Мета проекту: дослідити календарно-обрядову поезію та пов'язані з нею звичаї та обряди українців.
Завдання проекту:
1.Визначити літературу для дослідження.
2.Провести дослідження обрядових пісень щодо поділу на цикли.
3.Систематизувати обрядові пісні за циклами.
4.Створити за календарно-обрядовими піснями інсценівки українських звичаїв та обрядів, з ними пов'язаних.
Статус проекту: внутрішній
Термін реалізації: лютий - березень
Очікувані результати проекту:
- Створити «Народний календар»;
- Виступити перед учнями школи з презентацією українських звичаїв та обрядів, пов'язаних з обрядовими піснями.
Відділ освіти Покровської міської ради
Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів № 6
Підготували:
учні 6-7 класів.
Керівник
Безкоровайна Ю.А.,
вчитель української мови та
літератури
.
2018
Актуальність проекту
Ми є частинкою великого українського народу, який має свою славну історію, чарівну мову, багату культуру, видатних вчених і героїв. Сьогодні в умовах незалежності вкрай потрібно вивчати, розповсюджувати та нести правдиву історію про минуле і сучасне життя українського народу, його духовно-культурні і національні цінності, зберігати народні звичаї і традиції. Українська культура протягом тривалих періодів своєї історії розвивалася як народна. Для української національної культури основоположною і базовою є народна культура, на основі якої поступово сформувалися професійне мистецтво, наука, література. Культура споконвіку була невід'ємною часткою життя українців. Немає такого повороту людської долі, який би не згадувався в українському мистецтві. У ній велике місце займали фольклор, народні традиції, які додавали їй особливої чарівності і колориту. Особливо яскраво це виявилося в мистецтві — народних думах, піснях, танцях, декоративно-прикладному мистецтві. Саме завдяки збереженню і продовженню традицій, корені яких сходять до давнини, став можливим підйом української культури та сучасне культурне відродження. Взаємодія людини з традиціями рідного краю – надзвичайно актуальна проблема сучасності, і з кожним роком вона стає актуальнішою.
Обов’язок берегти, любити та шанувати свою країну, її багатства та традиції є вимогою сучасності. Щоб це стало нормою поведінки кожної людини, треба з дитинства виховувати почуття відповідальності за збереження пам’яті про минуле нашої країни, про чудові традиції українського народу.
Сьогодні є можливість прищепити учням інтерес до культурної спадщини нашого народу, прагнення глибше вивчати звичаї та традиції українців, розвивати естетичне сприйняття народних пісень, розширити кругозір та світогляд школярів; виховувати любов і повагу до минулого нашого народу, його історії, звичаїв і традицій.
Мета проекту: дослідити календарно-обрядову поезію та пов’язані з нею звичаї та обряди українців.
Завдання проекту:
Статус проекту: внутрішній
Термін реалізації: лютий - березень
Очікувані результати проекту:
- Створити «Народний календар»;
- Виступити перед учнями школи з презентацією українських звичаїв та обрядів, пов’язаних з обрядовими піснями.
Опис діяльності
План виконання проекту
1. Поставити завдання проекту.
2. Визначити джерела потрібної інформації –обрядові пісні щодо визначення їх циклів.
3. Збір та обробка інформації.
4. Систематизувати та узагальнити результати пошуку.
5. Створити календар за результатами дослідження.
6. Презентувати роботу перед учнями школи.
7. Оцінити роботу щодо виконання проекту.
Література
Інтернет посилання
Додаток 1
Ведучий 1. Доброго дня, шановні гості. Сьогодні ми перенесемось у далеке минуле і побачимо, як жили наші предки – українці: чим вони займались, як працювали і відпочивали.
Ведучий 2. З давніх - давен український народ славиться своєю співучістю. Народна пісня - це скарб українського народу. У народі кажуть, що у піснях , як у книжках можна читати нашу історію. В українській пісні і ніжність, і ласка, і любов. Вона була добрим порадником у радості і горі, допомагала в праці. Усі народні звичаї та обряди відтворені в піснях. Недаремно кажуть, що пісня - народний календар.
Ведучий 1. Одним із найдавніших видів пісенної творчості народу є календарно-обрядові пісні, які відображали кожен цикл хліборобської праці в різні пори року. Усі календарно-обрядові пісні відзначаються ліризмом.
Ведучий 2. До календарно-обрядових пісень належать:
- колядки, щедрівки (зимовий різдвяний цикл);
- веснянки, гаївки, або гагілки (весняний цикл);
- русальні (пов'язані зі святковим циклом колосіння збіжжя та розквіту природи наприкінці весни);
- купальські (переджниварський цикл середини літа);
- жниварські і стодольні (збирання врожаю в кінці літа).
Ведучий 1. Два тижні ми працювали над проектом «Народний календар», і сьогодні кожна група представить результат своєї роботи.
Ведучий 2.Надійшла весна прекрасна,
Многоцвітна, тепла, ясна,
Ніби дівчинка в вінку.
Ожили луги, діброви,
повно гомону, розмови
І пісень в чагарнику.
Разом із цим віршем І. Франка переносимось у місяць березень, з якого власне і починався рік у наших давніх предків.
- Група «Весна» (учні 7-А класу) розповідає про обрядово-пісенну творчість весняного циклу (у супроводі мультимедійної презентації).
- Інсценізація обряду зустрічі весни.
Ведучий 1. Літо, літо золоте
випиває роси
та з пшениченьки плете
Україні коси.
Виглядає з-поміж віт
вишнями в садочку,
одяга на цілий світ
сонячну сорочку.
- Група «Літо» (учні 6-Б класу) розповідає про обрядово-пісенну творчість літнього циклу (у супроводі мультимедійної презентації).
- Інсценізація (фрагмент обряду святкування Івана Купала у супроводі мультимедійної презентації, запис купальських пісень)
Ведучий 2. Висне небо синє,
Синє, та не те;
Світе, та не гріє
Сонце золоте.
Оголилось поле
Од серпа й коси;
Ніде приліпитись
Крапельці роси.
Темная діброва
Стихла і мовчить;
Листя пожовтіле
З дерева летить.
- Група «Осінь» (учні 6-А класу) розповідає про обряд жнив (у супроводі мультимедійної презентації).
- Інсценізація (фрагмент обряду жнив у супроводі мультимедійної презентації, пісня «Вийшли в поле косарі»)
Ведучий 1. По завершенні трудового року та в очікуванні весни наші давні пращури могли трішки відпочити взимку, і, мабуть, найвеселішими і найшановнішими святами були обрядові свята зимового циклу.
- Група «Зима» (учні 7-Б класу) розповідає про обрядово-пісенну творчість зимового циклу (у супроводі мультимедійної презентації).
- Інсценізація (фрагмент обряду щедрування і водіння Меланки, пісня «Добрий вечір тобі, пане господарю»).
Ведучий 2. Пісня іде поруч з людиною все життя. З нею працюють і відпочивають. З нею ми пов’язані від народження до самої смерті. В усі часи пісня в Україні була і є частиною людського життя, невичерпним джерелом наснаги. Саме народна пісня відроджує в наших душах любов до рідного слова й до рідної землі.
Ведучий 1. Ось і наближається наше свято до кінця, але не закінчується зустріч із піснею. Вона залишиться з вами як вірний друг. У житті ви часто будете зустрічатися з різними піснями, що супроводжують різні сторони життя людини.
До нових зустрічей. Дякуємо за увагу.