Проект «Традиційні українські страви. Улюблені страви моєї родини»

Про матеріал

Короткотривалий проект для учнів 2 класу. .Форма захисту: творча, відкритий урок - звіт з українознавства( за варіативною частиною). Матеріал можна використати для виховної години, на уроках читання та " Я у світі"

Перегляд файлу

Проект «Традиційні українські страви. Улюблені страви моєї родини»

  1. Мета:

-  здобути знання про традиційні страви українців;

- викликати інтерес до традицій українського народу, які пов’язані з харчуванням ;

- вивчити традиції харчування у родині;

- дізнатися про улюблену страву родини, спосіб її приготування;

- розвивати фантазію, творчу уяву;

- зібрати інформацію про традиційні українські страви з різних джерел;

- зясувати, як відображають українські страви у своїх творах поети, письменники, народ;

- активізувати пізнавальну діяльність дітей;

- формувати пізнавальну, творчу, практичну, комунікативну та соціальну компетентності учнів;

- розвивати практичні уміння і навички у виготовлені традиційних страв;

- виховувати любов та бережне відношення до хліба;

- прищеплювати відчуття смаку до пошукової роботи;

- набуття певного життєвого досвіду.

 

  1. Завдання

- працювати з додатковими джерелами інформації;

- глибше засвоїти учнями матеріал;

- формувати навички колективної роботи в групах;

- виготовити  презентацію «Улюблені страви моєї родини»;

- створити пізнавально-розвивальне середовище та умови для роботи;

        - підготувати  відкритий урок з українознавства на тему «Традиційні українські страви. Улюблені страви моєї родини»

3. Метод, домінуючий у проекті: творчий, пошуковий.

  1. Кількість учасників: індивідуальний, груповий.

        У проекті беруть участь учні класу, батьки, класовод.

 

  1. Тривалість: короткотривалий (1-2 тижні)

 

  1. Об’єкт пізнання:українські традиційні страви.

 

  1.     Навчальні предмети: українознавство, образотворче мистецтво, українське читання.

 

  1.  Координація проекту: допомога

 

  1. Очікувані результати:

-  ознайомлення дітей з проектними технологіями;

- отримання учнями системи знань про традиційні українські страви ;

- формування пізнавальних, творчих, практичних компетентностей особистості;

- проведення конкурсу «Кращий знавець українських страв»;

- оволодіння практичними навичками виготовлення традиційних страв;

       - узагальнення матеріалів. Проведення відкритого уроку з українознавства на тему «Традиційні українські страви. Улюблені страви моєї родини»

 

  1. Форма захисту: творча, відкритий урок - звіт.

 

  1. Керівник проекту: Бендюг Алла Іванівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЕТАПИ ПРОЕКТУ

І. Підготовчий етап

Визначення та обговорення з учнями теми та завдань проекту.

 

ІІ. Планування проекту

Формування напрямків для проведення досліджень. Створення груп (по 5 учнів)

1 група «Юні дослідники»

Тема. «Улюблена українська страва моєї родини» .

Завдання: дізнатися про улюблену страву своєї родини, записати  її рецепт та приготувати її разом із батьками. Зробити фотографії.

2 група «Юні естети»

Тема. «Українські страви в піснях»

Завдання: підібрати пісні про  улюблені  страви українців, вивчити їх.

3 група «Поетична»

Тема. Художнє слово про українські страви.»

Завдання: опрацювати художню літературу; знайти вірші, у яких описуються улюблені страви українців .

4 група «Юні майстри»

Тема. Традиційні страви українців  в художніх образах.

Завдання: відшукати картини художників, намалювати малюнки; організувати виставку дитячих робіт «Улюблені страви українців».

5 група «Народознавці»

Тема. Українські страви в  усній народній творчості.

Завдання: підібрати загадки, прислів’я, прикмети; оформити журнал.

6 група «Науковці»

Тема. Традиційні страви українців».

Завдання: підібрати наукові факти про історію української кухні; створити інформаційну лабораторію, яку можуть поповнювати й інші учні, пов’язану з національними  стравами

Форми та методи роботи над проектом:

  1. Інформаційні (бесіди, перегляд відео та фотоматеріалів).
  2. Пошукова робота
  3. Спостереження
  4. Практична робота
  5. Консультативна робота з учнями та батьками
  6. Екскурсії
  7. Ігрові методи
  8. Виставка дитячих робіт

                                        ІІІ. Реалізація проекту

  1. Створення інформаційної лабораторії
  2. Проведення досліджень у власних родинах»
  3. Екскурсія до музею народознавства педагогічного училища.
  4. Організація виставки дитячих робіт «Українські національні страви»
  5. Розучування пісень, віршів  на задану тему
  6. Проведення інтелектуального конкурсу «Кращий знавець  українських страв»
  7. Створення презентації  «Улюблені страви моєї родини»

 

IV. Підсумок

Презентація проекту.

        Проведення відкритого уроку з українознавства на тему «Традиційні українські страви. Улюблені страви моєї родини»

 

Висновки.

Даний проект сприяє поповненню та систематизації знань учнів про життя та традиції українського народу, пов’язані  з  харчуванням.

Робота над проектом активізує пошукову та дослідницьку діяльність дітей, сприяє розширенню їх світогляду, розвиває творчість, естетичні смаки.

Знайомство з проектними технологіями вчить дітей самостійно планувати свою діяльність, працювати в групах, узгоджувати свою діяльність, дає можливість залучити до колективної роботи учнівські родини.

C:\Users\Admin\Desktop\ТАБІР ВЕСЕЛКА 2015\табір\IMG_3299.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок  з українознавства

ТЕМА. Українські національні страви.

Мета:  розширити знання дітей про українські національні страви, ознайомити  з традиціями українського народу, пов’язаними з харчуванням, систематизувати знання про  народні свята та традиційну кухню; розвивати увагу, мислення, зв’язне мовлення, вміння аналізувати та робити висновки, вдосконалювати навички роботи в групах; виховувати інтерес до народних традицій, бажання дотримуватися їх у родинах.

Обладнання:  мультимедійна  презентація, відеоролики про національні страви, матеріали  до роботи  у групах, мікрофон,  «крісло  автора», хліб- сіль.

                                                             Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА

1 учень. Добрий день вам, добрі люди!

               Хай вам щастя – доля буде,

               Не на день і не на рік

              А на довгий – довгий вік!

2 учень. Гостей дорогих ми вітаємо щиро,

               Стрічаємо з хлібом, любов’ю і миром.

               Хліб ясниться в хаті в хаті, сяють очі щирі.

               Щоб жилось по правді, щоб жилося в мирі!

ІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Вступне слово вчителя

З давніх – давен і до сьогодення в Україні існує традиція зустрічати дорогих гостей  хлібом та сіллю. Ця зустріч вважалася початком довгої дружби. Хліб був символом багатства та благополуччя, а сіль вважалася оберегом. Працьовитий і гостинний народ традиційно славиться хлібосольством. Зайдіть до української оселі на годинку – без частування господиня не проводить вас. Усе смачно, ситно, а головне від душі.

  1. Оголошення теми і мети уроку з попереднім завданням

Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитися з традиціями українського народу. А визначити тему уроку нам допоможе цікаве завдання

 (Українські національні страви)

 

 

 

 

   Протягом уроку ви дізнаєтесь які страви були поширені в Україні, які існували традиції їх приготування та вживання;

Будемо у групах працювати

Павутинку складати

У веселі ігри грати

Частувати і співати!

Тож, правила уроку не забуваємо,

 У світ українських страв вирушаємо

 

  1.               Виклад нового матеріалу

Складання «павутинки»

А ) Розповідь про хліб та його значення

Недаремно першими на нашому столі з’являлися хліб та сіль. Адже хліб мав найбільшу цінність і був головною стравою. Він був не тільки їжею, а й був присутнім у багатьох обрядах, бо символізує гостинність і добробут. Пригадайте, які обряди пов’язані з хлібом ви знаєте.

  • Зустріч дорогих гостей;
  • Коли будували хату, хліб клали на чотири кутки;
  • Вперше входили до хати із хлібом;
  • Благословляли молодих;
  • Вітали маму з народженням дитини;
  • Хліб клали на плуг, коли починали орати.

 

Хліб у родині готували раз на тиждень, найчастіше в суботу. Цим займалися жінки. Та були і певні заборони, зокрема: не можна було пекти хліб у п’ятницю; тримати двері відчиненими при саджанні хліба у піч; позичати з дому хлібну діжку та інші.

Про хліб складено багато прислів’ів та приказок і ось перше завдання для груп: утворити прислів’я (Гра  «Утвори прислів’я»)

  1. Без солі, без хліба нема обіда.
  2. Нестрашна біда, коли є хліб і вода.
  3. Хочеш їсти калачі – не сиди на печі.
  4. Хліб – батько, вода  - мати.
  5. Коли є хліба край,то й під вербою рай.
  6. Яка пшениця, така й паляниця.
  7. Хліб та вода – козацька їда.
  8. Земля аж парує, та хліб людям дарує.
  9. Найсмачніший хліб від своєї праці.
  10. Поганого хліба немає, погано – як нема хліба.

 

Протягом віків у народі виробляється шанобливе ставлення до хліба. Крихти хліба ніколи не викидали, а віддавали птиці. За гріх вважалося недоїсти або викинути шматок хліба. Тож бережіть і шануйте хліб.

 

Б) розповідь учителя

Українська кухня створювалася протягом багатьох віків. Літописи свідчать про багатство і різноманітність їжі, що споживали українці. До складу їжі входили продукти переробки зерна і різноманітні овочі: м’ясо свійських тварин та птиці, значне місце займала риба. Не забували ласувати ягодами, фруктами та солодким медом. Все це варили і тушкували, смажили та запікали в українській печі.

Гра «Пазли» (робота в групах)

Які страви були поширеними та улюбленими серед українців у минулому і залишилися до сьогодення, ви дізнаєтесь, коли попрацюєте в групах.

Завдання: скласти пазл, представити справу.

 

 

  1. Капусняк – поширена рідка овочева страва, з квашеною капустою та пшоном. Готували і щоденно, і на світа, і на родинні урочистості.
  2. Голубці – готували із листя капусти та пшоном змішаним зі смаженою цибулею, а на свята – з м’ясним фаршем. Запікали зі сметаною у печі.
  3. Налисники – млинці з начинкою до святкового столу. Начиняли сиром, заливали сметаною. Цією стравою закінчувалася гостина.
  4. Пироги – й досі найулюбленіша страва. Смажені пироги робили з житнього тіста, що й хліб. Печені – пекли з пшеничного борошна на свята. Найчастіше начиняли капустою, картоплею, квасолею, грибами, ягодами.
  5. Кисіль – найдавніша слов’янська страва з вівсяного борошна або картопляного крохмалю та фруктового узвару. Готується на свята і завершує застілля.
  6. Крученики – святкова урочиста страва із м’яса та начинки зі смаженої цибулі та грибів або капусти.
  7. Юшка – рідка страва, яку готували із м’яса, риби або грибів. Заправляли картоплею або галушками.
  8. C:\Users\Admin\Desktop\усе про 2 клас\відкритий урок\фото\IMG_9926.JPGF:\тиждень\семінар 2 клас\Новая папка\IMG_9916.JPGC:\Users\Admin\Desktop\усе про 2 клас\відкритий урок\фото\IMG_9918.JPGF:\тиждень\семінар 2 клас\Новая папка\IMG_9913.JPGДеруни – смачна та корисна страва з картоплі, яку споживали на сніданок або вечерю, найчастіше у неділю і подавали зі сметаною.

 

F:\тиждень\семінар 2 клас\Новая папка\IMG_9948.JPG        В) А які страви були найулюбленішими в українських родинах, ви дізнаєтеся, коли переглянете відеоролики

1 відеоролик «Борщ»

  • Так яка ж страва була найголовнішою на столі українців?

В Україні існувало 3 види борщу. Перший – червоний. У недільні дні борщ варили на м’ясняй юшці, а в будень – затовкували салом із часником.

F:\тиждень\семінар 2 клас\Новая папка\IMG_9963.JPGА які овочі використовувала господиня, ви дізнаєтесь коли виконаєте завдання у зошиті.

(Завдання 1 сторінка 31) – знайти назви овочів і розфарбувати різними кольорами. (перець, помідор, капуста, морква, буряк)

Другий борщ – зелений, варили з молодими щавлем. Кропивою, заправляли круто звареним яйцем і сметаною.

Третій борщ – холодний. Його готували влітку із зелені, вареного яйця та буряка, заливали квасом чи сироваткою.

В народі говорили: «Як нема борщу, то нема їжі»

2 відеоролик «Вареники»

  • Що ви дізналися про вареники

Вареники – свято для душі та шлунку. Вони були красою недільного й святкового столу, входили до складу урочистого застілля. Їх наповнювали різноманітною начинкою: капустою, картоплею, сиром, грибами, ягодами. Заправляли сметаною або підсмаженим салом з цибулею.

F:\тиждень\семінар 2 клас\Новая папка\IMG_9944.JPGЗвучить пісня «Вареники» у виконанні Олесі Степанової. Фізкультхвилинка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

F:\тиждень\семінар 2 клас\Новая папка\IMG_9947.JPG

  • Дізнаємося, хто які вареники в родині полюбляє (Завдання 2 ст. 31)

 

Г) Розгадування кросворду

 

  1. Напій, який готували із хліба та води.
  2. Насушили ми шипшини,

Яблук, груш, суниць, малини.

Розігріли самовар,

Пити будем ми …

  1. З хліба білого ліпили

І нічим не начинили.

Потім кинули у юшку.

Називаюсь я 

  1. Найвідоміший український продукт, наявність якого свідчила про достаток у домі.
  2. Відокремлений від м’яса підшкірний свинячий жир, що зберігається солоним. Вживається сирим, смаженим, вареним, копченим.

 

Без каші неможливо уявити український стіл. Селянин дуже багато працював, і повинен був їсти калорійну їжу. Тому віддавали перевагу кашам, заправленим салом, молоком. Це була повсякденна обідня страва після борщу. Готували каші і на сніданок, і на вечерю з пшона, гречки, кукурудзи, пшениці. Смакували і гарбузовою кашею, адже гарбузи вирощували у кожному селянському господарстві.

 

  1. Традиційна святкова обрядова їжа.

 

Крім щоденних страв, окремо слід виділити обрядову їжу, яку готували до великих релігійних свят (паска, писанка, кутя) та обрядових урочистостей (весільний коровай)

З 28 листопада по 6 січня триває Різдвяний піст. Час, коли забороняється вживати м’ясні та молочні страви, яйця. Слід до Різдва очистити молитвами і свою душу. Напередодні Різдва, 6 січня святкують Святий вечір. До нього ретельно готуються усі господині. На стіл подаються 12 пісних страв.

Що це за страви, ви дізнаєтесь, коли переглянете мультфільм «Різдвяні традиції» із циклу «Це наше і це твоє»

 

  1. Класний проект «Улюблена страва моєї родини»

C:\Users\Admin\Desktop\усе про 2 клас\відкритий урок\фото\IMG_9985.JPG

F:\тиждень\семінар 2 клас\Новая папка\IMG_9979.JPGА) «Крісло автора»

F:\тиждень\семінар 2 клас\Новая папка\IMG_9974.JPGF:\тиждень\семінар 2 клас\Новая папка\IMG_9973.JPG

2-3 учні виходять і сідають у «крісло», розповідають про улюблені страви своєї родини.

Б) Слайд-шоу із дитячих фотографій «Улюблена страва моєї родини»

ІІІ.ПІДСУМОК УРОКУ

 

  1. Підсумкова бесіда

Сьогодні ми заглянули на українську кухню і дізналися багато нового про українські національні страви. Але це тільки маленька часточка від великого багатства та різноманітності страв, які готував, готує і буде готувати український народ. Українська кухня смачна і корисна. Вона відома у багатьох країнах світу.

 

  1. F:\тиждень\семінар 2 клас\Новая папка\IMG_9981.JPGПрийом  релаксації

  1. Заключне слово

Спасибі вам, добрі люди!

Що родила щедро нива,

Що у хаті все як слід,

Щоб довіку був щасливий

Український славний рід

Пригощайтеся будь ласка,

Любі гості українськими смаколиками!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 липня 2018
Переглядів
12252
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку