ПРОЕКТ «МИ ЗА ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ»
Актуальність проекту полягає в тому, що однією з основних складових систем підготовки учнівської молоді є формування здорового способу життя. Здоров’я молодого покоління – один з найголовніших пріоритетів системи освіти. Здоров’я дітей – найбільша турбота для батьків. Чому ж ми, на жаль, не можемо похвалитися здоров’ям нації?
Обираючи цю тему проекту, ми хочемо, щоб діти дізналися, що рівень здоров’я кожної людини залежить від рівня її загальної культури; хворобливість підлітків зростає і починається саме з таких неформальних порушень здорового способу життя, ця проблема турбує не тільки дорослих, але й самих дітей.
Пропонований проект дає змогу врахувати творчі здібності учнів і особисту мотивацію, відповідально підійти до розв’язання поставленої проблеми й дотримуватися здорового способу життя. Також проект дає можливість допомогти молодій людині увійти в доросле життя, зрозуміти його цінність, усвідомити себе часткою того життя, яке дали батьки. Лише у випадку, коли кожна людина піклуватиметься про своє здоров’я, можна прийти до здорової нації.
Мета проекту: розширити знання школярів щодо здорового способу життя, відповідального ставлення до власного здоров`я, протистояти спокусі та соціальному тиску; вчити практично впроваджувати одержані знання в життя; формувати культуру здорового способу життя.
Завдання проекту: опрацювати теоретичний матеріал з даної теми, зібрати фольклорний матеріал та афоризми, взяти участь в акціях, спрямованих на вироблення навиків здорового способу життя, підготувати й прочитати лекції, виступ агітбригади, провести анкетування, презентації, конкурси малюнків, плакатів, виготовити пам’ятки та буклети, створити веб-сайт, таблицю доцільного поєднання харчових продуктів.
Характеристика проекту
За кінцевим результатом: інформаційний.
За тривалістю: довготривалий.
За характером контактів: внутрішній
Учасники:
Співучасники проекту:
Термін реалізації проекту
Початок: 10 вересня 2015 року
Закінчення: 01 листопада 2015 року.
Очікувані результати: розуміти, що головною цінністю кожного цивілізованого суспільства, яке керується принципом гуманізму, є здоров’я і людське життя, намагатися дбати про нього й робити все можливе для його збереження; уміти отримувати й аналізувати інформацію; формувати обґрунтовані та критичні висновки по суті проблеми; використовувати різноманітні джерела; розвивати логічне мислення та творчість; працювати в групі; розробляти свої сценарії та презентувати їх; давати оцінку своїм досягненням; уміти відстоювати свою думку й захищати себе.
Навчальні предмети: система виховної роботи в школі в комплексі з навчальними дисциплінами: основи здоров’я, біологія, екологія, фізична культура.
Оцінювання знань та вмінь: усне обговорення результатів роботи в групах; самооцінювання та колективне оцінювання.
Опис проекту: робота над проектом допомогла виявити проблеми учнівської молоді, побачити її ставлення до шкідливих звичок; з’ясувати, як дотримуються учні здорового способу життя. Кожен учень займався пошуком інформації для доповіді, яку потім разом об’єднували в одне ціле, працювали всі гуртківці.
Передумовою роботи над проектом «Ми за здоровий спосіб життя» стала акція «Приєднайся до нас».
Мета акції: пропаганда здорового способу життя серед школярів.
Розпочалася робота над проектом з лекції про шкідливість нікотину, алкоголю та наркотичних речовин, оскільки діти виявили бажання поглибити свої знання з даної проблеми. Члени екологічного гуртка «Барвінок» провели агітаційний захід «здоров`я та здоровий спосіб життя»», закликали учнів до ведення здорового способу життя.
З метою відзначення Всесвітнього та Всеукраїнського дня боротьби з профілактики захворювань на туберкульоз в школі проведені заходи та навчання учнівської молоді санітарній грамотності у протидії туберкульозу, в ході яких учні, розподіливши обов’язки по групах, готували презентаці, буклети, пам’ятки, веб-сай., переглядали відеофільм «Туберкульоз», брали участь у конкурсі малюнків, провели виховний захід «Наше майбутнє–в наших руках», на якому гуртківці розповідали про туберкульоз, його ознаки, шляхи поширення, пояснювали причини захворювання на туберкульоз, обґрунтовували способи профілактики, доводили важливість дотримання норм здорового способу життя. Виховний захід супроводжувався презентаціями, підготовленими окремо визначеними групами учнів. Після закінчення всі присутні отримали буклети та пам’ятки.
Не обминули увагою учасники проекту і проблему СНІДу, адже Україна вважається країною з високим рівнем захворюваності. У школі проведено ряд профілактичних заходів: тренінги, виховні години, «круглі столи», тематичні виставки літератури, інформаційного матеріалу.
Одним із чинників порушення здорового способу життя є шкідливі звички, такі, як куріння, алкоголь та наркотики, які поширені серед дорослих, підлітків та дітей. І тому учасники проекту не пройшли стороною цієї болючої теми усього суспільства. Вони працювали з різними джерелами об’єднавшись у групи: малювали малюнки, шукали афоризми, прислів’я та приказки, які розкривають зі всіх сторін сутність понять здоров’я і здорового способу життя, показують важливість щасливого здорового життя, правильність режиму праці і відпочинку, дотримання особистої гігієни, раціонального харчування, оптимальної рухової активності, загартування. Враховуючи важливість даної інформації, гуртківцями проведено акцію «За здоровий спосіб життя». Учасники цієї акції висловлювали свої думки і відображали їх у вигляді малюнків, плакатів, проводили лекції.
Проведено також анкетування серед учнів загальноосвітнього навчального закладу. Дані анкет опрацьовано та узагальнено і використано на батьківських зборах та під час проведення районного семінару для класних керівників 6-9 класів, оскільки респондентами були учні цієї вікової категорії.
Анкета «Здоров’я і поведінкові орієнтації молоді»
А) так – 75% учнів Б) ні – 23% учнів
А) щодня – 9 %; Б) декілька разів на тиждень – 6 %; В) менше одного разу на тиждень – 6 %.
А) щодня – 0% Б) кожен тиждень – 12% В) кожен місяць - 7 %
Г) рідко – 53 % Д) ніколи – 28 %
А) ніколи – 37% Б) так, один раз – 27% В) так, 2-3 рази - 18 %
Г) так, 4-10 разів – 18 %
А) ніколи – 100%
А) добре інформовані – 89% Б) не дуже добре – 11%
А) так – 88% Б) ні – 5 % В) мені це не потрібно – 7 %
Складові здорового способу життя містять різноманітні елементи, що стосуються всіх сфер здоров’я – фізичної, психічної, соціальної і духовної. Найважливіші з них – харчування. Це поняття розглядається не тільки утилітарно, як засіб ліквідації почуття голоду, або мінімальної підтримки життєдіяльності організму, воно включає забезпечення широким верствам населення доступу до споживання якісної питної води, необхідної кількості вітамінів, мікроелементів, протеїнів, жирів, вуглеводів, продуктів підвищеної біологічної цінності, спеціальних продуктів і харчових добавок тощо, що поліпшує стан здоров’я і протидіє природному процесу старіння.
Із курсу біології ми знаємо, що різні поживні речовини їжі в шлунку перетравлюються з різною швидкістю. Окрім того, для перетравлення кожного виду їжі травні залози виділяють травний сік зі специфічним набором ферментів – «молочний сік», «м’ясний сік», «хлібний сік». Важливо пам’ятати, що домінуючим соком є сік, необхідний для перетравлення м’яса і страв з м’ясом. Такий сік виділяється в першу годину травлення змішаної їжі. Хліб перетравлюється у другу чергу, а молоко – в останню. Окрім того, при споживанні змішаної їжі вся енергія спрямовується на найважчу «ділянку» - на перетравлення м’яса, а інші продукти в цей час чекають своєї черги, псуються. Тому подібне поєднання продуктів є шкідливим для здоров’я. Учасники проекту розглянули і довели основні правила системи роздільного харчування та подали у вигляді плакату «Доцільне і небажане поєднання харчових продуктів». Акція завершилася шкільним святом «Сучасна мода одна – ЗДОРОВ`Я!».
Завдання проекту в основному виконано. В результаті всі учасники проекту дійшли висновку, що здоровий спосіб життя – це запорука здоров’я людини і нації.