Проект «Збережемо красу природи разом»

Про матеріал

Позакласний захід екологічного спрямування для учнів початкової школи

Перегляд файлу

                                               

 

                         ЗАПОРІЗЬКА МІСЬКА РАДА

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ

ТЕРИТОРІАЛЬНИЙ ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ

                            ЗАВОДСЬКОГО РАЙОНУ

       Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 33

               Запорізької міської ради Запорізької області

 

 

 

 

 

 

 

                 Педагогічна розробка екологічного проекту

                  «Екологічні здоров'язберігаючі ініціативи»

 

                «Проект «Збережемо красу природи разом»           

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                    Підготувала

                                                                           Атанова Лідія Миколаївна

                                                                                      вчитель                                                                                                              

                                                                                 початкових класів

                                                                                  ЗОШ I – III ст. № 33

                                                                                         спеціаліст                     

                                                                                      вищої категорії

                                                                                   «Вчитель - методист»

 

 

 

 

 

                                          м. Запоріжжя

                                         2017 – 2018 н. р.                        

 

                   Педагогічна розробка екологічного проекту

                      «Екологічні здоров'язберігаючі ініціативи»

                      «Проект «Збережемо красу природи разом»   

Тип  проекту: інформаційно – практичний.

Вид проекту: пізнавальний.

За тривалістю: короткотривалий.

Учасники проекту: учні, вчитель.

Мета та завдання проекту:

  • формувати потребу в пізнанні живої природи;
  • створити умови для осмислення нової та вже відомої інформації;
  • поглиблювати знання учнів про красу природи;
  • вчити шукати відповіді на цікаві запитання;
  • залучати учнів до пошукової і дослідницької діяльності;
  • формувати вміння висувати, аргументувати та захищати свої ідеї;
  • тренувати навички роботи в групі;
  • розвивати творчу уяву, фантазію учнів, уміння спостерігати,

порівнювати; вміння обмінюватися думками (комунікативну компетенцію);

  • пробуджувати захоплення силою і красою природи;
  • виховувати дбайливе господарське ставлення до природи як до рідного

дому, бажання зберегти нашу планету Земля для нащадків; значущі загальнолюдські цінності.

Проблемні питання:

  • Як люди впливають на навколишнє середовище?
  • Як зберегти красу природи?
  • Що ви можете зробити, щоб захистити природу і зберегти нашу

планету чистою, щоб жити в гармонії з природою?

Визначення шляхів розв'язання проблемних питань

  1. Читання додаткової та енциклопедичної літератури про природу.
  2. Добирання цікавих фактів про живу та неживу природу.
  3. Складання правил поведінки  в природі.
  4. Випуск плаката «Правила поводження в природі».
  5. Оформлення виставки «Збережемо красу природи разом».
  6. Презентація роботи.

Предметно-змістовна галузь: Природознавство, українська мова й літературне читання, математика; образотворче мистецтво.

Обладнання робочих місць: картки-малюнки для розподілу учнів за групами, тематична виставка книг, фотографій, дитячі енциклопедії, Червона книга України, малюнки лікарських рослин (кульбаба, подорожник, ромашка, звіробій, липа, калина), малюнки професій людей, які причетні до природи

(агроном, єгер,  садівник, художник, фермер, двірник, синоптик),  альбоми для малювання, олівці.

Очікуваний результат:

  • набуття дітьми знань про природу;
  • формування у дітей початкових передумов екологічної свідомості,

дбайливого ставлення до природи;

  • створення плаката «Правила поводження в природі»;
  • оформлення виставки малюнків «Збережемо красу природи разом».

 

Етапи роботи

Зміст 

Діяльність учнів

Діяльність вчителя

Організаційний

Визначення теми і мети проекту

Обговорення ідей роботи в проекті з учителем, уточнення невідомої інформації

Ознайомлення зі змістом проектного підходу, оцінка можливостей втілення проекту

Підготовчий

Організаційний момент. Постановка проблеми

Пошук партнерів, формування груп

Визначає готовність і настрій учнів до роботи, допомагає сформувати групи і знайти партнерів

Планування роботи

Визначення джерел інформації, способів збору й аналізу інформації, розподіл завдань між членами команд

Аналізують проблему, обговорюють головну ідею майбутнього проекту, розподіляють обов’язки

Формує завдання для самостійної роботи, пропонує ідеї

Дослідження

Збір інформації для розв’язання

завдань

Виконують дослідження, ознайомлюються з джерелами інформації, відбирають головне

Спостерігає, радить, консультує, керує діяльністю, пропонує різні джерела інформації

Структурування інформації

Осмислення зібраного матеріалу, проведення досліджень, обмін інформацією

Аналізують інформацію, комбінують, обмінюються питаннями та інформацією, розробляють форму творчого подання проекту

Спрямовує самостійну діяльність учнів, допомагає відібрати оптимальний варіант розв’язання проблеми, оформлення даних

Презентація проекту

Експертиза проектних робіт, перевірка й оцінювання отриманих результатів

Виступ перед аудиторією, розповідь про свою роботу в проекті, демонструють кінцевий продукт, захищають ідею, зміст, відповідають на запитання опонентів

Організовує виступ учнів, оцінює роботу

Підбиття підсумків

 

Аналізують виконану роботу, виявляють її переваги та недоліки, оцінюють свою участь у проекті, складають плани на майбутнє

Оцінює зусилля команд, їх креативність

Формування груп для виконання проекту

     Учні класу об'єднуються у групи (кожен учень обирає картку-малюнок, який йому подобається):

 

 

Картинки по запросу малюнки дослідники

 

Група «Дослідники»

Картинки по запросу малюнки народознавці

Група «Народознавці»

 

Картинки по запросу картинки  мовознавці

Група «Мовознавці»

 

Картинки по запросу картинки математики

Група «Математики»

 

Картинки по запросу картинки художники

Група «Художники»

 

 

I група – «Дослідники»;

II група – «Народознавці»;

III група – «Мовознавці»;

IV група – «Математики»;

V група – «Художники»

                            Зміст проекту

     I. Обмін інформацією                                                      

  1. Учитель

Погляньте, діти, навкруги,

Яка земля чудова.

Степи, поля,

Парки і сквери.

Ми всі живем на цій землі,

Радієм кожній миті.

І нам усім із вишини

Яскраве сонце світить.

Де степ широкий, наче море,

Де дише пахощами гай,

Де небо зоряне, прозоре —

То наш святий, чудовий край.

Де житом ниви зеленіють,

Де пісня жалісно луна,

Де хати в вишеньках біліють —

То мила, рідна сторона.                           

Учень

Всією душею, всім своїм серденьком

Люблю тебе, рідний край, земленько рідненька.

І вас люблю, гори, ліси та гайочки,

І вас, ріки повноводні, маленькі струмочки…

Бо в тих ріках і струмочках – в чистій тій водиці,

Бачу тебе, рідний краю, дорога землице!

Ти мене годуєш, як свою дитину,

Тому люблю тебе, земле, люблю Україну!

 

Учениця

Гарна, велика країна моя,

Є в ній озера, річки і моря,

Гори високі, степи та ліси, –

Скільки багатства і скільки краси!

  1. Вступне слово вчителя

      Земля – це край, де ми народилися і живемо, край неповторної краси та багатства. Кожне дерево, квітка, травинка – це частинка природи, частинка рідної землі. Природа подарувала їх людям навіки. Людина живе і працює серед природи, і тому зобов'язана її берегти. Україна з давніх часів славиться своїми природними багатствами: лісами, горами, річками, морями.

     Особливо шанобливо люди ставляться до землі, яку називають годувальницею. І від того, як ми будем ставитися до землі, води, повітря, лісу, буде залежати ваше майбутнє. Знищити природу легко, а зберегти важко. Природа самодостатня й цінна сама по собі. А завдання людини – не зашкодити, оскільки вона є лише частинкою цієї природи.

                             СИН ЧИ ПОЛОНИТЕЛЬ?

     Колись, дуже давно, у людей не було майже нічого, що вони мають тепер. Не було полів, ферм, заводів і фабрик, не було техніки і сучасних будівель. Не було звичного для нас взуття і одягу.

     Життя людей залежало від «примх» навколишньої природи. Наприклад, невдачі на полюванні змушували людину довгий час голодувати. Сильні морози чи засуха нерідко загрожували загибеллю. Наші далекі предки схилялися перед силою природи, гостро відчували свою залежність від неї. Але поступово все дещо змінилось. У людей з'явилися поля, ферми, заводи, затишні домівки, з'явилась різна техніка й багато чого іншого.

     І тоді людям стало здаватися, що вони вже не залежать від природи, що вони сильніші за неї. Більше того, людина стала намагатись «полонити» природу, зробитися її господарем. Озброєна могутньою технікою, вона вважала себе велетнем, якому все на планеті можна.

     Не пройшло багато часу й люди побачили, що це не так. «Полонення» природи призвело до забруднення повітря й води, руйнування ґрунту, загибелі лісів, знищення рослин і тварин. Люди почали розуміти, що вони не «панують» над природою, а попросту знищують її. А ще люди зрозуміли: вони тисячами, мільйонами ниточок зв'язані з навколишньою природою і так само залежать від неї, як листочок дерева від його кореня. Що, знищивши навколишню природу, вони й самі не виживуть, що людина — син природи, а не її полонитель.

Питання до осмислення змісту тексту:

    – Хто наносить найбільшу шкоду природі?

  • До чого призводить «полонення» природи?
  1. Бесіда про різні куточки природи, з якими учні зустрічаються дорогою

до школи

  1. Дискусія  про професії людей, які причетні до  природи.

Завдання: прослухати вірші про професії людей, які причетні до природи, назвати ці професії та розповісти про них.

                          ***

Грунт удобрювати як?

Де посіяти буряк?

Як рослини захищати,

від хвороб їх лікувати?

Все в сільському господарстві

агрономи знають,

І за це їх на селі дуже поважають.

                           ***

Єгер – професія дуже цікава,

Від браконьєрів ліси берегти.

Щоб ти з родиной в чудову діброву

Зміг би у будь-яку пору прийти. 

                            ***

В саду працює садівник:

дерева обгортає,

Кущам він форму придає,

троянди поливає.

Створив він затишок в саду, охоче я туди іду.

                            ***

          Художник чудові картини малює,

          В музеї милуююсь пейзажами я,                  

          Там рідна природа, річки і долини,

          Лани золоті, Україна моя!

                                     ***

         От в кого тяжка робота,

         Аж чоло блищить від поту!

         Рано-вранці він встає,

         Поле огляда своє.

         Там вирує, колоситься

         Золота густа пшениця.

         Є садок, город і ферма.

         І працює він уперто.

         Має трактори сучасні

         І комбайни першокласні.

         На землі господарює

         І з тобою нас годує.

 

 

                                     ***

        Він подвір'я замітає

        Нас ласкаво зустрічає.

        Усміхається привітно:

         – Не запізнйтеся, діти!

         У руках мітла слухняна

         Підміта доріжки й ґанок.

         Вирішили ми із братом

         Папірці не розкидати.

         Їх відносим у смітник,

         Що поставив наш двірник.

         Без порядку й чистоти

         Не буває красоти.

                                        ***

          Він нам передає:

          «Обережно, ожеледиця!                        

          Сніг піде з ранку, можливо,

          Будьте дуже обережні!

          Мінус сім, східний вітер.

          Одягайте шуби, діти!

          До вечора - увага!

          Чекаємо похолодання».

  1. Вікторина «Такі різні рослини»

■ Плід дуба   (жолудь).

■ Густий ліс (гущавина).

■ Дубовий ліс (діброва).

■ Злак з товстим стеблом і жовтими зернами, зібраними в качан (кукурудза).

■ Найдовговічніше дерево (дуб).

■ Найвища трава на Землі (бамбук).

■ Малюсінькі рослини на поверхні води ( ряска).

■ З нього виросте колос, якщо його не склює курочка (зерно).

■ Сушена трава, зимовий корм корови (сіно).

■ Рослина, у якого замість листя – колючки (кактус).

■ Город для кавунів і динь (баштан).

■ Повітряне ласощі, улюблене дітьми (кукурудза).

     Висновки про важливість природи. (Природа дає людині тепло, світло, повітря, воду та їжу. Люди виготовляють з природних матеріалів предмети вжитку. А ще ми милуємося красою природи. Природа вчить нас бути добрими.)

      II.  Дослідницька робота (учні за потребою користуються дитячими енциклопедіями, Червоною книгою України)

     Загальна проблема: коли різні люди об'єднуються заради однієї справи – збереження природи?

     I група. Які є правила поведінки в природі?

     II група. Для чого створено Червону книгу?

     III група. Які заповідники створено в Україні?

     IVгрупа. Чому необхідно охороняти природу?

     V група. Яку участь ви берете в охороні природи?

     Звіт кожної групи. Висновки.

      III. Робота в групах.

  1. Група «Народознавці» (демонстрація малюнків лікарських рослин)

      Цікаво знати, що…

      Головною причиною, за що люди люблять рослини, є не тільки те, що вони красиві, величні та неповторні, але й те, що вони – джерело енергії для людини споконвіку.

      Природа-матінка не тільки дарує нам свою красу, вона ще й цілителька. Ми пропонуємо дізнатися про чудодійні лікувальні властивості рослин, що зустрічаються на нашому шляху дуже часто: у лісі, у лузі, на полі, але, навіть, і не замислюємося, що у нас під ногами справжній скарб. І цей скарб – лікарські рослини.

      До диво-ліків в гості вирушаймо,

     Дивинку щонайменшу помічаймо.

     Де материнка, подорожник, молочай,

     Повинен знати кожен травознай.

     Із вдячністю цілющі трави пийте,

     Ростіть на славу й здоровійте!

Загадка

     Сонечко в траві зійшло, посміхнулось, розцвіло, потім стало біле-біле і за вітром полетіло. (Кульбаба)

     Кульбаба. У давнину цю рослину вважали «еліксиром життя». У листках її міститься багато вітамінів. З неї готують салати. Настій – чудовий засіб від опіків.

     Подорожник.

 – Чому цю рослину саме так назвали?

   Чому подорожник у народі ще називають «ранником» чи «порізником»?

   Як застосовують подорожник у медицині?

     Лікувальні властивості цієї рослини добре знали лікарі Стародавньої Греції та Риму, а в середні віки – персидські та арабські медики. Цінували цю рослину і в Київській Русі.

      До XIV ст. подорожник був поширений лише у східній півкулі. За часів великих подорожей, коли мореплавці шукали нових земель, його випадково завезли до Америки, де він швидко поширився, індійці почали називати цю рослину «слід білої людини».

       Подорожник великий – багаторічна трав'яниста рослина, що здавна шанується медициною багатьох народів світу як лікувальний засіб при зовнішніх ранах, ударах, наривах, опіках.

Загадка

       З'явилися в траві сестрички – жовті очі, білі повічки. (Ромашка)

       Ромашка. Використовують при хворобах шлунку. Відваром користуються для промивання гнійних ран.

       Звіробій. Використовують при хворобах шлунку, печінки, нирок. У народі називають травою від 99 хвороб.

        Липа. Її цвіт – найпопулярніший потогінний і жарознижувальний засіб. Цвіт сушать, заварюють і п'ють як чай.

Загадка

     У вінку зеленолистім, у червоному намисті заглядається у воду на свою чудову вроду. (Калина)

        Калина. У народній медицині немає корисніших ліків від застуди, ніж калиновий чай. Свіжі плоди з медом та водою вживають при кашлі, серцевих захворюваннях, підвищеному тиску. Соком навіть очищали обличчя, щоб рум'янилось.

       На території України нараховується до 5 тисяч видів рослин. До використання у фармацевтичній практиці дозволено майже 300. І недарма у народі лікарські рослини називають друзями здоров'я людини. Бо з усіх лікувальних препаратів 40% виготовляють з лікарських рослин.

       Природа дбає про нас, допомагає нам, лікує від різноманітних хвороб. Тільки потрібно розуміти її, спостерігати за нею, вивчати її. І тоді природа подарує нам здоров'я – найцінніше багатство.

       Природа і людське здоров'я – дві істини, дві сестри, які йдуть поруч.

  1. Група «Математики» (розв'язування задач природничого змісту).
  • Довжина тіла кажана – 11см, з яких 4 см припадає на хвіст. Яка

довжина тулуба кажана?

  • Тривалість життя міської ластівки 2 роки, а сільської – у 2 рази більше.

Горобець живе на 1 рік менше, ніж сільська і міська ластівки разом. Скільки років зазвичай живе горобець?

  • Дунай протікає територією України на ділянці 174 км, а Дніпро – 1005

км. На скільки більша протяжність Дніпра на території України, ніж Дунаю?

  • У берези листопад триває 2 місяці, у липи – 2 тижні. У скільки разів

довше триває листопад у берези, ніж у липи?

  • Учені встановили, що синиця з'їдає за добу стільки комах, скільки

важить сама. За місяць (30 днів) вона знищує 600 г комах. Яка маса синиці?

  1. Група «Мовознавці».
  • Гра  «З букв одного слова».

Завдання: з букв слова «соломина» скласти нові слова.

  • Гра «Зайве слово»

Завдання: визначити «зайве» слово, пояснити свій вибір

● Вовк, лисиця, тигр, корова, пантера;
● курка, півень, лебідь, гуска, індик;
● рак, щука, карась, окунь, камбала;
● вівця, карась, корова, курка, індик;
● яблуко, малина, груша, слива, апельсин;
● груша, кабачок, морква, буряк, цибуля;
● малина, суниці, аґрус, чорниці, горіхи;
● баклажан, кріп, помідор, кабачок, огірок.

     4. Група «Художники»

     Випуск плаката «Правила поводження в природі». Оформлення виставки малюнків «Збережемо красу природи разом».

     IV. Бліцопитування

  • Природа – найбільше багатство будь-якої країни. Як ви вважаєте,

чому?

  • Якої ж плати просить матінка-природа від нас за це?
  • Чи завжди ми як розумні істоти, як патріоти, громадяни своєї країни,

мешканці найкрасивішої планети бережемо й шануємо природу, виконуємо свої обов'язки?

  • Чи зможете ви будь-кому довести, що природу треба захищати  і

зберігати нашу планету чистою, щоб жити в гармонії з природою?
      Давайте боротись за чистоту природи.

      Планеті не будемо приносити шкоди.

      Посадимо ліс і гайочки зелені.

      Очистимо струмки, і будуть жити ріки,

      Бо із малих джерел течуть річки великі.

      Вода – для нас усе, без неї не прожити.

      Вже час прийшов для нас – природі послужити!

     IV. Підбиття підсумків

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                  Використані джерела

  1. Бліц «Такі різні рослини»  http://ped-kopilka.com.ua/vneklasnaja-

rabota/viktoriny/viktoriny-dlja-shkolnikov-v-mire-rastenii.html.

  1. Гра «Зайве слово»  http://ukped.com/statti/teorija-navchannja/5913-shcho-

zayve-2-i-klas.html.

  1. Даніліна І. В. Навчальні проекти в початковій школі. 4 клас. – Х.:

Вид. група «Основа», 2016.

  1. Задачі природничого змісту https://www.slideshare.net/lyyyyyyyyy/ss-

73791948.

  1. Математика + природознавство  http://ukped.com/statti/teorija-

navchannja/5292-i-shche-raz-pro-siuzhetni-zadachi-v-pochatkovii-shkoli.html

  1. Мої улюблені вірші / Уклад.: В. І. Паронова. – Тернопіль: Підручники і

посібники, 2001.

  1. Система виховання у початковій школі (за Національною програмою

виховання МОН України) / упоряд. А. В. Лихва. – 3-тє вид. – Х.:  Вид. група «Основа», 2012.

 

doc
Додано
7 лютого 2018
Переглядів
5735
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку