Актуальність проєкту. Ми – випускники 2022 року! Закінчення навчального року закарбується у нас в пам'яті як час війни з рашистами! Багато українців втратили роботу під час війни. Декому фізично ніде працювати, послуги інших вже не актуальні, а багато просто втекли з-під обстрілів, залишивши робоче місце, кількість найманих працівників та підприємців, які фактично стали безробітними, вимірюється мільйонами. Очевидно, що частина тимчасово безробітних знайдуть нову роботу за кордоном, або на західній Україні. А що робити випускникам, на який ринок праці орієнтуватись? Чи доцільно обирати професію, яка, на сьогодні, втратила значимість, адже в Україні триває війна. І, напевно, потрібно направити нам, одинадцятикласникам всі свої знання, бажання, власну гідність та патріотизм на захист нашої країни та здобути таку професію, яка би забезпечила відбудову нашої країни у всіх напрямках. Тому, відповідно до загальних змін в нашій державі, а також враховуючи наслідки втручання агресора, ми вирішили дізнатися, які професії будуть популярними в найближчому майбутньому в Україні, адже попит на деякі професії з’явиться вперше, зокрема і на ті, які потребуватимуть концептуально нових навичок.
Мета проєкту: виховання любові до будь-якого виду трудової діяльності, вивчення та врахування індивідуальних психофізіологічних особливостей учнів, їхніх інтересів і запитів щодо майбутньої професії та розвиток здібностей, необхідних для реалізації цих запитівформування здатності будувати власну професійну траєкторію на основі знань про індивідуальні особливості, запити і можливості, потреби ринку праці у спеціалістах та вимогах професії до людинирозвиток умінь і навичок учнів застосовувати здобуті знання у практичних ситуаціях, розвиток життєвих компетенцій, підвищення загальної культури учнівознайомлення учнів з різними професіями, з пов'язаним із ними змістом трудової діяльності, з вимогами, які ці професії ставлять перед людиною, а також з тим, де ними можна оволодіти
Завдання проєкту:1.2.3. Надати допомогу учням у визначенні й виборі конкретної професії на основі виявлення й оцінки здібностей, інтересів, потреб в найближчому майбутньому в УкраїніПровести зустрічі з представниками різних професій, викладачами коледжів та Вузів, консультантами центру зайнятостіВідвідати вищі навчальні заклади (дні відкритий дверей), онлайн-екскурсії4. Організувати з шкільним психологом тренінгові заняття з профорієнтації учнів, бесіди, діагностування, психологічне просвітництво для батьків на тему професійного визначення. Надати консультативну допомогу учням в організації волонтерської допомоги5.
Очікувані результатив результаті роботи над виконанням проєкту учні:- зможуть виявити свої індивідуальні схильності, психофізіологічні можливості; - сформують вміння зіставити власні схильності з вимогами професії, до якої мають інтерес і нахили, щоб прийняти правильне рішення про свою придатність до професійної діяльності в обраній галузі;- пройдуть анкетування, тестування, консультування;- сформують такі установки і ціннісні орієнтації: гуманізму, співчуття та любові до ближнього, почуття колективізму, відповідальності.зустрінуться з цікавими людьми різних професій; здійснять свідомий вибір проходження ЗНО (мультипредметний тест) як старт в майбутню професію;
План реалізації проєкту за модулями:1. Мотиваційний лист (до 10.02.22)2. Виховна справа «Герої нашого часу» (до 15.02.22)3. Урок-звитяги (до 16.03.22)4. Презентація «Військові звання в ЗСУ» (до 30.04.22)1. Мотиваційний лист (до 10.02.22)2. Діагностування учнів (до 25.02.22)3. День відкритих дверей- «Кафедра психології ЧНУ(до 01.03.22)»4. Психологічне просвітництво для батьків на тему професійного визначення учнів в умовах воєнного стану (до 30.04.22)Психологи. Військові*Медицина. Будівництво, архітектура. Енергетика. Оборонна промисловість. Освіта. Волонтер1. Мотиваційний лист (до 10.02.22)2.Інфо-дайджест «Інновації українського оборонного комплексу» (до 30.03.22)3. Бесіда на тему «Мінна безпека» (до 04.04.22)4.Історичний репортаж «Зброя століття» (до 29.04.22)5. Презентація «Техніка та озброєння УА» (до 10.05.22)1. Мотиваційний лист (до 10.02.22)2. Виховна справа «Творення українського всесвіту» (до 05.04.22)3. Зустріч з викладачами коледжів та Вузів (до 30.04.22)4. Батьківський лекторій «Від ЗНО до Мультипредметного тесту» (до 10.05.22)1. Мотиваційний лист (до 10.02.22)2. Консультування в організації волонтерської допомоги (з 24.02.22)3. Робота на волонтерських пунктах (лютий-травень)4. Волонтерський путівник «Твори добро» (до 30.04.22)1. Мотиваційний лист (до 10.02.22)2. Рекламний постер (до 30.03.22)3. Каталог «Військово медичні навчальні заклади України» (до 10.05.22 )1. Мотиваційний лист (до 10.02.22)2. Путівник спеціальності (до 20.03.22)3. Пам’ятка, обираючому професію (до 10.05.22)1. Мотиваційний лист (до 10.02.22)2. Гід для майбутнього енергетика (до 30.03.22)3. Афіша онлайн-курсу «Кар’єра в енергетиці – це круто!» (до 05.05.22)Виховний захід. Лікбез на тему «Професії майбутнього:які спеціалісти ібудуть затребувані в майбутньому»(до 15.05.22)
123 Професійні військові потрібні!Мотиваційний лист. Тепер ми точно переконалися, що без потужної та професійної армії не зможемо мати майбутнього як країна. Також очевидно, що основу системи безпеки мають складати професійні військові, зокрема офіцери. Цьому потрібно вчитися, і не один рік. Попит на військових збільшиться, а інтелект військових буде в пріоритеті. Таким чином інженери, «айтівці», економісти, дизайнери, маркетологи (не забуваємо про інформаційну війну), які втратили роботу, зможуть знайти себе в новітній армії.
Психологи, зокрема військовіПлан дій. Модуль 21. Мотиваційний лист (до 10.02.22)2. Діагностування учнів (до 25.02.22)3. День відкритих дверей- «Кафедра психології ЧНУ» (до 01.03.22)4. Психологічне просвітництво для батьків на тему професійного визначення учнів в умовах воєнного стану (до 30.04.22)
123 Психологи, зокрема військові потрібні!Мотиваційний лист. Послуги психологів і так мали велику популярність останнім часом. Проте для лікування такої травми цілої країни потрібно в рази більше спеціалістів. Наразі лише декілька університетів готують професійних спеціалістів у цьому руслі. Вже на наступний навчальний рік країна значно має збільшити бюджетне замовлення на психологів та психотерапевтів, а отже, якщо у вас було бажання опанувати цю професію – саме час. Українські ж військові психологи будуть мати попит як інструктори в усьому світі. Зараз таку роль зокрема виконують ізраїльські спеціалісти. Але вже незабаром військова психологія — нове айті зі своїм аутсорсом і зарплатою у валюті.
123 Медичні працівники потрібні!Мотиваційний лист. Коронавірус, а тепер війна вивела статус медичних працівників на новий рівень. Лікування та реабілітація пережитого, нові виклики майбутнього (нові пандемії, існуючі війни) зробить попит на професійних медиків сталим. Збільшення попиту призведе до збільшення заробітних плат, інвестицій в медичну інфраструктуру, навчання, науку. Бути медиком стане не менш престижним, ніж бути військовим. Країна в воєнному стані також збільшить попит на українську медичну промисловість. Адже замість дальньовіддалених частин світу, країни Євросоюзу зможуть розташувати своє виробництво в Україні.
123 Будівельники та архітектори потрібні!Мотиваційний лист. Відбудова країни, про яку ми почали мріяти з початку війни, обов'язково почнеться. Але це вже не буде банальна відбудова старих будівель. Ми концептуально маємо змінити принципи побудови наших будівель. Очевидно, що в кожній будівлі має бути підготовлене та відповідного рівня безпеки бомбосховище. Обов'язково зміняться вимоги до матеріалів, до технологій побудови (ніяких панельок зокрема). Ймовірно в кожній новій квартирі буде вимога мати приміщення з товстими стінами і без вікон. Вона не буде використовуватися в повсякденному житті, але в ній будуть всі необхідні запаси. Зміняться і вимоги до поверховості будівель. Якщо раніше будували якомога вищі будинки, то тепер ми побачимо щось не більше 14 поверху. Повернеться практика аварійних сходів. Загальна відбудова, колосальна допомога від інших держав однозначно в рази збільшить попит на будівельників, а ще більше на кваліфікованих архітекторів. Сфера будівництва в свою чергу напряму впливає на інші сфери, зокрема виробництво матеріалів, логістику. В умовах обмеженої робочої сили — обов'язково збільшиться попит на автоматизацію будівництва. Все це також створює необмежені можливості для підприємців, які втратили свої бізнеси.
123 Енергетики потрібні!Мотиваційний лист. Енергетична безпека для нас — це ще більший пріоритет, ніж для ЄС. Україна має поставити за ціль повну незалежність від енергетичних ресурсів. На відміну від багатьох країн, для нас це завдання є реальним і досяжним, але потребує колосальних інвестицій і відповідно спеціалістів. Однозначно буде прискорений розвиток альтернативної енергетики (біопаливо, біогаз, вітряна, гідро, сонячна), добуття сланцевого газу, інвестиції у видобуток газу, нафти, вугілля. Паралельно швидкими темпами продовжиться робота над енергоефективністю (утеплення приміщень, нові вимоги до будівництва), інновації у виробництво — більша ефективність використання енергоресурсів. З’явиться шалений запит на нових спеціалістів різного рівня кваліфікації.
Оборонна промисловість. План дій. Модуль 61. Мотиваційний лист (до 10.02.22)2.Інфо-дайджест «Інновації українського оборонного комплексу» (до 30.03.22)3. Бесіда на тему «Мінна безпека» (до 04.04.22)4.Історичний репортаж «Зброя століття» (до 29.04.22)5. Презентація «Техніка та озброєння УА» (до 10.05.22)
123 Оборонна промисловість потрібна!Мотиваційний лист. Оборонна промисловість отримає небувалий поштовх. Україна має інвестувати у власний оборонпром. Великий потенціал у партнерських проектів, на кшталт співпраці з турецьким "Байрактаром". Все це потребує високваліфікованих розробників, інженерів, науковців, а також підприємців. Держава має замовляти і оплачувати, а виконувати — приватні компанії. Це не новий досвід, так працюють інші країни. Потрібно розуміти, що в цьому "бізнесі" важливі і військові з досвідом, адже вони краще за всіх знають, що потрібно, що працює, а що ні. Тому на продукцію нашої країни може і має бути великий попит у інших країн.
123 Освіта потрібна!Мотиваційний лист. Якісна освіта – стандарт нового покоління! Неможливо розбудувати країну без якісної освіти. Наступне покоління потребуватиме якісно нових спеціалістів. Реформи в освіті неминучі. Тож посада вчителя чи викладача знову стане престижною. Більше того, високий запит на науку з інших сфер буде сприяти інвестиціям в освітній сектор додатково. Все це зупинить відтік найкращих кадрів з системи і зробить освітянина конкурентним на ринку праці. У цьому контексті важливо розуміти, що навчати потрібно буде також абсолютно нових професій для нашої країни, тож основною навичкою освітянина майбутнього буде адаптивність і здатність вчитися самому.
123 Волонтери потрібні! Мотиваційний лист. Волонтер — це можливість зробити світ кращим! Це дуже різні люди з різними професіями, статками, інтересами та цілями, але всі вони мають спільну цінність — небайдужість до того, що відбувається навколо. Волонтер, або доброволець, — це людина, яка за власним бажанням готова витратити свої сили, час і талант на користь суспільству або конкретній людині, не чекаючи винагороди. Сьогодні волонтерська діяльність знаходить все більше своїх прихильників. Сфери діяльності, в яких можна побачити безоплатну роботу добровольців, воістину численні і різноманітні: від допомоги тваринам і благоустрою території до просвітницьких бесід, благодійних концертів і екологічних акцій або участі в ліквідації наслідків стихійних лих. Приємно усвідомлювати, що наше суспільство ще зберігає в собі потенціал до добрих справ, спрямованим на творення. Волонтер —це, перш за все, співтворчість в загальній симфонії світу, це можливість займатися цікавою справою і отримувати досвід, це реалізація себе і можливість бути багатим. Адже, як сказав один мудрець, багатий — це не той, хто має багато грошей, а той — хто може чимось поділитися. Не важливо чим — навіть посмішкою або словом розуміння — і вже однією печаллю на землі стане менше. Волонтер — це можливість забути про свої проблеми, і в той же час стати для когось потрібним. Волонтерський рух дозволяє реалізувати потребу в спілкуванні, знайти нові зв’язки, відчути свою корисність.
123 Мікропідприємства послуг на експорт потрібні!Мотиваційний лист. Вже зараз очевидно, що найменше постраждали від війни спеціалісти, які можуть працювати віддалено, а замовлення у них в усьому світі. Такий формат дозволяє взяти ноутбук і спокійно переїхати в інше місце для життя. Якщо зараз це стосується айті сектору та окремих фрілансерів, то після війни перехід від стаціонарного робочого місця до формату фрілансу стане набагато більш популярним способом заробітку. Це потребуватиме відповідної інфраструктури. Свої сервіси для пошуку замовлень, коворкінги, заходи, спільноти. Можливість працювати дистанційно на глобальний ринок охопить все, що може потенційно охопити. Архітектори, дизайнери, консультанти, комунікаційники, перекладачі, інженери, технологи, науковці, викладачі, фінансисти, економісти, юристи, агрономи — якщо зараз це виглядає складно, то з кожним роком технології дозволять працювати віддалено для більшої кількості людей і професій. Цьому сприятиме як глобальні рухи, так і розбудова нашої країни.
123 Висновок. Мотиваційний лист. Замислимось, чи можемо ми свою професію зробити власною справою з орієнтацією на глобальний ринок. Зміни будуть відчутні для всіх сфер. Кожен відчує їх на собі. Будь-яка криза — це період можливостей. Очевидно, що можливостей під час війни обмаль, саме тому це найкращий час для інвестицій в себе. Інвестицій у власні знання, навички. Військові прямо зараз займаються інвестиціями як в країну, так і в себе, і досвід знадобиться і в мирному житті. Це ж стосується і лікарів. Якщо волонтер — вони найкраще дізналися всі проблеми логістики і вже мають багато ідей, як їх вирішити на глобальному рівні. Якщо ж хтось втратив роботу, зараз найкращий час інвестувати в себе і вчитися — щоб потім допомагати собі і своїй країні. Кожен має обрати свій фронт і системно працювати на ньому. Якщо здається, що навчатися зараз не доречно, то так тільки здається. Якщо не має можливості напряму наблизити нашу перемогу, необхідно готувати себе для відбудови у майбутньому. Важливо пам'ятати, що після такого героїзму українців бренд "made in Ukraine" буде сприйматися зовсім по іншому. Це ще одна причина чому наша майбутня професія (послуга чи продукція) буде мати більший попит в світі.
Аналіз реалізації проєкту: Закінчення навчального року закарбується у нас в пам'яті як час війни з рашистами! Багато українців втратили роботу під час війни. Декому фізично ніде працювати, послуги інших вже не актуальні, а багато просто втекли з-під обстрілів, залишивши робоче місце, кількість найманих працівників та підприємців, які фактично стали безробітними, вимірюється мільйонами. Очевидно, що частина тимчасово безробітних знайдуть нову роботу за кордоном, або на західній Україні. А що робити випускникам, на який ринок праці орієнтуватись? Чи доцільно обирати професію, яка, на сьогодні, втратила значимість, адже в Україні триває війна. І, напевно, потрібно направити нам, одинадцятикласникам, всі свої знання, бажання, власну гідність та патріотизм на захист нашої країни та здобути таку професію, яка би забезпечила відбудову нашої країни у всіх напрямках. Тому, відповідно до загальних змін в нашій державі, а також враховуючи наслідки втручання агресора, ми вирішили дізнатися, які професії будуть популярними в найближчому майбутньому в Україні, адже попит на деякі професії з’явиться вперше, зокрема і на ті, які потребуватимуть концептуально нових навичок. У реалізації проєкту «Моя професія-виклик сьогодення» прийняли участь учні 11-го класу, батьки, вчителі, практичний психолог, бібліотекар, ЗДВР та класний керівник. Основний обсяг робіт над проєктом здійснювався за рахунок опрацювання наукової літератури, школярі засобами ІКТ в мережі інтернет знаходили потрібну інформацію, власноруч створювали презентаційний матеріал, виховні заходи проводились як у дистанційному форматі так і в очному. На початку проєкту школярі розробили кроки своєї діяльності, визначили місію, напрямки роботи та завдання. В ході проєкту учні реалізували заплановані напрямки: за модулем «Військові» реалізовано: мотиваційний лист, виховна справа «Герої нашого часу», урок-звитяги, презентація «Військові звання в ЗСУ».
Аналіз реалізації проєкту: За модулем «Психологи» реалізовано: мотиваційний лист, діагностування учнів, день відкритих дверей- «Кафедра психології ЧНУ, психологічне просвітництво для батьків на тему професійного визначення учнів в умовах воєнного стану; за модулем «Медицина» реалізовано: мотиваційний лист, рекламний постер, каталог «Військово медичні навчальні заклади України»; за модулем «Будівництво, архітектура» реалізовано: мотиваційний лист, путівник спеціальності, пам’ятка обираючому професію; за модулем «Енергетика» реалізовано: мотиваційний лист, гід для майбутнього енергетика, афіша онлайн-курсу «Кар’єра в енергетиці – це круто!»; за модулем «Оборонна промисловість» реалізовано: .мотиваційний лист, інфо-дайджест «Інновації українського оборонного комплексу», бесіда на тему «Мінна безпека», історичний репортаж «Зброя століття», презентація «Техніка та озброєння УА»; за модулем «Освіта» реалізовано: мотиваційний лист, виховна справа «Творення українського всесвіту», зустріч з викладачами коледжів та Вузів, батьківський лекторій «Від ЗНО до Мультипредметного тесту»; за модулем «Волонтери-поклик душі» реалізовано: мотиваційний лист, консультування в організації волонтерської допомоги, робота на волонтерських пунктах, волонтерський путівник «Твори добро». Наприкінці проєкту учні прийняли участь у виховному заході «Лікбез на тему «Професії майбутнього: які спеціалісти будуть затребувані в майбутньому»» та мали змогу оцінити один одного та поділитись своїми враженнями щодо очікуваних результатів. Поряд з тим, були і труднощі, зокрема, активність, якість виконання поставлених завдань та швидкість оформлення деякими учнями інформаційних матеріалів.
Самоаналіз реалізації проєкту Для вдалого виконання проєкту поставила за мету згуртувати учнів біля досить важливої теми з профорієнтаційного виховання «Моя професія-виклик сьогодення», адже проблема вибору професії завжди була актуальною і тим більше, залишається такою в сучасних умовах-в умовах воєнного стану нашої країни. Яку професію обрати – одне з головних завдань у житті кожної людини. Чи доцільно обирати професію, яка, на сьогодні, втратила значимість, адже в Україні триває війна. І, напевно, потрібно направити одинадцятикласників і всі їхні знання, бажання, власну гідність та патріотизм на захист нашої країни та здобути таку професію, яка би забезпечила відбудову нашої країни у всіх напрямках. Особливо значущою є проблема набуття учнями адекватних знань про певний рід професійної діяльності, власні можливості оволодіння нею. Щоб допомогти одинадцятикласникам в цьому організувала роботу над проєктом покроково, було визначено тематику роботи кожного модуля. Більша частина проєкту була здійснена пошуковою роботою та зустрічами. Працюючи над проєктом учні виявили свої індивідуальні схильності, психофізіологічні можливості; сформували вміння зіставити власні схильності з вимогами професії, до якої мають інтерес і нахили, щоб прийняти правильне рішення про свою придатність до професійної діяльності в обраній галузі; пройшли анкетування, тестування, консультування; зустрілися з цікавими людьми різних професій; змотивували себе для проходження мультипредметного тесту; сформували ціннісні орієнтації: почуття колективізму, відповідальності, дисциплінованої поведінки. На мою думку, мети досягнуто; завдання проєкту виконані; шляхи реалізації здійснені. Поряд з тим, надалі необхідно звернути увагу на активність учнів у проєкті та вміння ними аналізувати виконання поставленого завдання.