На протязі реалізації проекту вчителями початкових класів будуть проводитися заходи по здоров'язберігаючим технологіям:
Відділ освіти Артемівської райдержадміністрації
Парасковіївська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Проект моделі навчального закладу «Школа радості»
«Щоб здоров'я добре мати, слід про нього змалку дбати».
І. Інформація про проект.
1.1. Актуальність проекту
«Пам’ятаємо, шановні колеги, що без нашої повсякденної і умілої турботи про здоров’я школяра не може бути й мови ні про гармонію фізичного і духовного, ні про гармонію мислі, почуттів, світогляду, моральних переконань, естетичних смаків і поглядів. Мудрий педагог є добрим генієм дитячого здоров’я». Ці слова педагога-земляка В.О. Сухомлинського залишаються актуальними і сьогодні, а проблема здоров’язбереження, утвердження здорового способу життя набула нового осмислення. Якщо раніше її вирішення пов’язувалося переважно з медико-біологічними або санітарно-гігієнічними факторами, то сьогодні доведено, що здоров’я людини – це цілісне, системне явище.
Тільки здорова людина має перспективу отримати належну освіту, стати добрим фахівцем, створити сімейний добробут, реалізувати свої кар’єрні і суспільні амбіції. Можна з упевненістю стверджувати, що можливості опанування навчального матеріалу залежать від здоров’я. Власне, вимогою сучасності є не лише володіння знаннями та певним набором умінь і навичок, а ще й усвідомлення життєвих цінностей, оскільки здоров’я через свою основоположну цінність є водночас і основою гармонійної життєдіяльності людини, й умовою саморозвитку та самовдосконалення особистості.
Останнім часом гармонія душі й тіла порушується внаслідок дії негативних чинників, зокрема, таких, як: стан на межі норма – патологія; негаразди у родинних взаєминах; вплив авторитарного вчителя; дитячі страхи; порушення психогігієнічних основ навчального процесу; порушення оптимумів навчальної діяльності; порушення гармонії творчих здібностей; гіподинамія; недостатній рівень енергопотенціалу.
Молодший шкільний вік – це період активного формування особистості, тому вкрай необхідно виховувати в учнів культуру здоров'я. «Дати початкову освіту за чотири роки можна, але за умови постійного піклування про здоров'я дітей і нормального розвитку дитячого організму. Джерело повноцінної розумової праці не в темпі і напруженості, а в правильній, продуманій її організації, у здійсненні багатогранного фізичного, інтелектуального, естетичного виховання» ( В. О. Сухомлинський).
1.2. Мета проекту
1.3. Задачі проекту
1.4. Методи дослідження
1.5. Координаційна рада проекту
1.6. Очікувані результати
2. Підвищення учнями самооцінки та вміння робити власний вибір в бік мотивації здорового способу життя.
3. Усвідомлення особистої і громадянської відповідальності за своє майбутнє життя і здоров’я.
4. Розвиток таких важливих у житті навичок, як уміння протистояти негативному впливу інших.
5. Створення атмосфери довіри між педагогічним, учнівським колективами та батьками в питанні здорового способу життя.
6. Сформування необхідності в організації здорового дозвілля (заняття спортом, музикою, мистецтвом і т.д.).
7. Збільшити число сімей та батьків, які власним прикладом допоможуть формувати дітям навички здорового способу життя.
8. Розширення в освітньому середовищі спектру профілактичних заходів щодо виховання у школярів культури здорового способу життя;
9. Об'єднання зусиль органів місцевого самоврядування, фахівців у сфері освіти, соціального захисту, охорони здоров'я, культури та спорту, центрів по роботі з сім'ями та молоддю, працівників органів внутрішніх справ, недержавних громадських, релігійних організацій щодо виховання дитини у дусі відповідального ставлення до власного здоров'я та здоров'я оточуючих.
ІІ. Шляхи реалізації проекту
Програма має місцевий рівень. Упродовж терміну реалізації проекту протягом 2013 - 2018 років передбачається:
1. Забезпечити умови для збереження та зміцнення здоров'я школярів в освітньому процесі:
- організувати психологічний супровід навчально-виховного процесу та соціально-педагогічний патронаж у навчальному закладі;
- створити комплексну систему соціально-психологічної підтримки школярів із девіантною поведінкою;
- вивчити питання рівного доступу до здобуття якісної освіти дітей з особливими потребами, ВІЛ-інфікованих та ін.;
- запровадити комплекс заходів щодо попередження травмування та нещасних випадків під час навчально-виховного процесу;
- забезпечити в повному обсязі фінансування раціонального харчування школярів;
2. Розбудувати фізкультурно-оздоровчу та спортивну базу навчального закладу:
- розробити та впровадити шкільні програми ремонту та реконструкції стадіону, спортивного майданчика навчального закладу;
- розширити мережу спортивних гуртків і шкіл олімпійського резерву;
- забезпечити ЗНЗ необхідним медичним обладнанням та спортивним інвентарем.
3. Формувати здоровий спосіб життя школярів:
- забезпечити умови для реалізації державних програм з питань формування здорового способу життя, планування сім'ї, відповідального батьківства тощо;
- оновити зміст і форми заходів, спрямованих на формування здорового способу життя школярів;
- розширити школярам доступ до інформаційних джерел з питань соціальних захворювань і шкідливих звичок;
- запровадити моніторингові спостереження з питань: мотивованого ставлення школярів села до свого здоров'я та здоров'я оточуючих; екологічної безпеки здоров'я дітей;
- забезпечити якісну ступеневу підготовку та перепідготовку педагогічних кадрів з питань формування здорового способу життя;
- видати «Довідник школяра» з питань формування здорового способу життя серед підлітків;
- створити на сайті школи розділ з питань формування здорового способу життя серед учнівської молоді;
- налагодити дієву співпрацю з громадськими організаціями щодо виховання дитини у дусі відповідального ставлення до власного здоров'я та здоров'я оточуючих.
І . ЕТАПИ ПРОЕКТУ
2.1. 2013 – 2014 навчальний рік
№ п/п |
Вид діяльності |
Строки реалізації |
Відповідальні |
1. |
Будування та благоустрій спортивно – ігрового дитячого майданчика «Ромашка» |
червень-серпень |
Власенко О.М. |
2. |
Шкільні осінні малі олімпійські ігри |
вересень |
Вчителі початкових класів |
3. |
Загальношкільні батьківські збори «Психологічні аспекти виховання і заохочення до навчання дітей молодшого шкільного віку.» |
жовтень |
Адміністрація школи |
4. |
Доповнення оздоровчими комплектами спелеокімнати
|
жовтень |
Медична сестра, вчителі ПШ |
5. |
Анкетування учнів та батьків на тему «Що ти знаєш про СНІД» в рамках проекту «Людина переможе» |
грудень |
Заступник з ВР, педагог – організатор, ВРШ |
6. |
Профілактика захворювань грипу та ОРВІ. Спелеокімната. Фітотерапія |
грудень - лютий |
Медична сестра, вчителі ПШ |
7. |
Проводження виховних годин та батьківських зборів на тему ВІЛ-СНІД з аналізуванням підсумків анкетування |
січень - лютий |
Педагог – організатор, вчителі ПШ |
8. |
«Веселі старти» |
березень |
Вчитель фізичної культури |
9. |
Створення «дзеркала почуттів» в кімнаті практичного психолога |
квітень |
Практичний психолог |
10. |
Батьківські збори «Психологічний супровід як засіб протидії насильства в родині» |
квітень |
Практичний психолог, вчителі ПШ |
11. |
Екскурсії в природу |
травень |
вчителі ПШ |
12. |
Робота пришкільного табору «Лелеченята»
|
травень – червень |
Заступник з ВР, педагог – організатор, Медична сестра, вчителі ПШ |
2.2. 2014 – 2015 навчальний рік
№ п/п |
Вид діяльності |
Строки реалізації |
Відповідальні |
1. |
Участь у конкурсі проектів Донецької обласної ради «Спортивна зала – осередок спортивного життя школярів» |
Протягом року |
Адміністріція школи, ініціативна группа |
2. |
Шкільні осінні малі олімпійські ігри. |
вересень |
Вчителі початкових класів |
3. |
Загальношкільні батьківські збори «Умови успішного виховання в сім’ї: єдність вимог дорослих до дітей, атмосфера злагоди і довіри». |
жовтень |
Адміністріція школи |
4. |
Створення «Сухого душу» в гімнастичній залі початкової школи |
жовтень |
Медична сестра, вчителі ПШ |
5. |
Спілкування учнів та батьків з лікарем – наркологом за темою «Шкідливі звички» в рамках проекту «Людина переможе» |
грудень |
Заступник з ВР, педагог – організатор, ВРШ, медична сестра |
6. |
Профілактика захворювань грипу та ОРВІ. Спелеокімната. Фітотерапія. Проект «Лікарські рослини». |
грудень - лютий |
Медична сестра, вчителі ПШ, педагог - організатор |
7. |
Проводження виховних годин та батьківських зборів на тему «Шкідливі звички». Конкурси малюнків та учнівські проекти |
Січень - лютий |
Педагог – організатор, вчителі ПШ |
8. |
«Веселі старти» |
березень |
Вчитель фізичної культури |
9. |
Батьківські збори «Сім’я, етика сімейних стосунків. Педагогіка В.Сухомлинського у вихованні родинних позицій.» |
квітень |
Практичний психолог, вчителі ПШ |
10. |
Створення куточка в початковій школі для проведення казкотерапії. |
Березень - травень |
Педагог – організатор, вчителі ПШ, адміністрація |
11. |
Екскурсії в природу |
травень |
вчителі ПШ |
12. |
Робота пришкільного табору «Лелеченята»
|
травень – червень |
Заступник з ВР, Медична сестра, вчителі ПШ |
2.3. 2015 – 2016 навчальний рік
№ п/п |
Вид діяльності |
Строки реалізації |
Відповідальні |
1. |
Будування та благоустрій спортивно – ігрового дитячого майданчика на території школи
|
Протягом року |
Адміністріція школи, ініціативна группа |
2. |
Малі олімпійські ігри |
вересень |
Вчителі ПШ |
3. |
Загальношкільні батьківські збори « Про шкідливі звички і роль батьків в подальшому розвитку стійкої потреби дітей щодо здорового способу життя.». |
жовтень |
Адміністріція школи |
4. |
Обладнання спеліокімнати гімнастичним знаряддям |
протягом року |
Медична сестра, Адміністріція школи, ініціативна группа |
5. |
Створення проектів учнями 3 – 4-х класів на в рамках проекту «Людина переможе» |
грудень |
Заступник з ВР, педагог – організатор, ВРШ, медична сестра |
6. |
Профілактика захворювань грипу та ОРВІ. Спелеокімната. Фітотерапія. Проект «Розробка вправ для дихальної гімнастики» |
грудень - лютий |
Медична сестра, вчителі ПШ, педагог - організатор |
7. |
Створення і розповсюдження на території села листівок надрукованих під час участі в проекті «Людина переможе» |
січень - квітень |
Педагог – організатор, вчителі ПШ |
8. |
«Веселі старти» |
березень |
Вчитель фізичної культури |
9. |
Батьківські збори «Духовний світ особистості. Морально-етичні цінності особистості та їх врахування в сучасному сімейному вихованні» |
квітень |
Практичний психолог, вчителі ПШ |
10. |
Придбання апарату для інгаляцій верхніх дихальних шляхів в спелеокімнату |
березень - травень |
Педагог – організатор, адміністрація, місцеві меценати |
11. |
Екскурсії в природу |
травень |
вчителі ПШ |
12. |
Робота пришкільного табору «Лелеченята»
|
травень – червень |
Заступник з ВР, Медична сестра, вчителі ПШ |
2.4. 2016 – 2017 навчальний рік
№ п/п |
Вид діяльності |
Строки реалізації |
Відповідальні |
1. |
Участь в грантових конкурсах на здоров’язберігаючу тематику |
Протягом року |
Адміністріція школи, ініціативна группа |
2. |
Малі олімпійські ігри |
вересень |
Вчителі ПШ |
3. |
Загальношкільні батьківські збори « Режим для молодшого школяра як спосіб охорони здоров'я». |
жовтень |
Адміністріція школи |
4. |
Докомплектування спелеокімнати соляними глибами. |
протягом року |
Адміністріція школи, ініціативна группа, меценати |
5. |
Проведення соціологічного опитування мешканців села учнями 3 – 4-х класів в рамках проекту «Людина переможе» |
грудень |
Заступник з ВР, педагог – організатор, ВРШ |
6. |
Профілактика захворювань грипу та ОРВІ. Спелеокімната. Фітотерапія. Проект «Фізкультурна хвилинка для друзів» |
грудень - лютий |
вчителі ПШ, педагог - організатор |
7. |
Співпраця батьків з учнями в оформленні плакатів та презентацій в рамках проекту «Людина переможе» |
Січень - квітень |
Педагог – організатор, вчителі ПШ |
8. |
«Веселі старти» |
березень |
Вчитель фізичної культури |
9. |
Батьківські збори «Родинні прогулянки в природу як важливий чинник екологічного і фізичного виховання дітей» |
квітень |
Практичний психолог, вчителі ПШ |
10. |
Створення «Куточку усамітнення» в початковій школі |
березень - квітень |
Практичний психолог, вчителі ПШ |
11. |
Створення на території школи «Стежинки природи» |
квітень-травень |
вчителі ПШ, місцеві міценати |
12. |
Робота пришкільного табору «Лелеченята»
|
травень – червень |
Заступник з ВР, Медична сестра, вчителі ПШ |
2.5. 2017 – 2018 навчальний рік
№ п/п |
Вид діяльності |
Строки реалізації |
Відповідальні |
1. |
Участь у конкурсі «Разом зробимо життя кращім» по створенню хореографічного класу
|
Протягом року |
Адміністріція школи, ініціативна группа, меценати |
2. |
Малі олімпійські ігри |
вересень |
Вчителі ПШ |
3. |
Загальношкільні батьківські збори «Створення атмосфери емоційної захищеності, тепла і любові в сім'ї » |
жовтень |
Адміністріція школи |
4. |
Придбання вуличних тренажерів для шкільного спортивного майданчика |
протягом року |
Адміністріція школи, ініціативна группа,меценати |
5. |
Виступи агітбригад учнів 3 – 4-х класів в рамках проекту «Людина переможе» |
грудень |
Заступник з ВР, педагог – організатор, ВРШ, Вчителі ПШ |
6. |
Профілактика захворювань грипу та ОРВІ. Спелеокімната. Фітотерапія. Проект «Музичні фізкультхвилинки зі спортивним знаряддям» |
грудень - лютий |
вчителі ПШ, педагог - організатор |
7. |
Бесіди з лікарем на тему «Здоровий спосіб життя. Шкідлива звичка паління в рамках проекту «Людина переможе» |
січень - квітень |
Педагог – організатор, вчителі ПШ |
8. |
«Веселі старти» |
березень |
Вчитель фізичної культури |
9. |
Батьківські збори «Як виховати дитину фізично здоровою» |
квітень |
Практичний психолог, вчителі ПШ |
10. |
Створення квіткової клумбі з застосуванням ландшафтного дизайну на території школи |
березень - травень |
Педагог – організатор, адміністрація, місцеві меценати |
11. |
Екскурсії в природу по шкільній стежці природи |
травень |
вчителі ПШ |
12. |
Робота пришкільного табору «Лелеченята»
|
травень – червень |
Заступник з ВР, Медична сестра, вчителі ПШ |
2.6. Узагальнення етапів на протязі реалізації проекту
На протязі реалізації проекту вчителями початкових класів будуть проводитися заходи по здоров’язберігаючим технологіям:
Також протягом реалізації проекта вчителями початкових класів будуть опрацьовуватись з учнями твори В.О. Сухомлинського, проводитися виховні заходи та конкурси малюнків за його творами.
ІІІ. Висновок
Здоров'я – це безцінний дар природи,
воно дається на жаль, не на віки, його
треба берегти.
З метою формування культури здорового способу життя, презентації кращого досвіду здоров’язбережувальної діяльності педагогів Парасковіївської загальноосвітньої школи вчителі працюють з учнями в спелеокімнаті, а також проводять цікаві уроки, логічно структуровані, які містять сучасну інформацію, яка потрібна і учням, і вчителю. Їх зміст зорієнтований не лише на опанування учнями необхідних знань з питань збереження й зміцнення здоров’я, а й оволодіння ними спеціальними вміннями й навичками, що дозволяють людині не тільки робити правильні висновки, але й правильно діяти як у звичних, так і в нестандартних та кризових ситуаціях.
Практика роботи під час реалізації проекту «Школи радості» повинна довести, що ефективність позитивного впливу на здоров'я школярів різних оздоровчих заходів визначається не хаотичністю методів, а системною роботою. Процес формування свідомого ставлення до власного здоров'я потребує обов’язкового поєднання інформаційного й мотиваційного компонентів із практичною діяльністю учнів, що сприятиме оволодінню ними необхідними здоров’язбережувальними вміннями і навичками.