозиція: для дослідження  пропоную об»єднатись у чотири групи та  створити міні-проекти  на теми:

Навчальнйх проект : « Дослідження якості води з різних джерел»; 

№10«Дослідження фізичних і хімічних властивостей води за органолептичними властивостями»

№11 « Способи очищення води»;

№13.Еколого-економічний проект «Зберігаючи воду – заощаджую родинний бюджет».

Завдання 1.  Дослідити проблему у своєму регіоні.

2.Результати спостережень та фотоспостережень оформити у вигляді, схеми, таблиці,

3.Презентувати створений навчальний  проект, підкріпивши дослідження фотоспостереженнями.

А досліджувати проблему будуть економісти, представники санепідемстанцій та господарі власних домівок.

План навчально-дослідницького проекту
1. Виявити якість питної води за органолептичними властивостями. Скористатись додатками.   Додаток №1.

Додаток №2

Додаток №3

Додаток №4

 

 

Додаток №5

 

 

Додаток №6 Матеріал для висновку

Результати  дослідження якості води занести до запропанованої таблиці.

Показники

Вода з крану(щойно набрана)

 

Вода з крану (яка простояла 2 дні)

 

Фотодослідженння

1.Смак та присмак

 

 

 

2.Запах при температурі +60

 

 

 

3.Колірність

 

 

 

4.Каламутність

 

 

 

5.Температура при заборі проб

 

 

 

 

Висновок: то ж яку воду ми п»ємо?

(Захист дослідницьких проектів учнів)

№11Тема.«Способи очищення води в побуті.»

(Захист дослідницьких проектів учнів-додаються)

Еколого-економічний проект «Зберігаючи воду – заощаджую родинний бюджет».

Зворотній зв»язок.-Що на вашу думку є економія?(відповіді учнів)

Економія — це ощадливість у витрачанні чогось. Завдяки економії людина отримує вигоду, адже не витрачає гроші даремно. Наприклад, якщо економити електрику або воду, за них доведеться менше платити. Також економія сприяє накопиченню заощаджень — це частина доходу, яка залишається після того, як зроблено всі витрати.

Члени дослідницького проекту формулюють правила економного використання води в побуті, створюють Пам»ятку

«Загальні методи економії води в оселі».

-Не забувайте закривати воду, коли миєте руки або чистите зуби, приймаєте душ або миєте посуд. 
Це напевно самий простий і всім відомий але рідко задійснений нами метод. Але ж все, що від нас потрібно - це закривати кран в ті моменти, коли немає потреби в потоці води. Наприклад, приймаючи душ, закривайте кран, коли намилюєтесь. Адже в цей момент прямої потреби в потоці води у вас немає, і вона просто виливається в каналізацію. 
Якщо ви систематично забуваєте закривати воду в такі моменти, встановіть сенсорні змішувачі. Вони самі автоматично перекривають потік води. Так, вони не дешеві, але отриманий ефект від їхнього використання окупиться не одноразово.

-Вторинна сировина. 
Вода, якою ми миємо фрукти, наприклад, відмінно підійде для поливу квітів.

-Перевірка та ремонтні роботи. 
Тут теж все дуже легко та зрозуміло. Обов'язково перевірте свою водопровідну систему на пошкодження та поломки: чи не протікає бачок та не прокапує змішувач. Це допоможе не тільки економити воду, але й гроші, які через зламану сантехніку ви можете витратити на ремонт сусідської затопленої квартири. 

-Існують точкові методи економії води в оселі

Аератор. 
Це одне з найбільш ефективних та найбільш доступних засобів для економії води, як на кухні, так і у ванній кімнаті. За допомогою цього необхідного засобу ви можете заощадити до 6 літрів води за хвилину. Тобто замість звичних нам 15 літрів, ми витратимо всього лише 9, без втрати якості миття. Весь секрет у тому, що аератор забезпечує циркуляцію повітря через воду. Саме тому він дозволяє створити ефективний струмінь води, при цьому знижуючи її витрати і підвищуючи якість споживання.

-Подвійна система зливу. 
Унітази сучасного зразка оснащені подвійною системою зливу: 3 і 6 літрів або 2 і 4. Навіщо? Для економії води. Така система дозволяє використовувати не всю відразу воду в бачку, а розділити на два використання. 
Якщо у вашому бачку унітаза такої системи немає, створіть її самостійно. При стандартному зливі, ви витратите 6 літрів води. Ви з легкістю можете зменшити цю кількість всього лише помістивши в бачок наповнену 2-х літрову пластикову пляшку води

І ще кілька секретів економії води від Європейців навздогін.

В Європі економія води більше схожа на жадібність, але все ж має право на життя. У багатьох будинках Європи, приймаючи душ, люди включають воду тільки тоді, коли потрібно намочитись, а потім щоб змити гель з тіла. Англійці інколи навіть не змивають гель, а просто витирають його з тіла! 
Багато хто зберігає воду після прийняття душу, щоб використовувати її для миття підлоги. Посуд миють тільки холодною водою, тому купують тільки ті засоби, які добре розчиняються в холодній воді, або які не вимагають змивання. Ванну приймають тільки в будинках з великим достатком.

(Захист  проектів економії води у власних родинах-колективний  родинний еколого-економічний проект )

 

Проект №1. Як моя сім‘я економить воду:

-Завжди перевіряти кран на справність.

-Закриваємо кран коли чистимо зуби.

-Миємося в душі.

-Коли миємо посуд закриваємо кран.

-Щільно закриваємо кран, щоб вода не витікала.

-Завжди рахуємо кількість витраченої води.

№2-Захист творчого проекту
«Кожна краплина має значення для життя!»

  

(Творчі роботи учнів та презентації проектів додаються)

Рефлексія.

-Які наслідки забруднення водойм виникають через:

- сміттєзвалища на березі річки,балки,озера

-нафтову аварію,

-побудову автошляхів вздовж русла річки.

 

Завдання  до вправи « Спрогнозуй наслідки!»

   По середині великого аркуша паперу накреслити  коло, у першій половині якого написати одну із запропонованих вище думок, наприклад: “Сміттєзвалище на березі річки”. Спрогнозувати наслідки даної проблеми на здоров»я людини саме цього виду забруднення. Зробити надписи на  кружечках, намальованих навколо центрального. На  другій половині кола  підписати-вода-джерело життя. Допишіть про цілющі властивості води.

-Що ж повинно перемогти у світі:

Екологічна свідомість, бережливість,економне  відношення до цілюшого джерела на Землі? Чи руйнування екосистеми? Інфекційні захворювання в результаті вживання брудної питної води?

Техніка « Граундінг»-« Заземлення»-профілактика тривожності

підведення підсумків.

Назвати 5 важливих цілющих властивостей води

Назвати 4 органолептичних властивостей ,за якими визначають якість питної води

Назвати 3 кольори води у досліджуваних джерелах

Назвати 2 важливих процеси в організмі, що відбуваються за допомогою води

Назвати 1 висловлювання, яке є найціннішим по відношенню до води.

Відповіді юних дослідників.

Кожна клітинка живого-краплинка води. Це ї є життя !

Вправа «Маю думку»

-Яку позицію повинна займати людина у світі, щоб вода на планеті була екологічно чистою, цілющою,лікувальною? Прохання висловити думку  незвичайно,творчо, використовуючі хімічні поняття, ,пов»язані з народною творчістю, вкладаючи екологічний та здоров»язбережувальний зміст у відповіді. (Відповіді: бережливе відношення до довкілля:води, повітря, грунту, бо вони створюють умови для існування живого так як у кожній клітинці періодичної системи існує порядок і злагода між хімічними елементами.) Учениця запрошує у світ казки «Пригоди у чарівному місті Хімія»

В одному чарівному місті Хімія, на вулиці Менделєєва стояв багатоповерховий будинок. В цьому будинку жили незвичайні чоловічки- хімічні елементи. Кожен з них жив у своїй квартирі під певним номером та на певному поверсі (періоді). Наприклад, поважний пан Гідроген жив у квартирі №1 на І поверсі, король всього живого на Землі  Оксиген у квартирі №8 на ІІ поверсі, пан Ферум у квартирі №26 на ІV поверсі. В цьому будинку завжди панував порядок та злагода.  Чоловічки ходили один до одного в гості, святкували разом свята. Коли найкращі друзі збиралися разом, то вони утворювали хімічну формулу речовини. Так, давні друзі Кальцій, Карбон і Оксиген   могли утворити хімічну формулу крейди (СаСО3), а Карбон, Гідроген і Оксиген - глюкози (С6Н12О6). А поважний Гідроген з корольом всього живого-цілющу воду, яка є розчинником багатьох хімічних речовин. Саме цим вона пишалась.

І все б було добре, якби одного разу пан Лоуренсій не виявив свого невдоволення. Річ у  тім, що він жив в останній квартирі під  номером 103  цього чарівного будинку. Він вважав, що того, хто живе поверхом вище (в І, ІІ, ІІІ періоді),  помічають найчастіше, з ним товаришують інші елементи та  утворюють   хімічні формули. Цей пан почав  сіяв  розбрат між жителями.

    

            В багатоквартирному будиночку поселився  безлад… Чоловічки почали сваритися між собою та переїжджати з місця на місце. Вони   заздрили один одному. Кожному здавалося, що він достойний кращої квартири та  кращого поверху. Друзі перестали товаришувати та  утворювати хімічні формули речовин. Через це у світі почали зникати сіль, сода, вода….

Новини про події, які відбуваються у місті Хімія, дійшли до доброго Чарівника. Він негайно вирушив у місто, щоб навести там лад. Чарівник зумів пояснити жителям, що кожен із них є найважливішим. Адже, якщо елементи не будуть жити у мирі, злагоді, то не вийде  хімічної формули й світ залишиться без корисних речовин.  Чарівник переконав  пана  Лоуренсія в тому, що будиночок тримається на всіх його жителях і кожен з них є важливий і  виконує певну роль у цьому чарівному місті Хімія. Нарешті до будиночка повернувся спокій. Чоловічки почали знову товаришувати один з одним, а також не забували пана Лоуренсія. Він став бажаним гостем у кожній квартирі. А цілюща вода раділа від того що у своєму складі розчинює безліч речовин і є універсальним розчинником.

Повідомлення учня « Хліб-батько, вода-мати»

Люди здавна шанують воду. На знак пошани чоловіки знімали шапки, коли пили воду. Жінки зранку одягали чисте вбрання та йшли за водою.Приносили стільки, щоб вистачило на цілий день.Після цього вони переодягались.У робочій одежі жінки виконували господарські роботи.Цінували воду, бо вона має лікувальні, зміцнювальні, цілющі властивості, бережливо відносились до кожної її краплинки.

 

Отже , бережливе відношення до довкілля:води, повітря, грунту має велике значення , бо вони створюють умови для існування всього живого на Землі так ,як і у кожній клітинці періодичної системи існує порядок і злагода між хімічними елементами.

 

 

 

Домашнє завдання.

1.Створити Пам»ятку : « Вода-це життя. Бережи кожну краплину!»

2.Створити :а)-модель формули води б)- модель структурованої живої води в)-модель цілющої краплини води

3. Створити екологічну листівку « Вода-джерело життя»

(Завдання на вибір)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                    Літературні джерела:

1.Вода як розчинник. Хімія: підручник для 7 кл. закл.заг.серед.освіта/ П. Попель, Л.Криля.-Київ:ВЦ « Академія»,2020,с.169

2.Домашній експеримент. Хімія: підручник для 7 кл. закл.заг.серед.освіта/ П. Попель, Л.Криля.-Київ:ВЦ « Академія»,2020,с.203

3.Значення води і водних розчинів для людини Хімія: підручник для 7 кл. закл.заг.серед.освіта/ П. Попель, Л.Криля.-Київ:ВЦ « Академія»,2020,с. 192

 4.Значення води і водних розчинів Хімія: підручник для 7 кл. закл.заг.серед.освіта/ П. Попель, Л.Криля.-Київ:ВЦ « Академія»,2020,с.190

 5.Охорона водойм від забруднення Хімія: підручник для 7 кл. закл.заг.серед.освіта/ П. Попель, Л.Криля.-Київ:ВЦ « Академія»,2020,с.200

6.Очищення води в домашніх умовах Хімія: підручник для 7 кл. закл.заг.серед.освіта/ П. Попель, Л.Криля.-Київ:ВЦ « Академія»,2020,с. 201

 7.Поширеність у природі Хімія: підручник для 7 кл. закл.заг.серед.освіта/ П. Попель, Л.Криля.-Київ:ВЦ « Академія»,2020, с.166

8.Проблема чистої води Хімія: підручник для 7 кл. закл.заг.серед.освіта/ П. Попель, Л.Криля.-Київ:ВЦ « Академія»,2020,с.198

 9.Проблема чистої води.Хімія: підручник для 7 кл. закл.заг.серед.освіта/ П. Попель, Л.Криля.-Київ:ВЦ « Академія»,2020,с.196

 10.Хімія-природнича наука Хімія: підручник для 7 кл. закл.заг.серед.освіта/ П. Попель, Л.Криля.-Київ:ВЦ « Академія»,2020,с.5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10.Проблема чистої води.Хімія: підручник для 7 кл. закл.заг.серед.освіта/ П. Попель, Л.Криля.-Київ:ВЦ « Академія»,2020,с.196

 

 

 

 

 

 

9.Хімія-природнича наука с.5

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
26 травня 2023
Переглядів
399
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку