Проблематика роману «Вир» Г.Тютюнника. Колоритні національно виразні характери у творі. Майстерність мови твору

Про матеріал
У розробці подається перелік проблем твору "Вир", план-характеристика Тимка; літературні диктанти (за змістом і "Назви художній засіб"); пропонуються схеми, що містять імена героїв певної родини
Перегляд файлу

Урок 2. Проблематика роману «Вир» Г.Тютюнника. Колоритні національно виразні характери у творі. Майстерність мови твору

Тип: комбінований.

Мета: опрацювати проблематику роману; проаналізувати характери героїв; розвивати вміння виокремлювати мотиви, проблеми, обговорювати їх з позиції сьогодення; виховувати національно-свідомих громадян України.

Обладнання: портрет письменника, літературний диктант

Хід уроку

І.Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація знань.

1. Перевірка домашнього завдання (Придумайте продовження долі певного героя (Тимка, Юлі, С.Джмелика тощо)).

2. Літературний диктант за змістом першої книги:

1) Хто з родини Вихорів «вдався в проїжджого молодця»:

а) Йонька;      б) Тимко;

в) Федот;      г) Гаврило.

2) Поясніть фразеологізми: рота роззявив -…, полум’ям дихає - …, шилом нікуди ткнути - … .

3) Який художній засіб ужито в реченні: «Тихий вітер гладив трави, сушив мокрі сорочки на косарях»:

а) порівняння; б) синекдоха; в) уособлення; г) епітет.

4) Хто з синів Йоньки був військовим:

а) Тимко; б) Гаврило; в) Федот.

5) Хто в сімї Вихорів «хитрий і потайний»?

А) Гаврило; б) Уляна; в) Федот; г) Йонька; ґ) Тимко.

6) Назвіть героя роману: « …товста, туго заплетена коса…червону ситцеву блузку ворушив вітерець, вузенька боса ступня залишала на ріллі глибокі сліди»?

А) Уляна; б) Юля; в) Орися; г) Санька.

7) Назвіть ім’я голови троянівської артілі: а) Гнат; б) Валентин; в) Оксен; г) Павло.

8. Час, який охоплюють події , описані в першій книзі.

А) зима-літо; б) зима-осінь; в) весна – зима; г) весна-літо.

ІІІ. Основний етап.

  1. Проблематика твору:
  • Людина і земля;
  • Розкуркулення та його наслідки;
  • Колективізація;
  • Атмосфера недовіри й доносів;
  • Родинне виховання;
  • Любов і зрада;
  • Життя і смерть;
  • Мир і війна;
  • Чесність і брехливість.

/Знайти цитати (або переказати епізод), які б підтверджували ту чи іншу проблему твору/

  1. Образи твору.

/За поданими схемами учні обирають героя, що найбільше сподобався, складають план-характеристику обраного образу, за яким характеризують героя/

Схема № 1

Родина Вихорів

 

Йонька   Уляна

Діти

 

 

  Діти    Дружина Юля   Дружина Орися

- Петрусь (років 10);        Син Матвійко 

- донька (років 4).

Схема № 2

Родина Гамаліїв

 

Інокентій

 

Син Оксен  Олена

  Діти

син Сергій  донька

Схема № 3

 

 

 

 

Батько-паламар

Гнат    Настя

Донька

Схема № 4

 

 

 

Прокіп   Одарка

Донька Орися

 

Схема № 5

 

 

 

 

Василь  Марія

Діти

 

 

 

 

 

Тимко Вихор

  1. Найменший син Уляни. Зовнішність (с.10, 11, 94, 288, 335, 456)
  2. Риси вдачі селянина-хлібороба:
  • Працьовитість (с.40, 94, 288);
  • Любов до землі (с.41);
  • Витривалість (с. 120);
  • Чесність і справедливість (с.182, 213, 267, 352, 354);
  • Відчайдушність(с. 239, 251, 474);
  • Вірний товариш (с. 337);
  • Сміливість (с. 18, 263, 356, 485, 486, 495, 496).
  1. Любов до Орисі (с.245, 249, 258).
  2. Патріот рідної землі.

 

ІV. Закріплення.

Літературний диктант «Назви художній засіб»

  1.  «І ходить Митяга…з нечесаним чубом, ні за холодну воду не береться».
  2. « Я – раз і вскочив у дупло… А там дерева ростуть не такі, як у нас, а в п’ятьох не обіймеш».
  3. « Сонце червоним півнем билося в сільрадівських вікнах».
  4. « Село аж ахнуло, коли дізналося про те, що Павло Гречаний працює на фермі».
  5. «Район наказав нам переселяти хутори».
  6. « Навколо в обіймах степової тиші ніжилася земля…».
  7. « Воли безшумно, як тіні, бродили по горі, обдуваючи росу  трав…».
  8. « Сонце пекло так, що трава була тепла і люди бродили в ній, мов у купелі».
  9. «Пройшовши по небу, тепла, тиха червнева ніч стала оволодівати і землею; безмежний степ вщухав, корився, ніжніша і м’якшав від її пестощів…».
  10.  « Розіклали багаття, і синій димок, гнаний вечірньою прохолодою, послався по землі, облизуючи з обох боків чорну могилу».
  11.  « Ти, Гнате, їдь тихо, бо то такі дядьки, що намилять тобі шию, а потім з неї витяжки зроблять».
  12.  « На майдані сірячини, кожухи. Тужурки, пошматовані шинелі, подерті валянки…, заячі шапки, військові кашкети з навушниками з ганчір’я, суконні «бурки»… Бороди, бороди, бороди».

Відповіді:

1.Фразеологізм.   7. Порівняння.

2. гіпербола.    8. Порівняння.

3. Порівняння.    9. Метафора.

4. Метонімія.     10. Метафора.

5. Метонімія.    11. Фразеологізм.

6. Уособлення.   12. Метонімія.

V. Підсумок.

 

Література:

Тютюнник Г. М. Вир: Роман / Г. М.Тютюнник. – К.: Дніпро. – 1984. – 534 с.

 

docx
Додано
18 листопада 2018
Переглядів
2422
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку