Проект з національно-патріотичного
виховання дітей старшого дошкільного віку
Вишиванка – національна святиня, бо символізує собою і несе в собі духовне багатство, високу мудрість і традиційний зв'язок багатьох поколінь – зв'язок, що не переривається віками.
А. Багнюк «Символи українства»
У невичерпній спадщині духовної культури українського народу є особлива, винятково важлива її частина – вишивка. Упродовж тисячоліть у народній вишивці знаходили і знаходять відображення думки і настрій людини, що її творила, красу природи. А також полохливий світ думок майстринь, їхні сподівання на кращу долю, людські вірування, оберегову символіку речей, позначених візерунком нитки й голки.
Вишивання – давнє й вічно молоде мистецтво, яке для кожного українця має велике значення в усі віки та часи. Найближча до тіла вишита сорочка зберігає нашу родову пам’ять, рятує душу. Саме вона займає найпочесніше місце у святковому одязі й сьогодні.
Сьогодні українська вишиванка всюди: без неї не обходиться жодне національне свято, вона є невід’ємним елементом гардеробу багатьох людей, вищивкою оздоблюють інтер’єр, без вишитого рушника важко уявити будинок справжнього українця… Відтак, популярність вишивки не слабне.
Тож одягаючи вишиванку, ми не тільки шануємо та зберігаємо українські народні традиції, а ще й популяризуємо та поширюємо вплив української культури.
Мета проекту
Сприяти розвитку пізнавального інтересу дітей до історичного минулого українського народу, його культури, звичаїв і традицій. розкрити цінність унікального витвору українського декоративно-прикладного мистецтва – вишиванки, її оберегову значимість.
Завдання
Зміст проекту.
Проект зорієнтований на створення умов для виховання в
дітей старшого дошкільного віку громадянської самосвідомості, правильного уявлення про культуру, побут, звичаї, традиції українського народу, успішної соціалізації особистості в соціумі.
Актуальність проекту
Плекання національної свідомості, прищеплення моральних ідеалів та ціннісних орієнтирів починається з раннього дитинства, з перших років життя дитини. Це потрібно робити вже в дошкільному віці, бо саме в цей час закладається фундамент особистості. Саме тому дошкільний вік має свої потенційні можливості для формування вищих моральних почуттів, до яких і відноситься почуття патріотизму. Усвідомлювати своє українство діти повинні ще змалечку.
У кожну історичну епоху виховується не абстрактна людина, а представник того чи іншого народу, носій певної національної культури. Сьогодні перед нами поставлено завдання виховати інтелектуальну, інтелігентну, високогуманну людину, патріота свого народу, землі своїх батьків.
Наймогутнішою дієвою силою, за допомогою якої можна успішно вирішувати питання щодо виховання патріотичних почуттів є народознавство. Доцільно знайомити дітей з побутом і культурними надбаннями українського народу, виховувати інтерес до національних традицій, знайомити дітей з національними та народними символами, формувати почуття любові до рідної землі, до міста, де вони народилися і зростають.
Один із сакральних символів нашої країни є вишита сорочка. Вишиванка як національна святиня, яка несе в собі духовне багатство, високу мудрість і традиційний зв’язок багатьох поколінь, що не переривається віками.
Вишиванка стала для нас не просто одягом, торговою маркою чи витвором мистецтва. Українська вишиванка – це свого роду сімейний оберіг, символ, який пройшов крізь покоління, єднає рід і вшановується як святиня. Маючи таку красу, ми отримуємо енергію наших предків, пишаємось минулим та гордо дивимось у майбутнє.
Проблема проекту
Розповсюдження національних традицій через навчально-виховну, ігрову діяльність. Виховання шанобливого ставлення до сорочки-вишиванки, як святині та оберегу.
Очікувані результати
Даний проект сприятиме:
Характеристика проекту:
Тип проекту: навчально-виховний, дослідницько-пошуковий
За тривалістю – короткотривалий ( 1 тиждень)
За кількістю учасників - колективний.
За характером контактів - у межах групи.
Учасники та співучасники проекту - діти, батьки, вихователі групи, музичний керівник.
Етапи реалізації проекту
Підготовчий етап
Основний етап
Заключний етап
Зміст роботи в ході реалізації проекту
Вид діяльності |
Тема, назва |
Зміст, мета |
Заняття |
||
Розвиток мовлення
Патріотичне виховання
Ознайомлення з предметним довкіллям (народознавсвто)
Малювання
Аплікація
Ліплення
Художньо-мовленнєва діяльність
|
«Крамниця українського одягу»
«Український рушник та вишиванка - символи нашої Батьківщини»
«Вишиванка – символ Батьківщини, дзеркало народної душі»
«Моя сорочка вишиванка»
«Вишиванка – вишиваночка для Оленки та Іваночка»
«Україночка в національному одязі»
Читання оповідання «Наш рід» А. Мястківського та заучування вірша В. Крищенка «Вишиванка» за мнемотаблицею |
Збагачувати словник словами – назвами національного одягу, вчити дітей відповідати на запитання повними реченнями, послідовно та зв’язно розповідати про предмети українського національного одягу; вправляти в доборі прикметників до іменників.
Формувати патріотичні почуття; продовжувати знайомити дітей із символами України; розвивати мислення, пам’ять, увагу, мовлення; вправляти у слуханні та розумінні віршованого тексту; розширити словниковий запас дітей відповідно за темою, уявлення дітей про рідну країну; виховувати інтерес до своєї країни.
Продовжувати розширювати та збагачувати знання дітей про особливості національного одягу українського народу, зокрема, вишитої сорочки, її значимість, особливості колориту та символіку; бачити спільне та відмінне в національному одязі хлопчиків та дівчаток; формувати уявлення про те, що вишиванка – це сімейний оберіг, що передавався від покоління до покоління віками;; виховувати шанобливе ставлення до традицій українського народу, зокрема, вишиванки як невід’ємного елементу національного вбрання.
Поглибити і розширити знання дітей про український національний одяг. Дати знання про кольори, характерні для вишиванки, візерунки, якими прикрашають. Вчити самостійно складати візерунки за мотивами української вишивки на силуетній площинній формі, використовуючи прямі й ламані лінії, рослинні елементи. Виховувати відчуття красивого, розвивати естетичний смак, любов до рідного краю, традицій свого народу
Продовжити вчити дітей бачити самобутність та оригінальність українського національного вбрання; закріплювати вміння вирізати рослинні елементи, геометричні форми для орнаменту, притаманному вишиванкам, вправляти у прикрашанні одягу отриманими елементами української вишивки; сприяти розвитку інтересу до завдань художньо-естетичного характеру.
Вчити ліпити дівчину у національному костюмі, передаючи колорит одягу, правильно передаючи форму, розмір та пропорції постаті людини, закріплювати навички міцного з’єднання частин тіла, розвивати творчу уяву і фантазію під час оздоблення одягу.
Закріплювати вміння розуміти зміст художнього твору
Вчити дітей запам’ятовувати за допомогою мнемо таблиці та відтворювати віршований текст, передаючи інтонацію та настрій художнього твору.
|
Бесіди |
||
|
«Символіка та значення кольорів вишиванок»
«Бути справжнім українцем» |
Розвивати пізнавальний інтерес, бажання приймати участь у бесіді, виказувати свої думки, розвивати діалогічне мовлення
З використанням коміксу |
Спостереження |
||
|
За дорослими й дітьми, які одягнули українські національні сорочки в День вишиванки |
Обмін думками |
Дослідницька діяльність |
||
|
Розгляд і порівняння вишивок різних регіонів України
Дослідження різноманітних видів вишивки: гладдю, хрестиком, бісером. Порівняння старовинного й сучасного вишитого одягу |
Розвивати пізнавальну активність, логічне мислення, вміння робити умовиводи
|
Ігрова діяльність |
||
Дидактичні ігри
Логічні та розвивальні ігри
Творчі ігри
Народні ігри
Музично-рухливі ігри
Фізкультхвилинки
Пальчикові ігри
|
«Національне вбрання України» «Сорочка-вишиванка» «Символи української вишивки», «Кольори на українській вищиванці», «Вдягни Оленку і Тарасика» «З якої сорочки візерунок»
«Парні картинки» «Мамина сорочка» (склади ціле) «Розрізні картинки» «Половинки» «Четвертий зайвий»
«Відчуй себе дизайнером», «Продовж вишивку» «Зложи візерунок»
«Голка та нитка»
«Діточки маленькі»
«Вишиваночка»
«Україночка Оленка»
«Вишивальники»
«Працьовиті долоньки»
«Буду, вишивати»
|
Розвиток інтересу до народних ігор, бажання брати в них активну участь
Діти стають в шеренгу та кладуть руки на плечі сусіда попереду. Ведучий - «голка», він вибирає напрям руху, вільно пересувається по кімнаті. Інші діти біжать за ним, намагаючись не розірвати ланцюжок. Якщо «нитка» рветься, «голкою» стає інший гравець. Під час руху діти промовляють слова: Сюди-туди, голка, Сюди-туди, нитка, Ось тут буде листя, Ось тут буде квітка. Сюди-туди, голка, Сюди-туди, нитка, Гарну вишиванку Вишивають дітки
Одягали вишиванку Та й збиралися на ганку. Вийшли діточки маленькі І танцюють веселенько, В коло друзів закликали, Любо з ними танцювали: В коло, друзі, поспішайте! Потанцюйте, покружляйте
Розвиток вміння поєднувати віршовані слова з відповідними рухами
Педагог читає віршований текст, а малята виконують рухові дії відповідно до його змісту. Вишиванку розгортаю – (Діти імітують розгортання складеного виробу) Візерунки розглядаю. (Уважно придивляються, долоні розводять у сторони) Ось де сонечко іскристе, (Описують руками перед собою велике коло). Ось колосся золотисте, (Погойдування тулубом ліворуч-праворуч, прямі руки підняті вгору) Ось де сизий голуб милий Розпростер крильцята-крила. (Легкий біг на носочках зі змахуванням руками – «політ пташки») Бачу хвилі неозорі, (хаотичні плавні рухи руками на рівні грудей, спокійна ходьба) Як в далекім синім морі… (Малята зупиняються і прикладають долоню до чола) Ох і гарна, ну й красива! (Діти плещуть у долоні) Вишиванка – справжнє диво! (Хитають головою з боку в бік, узявшись долонями за щоки) Зараз я її вдягну – (Зображують одягання уявної сорочки) Гопачок веселий втну! Умикається мелодія гопака. Діти впродовж 1-1,5 хвилин виконують довільні танцювальні рухи в народному стиля, прислухаючись до ритму музики.
До барвистого віночка – (Обводять коло над головою, повертаючи шиєю праворуч, ліворуч. Вишиваночка – сорочка. (Проводять долонями від плечей до поясу). Фартушок і чобітки, (Беруться руками в боки і почергово притупують ніжками). Й різноколірні стрічки. (Кінчики пальців на потилиці – похитування головою). Це Оленка – українка, (Розводять руки в сторони і підстрибують). Як вона співає дзвінко! (Оплески в долоні). Як сміються оченята! (Діти підморгують і посміхаються). Як танцюють ноженята! (Танцювальні рухи: ніжка, носочок, п яточка).
Розвиток моторики рук
Починаєм вишивати — (Стискання і розтискання кулачків.) Вишиванку прикрашати. (Рухи, що імітують шиття.) Гарні квіти і листочки — (Квіти — пальці на долоньках розставлені, листочки — складені разом.) Це прикраси для сорочки. (Плескання в долоні.)
— Де ваші долоні? — Тут-тут-тут! ( показують руки, складають пальці в кулачки) А в долонях пальчики живуть. (розкривають кулачки і показують пальчики) Не лінувалися пальчики, працювали, (показуютьзують пальчики в русі) Сорочечку до свята гарно вишивали (імітація рухів) Вишивали, вишивали та втомилися, Вишивали, вишивали – зупинилися. (повільно опускають руки на стіл)
Буду, буду вишивати, (Пальцями легенько постукують по столу або колінах.) Сорочки всім прикрашати. В руки голочку беру я, Гарну квітку вишиваю. (імітація вишивання квітки.) Потім лінії хвилясті, (імітація вишивання хвилястих ліній.) Сині-сині й червонясті. Гарні будуть сорочки, (показати пальчиками правої руки знак «добре») Одягнем їх залюбки! (плескати в долоньки)
|
Читання |
||
Оповідання
Легенди
Казки
Вірші про вишиванку
Загадки з теми
Прислів’я та приказки про сорочку-вишиванку |
К. Ушинський «Як сорочку в полі виростили» А. М'ястківський «Мудра голка»
«Чарівна сорочка». «Легенда про вишиванку» «Легенда про майстриню Оксану»
«Вишиванки» Леся Храплива-Щур «Вишивані квіти»
|
Викликати у дітей бажання слухати, розуміти зміст, відповідати на запитання за змістом твору.
Вчити дітей уважно слухати та розуміти зміст легенд
Зацікавити дітей змістом казок, вчити розуміти, викликати бажання розповідати казки
Слухання та заучування
Продовжувати вчити розуміти й розгадувати загадки
Формувати вміння розуміти зміст приказок та прислів’їв, пояснювати їх
|
Художньо-мовленнєва діяльність |
||
|
Розмальовки «Вишиваночки чудові різнокольорові»
Пісенна хвиля «Ой ти гарна моя вишиванко»
Поетична мозаїка «Вишиванка-вишиваночка»
«Вернісаж» |
Закріплювати навички малювання кольоровими олівцями
Слухання у грамзапису пісень про сорочку-вишиванку
Літературний конкурс
Розглядання фото світлин, ілюстрацій, репродукцій картин, на яких зображені українці в національних костюмах |
Отримані результати
Участь дітей у проектній діяльності сприяла розвитку інтелектуальних можливостей дошкільнят, їх творчих здібностей, дитячої допитливості, а також активізації інтересу до традицій та культури українського народу.
Робота в проекті дозволила залучити батьків до спільної діяльності зі своїми дітьми. Це позитивно позначилося на емоційному тлі сім'ї та пізнавальній активності членів сімей. Даний проект - це ще одна спроба розширити кругозір не тільки дітей, а й дорослих.
В результаті реалізації даного проекту було зібрано різноманітний розвивальний матеріал, який активізував інтерес дітей і дорослих по даній темі. Весь матеріал, зібраний в ході проекту, збагатив предметно - розвивальне середовище групи.
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА