Квест "Марафон у вишиванках" - захід, котрий можна провести із великою кількістю учасників. Пропоновані завдання уміщують питання із різних навчальних предметів.
Соколівоцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Тальнівської міської ради Тальнівського району Черкаської області
Проект «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину…»
В.Симоненко
Квест «Марафон у вишиванках»
(До Всесвітнього дня вишиванки)
Напрям дослідження «В Україні наша доля, життя і майбутнє»
Виконавці проекту: Нікіфорова Аліна, учениця 11 класу; Ремінець Ольга, учениця 11 класу; Корчевна Катерина, учениця 9 класу; Веселова Валентина, учениця 9 класу
Поштова адреса: Черкаська область, Тальнівський район, с.Соколівочка, вул.Коцюбинського,24-а
Куратор проекту Нерубайська Валентина Валеріївна, заступник директора з навчально-виховної роботи, учитель української мови та літератури
2017 рік
Проект «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину…» В.Симоненко
Актуальність проекту:
Державотворчі процеси, що відбуваються в Україні, зумовлюють необхідність вирішення проблеми виховання національно свідомих громадян, патріотів своєї Батьківщини, спадкоємців і продовжувачів національно-патріотичних традицій.
Почуття патріотизму – основа духовного життя кожної людини, її прагнення до волі та процвітання своєї країни. Патріотизм становить одну з найважливіших складових частин національного світогляду і поведінки людини у її ставленні до рідного краю, до інших націй і народностей. Збереження історико-культурних традицій народу, знання героїчного минулого – це основа патріотичного виховання учнівської молоді.
Провідною ідеєю проекту «Марафон у вишиванках» (далі – Проект) є творчий пошук ефективних форм освітньо-виховної роботи навчального закладу щодо відродження національних традицій, української культури, формування у дітей та молоді патріотизму і національної гідності.
Куратор проекту Нерубайська Валентина Валеріївна, заступник директора з навчально-виховної роботи, учитель української мови та літератури.
Виконавці проекту: Нікіфорова Аліна, учениця 11 класу; Ремінець Ольга, учениця 11 класу; Корчевна Катерина, учениця 9 класу; Веселова Валентина, учениця 9 класу
Учасники проекту: педагогічний та учнівський колектив школи.
Термін реалізації проекту:
початок: вересень 2016 р.
закінчення: травень 2017 р.
Основні поняття
Патріотизм – це любов до Батьківщини, відданість своєму народові, готовність для них на жертви й подвиги.
Патріот – той, хто любить свою Батьківщину, відданий своєму народові, готовий для них на жертви й подвиги.
Патріотичне виховання— процес цілеспрямованого, систематичного, організованого та планомірного впливу на свідомість і поведінку молоді щодо формування почуття любові до Батьківщини через виховання високих громадських, моральних, психологічних, професійних і фізичних якостей, необхідних для реалізації інтелектуального та творчого потенціалу особистості в інтересах всебічного розвитку суспільства, забезпечення безумовної готовності до захисту Вітчизни.
Мета проекту:
— впровадження нових ефективних форм роботи з патріотичного виховання;
— посилення моральної складової в загальній системі формування у юного покоління національної гідності, особистісних рис громадянина Української держави, успадкування духовних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин, набуття соціального досвіду, фізичної досконалості, художньо-естетичної культури, розвиток кращих рис українського патріота;
— розвиток творчих здібностей учнів;
— сприяння розвитку фізичного та духовного здоров'я, дитячо-юнацького туризму і краєзнавства;
— виховання у дітей почуття гордості за свою державу, прагнення стати повноцінним її громадянином;
— вивчення, узагальнення і пропагування кращого досвіду патріотичного виховання дітей та учнівської молоді.
Основні завдання проекту:
— розроблення презентаційних і просвітницьких заходів для дітей та учнівської молоді, формування позитивного іміджу навчального закладу як центру розвитку успішної, конкурентоспроможної, національно-свідомої особистості з активною громадянською позицією;
— формування високих моральних цінностей, етнічної та національної самосвідомості, любові до рідної землі, держави, родини, народу;
— виховання у дітей та учнівської молоді шанобливого ставлення до державних символів – Державного Герба України, Державного Прапора України і Державного Гімну України, почуття громадянства, формуванню національної свідомості, належності до рідної землі;
— формування в учнівської молоді відданості та вірності українському народові, готовності до захисту України, забезпечення її суверенітету, територіальної цілісності та недоторканості;
— формування національної свідомості і людської гідності, толерантного ставлення до інших націй, культур і традицій;
—стимулювання в учнів патріотично свідомого мислення та осмислення своєї власної ролі у розбудові держави.
Етапи проекту:
Етапи |
Вид діяльності |
Терміни |
Організаційний |
· розробка проекту, складання графіку реалізації проекту; · проведення заходів щодо реалізації проекту; · визначення ресурсів для забезпечення реалізації проекту |
Вересень 2016 року |
Практичний |
· розроблення інструктивно-методичного забезпечення та ресурсного забезпечення проекту; · проведення заходів за участю педагогів, учнівської молоді, представників органів місцевого самоврядування, батьківської громадськості, громадських організацій; · висвітлення освітньо-виховної та розвивальної роботи з дітьми в засобах масової інформації, на сайті школи. |
Вересень 2016 року – травень 2017 року |
Презентаційний (підсумковий) |
· підведення підсумків роботи з реалізації проекту; · узагальнення та оформлення матеріалів із реалізації проекту, презентація результатів проектної діяльності, висвітлення досвіду з патріотичного виховання у фахових виданнях, засобах масової інформації |
Травень 2017 року |
Перелік заходів проекту:
№ з/п |
Назва заходу |
Термін проведення |
1 |
Загальношкільна лінійка «Здоров’я народу – багатство країни» |
Вересень, 2016р. |
2 |
Інформаційна хвилинка «Великі українці. Іван Франко» |
Вересень, 2016р. |
3 |
Колективн творча справа «Голуб миру» |
Вересень, 2016р. |
4 |
Година класного керівника «Хай буде мир на рідній Україні» |
Вересень, 2016р. |
5 |
Класна оперативка «Вітя Проценко – дитина-герой нашого краю» |
Вересень, 2016р. |
6 |
Перегляд відеофільму «Трагедія Бабиного Яру», його обговорення |
Вересень, 2016р. |
7 |
Вікторина «Чи знаєш ти свій рідний край?» |
Вересень, 2016р. |
8 |
Бесіда за круглим столом з елементами тренінгу «Ідеал сучасної молодої людини – громадянина України» |
Вересень, 2016р. |
9 |
Інтелектуальна гра для старшокласників «Право людини на життя, свободу, недоторканність» |
Жовтень, 2016р. |
10 |
Урок мужності «Час плине, а пам’ять залишається…» (до Дня захисника України) |
Жовтень, 2016р. |
11 |
Диспут «Двомовність в Україні» |
Листопад, 2016р. |
12 |
Усний журнал «Краса і сила української мови» |
Листопад, 2016р. |
13 |
Інтелектуальна гра «Найрозумніший2 |
Листопад, 2016р. |
14 |
Колективна творча справа «Подорож цікавими місцями України» |
Листопад, 2016р. |
15 |
Флеш-моб «Як небо, як даль солов’їна, Не кінчається Україна…» |
Листопад, 2016р. |
16 |
Класна оперативка «Уславлені українці» |
Листопад, 2016р. |
17 |
Перегляд фільму та його обговорення. «Повернення своєї історії» |
Листопад, 2016р. |
18 |
Дискусійний клуб «Якими винаходами українців я пишаюся?» |
Листопад, 2016р. |
19 |
Фото-презентація «Націй землі я народився…» |
Листопад, 2016р. |
20 |
Диспут «Чи потрібна країні армія?» |
Листопад, 2016р. |
21 |
Пізнавальна година «Невідоме про відомих: видатні історичні постаті українського війська» |
Грудень, 2016р. |
22 |
Диспут «Чи готові ми жити в правовій державі?» |
Грудень, 2016р. |
23 |
Загальношкільна лінійка «Ми віримо в майбутнє твоє, Україно!» |
Січень, 2017р. |
24 |
Міні-проект «Мій край – моя історія жива!» |
Січень, 2017р. |
25 |
Творча майстерня. Конкурс малюнків «Історія України в малюнках» |
Січень, 2017р. |
26 |
Дискусійний клуб «Неформальні угрупування. Як до цього ставитись?» |
Лютий, 2017р. |
27 |
Загальношкільна лінійка «Любіть Україну і мову її солов’їну» |
Лютий, 2017р. |
28 |
Написання загальношкільного диктанту про мову |
Лютий, 2017р. |
29 |
Гра «12 балів. Моя країна – Україна!» |
Лютий, 2017р. |
30 |
Флеш-моб «Підтримай українське» |
Березень, 2017р. |
31 |
Класна оперативка «Обличчя української історії. Тарас Шевченко» |
Березень, 2017р. |
32 |
Літературна світлиця «Є в Шевченка народження дата, дати смерті у нього нема…» |
Березень, 2017р. |
33 |
Інтелектуальна вікторина «Тарасовими шляхами…» |
Березень, 2017р. |
34 |
Конкурс читців-декламаторів «Кобзареві передзвони…» |
Березень, 2017р. |
35 |
Дошка пошани «Спорт зробив їх відомими…» (презентації учнів про улюблені види спорту і українських спорсменів) |
Квітень, 2017р. |
36 |
Година пам’яті «На Чорнобиль журавлі летіли…» |
Квітень, 2017р. |
37 |
Година пам’яті «Пам’ятати, щоб не повторити…» |
Травень, 2017р. |
38 |
Зустрічі із солдатськими вдовами, волонтерська робота |
Травень, 2017р. |
39 |
Квест «Марафон у вишиванках» |
Травень, 2017р. |
Очікувані результати:
Підсумковий захід проекту «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину…» (В.Симоненко)
квест «Марафон у вишиванках»
План роботи над квестом «Марафон у вишиванках»
№ з/п |
Назва заходу |
Відповідальний |
1 |
Розробка завдань станції «Пісенна» |
Ремінець Ольга |
2 |
Розробка завдань станції «Українське слово» |
Нікіфорова Аліна |
3 |
Розробка завдань станції «Народ скаже, як зав’яже» |
Корчевна Катерина |
4 |
Розробка завдань станції «Видатні українці» |
Веселова Валентина |
5 |
Розробка завдань станції «Літературна» |
Нікіфорова Аліна |
6 |
Розробка завдань станції «Мандрівка Черкащиною» |
Ремінець Ольга |
7 |
Розробка завдань станції «Скоромовка» |
Веселова Валентина |
8 |
Розробка завдань станції «Музичний квартет» |
Корчевна Катерина |
9 |
Виготовлення шаблону вишиванки |
Мороз К.О., бібліотекар сільського будинку культури |
10 |
Створення презентації, підбір відео- та аудіофайлів |
Нерубайська В.В. |
11 |
Підбір текстових матеріалів до сценарію, віршів |
Нікіфорова Аліна |
12 |
Створення сценарію квесту |
Нерубайська В.В. |
Мета заходу: закріпити знання вихованців про рідну Батьківщину, про її культурні традиції, відомих людей, усну народну творчість тощо, розвивати пам'ять, увагу, фантазію, творчу уяву, дружність та згуртованість, швидку реакцію, кмітливість; формувати ціннісне ставлення до держави, родини, громадянина; почуття належності до своєї країни, її історії та традицій; розвивати громадянські цінності: патріотизм, людяність, толерантність; виховувати любов до рідного краю, дбайливе ставлення до скарбів Батьківщини, розуміння людини – як найвищого творіння.
Обладнання заходу: виставка робіт сільських майстринь-вишивальниць Коренко Ганни Петрівни, Миколайчук Наталії Миколаївни, Думи Катерини Михайлівни; маршрутні листи; конверти із завданнями на станціях; презентація; музичний супровід.
Святково прибрана актова зала. Учасники заходу одягені у вишиванки. На екрані демонструється презентація.
Слайд 1. Відео «Вишиванка», пісню виконує Дмитро Яремчук
Слайд 2
Ведуча 1.
Народе мій, краяни і краянки!
Плекаймо паросток зелений навесні,
Нехай цвітуть – не вицвітають вишиванки
І стоголосо лине пісня, по землі.
Слайд 3
Ведуча 2.
Україно, одінь вишиванку,
Пригадай, як колись було.
Ії гордо носило місто,
І пишалося кожне село.
Ведуча 3.
Україно, носи вишиванку,
В будні і свята носи.
Бо ніде не знайдеш більше в світі
Неповторної диво краси.
Ведуча 1.
Я рідний край та мову солов’їну
У вишивку свою вплела, в нитки.
Я прославляю рідну Україну,
Яскраві вишиваючи квітки.
Слайд 4
Ведуча 2.
Всесвітній день вишива́нки — міжнародне свято, яке покликане зберегти споконвічні народні традиції створення та носіння етнічного вишитого українського одягу. Дата проведення — щороку в третій четвер травня (будній день). Свято є самобутнім і самодостатнім, не прив'язане до жодного державного чи релігійного. У цей день кожен бажаючий може долучитись до свята, одягнувши вишиванку на роботу, до університету, школи чи садочка.
Слайд 5
Ведуча 3.
Ідею акції «Всесвітній день вишиванки» у 2006 році запропонувала студентка факультету історії, політології та міжнародних відносин Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича Леся Воронюк. А поштовхом до реалізації ідеї та святкування стала вишиванка Ігоря Житарюка, яку він регулярно одягав на пари, як і чимало інших студентів. Леся запропонувала одногрупникам та студентам обрати один день і всім разом одягнути вишиванки.
Ведуча 1.
Спочатку вишиванки одягнули кілька десятків студентів та кілька викладачів факультету. Та вже протягом наступних років свято розрослося до всеукраїнського рівня, до нього почала долучатися українська діаспора по всьому світу, а також прихильники України.
Відео «День вишиванки – 2017»
Ведуча 2.
Дорогі діти, ми підготували для вас цікавий українознавчий квест «Марафон у вишиванках». Ви поділитеся на 4 команди, отримаєте маршрутні листи, за якими пройдете 9 станцій, послідовно на кожній із них потрібно буде виконати завдання і отримати бали, проходження кожного етапу – підпис відповідального. Завдання виконувати слід лише за маршрутом. Переможе та команда, котра швидше прийде до фінішу та матиме більшу кількість балів. А ще на фініші нас чекає танцювальний флешмоб та нагородження учасників та переможців.
Учні діляться на 4 команди, обирають лідерів, отримують маршрутні листи.
Станція «Пісенна»
(Відгадайте назву пісні, про яку йдеться в загадці, виконайте її уривок)
Станція «Українське слово»
(Встановіть відповідність між назвами та їх тлумаченням)
Гопак |
традиційний український народний танець |
Вертеп |
старовинний пересувний український ляльковий театр |
Флояра |
український народний дерев’яний духовий інструмент |
Очіпок |
обов’язковий головний убір заміжніх жінок у стародавній Україні |
Гостинець |
велика дорога, широкий битий шлях із упорядкованою проїжджою частиною |
Горнятко |
невелика посудина з порцеляни, фаянсу тощо для пиття чаю, кави |
Ватра |
вогнище, багаття |
Станція «Народ скаже, як зав’яже»
(Встановіть відповідність між початком прислів’я та його закінченням)
Не святі горшки ліплять |
а прості люди. |
Працюй, як коняка, |
а їж, як собака. |
Без хазяїна двір плаче, |
а без хазяйки – хата. |
На те коня кують, |
щоб не спотикався. |
Десять років мак не родив |
і голоду не зробив. |
Бог не без милості, |
козак не без долі. |
Аби хліб, |
а зуби знайдуться. |
Байдуже ракові, |
у якому горщику зварять. |
Береженого Бог береже, |
а козака шабля. |
Дай дурневі макогона, |
то він і вікна поб’є. |
Станція «Видатні українці»
(Відгадайте ім’я видатного українця за його характеристикою)
Станція «Літературна»
(Складіть ланцюжок: портрет українського письменника, псевдонім, твори, що він написав, його відома цитата)
Портрет |
Псевдонім |
Твори |
Цитата |
|
Дочка Прометея |
«Лісова пісня» |
«Так! я буду крізь сльози сміятись, Серед лиха співати пісні, Без надії таки сподіватись, Буду жити! Геть думи сумні!» |
«Давня казка» |
|||
«Contra spem spero» |
|||
|
Кобзар |
«Сон» |
«Доборолась Україна До самого краю. Гірше ляха свої діти Її розпинають…» |
«Заповіт» |
|||
«Кавказ» |
|||
|
|||
|
Каменяр |
«Гімн» |
«Вічний революціонер |
«Чого являєшся мені у сні?» |
|||
«Захар Беркут» |
|||
|
Український Езоп |
«Бджола і Шершень» |
«Чи не дивно, що один у багатстві бідний, а іший у бідності багатий» |
«Всякому місту – звичай і права» |
|||
«De libertate» |
Станція «Мандрівка Черкащиною»
(Віднайдіть на карті Черкащини відомі місця, зображені на картинках)
Станція «Скоромовка»
(Із набору слів складіть скоромовку і разом швидко її розкажіть)
Бурі бобри брід перебрели,
Забули бобри забрати торби.
Станція «Музичний квартет»
(Назвіть музичні інструменти, зображені на картинках)
|
Трембіта |
|
Бандура |
|
Сопілка |
|
Цимбали |
Станція «Неповторна вишиванка»
(на заготовках створити дизайн вишиванки, доповнивши його власним орнаментом)
Журі рахує бали, отримані командами за участь у квесті.
Танцювальний флеш-моб «Вріжем гопака…» (виконують усі учасники гри)
Запуск гелевих кульок із кращою вишиванкою.
Оголошення результатів гри та нагородження переможців.