Проект "Чи може людина бути другом природи?"

Про матеріал

Матеріал містить розроблені етапи роботи над проектом, додаткові матеріали з природознавства та літературного читання з теми і має на меті розширити знання дітей про зимуючих птахів. Використовуються загадки, кросворди, інсценізація вірша.

Перегляд файлу

ДОСЛІДНИЦЬКО – ПОШУКОВИЙ ПРОЕКТ

 

 

 

 

 

«ЧИ МОЖЕ ЛЮДИНА БУТИ ДРУГОМ ПРИРОДИ?»

 

 

 

 

 

 

                                             вчитель початкових класів

                                                                    Дьомино-Олександрівської ЗОШ І – ІІІ ст..

                           Троїцького району

                            Луганської області

                                                                Свєрдлова Людмила Володимирівна

 

 

 

 

 

Проблема проекту:Чи може людина бути другом природи?

Мета проекту: збагатити знання учнів про птахів, що зимують в нашому селі;показати дітям, як тяжко пташкам жити під час суворої зими; викликати співчуття до «братів наших менших»,бажання допомагати їм; виховувати любов і бережне ставлення до природи.

Змістові питання: Яких птахів називають зимуючими?

                               Які птахи зимують в нашому селі?

                                Що найстрашніше для птахів узимку?

                                Як ми можемо допомогти птахам пережити зиму?

Навчальний предмет: міжпредметний (природознавство, українське читання, трудове  навчання)

Клас: 4 клас

Тривалість: захист проекту – початок грудня

 

ХІД РОБОТИ НАД ПРОЕКТОМ:

І етап. Підготовчий

ВИЗНАЧЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ.

У чому полягає задум?

Для чого це потрібно?

Поглибити знання учнів про

зимуючих птахів.

Зібрати інформацію про птахів, що зимують в нашому селі.

 

Показати дітям, як тяжко пташкам жити під час суворої зими.

Викликати співчуття до птахів;

бажання допомагати їм узимку та познайомити із способом життя у природі в зимовий час.

ІІ етап. Планування діяльності

Що я хочу зробити?

Зібрати інформацію про птахів, що зимують в нашому селі;дізнатися, що вони полюбляють їсти; познайомитися з легендами, прислівями, загадками про птахів.

Що буде головним результатом роботи?

Виготовлення та розвішування годівничок.

 

До кого я буду звертатися,

щоб отримати допомогу?

До вчителя, бібліотекаря, батьків.

Мені треба прочитати ці книги

Л.А. Мечник «Дітям про птахів»

Ю.Коваленко «Синичий день»

Л.Волков «Де ночують птахи взимку?

Н.Додусенко «Банкет птахів»

Довкілля. Хрестоматія

 

ІІІ етап. Виконання проекту

КЛАС ПОДІЛЯЄТЬСЯ НА ГРУПИ

групи

виконавці

результат

І група

«ЛІТЕРАТОРИ»

Збір світлин,

інформації про птахів.

ІІ група

«НАРОДОЗНАВЦІ»

Легенди, прислів’я,загадки

ІІІ група

«ДОСЛІДНИКИ»

Що полюбляють їсти зимуючі птахи – зразки корму

ІV група

«МАЙСТРИ»

Цікаві моделі годівничок

МАТЕРІАЛ ДЛЯ РОБОТИ

ЗАГАДКИ ПРО ПТАХІВ

 Вірно людям я служу,                                                         

 Дзьоб міцний і гострий маю,

 Шкідників ним здобуваю.        (Дятел)

 

 В рожевій сорочці,

 В нас зимою по садку

 Гуляють як гості.                  (Снігур)

 

 Їм дерева стережу,

 Дзьоб міцний і гострий маю,

 Шкідників ним здобуваю.        (Дятел)

 

             Всі в блакитнім піджаку,

 В рожевій сорочці,

 В нас зимою по садку

 Гуляють як гості.                  (Снігур)

 

             Біла латка, чорна латка,

 По дереву скаче.                 (Сорока)

 

             Бідовий хлопчина

 В теплій сорочці

 По дворах стрибає,

 Крихти підбирає.          (Горобець)

 

             Чорна, як гар, кричить: «Карр».     (Ворона)

Цікава пташка у нас проживає.

 Животик жовтенький ця пташечка має.

 За море у теплі краї не літає,

 А з нами зимує, для нас співає.        (Синиця)

 

СТИСЛИЙ ОПИС ЗИМОВИХ ПТАШОК

 ГОРОБЦІ – маленькі птахи з товстим тулубом, короткими і округлими крилами. Спина коричнева, на щоках чорні плями, на крилах світлі смужки. Ніжки коротенькі, але міцні. Дзьоб тонкий, твердий. Горобці охайні, весь час чепуряться, охоче купаються взимку в снігу, навесні  і влітку в калюжах. Так вони позбавляються комах-паразитів.

 ВОРОНИ, СОРОКИ – це великі птахи, з міцними ногами і зігнутим дзьобом. Піря темне, у ворон – чорне з сірим, у сорок – голова і крила чорні, а боки білі, тому її називають білобокою.

 ДЯТЕЛ – має довгий хвіст, міцний дзьоб, червону латку на голові та біля хвостика.

 СИНИЧКУ – пізнаємо по жовтій грудці, зеленувато-голубій спинці. Дзьоб міцний, короткий. Вона дуже рухлива пташка. Пурхаючи з гілки на гілку, вона підвішується на них вниз головою. Є кілька видів синиць: синиця велика, московська, голуба, чубата.

 

ПРИКАЗКИ, ПРИСЛІВЯ, ПРИКМЕТИ

 Горобець маленький, а серце має.

 Восени і горобець багатий.

 Перед сніговицею галки і ворони голосно кричать.

 Якщо синиці, сороки, сойки влітку рано вмощуються на ночівлю,слід чекати холодної осені.

 

ІV етап. Захист проекту

Тема уроку: Птахи, що зимують в нашому селі.

 

Мета:розширити знання дітей про зимуючих птахів;

           познайомити із способом життя птахів  взимку;

           викликати бажання допомагати їм в тяжку годину,

           виховувати любов та бережне ставлення до пташок.

 

Обладнання:гілки дерев, різноманітні годівниці, зразки корму для птахів, роботи дітей, грамзапис голосів птахів, малюнки та  ілюстрації зимуючих птахів; мультимедійна презентація.                                                                                  

ХІД УРОКУ:

1.ПРИВІТАННЯ.

  • Діти сьогодні гарний зимовий день, лагідно посміхається сонечко. Усміхніться ви один одному, подумки побажайте добра, успіхів. І щоб дружно нам працювалося, щоб ви приходили на допомогу один одному візьмемося за руки і промовимо наш девіз:

                      Дружньо візьмемось за руки,

                      І приступимо до науки.

                      Раз, два, три, чотири, пять,

                      Хочем все на світі знать.

2.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ,ОГОЛОШЕННЯ  ТЕМИ УРОКУ.

  • Діти, куди ми з вами потрапили? (слайд 2)
  • Прислухайтесь, що це?

          (звучить запис звуків заметілі,голоси пташок)

  • Що сталося? Чиї голоси ви почули? Якими вони були? Чому?
  • Сьогодні ми зробимо ще один крок

В Країну природи, в країну чудову

Що там нас чекає,  іще не відомо.

  • Сьогодні у нас незвичайний урок: захист проекту, над яким ми почали працювати  у листопаді.
  • Виясняючи: «Чи може людина стати другом природи?»,кожна пара мала своє завдання. (слайд 3)
  • Сьогодні ми з вами  складемо частини мозаїки, які утворять картину-підсумок нашого уроку. То ж почнемо!

(на дошці мозаїка-план уроку, з іншого боку   ілюстрація пташиної їдальні)

Які птахи залишилися

зимувати в селі?

Що полюбляють їсти

зимуючі птахи?

Легенди, прислівя, загадки

про птахів

Цікаві моделі годівничок

3.СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

ПЕРША ЧАСТИНА МОЗАЇКИ «ЯКІ ПТАХИ ЗАЛИШИЛИСЯ ЗИМУВАТИ В НАШОМУ СЕЛІ?»

( слово вчителя)

  • Пернаті друзі, співаки, птахи миру, спокою, любові – як тільки не називаємо  ми пернате царство. Всі народи світу люблять і шанують птахів.  Любов людей в турботі про них, у складених віршах та піснях
  • Птахи – невідємна часточка нашого життя, вони звеселяють і прикрашають кожен день своїм співом.
  • Хто ж  звеселить нас взимку?

(слово учням першої пари – «Літераторам») (слайд 4)

  • Сьогодні до нас прилетіли:дятел, синиця, горобчик,сорока та сойка. Найчастіше ми бачимо горобчика. Це маленькі птахи, коричневого кольору, ніжки коротенькі, але міцні, дзьоб маленький. Горобці охайні, навіть взимку вони купаються в снігу.
  • Сороки та сойки – це великі птахи, з великими міцними ногами і зігнутим дзьобом. Піря у них темне.
  • Синичку ми пізнаємо по жовтій грудці та голубому пірячку по голові.
  • Ну, а дятлик має довгий хвіст, міцний дзьоб, і весь час вистукує по дереву.

ДРУГА ЧАСТИНА МОЗАЇКИ «ЛЕГЕНДИ, ПРИСЛІВЯ,ЗАГАДКИ ПРО ПТАХІВ»

(слово «Народознавцям») (слайд 5)

  • А ми підготували для вас кросворд із загадок, коли правильно відгадаєте загадки, дізнаєтесь, що найстрашніше для птахів взимку.

1.В лісі, скверах,на алейках –

    Птиці в чорних тюбетейках.

      Сірі та червоногруді,

      А самі аж із тайги

      Принесли до нас сніги.     (снігурі)

 2.Бідовий хлопчина,в темній сорочці.

    По дворях стрибає, крихти збирає.   (горобець)

3.Невеличка пташка сніжно-біла ,

    Що її в небесну шир

    Люди радісно пускають

    Сповістити всіх про мир.      (голуб)

4.Біла латка, чорна латка,

    По дереву скаче.               (сорока)

5.Вірно людям я служу,

    Їм дерева стережу,

    Дзьоб міцний і гострий маю,

    Шкідників ним здобуваю.     (дятел)

(слово вчителя)

Що ж найстрашніше для птаха взимку? (голод)

  • А народ, спостерігаючи за птахами, помітив ось що: (слайд 6)

     Горобець малий, а серце має.

     Восени і горобець багатий.

     Перед заметіллю ворони голосно кричать.

Підгодуй птахів узимку, вони віддячать тобі влітку.

  • Як розумієте значення цих висловів?  (роздуми дітей)

 

ТРЕТЯ ЧАСТИНА МОЗАЇКИ «ЩО ПОЛЮБЛЯЮТЬ ЇСТИ ЗИМУЮЧІ ПТАХИ»

(слово вчителя)

  • Прийшли холоди. Випав сніг. Ще з осені тварини готувалися до зими:робили запаси, одягали теплі шубки, залягали в сплячку.
  • Чи всі вони можуть запастися кормом для себе?
  • Чи легко буде птахам пережити холодну зиму?
  • Чи можемо ми допомогти їм? Чим?
  • Діти, а що полюбляють їсти зимуючі птахи?

(слово «Дослідникам»)

  • Горобчики – викльовують насіння споришу,люблять різні зернятка,крихти хліба.
  • Синички – насіння кавуна, соняшника, гарбуза, сало.
  • Сойка – жолуді, насіння різних рослин.
  • Сорока – насіння соняшника.
  • Дятлик – насіння соснових шишок.

 

ЧЕТВЕРТА ЧАСТИНА МОЗАЇКИ «ЦІКАВІ МОДЕЛІ ГОДІВНИЧОК»

  • Отже,діти,ми вияснили, що птахи, які залишаються на зиму, потребують нашої уваги. Нам необхідно допомогти їм, підгодувати їх. Таким чином … (слайд 7)

 

Загадка: На дереві під вікном

                 Висить хатка із дашком.

                 Поспіша туди пташина,

                 Поклювати насінини.     (годівниця) (слайд 8)

                                                                                    Годівничка

Я ладнаю годівничку

         Для горобчика й синички,

 Для малого снігурця,

        Крихт насиплю і пшонця.

   Прилітайте, друзі милі,

   Не лякайтесь заметілі!

А.Камінчук

  • А які годівнички виготовили наші учні? Поділіться, будь ласка, навчіть нас робити їх.

( слово «Майстрам», діти розповідають з чого і як виготовляли годівниці)

4.ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ.

-  Подивіться, яку картину ми одержали. (слайд 9)

-  Давайте дамо їй  назву. («Пташина їдальня», «Всі на обід!» )

-  А як ви гадаєте, діти, з яким проханням пташки можуть звернутися до нас?

(інсценізація вірша М.Навки; діти в шапочках птахів читають напам’ять )

Вчитель: Мерзнеш, дятле,босий хлопче?

                  Та й ти у вирій линь, горобче!

                   За лісами, за морями

                    Плиски й бузьки з ластівками.

Діти-пташки: То далеко… То нелегко

                          Вдаль летіти.

                          Краще вдома взимку згинем.

                           А не згинем – весну стрінем!

Вчитель: Ой синичка невеличка,

                  Холод, голод,бідна птичко!

                  Як лелека чи зозуля

                  Чом ти в вирій не гайнула?

Діти-пташки:Восени ми не зважали,

                         Коли інші відлітали.

                         А тепер шляху не знаєм

                         І в заметах пропадаєм.

Вчитель: Що їсте ви?

Діти-пташки: Що знайдеться: ягідки або зеренця.

                          Не минайте нас пташаток,

                          А сипніть смачних зерняток!

  • То ж з яким проханням звертаються пташки? (слайд 10)
  • Давайте не забувати про це холодної зимової днини. А влітку пташки віддячать нам своєю працею в садку та веселим співом. (слайд 11)

Література:

1.Біда О.А.Довкілля. Хрестоматія для початкових класів. – К.:  Ірпінь, 1999.

2.Вознюк Л. Тисяча загадок. – Тернопіль:Підручники і посібники, 2005.

3.Газета «Розкажіть онуку», січень 2008

4.Мечник Л.А. Дітям про тварин. – Тернопіль:Підручники і  посібники,1997.                                         

5.ОнопрієнкоО., Кондратюк О. Метод проектів у початковій школі. –

К.:Шкільний світ, 2007.

6.Прищепа К.С.Тематичний словник школяра. – К.: «Форум»,2001.

docx
Додано
21 серпня 2018
Переглядів
841
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку