Продуктивні шляхи формування креативного критичного мислення студентів на заняттях англійської мови.

Про матеріал
З педагогічної точки зору критичне мислення – це комплекс мисленнєвих операцій, що характеризується здатністю людини: аналізувати, порівнювати, синтезувати, оцінювати інформацію з будь-яких джерел; бачити проблеми, ставити запитання; висувати гіпотези та оцінювати альтернативи; робити свідомий вибір, приймати рішення та обґрунтовувати його.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Продуктивні шляхи формування креативного критичного мислення студентів на заняттях англійської мови«Не достатньо мати гарний розум, головне – правильно його використовувати» (Р. Декарт).

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Що ж таке критичне мислення? Критичне мислення – складне й багаторівневе явище. Мислити критично означає вільно використовувати розумові стратегії та операції високого рівня для формулювання обґрунтованих висновків і оцінок, самостійне прийняття рішень

Номер слайду 4

Критичне мислення. З педагогічної точки зору критичне мислення – це комплекс мисленнєвих операцій, що характеризується здатністю людини:аналізувати, порівнювати, синтезувати, оцінювати інформацію з будь-яких джерел;бачити проблеми, ставити запитання;висувати гіпотези та оцінювати альтернативи;робити свідомий вибір, приймати рішення та обґрунтовувати його.

Номер слайду 5

Критичне мислення має такі характеристики:1. Самостійність. Ніхто не може мислити за людину, висловлювати її думки, переконання, ідеї тощо. Мислення стає критичним, тільки якщо носить індивідуальний характер.2. Постановка проблеми. Критичне мислення досить часто починається з постановки проблеми, тому що її розв’язання стимулює людину мислити критично. Початок рішення проблеми - це збирання інформації, бо роздумувати "на порожньому місці" фактично не можливо.3. Ухвалення рішення. Закінчення процесу критичного мислення - це ухвалення рішення, що дозволить оптимально розв’язати поставлену проблему.4. Чітка аргументованість. Людина, що мислить критично, повинна усвідомлювати, що часто проблема може мати кілька рішень, тому треба підкріпити обраний варіант вагомими, переконливими власними аргументами, які б доводили, що її розв’язання є найкращим, оптимальним.5. Соціальність. Людина живе в соціумі. Тому доводити свою позицію вона повинна у спілкуванні. Під час спілкування, диспуту, дискусії людина поглиблює свою позицію або може щось змінити в ній

Номер слайду 6

Критичне мислення складається з трьох етапів. Кожен з них має свої цілі і завдання, а також набір прийомів, спрямованих спочатку на активізацію дослідницької, творчої діяльності, а потім на осмислення і узагальнення набутих знань. Перший етап - «виклик»;,другий етап - «осмислення» ; третій етап - «рефлексія» - роздуми.

Номер слайду 7

Базова техніка формування критичного мислення може застосовуватися вчителем щодня. Її ключові етапи:1. Виклик. Ціль – формування особистого інтересу для отримання інформації. Студенти мають подумати та розповісти іншим (за допомогою індивідуальної, парної, групової роботи; бреінстормінгу; спільних прогнозувань; озвучування проблемних питань тощо) про те, що вони знають з обраної теми для обговорення – так отримані раніше знання усвідомлюються і стають базою для засвоєння нових. Задача вчителя на цьому етапі – узагальнити знання студентів, допомогти кожному визначити «своє особисте знання» і основні цілі для отримання нових.

Номер слайду 8

2. Осмислення. Студенти знайомляться з новою інформацією. При цьому вони мають відслідкувати своє розуміння і записувати у вигляді питань те, що вони не зрозуміли –для того, щоб пізніше заповнити ці «білі плями». Після ознайомлення з інформацією кожен студент має сказати про те,які орієнтири/фрази/слова допомогли йому зрозуміти інформацію, а які, навпаки, заплутували. Головний принцип етапу осмислення – вчитель має давати студентам право/установку на індивідуальні пошуки інформації з подальшим груповим обговоренням та аналізом.

Номер слайду 9

3. Рефлексія. Студенти мають обдумати те, що вони взнали та як включити нові поняття в свої уявлення; обговорити, як це змінило їхні думки, бачення, поведінку.

Номер слайду 10

Прийоми і стратегії критичного мислення

Номер слайду 11

Критичне мислення. Це вміння активно, творчо, індивідуально сприймати інформацію, оптимально застосовувати потрібний вид розумової діяльності, різносторонньо аналізувати інформацію, мати особисту незалежну думку та вміти коректно її відстоювати, уміти застосувати здобуті знання на практиці. Критичне мислення - це здатність людини чітко виділити проблему, яку необхідно вирішити; самостійно знайти, обробити й проаналізувати інформацію; логічно побудувати свої думки, привести переконливу аргументацію; здатність мислити мобільно. Обирати вірне рішення проблеми; бути відкритим до сприйняття думок інших й одночасно принциповим у відстоюванні своєї позиції.Є ще багато різноманітних визначень, але, як бачимо, суть одна й та ж - самостійне, незалежне мислення.

Номер слайду 12

Прийоми і стратегії1) “ Мозковий штурм”Основна мета “навчального мозкового штурму" - розвиток творчого типу мислення. Отже, вибір теми для його проведення прямо залежить від кількості можливих варіантів вирішення тієї чи іншої проблеми."Навчальний мозковий штурм" зазвичай проводиться в групах чисельністю 5-7 осіб. Перший етап - це створення банку ідей, можливих рішень проблеми. Приймаються і фіксуються на дошці або плакаті будь-які пропозиції. Критика і коментарі не допускаються. Регламент - до 15 хвилин. Другий етап - колективне обговорення ідей і пропозицій. На цьому етапі головне - знайти раціональне в будь-якому з речень, спробувати поєднати їх у ціле. Третій етап - вибір найбільш перспективних рішень з точки зору наявних на даний момент ресурсів. Цей етап може бути навіть відстрочений у часі та проведено на наступному уроці.

Номер слайду 13

2) Розбиття на кластери. Кластер («гроно») - виділення смислових одиниць тексту та графічне їх оформлення у визначеному порядку у вигляді грона. Кластери можуть стати провідним прийомом і на етапі виклику, рефлексії, так і стратегією уроку в цілому. Роблячи якісь записи, замальовки для пам'яті, ми часто інтуїтивно розподіляємо їх особливим чином, компонуємо за категоріями. Кластер - графічний прийом систематизації матеріалу. Правила дуже прості. В центрі - це наша тема, а навколо неї великі смислові одиниці. Система кластерів охоплює більшу кількість інформації, ніж ми отримуємо при звичайній роботі. Цей прийом може бути застосований на стадії виклику, коли ми систематизуємо інформацію, отриману до знайомства з основним джерелом (текстом) у вигляді питань або заголовків смислових блоків. Цей прийом має великий потенціал і на стадії рефлексії: виправлення невірних припущень у попередніх кластерах, заповнення їх на основі нової інформації. Дуже важливим етапом є презентація нових кластерів. Завданням цієї роботи є не тільки систематизація матеріалу, але і встановлення причинно-наслідкових зв'язків між «гронами»

Номер слайду 14

Номер слайду 15

3) Кола по водіЦей прийом є універсальним засобом активізувати знання учнів та їх мовленнєву активність на стадії виклику. Опорним словом до цього прийому може стати досліджуване поняття, явище. Воно записується в стовпчик і на кожну букву підбираються іменники (дієслова, прикметники, стійкі словосполучення) до досліджуваної темі. По суті це невелике дослідження, яке може початися в групі і мати продовження вдома. Наприклад,тема уроку: “Пори року. Погода”/“Speaking about seasons and the weather”.windywinterwarmautumnhotsummerrainy

Номер слайду 16

4) «Тонкі» і «товсті» питання. Таблиця «тонких» і «товстих» питань може бути використана на будь-якій з трьох стадій уроку. Якщо ми користуємося цим прийомом на етапі виклику, то це будуть питання, на які наші студенти хотіли б отримати відповіді при вивченні теми. Студентам пропонується сформулювати питання до теми в формі «тонких» і «товстих» питань. Далі вчитель записує на дошці низку питань і просить учнів (індивідуально або в групах) спробувати відповісти на них, аргументуючи свої припущення. По ходу роботи з таблицею у ліву колонку записуються питання, що вимагають простої однозначної відповіді. В правій колонці записуються питання, що вимагають докладної, розгорнутої відповіді; питання, на які вони самі поки не можуть відповісти, але хотіли б знайти на них відповіді. Після того як прозвучать відповіді на дані питання, студентам пропонується прочитати або прослухати текст, знайти підтвердження своїм припущенням і відповісти на «тонкі» і «товсті» питання. На етапі осмислення змісту прийом служить для активної фіксації питань по ходу читання, слухання; при рефлексії - для демонстрації розуміння пройденого. На етапі рефлексії дається завдання скласти ще 3-4 «тонких» і «товстих» питання, занести їх до таблиці, попрацювати з питаннями в парах, вибравши найбільш цікаві, які можна задати всьому класу.

Номер слайду 17

Номер слайду 18

5) Метод Інсерт (insert)При читанні тексту учні на полях розставляють позначки (бажано олівцем, якщо ж його немає, можна використати смужку паперу, яку поміщають на полях вздовж тексту). Позначки повинні бути наступні:v- якщо те, що ви читаєте, відповідає тому, що ви знаєте;- - якщо те, що ви читаєте, суперечить тому, що ви вже знали, чи думали, що знали;+ якщо те, що ви читаєте, є новим для вас;? якщо те, що ви читаєте, незрозуміло, чи ви хотіли б отримати більш докладні відомості з цього питання. Після читання тексту з маркуванням учні заповнюють маркувальну таблицю Інсерт, що складається з 4-х колонок. Причому, заповнюється спочатку 1-я колонка по всьому тексту, потім 2-я і т.д.

Номер слайду 19

6) Фишбоун. У «голові» цього скелета позначена проблема, яка розглядається в тексті. На самому скелеті є верхні і нижні кісточки. На верхніх студенти зазначають причини виникнення досліджуваної проблеми (ці записи вони можуть зробити і на стадії виклику, до читання тексту, в результаті актуалізації своїх знань і досвіду). Навпроти верхніх кісточок розташовуються нижні, на яких учні по ходу читання виписують факти, що відображають суть, факти. Факт додає проблемі ясність і реальні обриси, дозволяють говорити не про абстрактне рішення, а про конкретний механізм. Можливе додавання верхніх і нижніх кісточок, розширення представлених відомостей. При цьому технологія роботи може змінюватись.

Номер слайду 20

7) Стратегія «Джигсо» (Мозаїка) - Студенти групи об’єднуються у постійні групи (кількість студентів – це кілька частин у тексті). Кожен студент має певний номер. - Текст поділяється учителем на логічно завершені частини. - Кожна частина вивчається певною експертною групою, яка формується за однаковими номерами, за кольоровими картками. - Робота експертних груп. Студенти вивчають свою частину, готуються донести її зміст до своїх товаришів у постійній групі. Отже, кожен студент вивчає свою частину тексту, але за допомогою товаришів (експертів з іншої частини) повинна сприйняти весть текст в цілому. - Повернення експертів до постійної групи і взаємонавчання. - Перевірка засвоєння змісту і цілому всіма студентами. Метою даного прийому є вивчення та систематизація великого за обсягом матеріалу. Для цього потрібно спочатку розбити текст на смислові уривки для взаємонавчання. Кількість уривків повинна збігатися з кількістю членів груп. Наприклад, якщо текст розбитий на 5 смислових уривків, то в групах (назвемо їх умовно робочими) - 5 осіб.

Номер слайду 21

8) Прийом «Читання із зупинками»Матеріалом для використання прийому "Читання із зупинками" служить розповідний текст. Неодмінна умова для використання даного прийому - знайти оптимальний момент в тексті для зупинки. Ці зупинки - своєрідні штори: по одну сторону знаходиться вже відома інформація, а по іншу - зовсім невідома інформація, яка здатна серйозно вплинути на оцінку подій. Цей прийом вимагає не тільки серйозного коригування власного розуміння, але іноді навіть відмова від колишньої позиції. Але відмова не під чиїмось впливом, а в результаті особистої роботи з текстом, самостійного освоєння нового. Для школярів середньої ланки такими текстами можуть служити невідомі дітям казки і розповіді за сюжетною лінією. Прийом «Читання із зупинками» розвиває в учнів такі вміння: аналізувати текст; ставити запитання; доводити свою точку зору; виділяти головну думку тексту

Номер слайду 22

9) Творча форма рефлексії - Синквейн. Синквейн - це вірш, який вимагає синтезу інформації і матеріалу в стислих виразах. Слово синквейн походить від французького, яке означає «п'ять». Таким чином, синквейн - це вірш, що складається з п'яти рядків. Правила написання синквейну: В першій сходинці тема називається одним словом (зазвичай іменником). Другий рядок - це опис теми в двох словах (двома прикметниками ). Третій рядок - це опис дії в рамках цієї теми трьома словами (дієслова). Четвертий рядок - фраза з чотирьох слів, що показує відношення до теми (почуття однією фразою). Останній рядок - це синонім з одного слова, який повторює суть теми. Camel. Kind and big. Help, carry, eat. Ship of the desert A strong animal. Тема для синквейна обирається спільна для всіх учнів за матеріалами прочитаного або прослуханого тексту для подальшого обговорення складеного “резюме”. Метою синквейна є розвиток умінь вчитуватися, вслухуватися, виділяти головне, визначати власну позицію до отриманої інформації. Синквейн підштовхує учнів до розмірковувань та критичного аналізу теми. Вірші, складені в парах, можна представити на обговорення класу.

Номер слайду 23

10) Читання (перегляд, прослуховування) з зупинками. Цей прийом ефективний при роботі над читанням тексту проблемного змісту, а так само при роботі з аудіальними і візуальними посібниками. Прийом «Читання із зупинками» допомагає опрацьовувати матеріал детально. Крім того, учні мають можливість пофантазувати, оцінити факт або подія критично, висловити свою думку. Тут відбувається навчання як критичного мислення, так сказати рефлексії, на стадії осмислення матеріалу, так і творчого, на стадії прогнозування подій. Всі наявні лексико - граматичні навички затребувані, оскільки від учнів вимагається зв'язне монологічні висловлювання. Якщо така мета є, то можна направити мовленнєву діяльність учнів у конкретному граматичному руслі, наприклад, на стадії прогнозування, активізувати структури майбутнього часу й умовного способу.

Номер слайду 24

11) Дискусія. Одним з найбільш успішно і широко застосовуються прийомів роботи вчителя з навчання спілкуванню є дискусія . Це особлива форма колективного співробітництва, викликає активну напружену розумову діяльність. З допомогою дискусії вчитель вміло включає учнів у значимі для них, різноманітні життєві ситуації, що викликають у них бажання говорити і спілкуватися і надає можливість висловити свою точку зору, своє розуміння обговорюваного питання.

Номер слайду 25

12)Стратегія рейтингу(What’s Your Rating?) базується на обговоренні у парах запропонованої ситуації шляхом порівняння зі стандартом, прийнятим у суспільстві. Учні, оцінюючи власні риси, звички, погляди, порівнюють їх з поглядами інших, позначають результат порівняння на шкалі цінностей (bad – neutral – perfect) і конструюють різні типи мікродіалогу, враховуючи структуру: встановлення контакту – висловлення позицій – завершення контакту.

Номер слайду 26

13) Технологія етапів (Milestones)Розвиває у студентів уміння визначати послідовність дій у процесі вирішення проблеми крок за кроком, планувати діяльність. Якщо учні вперше працюють за даною технологією, то схема етапів може бути запропонована вчителем. Після обговорення у парах етапів розв’язання завдання та їх ранжування учні презентують діалоги, аргументуючи свої позиції.

Номер слайду 27

14)Сходинка пріоритетів (Priority Ladder) Вміння зіставляти та робити оціночні судження розвиває прийом сходинка пріоритетів (Priority Ladder): студенти визначають власні пріоритети серед об’єктів, явищ, цінностей і розташовують їх на відповідних щаблях. Результатом роботи у парі є мікродіалог за схемою: 1) мій перший/ другий/ третій вибір; 2) пояснення мого вибору; 3) приклад. Example: Decide on your priorities among the following notions: sport, money, education, friends, family, work. Compare your priorities with your partner in the form of a micro-dialogue. Очікувана відповідь учнів (фрагмент): A – My first choice is sport, because.... And what’s yours? B – It’s... and why did you choose money for the second place?

Номер слайду 28

Висновки   Формула успіху проста: - вміти самостійно вчитися і працювати з джерелами інформації; - мати особисту точку зору і вміти її аргументувати; - вміти бачити проблеми; - вміти застосовувати свої знання для розв’язання життєвих проблем; - мати культуру спілкування. 

Номер слайду 29

Критичне мислення: 1) сприяє розвитку навичок критичного мислення, як компонента майбутньої професійності; 2) формує позитивні цінності, навички і вміння під час прийняття рішення піклуватись не лише про себе; 3) формує вміння організовувати самостійну роботу; вчить самостійно шукати потрібну інформацію, критично її «обробляти» і застосовувати в певних ситуаціях та за певних умов; 4) формує високу мотивацію до неперервної освіти; створює атмосферу співпраці; сприяє постійній, активній професійній взаємодії; 5) вчить робити власний вибір; приймати відповідальні рішення; бути позитивним лідером колективу.

Номер слайду 30

Моє ставлення до ККМЯ намагаюсь зробити процес навчання цікавим, різноманітним, ефективним, демократичним. Я завжди допомагаю учням, вітаю їх самостійність, творчість,приділяючи увагу кожному!

Номер слайду 31

Правила написання сінквейна. Перший рядок - одним словом позначається тема (іменник). Другий рядок - опис теми двома прикметниками.3. Третій рядок - опис дії в рамках цієї теми трьома дієсловами, дієприкметниками. 4. Четвертий рядок - фраза з чотирьох слів, що виражає відношення до теми. Це може бути крилатий вислів, цитата, прислів'я або складена самим учнем фраза по темі.5. П'ятий рядок - це синонім з одного слова, який повторює суть теми, включає слово-резюме, асоціацію, яка має особисте відношення автора сінквейна до теми.

Номер слайду 32

приклад Foreign language1. English2. Helpful, interesting3. Understand, learn, use4. A lot of people communicate in the world 5. Knowledge 

pptx
Додано
12 січня 2021
Переглядів
1093
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку