Матеріал містить розроблені етапи роботи над проектом, додаткові матеріали з природознавства та літературного читання з теми і має на меті розширити знання дітей про зимуючих птахів. Використовуються загадки, кросворди, інсценізація вірша.
ДОСЛІДНИЦЬКО – ПОШУКОВИЙ ПРОЕКТ
«ЧИ МОЖЕ ЛЮДИНА БУТИ ДРУГОМ ПРИРОДИ?»
вчитель початкових класів
Дьомино-Олександрівської ЗОШ І – ІІІ ст..
Троїцького району
Луганської області
Свєрдлова Людмила Володимирівна
Проблема проекту:Чи може людина бути другом природи?
Мета проекту: збагатити знання учнів про птахів, що зимують в нашому селі;показати дітям, як тяжко пташкам жити під час суворої зими; викликати співчуття до «братів наших менших»,бажання допомагати їм; виховувати любов і бережне ставлення до природи.
Змістові питання: Яких птахів називають зимуючими?
Які птахи зимують в нашому селі?
Що найстрашніше для птахів узимку?
Як ми можемо допомогти птахам пережити зиму?
Навчальний предмет: міжпредметний (природознавство, українське читання, трудове навчання)
Клас: 4 клас
Тривалість: захист проекту – початок грудня
ХІД РОБОТИ НАД ПРОЕКТОМ:
І етап. Підготовчий
ВИЗНАЧЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ.
У чому полягає задум? |
Для чого це потрібно? |
Поглибити знання учнів про зимуючих птахів. Зібрати інформацію про птахів, що зимують в нашому селі.
|
Показати дітям, як тяжко пташкам жити під час суворої зими. Викликати співчуття до птахів; бажання допомагати їм узимку та познайомити із способом життя у природі в зимовий час. |
ІІ етап. Планування діяльності
Що я хочу зробити? |
Зібрати інформацію про птахів, що зимують в нашому селі;дізнатися, що вони полюбляють їсти; познайомитися з легендами, прислів’ями, загадками про птахів. |
Що буде головним результатом роботи? |
Виготовлення та розвішування годівничок.
|
До кого я буду звертатися, щоб отримати допомогу? |
До вчителя, бібліотекаря, батьків. |
Мені треба прочитати ці книги |
Л.А. Мечник «Дітям про птахів» Ю.Коваленко «Синичий день» Л.Волков «Де ночують птахи взимку? Н.Додусенко «Банкет птахів» Довкілля. Хрестоматія |
ІІІ етап. Виконання проекту
КЛАС ПОДІЛЯЄТЬСЯ НА ГРУПИ
групи |
виконавці |
результат |
І група |
«ЛІТЕРАТОРИ» |
Збір світлин, інформації про птахів. |
ІІ група |
«НАРОДОЗНАВЦІ» |
Легенди, прислів’я,загадки |
ІІІ група |
«ДОСЛІДНИКИ» |
Що полюбляють їсти зимуючі птахи – зразки корму |
ІV група |
«МАЙСТРИ» |
Цікаві моделі годівничок |
МАТЕРІАЛ ДЛЯ РОБОТИ
ЗАГАДКИ ПРО ПТАХІВ
Вірно людям я служу,
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним здобуваю. (Дятел)
В рожевій сорочці,
В нас зимою по садку
Гуляють як гості. (Снігур)
Їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним здобуваю. (Дятел)
Всі в блакитнім піджаку,
В рожевій сорочці,
В нас зимою по садку
Гуляють як гості. (Снігур)
Біла латка, чорна латка,
По дереву скаче. (Сорока)
Бідовий хлопчина
В теплій сорочці
По дворах стрибає,
Крихти підбирає. (Горобець)
Чорна, як гар, кричить: «Карр». (Ворона)
Цікава пташка у нас проживає.
Животик жовтенький ця пташечка має.
За море у теплі краї не літає,
А з нами зимує, для нас співає. (Синиця)
СТИСЛИЙ ОПИС ЗИМОВИХ ПТАШОК
ГОРОБЦІ – маленькі птахи з товстим тулубом, короткими і округлими крилами. Спина коричнева, на щоках чорні плями, на крилах світлі смужки. Ніжки коротенькі, але міцні. Дзьоб тонкий, твердий. Горобці охайні, весь час чепуряться, охоче купаються взимку в снігу, навесні і влітку в калюжах. Так вони позбавляються комах-паразитів.
ВОРОНИ, СОРОКИ – це великі птахи, з міцними ногами і зігнутим дзьобом. Пір’я темне, у ворон – чорне з сірим, у сорок – голова і крила чорні, а боки білі, тому її називають білобокою.
ДЯТЕЛ – має довгий хвіст, міцний дзьоб, червону латку на голові та біля хвостика.
СИНИЧКУ – пізнаємо по жовтій грудці, зеленувато-голубій спинці. Дзьоб міцний, короткий. Вона дуже рухлива пташка. Пурхаючи з гілки на гілку, вона підвішується на них вниз головою. Є кілька видів синиць: синиця велика, московська, голуба, чубата.
ПРИКАЗКИ, ПРИСЛІВ’Я, ПРИКМЕТИ
Горобець маленький, а серце має.
Восени і горобець багатий.
Перед сніговицею галки і ворони голосно кричать.
Якщо синиці, сороки, сойки влітку рано вмощуються на ночівлю,слід чекати холодної осені.
ІV етап. Захист проекту
Тема уроку: Птахи, що зимують в нашому селі.
Мета:розширити знання дітей про зимуючих птахів;
познайомити із способом життя птахів взимку;
викликати бажання допомагати їм в тяжку годину,
виховувати любов та бережне ставлення до пташок.
Обладнання:гілки дерев, різноманітні годівниці, зразки корму для птахів, роботи дітей, грамзапис голосів птахів, малюнки та ілюстрації зимуючих птахів; мультимедійна презентація.
ХІД УРОКУ:
1.ПРИВІТАННЯ.
Дружньо візьмемось за руки,
І приступимо до науки.
Раз, два, три, чотири, п’ять,
Хочем все на світі знать.
2.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ,ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ.
(звучить запис звуків заметілі,голоси пташок)
В Країну природи, в країну чудову
Що там нас чекає, іще не відомо.
(на дошці мозаїка-план уроку, з іншого боку ілюстрація пташиної їдальні)
Які птахи залишилися зимувати в селі? |
Що полюбляють їсти зимуючі птахи? |
Легенди, прислів’я, загадки про птахів |
Цікаві моделі годівничок |
3.СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
ПЕРША ЧАСТИНА МОЗАЇКИ «ЯКІ ПТАХИ ЗАЛИШИЛИСЯ ЗИМУВАТИ В НАШОМУ СЕЛІ?»
( слово вчителя)
(слово учням першої пари – «Літераторам») (слайд 4)
ДРУГА ЧАСТИНА МОЗАЇКИ «ЛЕГЕНДИ, ПРИСЛІВ’Я,ЗАГАДКИ ПРО ПТАХІВ»
(слово «Народознавцям») (слайд 5)
1.В лісі, скверах,на алейках –
Птиці в чорних тюбетейках.
Сірі та червоногруді,
А самі аж із тайги
Принесли до нас сніги. (снігурі)
2.Бідовий хлопчина,в темній сорочці.
По дворях стрибає, крихти збирає. (горобець)
3.Невеличка пташка сніжно-біла ,
Що її в небесну шир
Люди радісно пускають
Сповістити всіх про мир. (голуб)
4.Біла латка, чорна латка,
По дереву скаче. (сорока)
5.Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним здобуваю. (дятел)
(слово вчителя)
Що ж найстрашніше для птаха взимку? (голод)
Горобець малий, а серце має.
Восени і горобець багатий.
Перед заметіллю ворони голосно кричать.
Підгодуй птахів узимку, вони віддячать тобі влітку.
ТРЕТЯ ЧАСТИНА МОЗАЇКИ «ЩО ПОЛЮБЛЯЮТЬ ЇСТИ ЗИМУЮЧІ ПТАХИ»
(слово вчителя)
(слово «Дослідникам»)
ЧЕТВЕРТА ЧАСТИНА МОЗАЇКИ «ЦІКАВІ МОДЕЛІ ГОДІВНИЧОК»
Загадка: На дереві під вікном
Висить хатка із дашком.
Поспіша туди пташина,
Поклювати насінини. (годівниця) (слайд 8)
Годівничка
Я ладнаю годівничку
Для горобчика й синички,
Для малого снігурця,
Крихт насиплю і пшонця.
Прилітайте, друзі милі,
Не лякайтесь заметілі!
А.Камінчук
( слово «Майстрам», діти розповідають з чого і як виготовляли годівниці)
4.ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ.
- Подивіться, яку картину ми одержали. (слайд 9)
- Давайте дамо їй назву. («Пташина їдальня», «Всі на обід!» )
- А як ви гадаєте, діти, з яким проханням пташки можуть звернутися до нас?
(інсценізація вірша М.Навки; діти в шапочках птахів читають напам’ять )
Вчитель: Мерзнеш, дятле,босий хлопче?
Та й ти у вирій линь, горобче!
За лісами, за морями
Плиски й бузьки з ластівками.
Діти-пташки: То далеко… То нелегко
Вдаль летіти.
Краще вдома взимку згинем.
А не згинем – весну стрінем!
Вчитель: Ой синичка невеличка,
Холод, голод,бідна птичко!
Як лелека чи зозуля
Чом ти в вирій не гайнула?
Діти-пташки:Восени ми не зважали,
Коли інші відлітали.
А тепер шляху не знаєм
І в заметах пропадаєм.
Вчитель: Що їсте ви?
Діти-пташки: Що знайдеться: ягідки або зеренця.
Не минайте нас пташаток,
А сипніть смачних зерняток!
Література:
1.Біда О.А.Довкілля. Хрестоматія для початкових класів. – К.: Ірпінь, 1999.
2.Вознюк Л. Тисяча загадок. – Тернопіль:Підручники і посібники, 2005.
3.Газета «Розкажіть онуку», січень 2008
4.Мечник Л.А. Дітям про тварин. – Тернопіль:Підручники і посібники,1997.
5.ОнопрієнкоО., Кондратюк О. Метод проектів у початковій школі. –
К.:Шкільний світ, 2007.
6.Прищепа К.С.Тематичний словник школяра. – К.: «Форум»,2001.