Тема: Великодня писанка із стрічок
Шишкін Я.А.
І.ОРГАНІЗАЦІЙНО - ПІДГОТОВЧИЙ ЕТАП
1.1.Розробка технічного завдання:
Метод діяльнісного підходу: функціонально-вартісний аналіз.
В основі методу лежить принцип функціонального підходу.
По-перше: нас цікавлять функції або критерії до виробу, а не виріб як такий!
По-друге: вилучаємо всі зайві функції, які збільшують затрати на виготовлення виробу.
Метод формувального оцінювання: «Формувальне опитування»
Це форма перевірки знань учнів, коли педагог задає додаткові уточнюючі питання, що дозволяють дитині проаналізувати, узагальнити, зробити висновки з пройденого матеріалу.
1.1.2.Призначення виробу.
Серед українських народних свят одним із найбільших і найурочистіших є Великдень — Світлий Празник Христового Воскресіння. Це свято багате на церковно-обрядові й народні звичаї. З ним пов’язано чимало традицій, ритуалів і символів.
Основні символи Великодня — паска й писанка. Жінки й дівчата розмальовували до свята писанки, в яких уславляли животворящу силу сонця та безконечність життя. Крашанки фарбували переважно в червоний — це колір вогню і життя: саме в яйці воно зароджується. Писанками та крашанками люди обмінювалися всі три дні, дарували їх рідним і близьким, примовляючи: “Христос Воскрес”, а у відповідь: “Воістину Воскрес”.
В Україні писанки виконують як обрядову, декоративну та інші функції. Обрядова функція пов'язана зі святкуванням різних свят, відображена у звичаях та традиціях. Наприклад, з освячених писанок починався великодній обід, їх дарували на знак поваги, любові, з побажанням добра. Писанки були своєрідним оберегом у хаті, тому їх намагалися зберегти до наступної весни. В Україні з писанками чинили магічні дії. Дбаючи про майбутній урожай, на весняного Юрія писанки котили по зеленій пшениці і закопували їх у землю. У великодній ранок молоді вмивалися водою, в яку перед тим клали крашанки і срібні монети, що мали надавати їм сили й краси. Писанки були оберегом житла від грому й вогню, а людей і тварин охороняли від лихого ока.
1.1.3. Вимоги до матеріалів.
Метод формувального оцінювання «Хибні завдання»
Діти, щоб наша писанка була гарною, яскравою, різнокольоровою, використаємо для декорування різни види круп.
Метод «Мікрофон»
Для оздоблення виробу використовують шовкову, капронову стрічки, декоративні квіти, булавки, декоративні нитки та шнури.
1.1.4.Вимоги до конструкції виробу.
Писанка-оберіг повинна бути оригінальною, неповторною, відповідати завданню проекту та виражати креативність думок виконавця творчого проєкту.
Технологія виготовлення яйця побудована на поєднанні декількох технік, серед яких можна назвати: робота зі стрічкою, вишивка стрічкою, оздоблення бісером, обробка пінопласту.
У готовому вигляді великоднє яйце являє собою пінопластову основу, обмотану в певному порядку шовковою стрічкою з подальшим оздобленням стрічкою, декоративними булавками, намистинами, бісером, квітками, виготовленими із стрічки, декоративною ниткою.
Вимоги композиційної побудови виробу:
Встановлення вимог до якості писанки-оберега
1.1.5. Інструменти і матеріали.
Метод діяльнісного підходу: Брейкстормінг (метод мозкового штурма, метод рішення задач)
Метод формувального оцінювання: Мікрофон
Для виконання роботи необхідно:
1.2. Розробка технічної пропозиції:
Метод діяльнісного підходу: «Банк ідей»
Метод формувального оцінювання: оцінювання командної роботи
1.2.1 Аналіз моделей – аналогів писанок
Провівши пошук різноманітних конструкцій писанок в мережі Internet, в
різноманітній літературі я вибрав найбільше різних зображень моделів-аналогів своєму виробу:
№1 №2 №3 №4
Критерії (вимоги):
|
Зразки:
|
Свій варіант
|
Поєднання варіантів:
|
|||||||||||||||||||||||||||
№1 |
№2 |
№3 |
№4 |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
Естетичність і оригінальність
ппппафффформа
|
+ |
+ |
+ |
+ |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||
Кількість деталей(шт.) |
1 |
1 |
1 |
1 |
Від 2 до..... |
|
|
|||||||||||||||||||||||
Технологічність ( складність ) |
- |
- |
- |
- |
|
№3 №4 |
|
|||||||||||||||||||||||
Надійність |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||
Економічність |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||
Власні вподобання |
- |
- |
+ |
+ |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||
Можливість виготовити в шкільній майстерні |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||
Оздоблення(буде або не буде )
|
+ |
+ |
+ |
+ |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||
Всього:
|
6 |
6 |
7 |
6 |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||
Таким чином я побачив різноманіття конструкцій, конструкційних матеріалів, способів оздоблення. Всі знайдені зразки використати в якості виробу-аналогу я не можу. Це нереально!
Тоді я проаналізував всі знайдені зображення. Аналізував за різними ознаками: оригінальна форма, цікаве оздоблення, мала кількість деталей, доступні матеріали , можливість виготовлення в шкільній майстерні, зручність у використанні. Дані заніс в таблицю:
1.2.2 Висновки по технічній пропозиції
Отже, найбільшу кількість позитивних оцінок отримав зразок № 3.
Проаналізувавши всі зразки, я зрозумів що копіюючи інший виріб можна навчитися його виготовляти. Але цінність виготовленого виробу буде набагато більшою, якщо в його конструкцію або оздоблення внести щось своє. Тому я конструкцію № 3 та № 4 вирішив поєднати.
Висновок: я буду виготовляти свій виріб поєднавши № 3 і № 4
II КОНСТРУКТОРСЬКИЙ ЕТАП
Метод діяльнісного підходу: «Використання можливостей графічних редакторів»
Використовуючи програму Paint, створіть зображення писанки яку бажаєте виготовити, та збережіть його.
Метод формувального оцінювання: коригувальна вправа «Найтяжчий момент».
Діти, подумайте та запишіть:
- Що було найважчим моментом під час створення графічного завдання?
- Яка допомога потрібна?
2.1.1. Специфікація виробу
Назва матеріалів |
Одиниця виміру |
Кількість |
Шовкова стрічка |
м. |
4 х 3м |
Клей |
шт. |
1 |
Шпалерний ніж |
шт. |
1 |
Шліфувальна шкурка |
шт. |
2 |
Пінопласт |
шт |
1 |
2.1.2. Розробити та побудувати креслення виробу.
Метод діяльнісного підходу: обробка текстової інформації
Метод формувального оцінювання: «Світлофор»( оцінювання учня працювати самостійно)
2.2. Технологічна карта виготовлення виробу:
№ п/п |
Послідовність операій |
Графічне зображення |
І
1.1
1.2
1.3
1.4 |
Виготовлення пінопластової основи яйця
Із пінопластової упаковки шпалерним ножем вирізаємо заготовки розміром приблизно 60х60х90мм. За допомогою шпалерного ножа виготовляємо заготовку (у формі яйця). За допомогою леза зрізуються грубі грані, заготовка набуває симетричного яйцеподібного вигляду. Остаточного (гладенького) вигляду заготовці надаємо за допомогою шліфувальної шкірки. |
|
ІІ |
Оздоблення виробу |
|
2.1. |
Наріжте стрічки на дрібні прямокутники, розкресліть яйце, як показано на фото. По одній починайте приколювати стрічки до верхівки макета, формуючи з них трикутники. |
|
2.2 |
Візьміть стрічки контрастного кольору і щільно прикріпіть їх до попереднього шару у вигляді таких же трикутників. Використовуйте клей і шпильки. |
|
2.3. |
Також можна змайструвати крашанку своїми руками, використовуючи атласні стрічки інших кольорів. |
|
2.3. Розрахунок собівартості виробу та ціни матеріалів:
Розрахунок собівартості виготовленої пасхальної писанки
назва матеріалів |
одиниця виміру |
кількість |
ціна за 1 вим. в грн.. |
вартість витрат |
Шовкова стрічка |
м. |
4 х 3м |
0,50 грв. |
11 грв. |
Клей |
шт. |
1 |
0,80 грв. |
0,80 грв. |
Шпалерний ніж |
шт. |
1 |
6, 50 грв. |
6, 50 грв. |
Шліфувальна шкурка |
шт. |
2 |
2 грв. |
4 грв. |
Пінопласт |
безкоштовно (сировина на утилізацію) |
Всього 21грн. 50 коп.
Витрати на електроенергію
Вартість витрат на електроенергію під час виготовлення виробу:
1кВт/год • 0.24 грн. • 15 хв. = 3.60 грн.
Безпека використання виробу
Виріб виготовлено з горючих матеріалів, тому при його використанні необхідно дотримуватись загальних правил пожежної безпеки.
Екологічне обґрунтування проекту
Для виготовлення великоднього яйця за приведеною технологією використовуються екологічно безпечні матеріали та вироби з них:
Слід врахувати, що для основи використано упаковочний пінопласт, – використання у виробі переводить його з продукту утилізації у вторинну сировину. Виріб, з точки зору токсичності матеріалів, безпечний для використання як в побутових умовах, так і в будь-яких інших.
ІІІ. ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЕТАП
Метод формувального оцінювання: «Світлофор» Використовують цю форму, щоб оцінити вміння учнів працювати самостійно, використовуючи пристосування та ручні інструменти для шиття.
Учитель може запропонувати учням виставити на робочому місці вимпел певного кольору, що означає:
- Я рухаюсь уперед - зелена картка;
- Я не зовсім розумію або Яне все зрозумів - жовта;
- Я не зрозумів - червона.
Метод формувального оцінювання: оцінювання командної роботи
Використовують цю форму , щоб оцінити вміння учнів співпрацювати з іншими членам команди.
Передбачається практичне виготовлення виробу згідно плану виконання роботи та технологічної послідовності виготовлення деталей та виробу в цілому.
Під час виконання етапу в технологічну послідовність можуть вноситися необхідні корективи, які зазначаються у відповідному місці.
IV. ЗАКЛЮЧНИЙ ЕТАП
Метод діяльнісного підходу: STEАM-освітня технологія
Це не просто технологічна освіта. Вона охоплює значно ширше поняття, а саме вдале поєднання креативності та технічних знань.
Наприклад, при завданні прорекламувати виріб "Писанка", крім технічних аспектів, юні конструктори мусять залучити свою уяву і створити рекламу так, щоб виріб виглядав привабливо і був цікавим для споживача.
Техніка «Формувальне опитування» – це форма перевірки знань учнів, коли педагог задає додаткові уточнюючі питання, що дозволяють дитині проаналізувати, узагальнити, зробити висновки з пройденого матеріалу. Наприклад: